Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از تلاش‌های محرمانه عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران خبر داده و دلیل آن را نگرانی فزاینده عربستان از خطرات بحران احتمالی برای اقتصاد متکی به نفت این کشور دانسته است.

قدس آنلاین: روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از تلاش‌های محرمانه عربستان سعودی برای بهبود روابط با ایران خبر داده و دلیل آن را نگرانی فزاینده عربستان از خطرات بحران احتمالی برای اقتصاد متکی به نفت این کشور دانسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش خاطرنشان می‌کند دلیل علاقه تازه عربستان برای بهبود روابط با ایران و سایر رقبای منطقه‌ای مانند قطر، نگرانی این کشور از نداشتن حمایت آمریکا و سایر متحدانش است.به نوشته وال استریت ژورنال، این برداشت عربستان پس از حمله به تاسیسات آرامکو صورت گرفت که به ایران نسبت داده شد.

مقام‌های عربستان گفتند در حمله به تأسیسات نفتی عربستان از ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز استفاده شده بود. این حمله تولید و صادرات نفت عربستان را به طور قابل ملاحظه‌ای مختل کرد. یک مقام سعودی به این روزنامه گفته است این حمله باعث تغییر نگرش مقام‌های این کشور شد.

سفارت عربستان و دربار سعودی هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

مقام‌های سعودی، اروپایی و آمریکایی گفته‌اند نمایندگان عربستان و ایران در ماه‌های اخیر، پیام‌هایی رد و بدل کرده‌اند و از طریق واسطه‌هایی در عمان، کویت و پاکستان تماس برقرار کرده‌اند. این مقام‌ها گفته‌اند محتوای این پیام‌ها، کاستن از تنش‌ها میان ایران و عربستان بوده است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام سعودی نوشته که این کشور به "ایرانیان اعتماد ندارد"، اما امیدوار است که "حداقل بتواند به توافقی درباره جلوگیری از حملات احتمالی در آینده برسد."

اخیرا مقام‌های دولت ایران برای حل مسالمت‌آمیز بحران‌ منطقه، طرحی با عنوان "ابتکار صلح هرمز" ارائه کردند.

ایران تمامی کشورهای منطقه خلیج فارس و همچنین چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آمریکا را به تشکیل یک ائتلاف واحد برای صلح دعوت کرده است.

بهرام قاسمی، سفیر ایران در پاریس به وال استریت ژورنال گفته است ایران این طرح صلح را به عربستان ارائه داده است. این طرح مبتنی بر تعهد و همکاری متقابل با هدف تامین امنیت صادرات نفت است.

روزنامه وال استریت ژورنال همچنین به نقل از مقام‌های عربی و آمریکایی گفته است عربستان با نیروهای انصارالله در یمن هم وارد مذاکرات پنهانی شده است.

منبع: جام نیوز

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: عربستان سعودی روابط ایران و عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۸۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود اولین گروه عمره‌گزار ایرانی به مدینه منوره

 پس از گذشت ٩ سال وقفه، صبح امروز نخستین گروه عمره گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤلان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفر‌های زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و تاستحکام روابط دو کشور دانست. 

 سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر زسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهاد‌های ذیربط این امر میسر گردید و به امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت‌خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • جزئیات وال‌استریت‌ژورنال از طرح اسرائیل برای حمله به رفح
  • تلاش ناکام تندروهای مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!
  • استقبال سفیر ایران از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینه
  • ورود اولین گروه عمره‌گزار ایرانی به مدینه منوره
  • وال‌استریت‌ژورنال: دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف‌کردن ایران از حمله به اسرائیل بود
  • وال‌استریت‌ژورنال: حمله رگباریِ ایران به اسرائیل، آمریکا را غافل‌گیر کرد