Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@18:58:02 GMT

فرصت‌ها و تهدیدهای نقدینگی در صنعت خودرو

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۸۶۳۲

فرصت‌ها و تهدیدهای نقدینگی در صنعت خودرو

دولتی‌ها همواره نسبت به آثار مخرب نقدینگی هشدار داده‌اند. هربار که این جریان به یک حوزه اقتصادی وارد شد، موجی از تبعات تورمی را برجای گذاشت. از بازار سکه و ارز گرفته تا مسکن و این اواخر خودرو. نکته جالب اینجاست که همین نقدینگی مخرب و زیا‌ن‌بار در تعبیری دیگر برای خودروسازان به مثابه آب حیات است. چگونه است که نقدینگی یک بار می‌تواند به صنعت خودرو آسیب برساند و یک بار دیگر می‌تواند ناجی آن باشد؟

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در علم اقتصاد نقدینگی مجموعه‌ای عظیم و کنترل‌ نشده از پول و شبه پول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پول بالاترین درجه نقد شوندگی را دارد، شما با پول به سرعت می‌توانید هرآنچه را که آماده فروش است تهیه کنید. در مقابل شبه پول گونه‌ای از دارایی‌های پولی شماست که قدرت نقد شوندگی آنها به اندازه پول نیست. به بیان ساده هرگونه پولی که شما در بانک سپرده کرده‌اید، اما امکان برداشت از آن به زمان خاصی محدود شده شبه‌ پول است. حالا این پدیده چرا تا این حد مخرب ارزیابی می‌شود؟

یکی از دلایل افزایش نقدینگی چاپ پول بدون پشتوانه است. حجم بزرگی از پول که بی‌هدف و تنها به قصد سودآوری وارد یک حوزه می‌شوند. چون تزریق این حجم از منابع مالی صرفاً به دلیل سرمایه‌گذاری بوده و مالک این سرمایه‌ها در کوتاه‌مدت تمایل به دریافت بالاترین سود ممکن دارد، جریان نقدینگی مخرب ارزیابی می‌شود. اما وقتی این حجم وارد چرخه تولید شود می‌توان از آن به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کرد.

بازار خودرو آخرین قربانی تهاجم نقدینگی

در بازه‌های زمانی مشخص بنا به دلایلی مانند ضعف مدیریت و ناکارامدی قوانین، نقدینگی حوزه‌ای را برای آتش زدن انتخاب می‌کند. یک بار شاهد هجوم مردم به بازار ارز به ویژه دلار هستیم و می‌بینیم که قیمت تورمی آن روز به روز بالا می‌رود. بار دیگر شاهد جریان نقدینگی در بازار سکه و طلا هستیم که عواقب آن را دیدیم. مسکن و در نهایت خودرو آخرین قربانیان نقدینگی سرگردان هستند. موجی سهمگین از تقاضای کاذب برای خرید خودرو طی یک سال گذشته ایجاد شده است. تفاضایی بیش از نیاز واقعی که در نهایت موجب افزایش روانی قیمت‌ها در بازار می‌شود و خودروساز را مجبور به بالا بردن نرخ کارخانه‌ای و نزدیک شدن به حاشیه بازار می‌کند. ساده‌ترین اثر ورود نقدینگی بی‌هدف به بازار خودرو، شکل‌گیری دلالان و سفته‌بازانی است که خودروها را برای بزنگاهی خاص انبار می‌کنند.

راهکار خودروسازان برای جذب نقدینگی

همانطور که بانک‌ها یکی از اصلی‌ترین بازوهای جذب نقدینگی از سطح جامعه هستند، شرکت‌های خودروسازی نیز یکی از مهم‌ترین نقش‌‌آفرینان این بخش قلمداد می‌شوند. بانک‌ها با ارائه سودهای بالا به سپرده‌های بانکی مردم را تشویق به سپرده‌گذاری بیشتر و بیشتر می‌کنند. خودروسازان نیز با پیش‌فروش چنین کاری را انجام می‌دهند. به عنوان مثال شرایط فروش ایران خودرو که به تازگی منتشر شده از یک سو هم به منظور کنترل تقاضا برنامه‌ریزی شده و هم به قصد جذب نقدینگی سرگردان. ایران خودرو برای تکمیل پروژه بزرگ پژو 301 ایرانی نیاز به نقدینگی بالایی دارد. بانک‌ها با توجه به بدهی سنگین خودروسازان از اعطای تسهیلات جدید سر باز می‌زنند.

بی‌ارزش شدن سرمایه‌گذاری

وقتی جریان نقدینگی تمام جان یک حوزه را از آن گرفت، آرام می‌شود. وقتی تورم سکه، ارز، مسکن و خودرو به بالاترین میزان خود رسید، پول‌های سرگردان دور می‌زنند و منتظر فرصتی دیگر می‌گردند. به همین دلیل است که قیمت روزخودرو هیچ‌گاه با ثبات پایدار همراه نمی‌شود. چراکه نقدینگی که باید به دست خودروسازان و بهینه‌سازی خطوط تولید شود، راهی بازار سطحی و دلالان می‌شود. در ادامه این روند به مرور بازار جذابیت سرمایه‌گذاری خود را از دست می‌دهد. شاید در ظاهر این خبر خوبی باشد ولی حقیقت این است که بهبود اثرات نقدینگی هرگز به اندازه روند تخریبی آن سریع نیست.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ارز خودرو خودروسازان صنعت نقدینگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۸۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شاخص کل بورس امروز ۳ اردیبهشت با افزایش ۳ هزار و ۹۲۲ واحدی در تراز ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با افزایش ۴ هزار و ۳۲۱ واحدی در ارتفاع ۷۵۷ هزار و ۷۰۹ واحدی قرار گرفت تا بازار شاهد روند مثبت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: حجم معاملات امروز سهام و حق تقدم ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم به ارزش معاملاتی ۴ هزار و ۱۳۲ میلیارد تومان ثبت شد. همچنین سرانه خرید حقیقی‌ها ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سرانه فروش امروز ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود.

او افزود: امروز شاهد ورود نقدینگی ۴۲ میلیارد تومانی حقیقی‌ها به بازار سهام بودیم. در جریان معاملات امروز ۵۲ درصد بازار یعنی ۴۱۲ نماد در وضعیت مثبت و ۴۸ درصد بازار به عبارتی ۳۷۴ نماد در محدوده منفی به کار خود پایان دادند. امروز صنعت استخراج کانه‌های فلزی شاهد بیشترین میزان ورود نقدینگی بود و بیشترین خروج نقدینگی حقیقی‌ها هم به صنعت فرآورده‌های نفتی اختصاص یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: از جمله عوامل اثرگذار بر روند امروز بازار سهام را می‌توان روند کاهشی نرخ دلار، تصویب فوریت اصلاح بند س تبصره ۶ قانون، ثبات منطقه و ... نام برد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی
  • قیمت تاکسی برقی؛ بین یک میلیارد تا یک میلیارد و سیصد میلیون تومان
  • وزیر صمت: مدت گارانتی خودرو افزایش می‌یابد
  • شورای رقابت قیمت گذار خودرو نیست
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • فرصت سوزی ممنوع! /نوآوری و خلاقیت، کلید فتح بازار‌های جهانی است
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۳۲۰ میلیارد تومان نقدینگی
  • رشد ۲۷ هزار واحدی بورس/ ورود ۲۵۰ میلیارد تومان نقدینگی
  • نباید قیمت‌ های سلیقه‌ای خودروسازان ملاک قرار بگیرد