Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی هفت ماه گذشته سال جاری، ۲ هزار و ۱۸۱ عابرپیاده بر اثر تصادف جان خود را از دست داده‌اند؛ روزانه بالغ بر ۱۰ نفر و ماهانه ۳۱۱ تن!
به گزارش «تابناک»، این آماری است که اخیرا سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده و بر اساس آن، تلفات تصادف با عابران پیاده حدود یک پنجم (۱۹.۸ درصد) از کل تلفات تصادفات در این مدت را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آماری که به نسبت گذشته رشد نشان می‌دهد، همان گونه که آمار تلفات همه نوع تصادف در کشورمان به نسبت مشابه سال گذشته افزایش ۲.۱ درصدی نشان می‌دهد.
کافی است تنها یکی دو سال عقب رفته و مثلا آمار مرگ و میر عبور از معابر مختلف در کشورمان در سال ۹۶ را مرور کنیم تا دریابیم که در آن سال روزی ۸ عابرپیاده با تصادف جان به جان آفرین تسلیم می‌کردند که در سال کمتر از ۳۰۰۰ جان باخته می‌شد، در حالی که احتمالا آمار مرگ و میر عابران پیاده در سال ۹۸ تا همینجای سال به حدود سه هزار تن رسیده است.
بر اساس آمار اخیر، استان‌های تهران با ۳۱۷، خراسان رضوی با ۱۷۱ و فارس با ۱۴۹ نفر بیشترین تعداد عابران متوفی را داشته اند. بیشترین سهم تلفات عابران پیاده نسبت به کل تلفات تصادفات، به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۳۸.۶ درصد، مازندران با ۳۵.۴ درصد و گیلان با ۳۲.۷ درصد بوده است؛ به بیان دیگر در این سه استان عابران پیاده بالاترین سهم را نسبت به کل تلفات تصادفات استان داشته اند.
نکته حائز اهمیت بعدی در این گزارش، رقم خوردن نیمی از مرگ و میر عابران پیاده در راه‌های درون شهری (۵۴.۳ درصد) و ۳۷.۷ درصد آن‌ها در جاده‌های برون شهری بوده است. عجیب آنکه ۶.۶ درصد جان باختگان نیز در راه‌های روستایی تصادف کرده و به رحمت خدا رفته اند. موضوعی که با توجه به کسر کوچک جمعیت روستایی در کشورمان و همچنین دوری بسیاری از روستا‌ها از معابر پرتردد، تعجب آفرینی می‌کند.
افزون بر این، سه چهارم عابران متوفی در تصادفات مرد و یک چهارم زن بوده اند و از لحاظ سنی، ۱/۴۳ درصد عابران پیاده کشته شده در تصادفات هفت ماه امسال در رده سنی ۶۰ سال به بالا و ۱۵.۵ درصد نیز ۱۷ سال و کمتر بوده اند. همچنین ۱۸.۶ درصد از این افراد ۱۸-۳۹ سال و ۲۲.۷ درصد ۴۰-۵۹ سال سن داشته اند.
بر اساس این گزارش، برخورد با خودرو‌های سواری با ۶۳.۸ درصد عمده‌ترین علت مرگ عابران پیاده در تصادفات بوده است و پس از آن برخورد با وانت بار با ۱۱ درصد، موتورسیکلت با ۹.۱ درصد، کامیون و تریلی با ۶.۳ درصد و برخورد با اتوبوس و مینی بوس با ۳ درصد موجب از دست دادن جان عابران پیاده شده است. سایر وسایل نقلیه مانند وسایل کشاورزی و... درصد‌های کمتری را در این زمینه به خود اختصاص داده اند.
آمار‌های جهانی چه می‌گوید؟
در تمام دنیا عابران پیاده یکی از قربانیان حوادث رانندگی به شمار می‌آیند. قربانیانی که البته بنابر سیاست‌های راهنمایی و رانندگی کشور‌ها تعداد و میزان آن‌ها متغیر است. برای نمونه این اعداد در آمار مقاله‌ای پژوهشی که سال ۹۶ منتشر شده، بدین شرح است: مرگ و میر عابران پیاده در کشور‌های اروپایی و آمریکا حدود ۲۰ درصد، آفریقایی ۴۳ درصد و در خاورمیانه ۵۱ درصد است.
بر اساس آماری که سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا (NHTSA) از تعداد پنج هزار و ۵۰۰ نفری تلفات عابران پیاده در تصادفات کشور آمریکا ارائه کرده است، این رقم در برابر جمعیت این کشور و تعداد خودرو‌ها عددی به نسبت کمتر از آمار تلفات عابران پیاده در کشور ماست. با مراجعه به دیگر منابع توجه به اعداد جدولی که در ادامه می‌آید قابل توجه است:

