Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@22:08:00 GMT

انواع سرفه نشانه کدام بیماری ها است؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۸۵۴۰

انواع سرفه نشانه کدام بیماری ها است؟

بروز سرفه در انسان می تواند نشان از انواع بیماری ها باشد . با شناخت نوع سرفه می توان در کم ترین زمان نسبت به مداوای آن اقدام کرد .

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، روش‌های بسیاری برای دسته‌بندی سرفه‌ها وجود دارند. توجه به صدایی که هنگام سرفه ایجاد می‌شود و اینکه چگونه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ساده‌ترین روش برای تعیین دلیل بروز سرفه و انتخاب بهترین درمان برای آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه با انواع مختلف سرفه، دلایل بروز آنها، چگونگی درمان و اینکه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد، بیشتر آشنا می‌شویم:

سرفه خشک

سرفه‌های خشک معمولا پیرو بیماری‌های تنفسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، شکل می‌گیرند. این نوع سرفه‌ها زمانی رخ می‌دهند که مخاط کمی در گلو وجود دارد یا هیچ مخاطی وجود ندارد. فرد ممکن است با احساس خارش در گلوی خود مواجه شود و قادر به متوقف‌کردن سرفه نباشد.

در بیشتر موارد، سرفه خشک بی‌نیاز از دخالتی خاص بهبود می‌یابد. اما اگر سرفه حالت مزمن به خود گرفته است، دلایل دیگری می‌توانند موجب بروز آن شده باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسم: از علائم دیگر این بیماری می‌توان به احساس تنگی در سینه، تنگی نفس و خس خس سینه اشاره کرد.

بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD): این شرایط زمانی رخ می‌دهد که اسید معده از مری بالا آمده و به گلو راه می‌یابد که می‌تواند‌ موجب سرفه شود.

سرطان ریه: سرفه مرتبط با سرطان ریه ممکن است با خروج خون و مخاط همراه باشد. به ندرت پیش می‌آید که سرفه نشانه‌ای از سرطان ریه باشد اما اگر فردی نگران این مساله است باید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کند.

درمان: فرد می‌تواند با نوشیدن آب، مصرف یک شربت یا قطره سرفه به تسکین احساس خارش یک سرفه خشک کمک کند.

سرفه مرطوب

سرفه مرطوب زمانی رخ می‌دهد که سرفه با خروج خون یا خلط همراه است. سرفه‌های مرطوب معمولا به واسطه یک عفونت، مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی یا یک عفونت سینه شکل می‌گیرند.

فرد مبتلا به یک عفونت سینه ممکن است سرفه همراه با خلط که حاوی مقادیر کم خون قرمز روشن است را تجربه کند. این خون از ریه‌ها سرچشمه می‌گیرد و معمولا مساله نگران‌کننده‌ای نیست.

اگر سرفه با خروج خون تیره و مواد غذایی همراه باشد یا چیزی شبیه پودر قهوه به نظر برسد، فرد باید برای بررسی دقیق شرایط بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

برخی سرفه‌های مرطوب می‌توانند مزمن باشند و ممکن است به واسطه موارد زیر شکل بگیرند:

برونشکتازی: شرایطی است که به واسطه جمع شدن مخاط در کیسه‌های کوچک موجود در ریه‌ها که بدن قادر به پاک کردن آنها نیست، شکل می‌گیرد.

سینه پهلو: این شرایط به واسطه یک عفونت باکتریایی شکل می‌گیرد که بافت ریه‌ها را ملتهب می‌سازد.

عفونت مایکوباکتریا غیر سل: این یک بیماری غیر واگیردار است و می‌تواند موجب علائمی مانند خستگی، احساس ناخوشی و کاهش وزن شود.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD): این نوع بیماری ریه با علائمی مانند تنگی نفس و خس‌خس سینه همراه است.

درمان: تامین آب مورد نیاز بدن می‌تواند به بهبود یک سرفه مرطوب و تسکین علائم سرماخوردگی کمک کند. مصرف داروهای بدون نسخه سرفه مانند قطره‌های سرفه و داروهای مسکن نیز ممکن است به تسکین سرفه کمک کنند. اگر یک عفونت باکتریایی دلیل سرفه مرطوب باشد، فرد نیازمند مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان این شرایط است.

سیاه سرفه

سیاه سرفه یا پرتوسیس یک عفونت باکتریایی به شدت واگیردار است. نوزادان و افرادی که واکسن نزده‌اند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

فرد مبتلا به سیاه سرفه معمولا با علائم خفیف شبه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مواجه است که با سرفه شدید و دردناک همراهی می‌شود. افرادی با سیستم ایمنی ضعیف مانند نوزادان ممکن است در مبارزه با عفونت با دشواری مواجه شوند یا دشواری در تنفس را تجربه کنند.

