Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@12:11:13 GMT

رژیم غذایی چه تاثیری بر بی‌خوابی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۸۹۷۵

رژیم غذایی چه تاثیری بر بی‌خوابی دارد؟

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف بعضی غذاها باعث بروز اختلالات خواب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد زیادی در سراسر جهان از مشکل بی‌خوابی رنج می‌برند. نتایج مطالعات اخیر نشان داده است که بی‌خوابی تنها یک مشکل جزیی نیست، بلکه می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افسردگی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل، محققان به دنبال راهی برای پیشگیری و درمان بی‌خوابی و دیگر اختلالات خواب هستند.

گروهی از محققان دانشگاه کلمبیا در آمریکا به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی بر اختلالات خواب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی ۵۳ هزار و ۶۹ زن در رده سنی ۵۰ تا ۷۹ سال را بررسی کردند. پژوهشگران دریافتند که رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نوشابه، برنج سفید، نان سفید و شکر افزوده، خطر ابتلا به بی‌خوابی را افزایش می‌دهد.

هنوز این موضوع که آیا مصرف کربوهیدرات تصفیه‌شده باعث بروز مشکل بی‌خوابی می‌شود و یا افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، بیشتر تمایل دارند کربوهیدرات تصفیه شده را مصرف کنند، مشخص نیست. ممکن است مصرف قند افزوده باعث بروز اختلالات خواب شود؛ زمانی که قند خون به سرعت افزایش پیدا کند، بدن افرد انسولین ترشح می‌کند و هورمون‌هایی مانند آدرنالین و کورتیزول تولید می‌شود که روند خواب را مختل می‌کنند.

به گفته پژوهشگران هر غذایی که حاوی قند باشد این مشکلات را برای انسان به وجود نمی‌آورد. برای مثال میوه‌ها و سبزیجات به طور طبیعی دارای قند بوده، اما قند خون بدن انسان را مانند غذاهایی که حاوی قند افزوده است، افزایش نمی‌دهد. شاید دلیل این اتفاق این باشد که مواد غذایی طبیعی سرشار از فیبر است، بنابراین بدن انسان قند آن‌ها را با سرعت کمتری جذب می‌کند و مانع افزایش ناگهانی قند خون می‌شود. طی انجام این مطالعه افرادی که سبزیجات و میوه مصرف کردند، در معرض مشکل بی‌خوابی قرار نگرفتند.

نتایج این مطالعه در مجله آمریکایی Clinical Nutrition  منتشر شده است.

کد خبر 400934

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی رژیم غذایی بی خوابی نوشابه های گازدار قند خون سلامت اختلالات خواب شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۸۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ راهکار ساده برای حل مشکل خروپف

ایتنا - تمرینات آواز خواندن یکی از راهکارهایی است که می‌تواند به حل مشکل خروپف کمک کند.
خروپف، بیش از نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است در اثر سبک زندگی ناسالمی که دارید، ایجاد شود.

خروپف نوعی عکس‌العمل بدن برای جبران کاهش اکسیژن خون است و در مردان بیشتر از زنان دیده می‌شود.

خُر و پُف غیر مداوم بیماری نیست، اما خُر و پُف مداوم یک بیماری محسوب می‌شود و در برخی مواقع نشان‌دهنده یک بیماری جدی مانند فشار خون بالا، ناراحتی قلبی و تنفسی، سکته مغزی، دیابت و چربی کبد است.

این مشکل می‌تواند از نظر روانی اعضای خانواده را تحت تأثیر قرار بدهد و آنها را دچار فشارهای عصبی و بی‌خوابی کند.

مجاری بینی را باز کنید
شستشوی بینی با استفاده از نتی‌پات ممکن است آسان به نظر نرسد، اما تأثیر مثبت آن در حل مشکل خروپف تایید شده است.

برای انجام این کار کنار روشویی بایستید و لوله ی نتی پات (وسیله ای برای شستشوی بینی – تصویر بالا) را داخل یکی از سوراخ‌های بینی خود قرار دهید. آب داخل بینی‌تان خواهد شد و از دیگر سوراخ بینی‌تان بیرون خواهد آمد. می‌توانید این کار را به مدت یک دقیقه برای هر سوراخ بینی انجام دهید.

