Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-16@07:24:09 GMT

۲۳۲۸ مورد گازگرفتگی از ابتدای پاییز در کشور/۱۰۶ فوتی

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۸۹۲۴۳

۲۳۲۸ مورد گازگرفتگی از ابتدای پاییز در کشور/۱۰۶ فوتی

به گزارش خبرگزاری مهر، پیرحسین کولیوند، اظهار داشت: از ابتدای مهر ماه تا روز گذشته، ۱۷۰۰ نفر از مسمومین با گاز منوکسیدکربن توسط آمبولانس های اورژانس پیش بیمارستانی به مراکز درمانی کشور انتقال داده شدند که بیشترین مسمومین اعزامی در استان های خراسان رضوی با ۲۲۴ نفر، تهران با ۲۲۲ نفر، آذربایجان شرقی با ۱۶۹ نفر و فارس با ۱۶۰ نفر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این بازه زمانی متاسفانه ۱۰۶ نفر بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست داده اند، بیشترین میزان فوتی ناشی از این گاز را مربوط به استان های آذربایجان شرقی با ۱۳ نفر، اصفهان با ۱۲ نفر و فارس با ۱۰ نفر عنوان کرد.

رئیس سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: همزمان با سرد شدن هوا و نصب وسایل گرمایشی در منازل و اماکن مختلف شاهد افزایش موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور هستیم و مهمترین اماکن شایع تجمع این گاز در حمام، کابین وسایل نقلیه و مکان های سرپروشیده و فاقد تهویه مناسب است.

کولیوند اضافه کرد: گاز منوکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است و عمده ترین منبع تولید آن، سوختن ناقص نفت و گاز است اما در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی خصوصا در محیط های بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود. همچنین استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل، بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

وی یادآور شد: علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن شامل سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ و احتمالا درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج، اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و در برخی موراد تنگی مردمک چشم است. باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست ندهد، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته مانند فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود و مسمومیت شدید با این گاز، می تواند کشنده باشد.

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: در صورت برخورد با موارد مسمومیت با گاز منوکسید کربن باید مصدومان را سریعا از محیط گازگرفته خارج کرد، پس از خارج کردن مصدوم از محیط آلوده، سریعا با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و علائم حیاتی مصدوم یا مصدومان را کنترل و از باز بودن راه هوای هوایی، اطمینان حاصل کرد.

کد خبر 4797020

منبع: مهر

کلیدواژه: گازگرفتگی مسمومیت وزارت بهداشت ویروس آنفلوانزا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تجهیزات پزشکی سرطان نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان غذا و دارو ریسک بیماری قلبی علی اصغر پیوندی دیابت سازمان نظام پزشکی سازمان بیمه سلامت بهداشت دهان و دندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۸۹۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین سن فوتی‌های کشور ۶۶.۲ سال است

بر اساس گزارش های آماری مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال میزان نرخ خام فوت کل کشور در سال ۱۴۰۲ برابر با ۵.۳ در هزار نفرجمعیت بوده است که استان گیلان با نرخ ۷.۴ در هزار نفر جمعیت بیشترین نرخ فوت و استان کهگیلویه و بویر احمد با نرخ ۳.۹ در هزار نفر جمعیت کمترین نرخ فوت را در بین استان‌ها داشته‌اند.

در این گزارش تأکید شده است بیشترین تعداد فوت شدگان مربوط به گروه سنی ۸۹-۸۵ سال است، به طوری که ۹.۹ درصد از کل فوت شدگان مرد و ۱۲.۵ درصد از کل فوت شدگان زن مربوط به این گروه سنی بوده‌اند.

همچنین سازمان ثبت احوال کشور در آمار ۶ماهه نخست سال گذشته نیز اعلام کرده بود ۲۰۷ هزار و ۶۶۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ازآن (۱۴۰۱) ۲۰۸ هزار و ۱۴۵ فوتی ۰.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد که از تعداد فوت های ثبت شده در ۶ ماهه نخست سال گذشته۵۶.۸ درصد مرد و ۴۳.۲ درصد زن بودند و در مقابل هر ۱۳۱ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند و فوت مردان ۶ درصد بیشتر از زنان بوده است.

بر اساس اطلاعات موجود در ۶ ماهه نخست سال گذشته مردان ۵۶.۸ و و زنان ۴۳.۲ درصد از ثبت فوت ها را به خود اختصاص داده اند که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶.۹ درصد برای مردان و ۴۳.۱ درصد برای زنان بوده است و همچنین در مقایسه ۶ ماهه سال گذشته با مدت مشابه سال قبل ازآن (۱۴۰۱) ثبت فوت مردان ۰.۳ درصد و زنان ۰.۰۴ درصد کاهش داشته است.

ثبت احوال در این گزارش تصریح کرده است؛ مرگ و میر از عوامل موثر حرکات جمعیتی است، آمار مربوط به وفات برای تهیه تخمین‌ها و پیش‌بینی‌هایی از جمعیت کل کشور و برای سطوح مختلف نواحی جغرافیایی در داخل یک کشور ضرورت دارند. زمان وقوع دقیق مرگ در جمعیت‌شناسی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.

بر اساس قانون، مهلت قانونی ثبت فوت در ثبت احوال ۱۰ روز است و برابر ماده ۲۲ قانون ثبت احوال کشور، وفات هر فرد اعم از ایرانی یا خارجی باید به یکی از ادارات ثبت احوال سراسر کشور اعلام شود همچنین وفات ایرانیان در خارج از کشور به ماموران کنسولی محل اقامت یا به یکی از ادارات سازمان ثبت احوال کشور اعلام می‌شود.

نزدیکترین خویشاوند متوفی یا هر شخصی که در موقع وفات حاضر بوده با ارائه مدرک شناسائی، ماموران انتظامی متصدی یا صاحب مکانی که وفات در آن رخ داده است، متصدیان گورستان ها، مقامات قضایی و نظامی و گروه های امدادی، می توانند برای اعلام وفات واخذ گواهی فوت اقدام کنند.

شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفته است و ثبت یاران شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند.

این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال بوده و با برنامه ریزی و تلاش مستمر به انجام رسیده، در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد فوت های ثبت شده در فاصله کمتر از یک سال از رخداد، در مهلت قانونی ۱۰ روزه به ثبت می رسند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۴۰ درصد ظرفیت سدهای کشور خالی است | آخرین وضعیت سدهای کشور
  • افزایش ۶۰ درصدی حجم آب مخازن سد‌های کشور
  • یک فوتی و چهارمصدوم درپی سانحه رانندگی در خواف
  • میانگین سن فوتی‌های کشور چند سال است؟
  • آمار عجیب از مرگ و میر در حوادث هفته گذشته
  • فوت ۱۶۸ نفر در حوادث ویژه هفته گذشته/ ۱۵۹۴ مصدوم در تصادفات
  • میانگین سن فوتی‌های کشور ۶۶.۲ سال است
  • ساخت دیوار ساحلی منطقه جوادیه بجنورد تا پاییز تکمیل می‌شود
  • دو مصدوم و دو فوتی در حادثه واژگونی خودرو در گناباد
  • سدهای خالی، بحران کم‌آبی