احتمال انتقال بیماری به افراد دیگر طی دو هفته از زمانی که سرفه آغاز می‌شود، بسیار زیاد است. بهترین محافظت در برابر سیاه‌سرفه انجام واکسیناسیون است.

درمان: مصرف زودهنگام آنتی بیوتیک می‌تواند شدت سیاه سرفه را کاهش دهد؛ از این‌رو فردی که واکسن نزده است باید به محض مواجهه با علائم به پزشک مراجعه کند.

خفگی

یک فرد ممکن است در صورت مسدود شدن جزئی مسیر هوا دچار سرفه شود و بدن تلاش کند جسم مزاحم را دفع کند. همچنین زمانی که یک خوراکی بزرگ یا چیزی که گلو را تحریک می‌کند، مصرف می‌کنید، ممکن است دچار سرفه شوید.

اگر فرد پس از اپیزود خفگی با سرفه پایدار مواجه است، مراجعه به پزشک توصیه شده است.

فردی که خفگی شدید را تجربه می‌کند، هنگام سرفه صدایی تولید نخواهد کرد.

فردی که سرفه را متوقف کرده و در تنفس مشکل دارد، ممکن است دچار خفگی شده باشد. اگر فردی همراه وی است باید مانور هایملیخ را انجام داده و با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرد.

سرفه مزمن

سرفه مزمن سرفه‌ای است که بیشتر از مدت زمان یک بیماری عادی، معمولا ۸ هفته یا بیشتر، ادامه دارد. این سرفه‌ها گاهی اوقات به یک بیماری زمینه‌ای اشاره دارند. فرد باید برای بررسی دقیق شرایط و دریافت درمان مناسب به پزشک مراجعه کند.

از دلایل بالقوه سرفه بلندمدت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- یک عفونت درمان‌نشده یا یک ویروس تنفسی که بیشتر از حد معمول دوام آورده است

- آلرژی‌ها

- سیگار کشیدن

- قرار گرفتن در معرض محرک‌هایی مانند کپک قارچی یا گرد و غبار در خانه یا محل کار

- سینه پهلو یا دیگر بیماری‌های ریوی

- سرطان گلو یا دهان

- اختلالات بلع ناشی از بیماری از جمله زوال عقل

سرفه در کودکان

اگرچه کودکان می‌توانند سرفه‌هایی مشابه با بزرگسالان را تجربه کنند، برخی از آنها سرفه‌ای با صدایی شبیه به صدای فُک را تجربه می‌کنند.

سرفه‌ای دردناک و شبیه صدای فک معمولا به معنای ابتلای کودک به خروسک (Croup) است. یک ویروس آنفلوآنزا یا سرماخوردگی موجب خروسک می‌شود که بین کودکان کوچک‌تر از پنج سال شایع است.

در صورتی که کودک با شرایط زیر مواجه است باید کمک پزشکی فوری دریافت کند:

- دشواری در تنفس

- آبی‌شدن رنگ پوست

- سینه‌درد شدید

- تب بیشتر از ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سلسیوس)

- سرفه با صدای خس خس

علائم خروسک معمولا هنگام شب تشدید می شوند و از درمان های خانگی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- استفاده از یک دستگاه مرطوب کننده هوا

- نوشیدن مایعات گرم فراوان

- استراحت فراوان

- مصرف داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن

فردی که مراقبت از کودک را بر عهده دارد نباید به وی آسپرین بدهد زیرا ممکن است به بروز سندرم ری (Reyes Syndrome) منجر شود. همچنین، کودکان کوچکتر از ۱۴ سال نباید داروی سرفه بدون نسخه مصرف کنند زیرا می تواند برای آنها مضر باشد.

خروسک معمولا پنج تا شش روز ادامه دارد، اما سرفه می تواند برای حدود دو هفته ادامه داشته باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

سرفه‌ها علامتی شایع، به ویژه طی فصل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی هستند. بیشتر سرفه ها جدی نیستند، اما برخی این گونه هستند.

در صورت مواجه با شرایط زیر مراجعه به پزشک توصیه شده است:

- فردی که سرفه می کند نمی تواند به درستی تنفس کند.

- سرفه مزمن که چند هفته ادامه داشته است.

- فردی مبتلا به یک بیماری مزمن، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه که با استفاده از روش های معمول درمان سرفه تسکین نمی یابد.

- فردی که سرفه خونی را تجربه می کند.

