Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رای الیوم در گزارشی نوشت: سید حسن نصرالله در سخنرانی دیروز خود به مسائل داخلی پرداخت؛ چرا که واشنگتن و تل آویو تلاش می‌کنند تحرکات مردمی را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و به سمت مخالفت با مقاومت سوق دهند.

روزنامه الکترونیکی رأی الیوم در ستون سرمقاله خود نوشت: این روز‌ها سخنرانی‌های سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان، کمتر شده است و بیشتر به مسائل داخلی و امور لبنان می‌پردازد، اما با توجه به تلاش مجدانه آمریکا و اسرائیل برای منحرف کردن تحرکات کنونی لبنان، (تغییر رویه در سخنرانی‌های سید حسن نصرالله) منطقی و قابل درک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا و اسرائیل تلاش می‌کنند تحرکات مردمی را که روز به روز بر مطالبات مشروع آن در زمینه اصلاحات سیاسی و اقتصادی افزوده می‌شود، به سمت درخواست برای خلع سلاح حزب الله به عنوان خطر اصلی برای کشور، یا جنگ داخلی به عنوان راه حل جایگزین، سوق دهند.

سید حسن نصرالله با این طرح درست به هدف زد و با استناد به اظهارات منسوب به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، محکم کاری کرد که برای تحریک لبنانی‌ها یا قشر مخالف مقاومت از جمله حزب الله و کشاندن آن‌ها به سمت درگیری‌های مسلحانه، گفته بود بین گرسنگی یا قیام و کمک‌های احتمالی در ازای دست برداشتن از حزب الله یکی را انتخاب کنند.

تضعیف مقاومت و اختلاف اندازی بین لبنانی‌ها یا (تحریک برخی از آنها) علیه مقاومت، به نفع طرح آمریکا و اسرائیل است که می‌خواهند به منظور مقدمه چینی برای چپاول ثروت‌های نفتی و گازی مدیترانه و دیکته کردن نقشه‌ها و ترسیم مرز‌های دریایی بدون هیچگونه فشار یا عامل بازدارنده از تحقق این هدف، قدرت نظامی حافظ ثبات و امنیت لبنان را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: نصرالله: حزب‌الله با افتخار خطری بزرگ برای اسرائیل و آمریکاست و نه لبنان

همه ملت‌های عرب و غیرعرب که در دام تحریک‌های آمریکا افتاده‌اند و به سمت طرح‌هایی کشانده شده‌اند که ثبات کشورهایشان را به بهانه دموکراسی و حقوق بشر به هم می‌زند، تاوان سنگینی داده‌اند و در عین حال آمریکایی‌ها نیز به وعده‌های خود عمل نکرده‌اند که از آن جمله باید به ملت عراق، سوریه، لیبی و افغانستان و برخی کشور‌های آمریکای لاتین اشاره کرد. نیازی نیست به جنگ‌های داخلی ۱۵ ساله لبنان اشاره کنیم که زمینه را برای پیشروی اسرائیل به سمت لبنان و اشغال جنوب این کشور و ایجاد منطقه موسوم به کمربند امنیتی در آن دوره آماده کرد، کمربندی که مقاومت با بذل خون و تقدیم شهدا توانست آن را آزاد کند.

سید حسن نصرالله امروز آرام‌تر و ملایم‌تر سخن می‌گفت و کلماتش را با دقت انتخاب می‌کرد و این به حساسیت اوضاع لبنان و تمایل وی برای حفظ صلح داخلی برمی‌گردد. او می‌خواهد همه راه‌ها و گزینه‌ها را برای خروج سریع از بحران و پایان بخشیدن به خلأ سیاسی طی کند.

هدف از ایراد این سخنرانی از لحاظ زمان بندی، خاموش کردن فتیله بمب‌های (فتنه) در داخل بود. از همین رو حزب و ائتلاف وی بر تداوم تحرکات برای تحقق مطالبه اصلاحات قانونی با اعمال فشار به دولت و نهاد‌های آن تاکید می‌کند. وی از همان ابتدا با استعفای سعد حریری مخالفت کرد تا خلأ وجود کابینه و خلأ سیاسی اتفاق نیفتد، اما تصمیم حریری به استعفا کشور را دچار بحران خطرناکی کرد.