در واقع اعداد این جدول این فاجعه را پیش روی ما می‌گذارد که عملکرد ما در حوزه کاهش تصادفات و افزایش ایمنی رانندگان تاکنون چندان با توفیق همراه نبوده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا استان تهران جنوبی بودجه 99 پست پلاس عبدالمالک ریگی جشنواره سینماحقیقت لیلا واثقی پایتخت 6 پوکی استخوان مرگ عابر پیاده ایران آمار روزانه سالانه جهان انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا استان تهران جنوبی بودجه 99 پست پلاس عبدالمالک ریگی جشنواره سینماحقیقت لیلا واثقی پایتخت 6 پوکی استخوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۷۲۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی

سرهنگ قنبرزاده در نشست تجزیه و تحلیل تصادفات استان گفت: میزان فوتی‌ها در تصادفات درون شهری سال ۱۴۰۲ در آذربایجان شرقی نسبت به سال قبل از آن ۳۸ درصد بیشتر شده است که تبریز با ۶۰ درصد تصادفات در جایگاه اول و مراغه با ۲۰ درصد در رتبه دوم قرار دارد.

وی افزود: میزان تصادفات جرحی و فوتی در استان نگران کننده است و بر اساس آمار میزان تصادفات در سال گذشته سیر افزایشی داشته بود.

وی با بیان اینکه رنج سنی فوتی‌ها در فرودین امسال بین ۲۰ تا ۲۵ سال است افزود: در فروردین ماه سال جاری ۱۹ نفر در رنج سنی یاد شده در تصادفات درون شهری استان جان خود را از دست داده اند که ۴۰ درصد کل فوتی‌ها را شامل می‌شود که انتظارمان از والدین این است اجازه ندهند فرزندانشان بدون گواهینامه و رعایت قوانین رانندگی‌کنند.

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی ادامه داد: اکثر تصادفات منجر به فوت از ساعت ۱۸ به بعد اتفاق افتاده است که ۶۰ درصد کل تصادفات فروردین ماه را شامل می‌شود.

سرهنگ قنبرزاده به عوامل اصلی تصادفات منجر به فوت اشاره کرد و گفت: عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه با ۹ مورد در رتبه اول و عدم توجه به جلو با ۴ مورد در رتبه بعدی قرار گرفته است

وی کنترل ترافیک را وظیفه همگانی دانست و گفت: تمام دستگاه‌ها در کنترل ترافیک و تصادفات باید به میدان بیایند و صرف حضور پلیس کافی نیست بطوریکه که در ایام تعطیلات عید به دلیل حضور دستگاه‌های مختلف میزان تصادفات کاهشی بود.

وی با انتقاد از عقب ماندگی تبریز در هوشمند سازی معابر اظهارداشت: تبریز از لحاظ هوشمندسازی معابر فقیر است بطوریکه در در بین کلانشهر‌های کشور در جایگاه‌های آخر قرار گرفته، بنابراین ضروری است مسئولین در این راستا برنامه ریزی جدی نمایند.

رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه بخورد با تخلفات حادثه ساز افزایش یافته است گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان برخورد با تخلفات حادثه ساز ۳۸ درصد در عناوین مختلف افزایش یافته است؛ برای نمونه برخورد با تخلف تجاوز از سرعت مجاز حدود ۲۲۳ درصد افزایش یافته است

سرهنگ قنبرزاده ادامه داد: همچنین در فروردین ماه جاری ۶۵۸ مورد توقیق گواهینامه و خودرو اتفاق افتاده که ۳۳۴ مورد مربوط به دلیل نداشتن گواهینامه، ۱۵۰ مورد تخلفات حادثه ساز،۱۲۵ مورد نموره منفی و ۴۹ مورد نیز به دلیل استفاده از مواد روان گردان بود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی های تصادفات آذربایجان شرقی
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات در آذربایجان شرقی
  • تبریز؛ فقیرترین کلانشهر کشور در حوزه هوشندسازی/ افزایش تلفات تصادفات درون شهری نگران کننده است
  • ۹۸ درصد رانندگان تبریز قانونمند هستند
  • کاهش ۹.۵ درصدی مرگ در تصادفات نوروز ۱۴۰۳
  • ۱۶ کشته و ۲۸ مفقود درپی واژگونی قایق پناهجویان
  • مصدومیت سالانه نیم میلیون نفر در تصادفات/کاهش ۱۴ درصدی تلفات
  • کاهش آمار مجروحان و مصدومان حوادث در طرح سلامت نوروزی
  • برخورد مرگبار جرثقیل نیسان با عابر پیاده