در صورت مواجه با شرایط زیر دریافت کمک پزشکی فوری لازم است:

- سرفه ای که طی گذشت چند روز وخیم‌تر شده است.

- نوزادی که سرفه می کند و نشانه های دیسترس تنفسی را نشان می دهد.

از نشانه‌های دیسترس تنفسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تنفس بسیار سخت

- خفگی

- آبی شدن رنگ پوست

- استفاده از عضلات دنده ها برای تنفس

منبع: عصر ایران

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: درمان سرفه انواع سرفه انواع بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۸۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این نشانه های بدنی می گوید سلامت تان به خطر افتاده است

بدن ما به طرز شگفت انگیزی باهوش است، به طوری که زمانی که رو به راه نباشد، بسیاری از اوقات، با دادن سرنخ هایی ظریف تلاش می کند ما را از حال خود باخبر کند. از ناراحتی های جزئی گرفته تا علائم واضح تر، این سیگنال ها نشانه های ارزشمندی درباره ی سلامت کلی ما هستند.

به گزارش روزیاتو، در ادامه از برخی روش هایی خواهیم گفت که ممکن است بدن مان با آن ها تلاش کند به ما بگوید که به مشکلی دچار شده است.

۱- خارش

دائماً خارش دارید؟

– از هر ۱۰ زن، بیشتر از یکی، در دوران بارداری گرفتار خارش می شوند. این مسأله معمولاً بی خطر است و در اثر کش آمدن پوست و تغییرات هورمونی در این دوران رخ می دهد. اما اگر خارش تان شب ها تشدید شود، می تواند نشانه ی چیز جدی تری باشد. اگر خارش تان تا این حد است، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید تا معلوم شود که نیاز به آزمایش دارید یا خیر.

چه چیزهای دیگری می تواند باعث خارش مداوم شود؟

مشکلات پوستی مانند خشکی پوست، اگزما، پسوریازیس، جرب (گال)، سوختگی، زخم، گزش حشرات و کهیر.

– بیماری های داخلی مانند اختلالات کبدی یا کلیوی، کم خونی، دیابت، مشکلات تیروئیدی و برخی انواع سرطان.

– مشکلات عصبی مانند اِم‌اِس، فشردگی عصب و زونا.

– مشکلات مرتبط با سلامت روان مانند اضطراب، وسواس فکری عملی و افسردگی.

– آلرژی یا تحریک شدگی ناشی از چیزهایی مانند مواد شیمیایی، صابون، برخی دارو یا پشم.

۲- سفیدی زبان

سفیدی زبان زمانی رخ می دهد که لایه ی سفید رنگی روی بخشی از سطح زبان یا تمام آن شکل می گیرد. این مسأله ممکن است با نشانه های دیگری همچون بدبویی دهان، تحریک شدن زبان و رویش پرز روی سطح زبان همراه باشد.

دلایل احتمالی آن عبارتند از:

– عدم رعایت بهداشت دهان و دهان، مانند مسواک نزدن، استفاده نکردن از نخ دندان یا تمیز نکردن زود به زود زبان.

–  داشتن عادت های نامناسب.

– استفاده از دندان مصنوعی یا آسیب زدن به زبان با اجسام تیز.

– مصرف آنتی بیوتیک که می تواند باعث عفونت های قارچی در دهان شود.

– داشتن رژیم غذایی ای فاقد میوه و سبزیجات و مملوء از مواد غذایی نرم.

– تنفس از دهان.

– خشکی دهان به دلیل ابتلا به برخی مشکلات پزشکی یا مصرف برخی داروها مانند داروهای شل کننده ی عضلات یا داروهای سرطان.

– برفک دهان، مشکلی پزشکی در آن قارچ کاندیدا آلبیکانس بر روی جداره های دهان انباشته می شود. گرچه این قارچ معمولاً در دهان وجود دارد، اما گاهی تکثیر می شود و عوارضی ایجاد می کند.

۳- پرش های عضلانی

گاهی عضلات تان به طور خود به خودی حرکت می کنند، بی آنکه شما بخواهید. آن ها ممکن است دچار پرش یا انقباض شوند و به سختی شل شوند. پرش و اسپاسم عضلانی بیشتر در نواحی ران، ساق پا، دست، بازو، شکم، قفسه سینه و انحنای کف پا متداول است. پزشکان کاملاً مطمئن نیستند که این اتفاق به چه دلیل رخ می دهد اما می گویند برخی چیزها می توانند زمینه ساز این مسأله شوند:

– عضلات شما برای درست کار کردن به مواد معدنی ای مانند پتاسیم و منیزیم نیاز دارند.