به یاد داشته باشید که نباید از هر نوع آبی برای این منظور استفاده کنید.

کارشناسان می‌گویند که برای اینکار باید از آب مقطر و ضدعفونی شده استفاده کنید، نه آب شیر که ممکن است حاوی آلودگی‌هایی باشد.

روی تشک مناسب بخوابید
از خوابیدن روی تشک‌های خیلی نرم خودداری کنید. در غیر این صورت لگن و کمر شما در تشک فرو می‌رود و وضعیت ناراحت کننده‌ای پیدا می‌کنید. در عوض، همیشه از تشک‌های سفتی استفاده کنید که از انحنای طبیعی ستون فقرات حمایت می‌کند.

 

به پهلو بخوابید
سعی کنید همیشه به پهلو بخوابید. این کار از تماس زبان با دیواره حلق جلوگیری می کند.

با صورت رو به پایین بخوابید
در این وضعیت، صورت رو به پایین قرار می‌گیرد، سر به یک سمت می‌چرخد و دست ها در زیر یا دور بالش قرار می‌گیرند.

به این وضعیت «سقوط آزاد» هم گفته می‌شود و یکی از مزایای اصلی آن این است که می تواند به تسکین آپنه خواب (اختلال وقفه تنفسی در خواب) یا خروپف مزمن کمک کند.

اگر به پشت می خوابید، بالش خود را تنظیم کنید
اگر نمی‌توانید به پهلو بخوابید و مجبور هستید به پشت بخوابید، چند بالش زیر سرتان بگذارید تا سرتان چند سانتی متر بالاتر از بدنتان باشد.

سعی کنید چیزی را در آغوش بگیرید
عادت به در آغوش گرفتن بالش از فواید فیزیکی‌ای از جمله کاهش آپنه خواب برخوردار است. این عادت کمک می‌کند تکیه گاهی برای تمام بدن فراهم شود و این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید به پهلو خوابیدن را شروع کنید.

بالش‌تان را دیر به دیر عوض نکنید
کنه‌های گرد و غبار می توانند روی بالش‌ها جمع شوند و باعث واکنش‌های آلرژیک شوند که منجر به خروپف شود.

سعی کنید بالش خود را حداکثر یک بار در سال عوض کنید.

تمرین آواز کنید
تمرینات آواز خواندن تاثیر معجزه‌آسایی روی خواب شما می‌گذارد. هر روز به مدت ۲۰ دقیقه تمرین کنید تا عضلات حلق تان قوی شوند، چیزی که می تواند به جلوگیری از خروپف کمک کند.

ورزش کنید
ورزش کردن می‌تواند واقعاً به حل مشکل خروپف کمک کند، چرا که این کار باعث قوی شدن تمام ماهیچه های بدن می شود و جلوی شل شدن آن ها را می‌گیرد.

کاهش چربی زبان
مطالعات نشان می‌دهد که با کاهش میزان چربی در ناحیه زبان، می‌توان به تسکین علائم آپنه خواب کمک کرد.

بر اساس این مطالعات، احتمال ابتلا به آپنه خواب در تمامی افراد با هر وزنی وجود دارد هرچند چاقی فاکتور خطرزایی به حساب می‌آید.

اغلب به افراد مبتلا به آپنه خواب توصیه می‌شود که با کاهش وزن علائم بیماری خود را تسکین دهند.

دیگر خبرها

  • نفخ زیاد نشانه کدام بیماری هاست؟
  • بیماری‌هایی که علائم آن نفخ شکم است
  • ۱۰ راهکار ساده برای حل مشکل خروپف
  • چالش‌هایی که در روزه‌ داری با آنها مواجه می‌شویم/ چگونه مشکلات گوارشی را کاهش دهیم؟/ دلایل بروز یبوست و نحوه پیشگیری از آن در افراد روزه‌ دار
  • آیا توصیه به «شمارش گوسفند» برای بی‌خوابی واقعا مفید است؟
  • استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی روند آسیب مغزی را تسریع می کند
  • وضو داروی بی‌حالی برای روزه‌داران
  • چند راهکار ساده خانگی برای حل مشکل خروپف
  • آیا روغن زیتون می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟
  • یک بررسی جالب درباره نوستالوژی «شمارش گوسفند» برای خوابیدن