– عدم نوشیدن آب به اندازه ی کافی می تواند احتمال پرش و اسپاسم عضلات را بیشتر کند.

– مصرف بیش از اندازه ی کافئین هم می تواند باعث پرش عضلانی در نقاط مختلف بدن شود.

– اگر به فشار خون بالا یا بیماری قلبی دچار باشید، ممکن است پزشکان داروهای ادرارآور برای شما تجویز کند. این امر می تواند سطح پتاسیم را در بدن کاهش دهد و منجر به اسپاسم عضلانی شود.

– وارد شدن صدمه به سلول های عصبی، نحوه ی ارتباط این سلول ها با یکدیگر و همینطور با مغز را تغییر می دهد. پرش و اسپاسم عضلانی م تواند نشانه ی هشدار دهنده ای باشد که این مشکل رایج در حال تأثیر گذاشتن بر روی عصب هایی است که عضلات را کنترل می کنند.

۴- گلوله گلوله شدن مدفوع

برخی چیزهایی که احتمال بروز یبوست را بیشتر می کنند، عبارتند از:

– اضطراب و نگرانی: برخی کودکان خردسال در زمان اضطراب یا هنگام بروز تغییری بزرگ در خانه یا در روتین های مرتبط با دستشویی ررفتن شان، ممکن است دیگر به دستشویی نروند. اگر پدر و مادر نسبت به از پوشک گرفتن فرزند خردسال خود سختگیری کنند، ممکن است کودک دستشویی خود را نگه دارد.

– مصرف برخی داروها: برخی داروها ممکن است باعث تشدید یبوست شوند، مانند داروهای ضد اسید معده، برخی مسکن ها و داروهای دیگر بیماری ها مانند پارکینسون.

– مشکلات گوارشی: اگر کسی با مشکلاتی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا دیگر مشکلات گوارشی درگیر باشد، ممکن است دچار یبوست شود. گاهی برخی مواد غذایی هم می توانند باعث یبوست شوند.

– دردهای بدنی: اگر کسی از ناحیه ی پشت یا ماهیچه ی ناحیه ی شکم با درد درگیر باشد، مانند بعد از زایمان، ممکن است مدفوع کردن برای او دشوار باشد. این امر سرعت عبور مواد غذایی از درون روده ها را کاهش می دهد و باعث می شود مدفوع شکلی شبیه به سنگریزه پیدا کند.

– بیماری های مزمن: برخی مشکلات پزشکی مانند دیابت یا اختلالات تیروئیدی می توانند بر روی نحوه ی عملکرد عصب ها و عضلات تأثیر منفی بگذارند و مدفوع کردن را دشوار کنند.

– سبک زنگی: داشتن سبک زندگی کم تحرک احتمال یبوست را بالا می برد. برخی چیزهای دیگر مانند بارداری، رفتن به سفر یا تفییر رژیم غذایی هم می تواند منجر به یبوست شود.

– عادت های غذایی: کمبود مواد غذایی فیبردار در رژیم غذایی و عدم مصرف آب به اندازه ی کافی می تواند باعث گلوله گلوله شدن مدفوع شود و مدفوع کردن را دشوار کند.

۵- سفیدی مردمک

لکوکوری (Leukocoria) یا همان سفیدی مردمک زمانی رخ می دهد که مردمک چشم ها به رنگ سفید درمی آید. این مسأله بیشتر در کودکان رایج است اما برای بزرگسالان هم می تواند رخ دهد. لکوکوری دلایل مختلف زیادی می تواند داشته باشد، بنابراین در صورت بروز این مشکل فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید. برخی چیزهایی که می توانند باعث لکوکوری شوند، عبارتند از:

– آب مروارید: این ها لکه های کدری درون عدسی چم هستند که با بالا رفتن سن به وجود می آیند و این مشک رایج با انجام عمل جراحی قابل حل است.

– جداشدگی شبکیه چشم: این اتفاق زمانی رخ می دهد که لایه ی نازکی که در پشت چشم قرار دارد و به آن شبکیه گفته می شود، جدا می شود. این یک وضعیت اضطراری است که به درمان فوری نیاز دارد.

– اندوفتالمیت: (Endophthalmitis) یک عفونت است که داخل چشم رخ می دهد و به رسیدگی فوری پزشکی نیاز دارد و اگر فوراً درمان نشود می تواند منجر به نابینایی شود.

– بیماری کوتس: (Coats’ Disease) زمانی رخ می دهد که عروق خونی درون چشم ها وضعیتی غیر طبیعی پیدا می کنند، امری که باعث نشت و تجمع مایعات می شود. این مسأله می تواند منجر به جداشدگی شبکیه شود.

– رتینوبلاستوما (Retinoblastoma): این نوع نادری از سرطان چشم است که بیشتر در کودکان رخ می دهد. لکوکوری یکی از علائم اصلی آن است و نشانه های دیگر آن ضعیف شدن بینایی و دیگر مشکلات چشمی هستند.

– اختلاف شماره ی چشم: گاهی ممکن است یک چشم متفاوت از دیگری به نظر برسد چون شماره ی آن با دیگری متفاوت است. این مسأله معمولاً جدی نیست و به راحتی قابل برطرف کردن است.

۶- رنگ پریدگی ناخن ها

ناخن هایتان رنگ پریده یا سفید شده اند؟

این امر ممکن است نشان دهنده ی کمبود گلبول های خون باشد. سفیدی ناخن ها می تواند نشانه ی مشکلات پزشکی ای مانند بیماری های کبدی، دیابت، پرکاری تیروئید، نارسایی قلبی، مسمومیت با فلزات سنگین، شیمی درمانی، وارد شدن ضربه، یا کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی باشد.

اگر بخش عمده ی ناخن هایتان سفید است و تنها یک لایه ی باریک صورتی رنگ در نوک آن ها وجود دارد، ممکن است دچار مشکلی به نام «ناخن تری» (Terry’s Nails) شوید. این مشکل می تواند بر اثر بالا رفتن سن رخ دهد اما می تواند نشانه ی وجود مشکل پزشکی پنهانی مانند دیابت، و یا بیماری های کلیوی، کبدی یا قلبی باشد.

۷- سفیدی انگشتان دست

سندرم رینود (Raynaud’s Disease) باعث می شود برخی قسمت های بدن مانند انگشتان دست و پا، در هوای سرد یا در زمان اضطراب، بی حس و سرد شوند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که عروق خونی کوچکی که به پوست خون می رسانند، باریک می شوند، امری که باعث کاهش خون رسانی به این نواحی می شود.

سندرم رینود در میان زنان شایع تر است و اغلب، کسانی را درگیر می کند که در مناطق سردسیر زندگی می کنند.

۸- دیدن لکه های شناور و جرقه مقابل چشم ها

شاید برایتان پیش آمده باشد که جلوی چشم هایتان لکه های شناوری یا جرقه ببینید. این چیزهای شناور می توانند به شکل لکه های کوچک تیره رنگ، خطوط پرپیچ و تاب، حلقه یا تار عنکبوت باشند. جرقه ها هم مانند یک انفجار ناگهانی نور هستند.

دیدن لکه های شناور و جرقه امری رایج است، بخصوص در میان سالمندان. این اتفاق معمولاً بر اثر مسأله ی بی خطری به نام جداشدگی خلفی زجاجیه رخ می دهد، زمانی که زجاجیه (مایع لزج و شفافی که مرکز چشم را پُر می کند) دستخوش تغییر می شود.

دیدن لکه های شناور و جرقه گاهی بر اثر جداشدگی شبکیه رخ می دهد که مشکلی جدی است و به رسیدگی فوری نیاز دارد تا باعث نابینایی دائمی نشود. دیدن لکه های شناور و جرقه می تواند بی هیچ دلیل مشخصی هم رخ دهد.

۹- ورم صورت

صورت ممکن است گاهی به دلیل مشکلات پزشکی ای مانند وارد شدن آسیب، عفونت یا آلرژی، ورم کند. برخی از این دلایل می توانند جدی باشند.

ممکن است گاهی با صورت پف کرده از خواب بیدار شوید. این اتفاق می تواند زمانی رخ دهد که طی خواب به صورت تان فشار وارد شده باشد. اما اگر صورت تان به دلیل وارد شدن یک آسیب ورم کرده باشد یا اگر ورم صورت مکرر باشد، این امر ممکن است نشانه ی وجود یک مشکل پزشکی باشد.

ورم صورت تنها به خود صورت مربوط نیست و می تواند گردن یا حلق را هم تحت تأثیر قرار دهد. اگر صورت تان بدون وارد شدن هیچ آسیبی دچار ورم شده باشد، ممکن است نشانه ی مشکل پزشکی جدی ای باشد. بنابراین حتماً به پزشک مراجعه کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این نشانه های بدنی می گوید سلامت تان به خطر افتاده است
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • آنتی بیوتیک ها در تسکین سرفه موثر نیستند
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • درمان تخصصی انواع بیماری های پوستی در شیراز
  • علت سنگ کیسه صفرا چیست؟ + علائم
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • درمان MS با کمک نانومواد ممکن شد