سید حسن نصر الله که از همه گزینه‌های مطرح برای تشکیل کابینه به ریاست حریری یا هر کس دیگری استقبال کرد و در عین حال به شدت از دولت یکرنگ و یکدست انتقاد کرد، (در سخنرانی دیروز) تنها این را نگفت که استعفایی که حریری از آغاز تحرکات بر آن اصرار می‌ورزید تحت فشار آمریکا و (عربستان) صورت گرفت تا اوضاع بحران زده لبنان تداوم یابد و در واقع یادآور استعفایی بود که در دوره گروگان گیری وی در ریاض برای ایجاد بحرانی مشابه بحران کنونی به حریری دیکته شد.

سید حسن نصرالله اذعان کرد برای پرهیز از تشدید مشکلات کشوری که شاید اکنون در حال گذار از خطرناکترین دوره در تاریخ خود است، نمی‌خواهد از کشور‌ها یا شخصیت‌هایی اسم ببرد که در راستای طرح آمریکا و اسرائیل در (بحران) لبنان دست دارند و این یعنی پختگی سیاسی و برداشتی درست از اوضاع لبنان، خواه برخی با وی موافق باشند یا مخالف؛ چرا که مرد باید در پستی و بلندی ها، دور اندیش و صبور باشد و از واکنش‌های خشمگینانه بپرهیزد و خشم خود را فرو خورد.

به نظر می‌رسد فشار‌های سریالی آمریکا به حزب الله و کشور‌های محور مقاومت، به این زودی‌ها متوقف نخواهد شد. در حالی که سید حسن نصرالله دیشب سخنرانی عملگرایانه و صلح آمیزی را ایراد کرد، مقامات آمریکا تصمیم گرفتند ۳ شخصیت و ۱۷ شرکت لبنانی اروپایی را به اتهام پولشویی و تامین مالی حزب الله یعنی گروهی تحریم کنند که آمریکا آن را گروهی تروریستی می‌داند.

سید حسن نصرالله به لبنانی‌ها دو نصیحت کرد: نخست اینکه از تجارب کشور‌های عربی درس بگیرند که شروط آمریکا را پذیرفتند و از ایفای نقش و حق حاکمیت خود در ازای برخورداری از کمک‌های آمریکا گذشتند و اما نه تنها حق حاکمیت و نقش آفرینی خود را از دست دادند بلکه جز بی ثباتی و کمک‌های اندک، چیزی عایدشان نشد. وی همچنین لبنانی‌ها را به صبر توصیه کرد زیرا بحران لبنان دوام چندانی نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حزب الله لبنان اعتراضات در لبنان سید حسن نصرالله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۰۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشاندن بایدن پشت میز روزولت برای سخنرانی، تهران را تحریک می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه پولیتیکو در گزارشی به غیبت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا از انظار پس از عملیات تنبیهی جمهوری اسلامی علیه تل‌آویو اشاره کرد و نوشت که بایدن امیدوار است تا با دوری از کانون توجهات، از منطقه تنش‌زدایی شود!

پولیتیکو نوشت: پس از آنکه اسراییل با همکاری آمریکا عمده (!) موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده از سوی ایران را رهگیری کرد، مشاوران کاخ سفید یکشنبه درباره طرح نطق ملی بایدن بحث کردند.

این در حالی است که ای‌بی‌سی پیش‌تر به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت که «پنج موشک بالستیک ایران، به پایگاه هوایی نواتیم اصابت کرد که در پی آن، یک فروند هواپیمای ترابری نظامی سی -۱۳۰، یک باند فرود و چندین انبار خسارت دیده است. همچنین چهار موشک دیگر نیز به پایگاه هوایی «نقب» اصابت کرده و خساراتی به این پایگاه نیز وارد شده است.»

به گفته ۶ مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، هرچند زمان این سخنرانی قابل تغییر است اما هیچ برنامه‌ای برای سخنرانی شتابزده بایدن وجود ندارد. دو تن از این مقامات گفته‌اند که مشاوران کاخ سفید بر این باورند که برگزاری یک رویداد بزرگ همچون نطق تلویزیونی رییس جمهور درباره شرایط و تحولات خاورمیانه، احتمالاً به تشدید تنش منجر شده و احتمالاً «تهران» را تحریک خواهد کرد. یکی از این مقامات به پولیتیکو گفت: نشاندن رییس جمهور پشت «میز روزولت»، تنش را تشدید می‌کند و بهتر از آن اجتناب شود.

به نوشته پولیتیکو، چنین رویکردی با عملکرد بایدن در طول جنگ خاورمیانه که پس از عملیات حماس علیه اسراییل در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) آغاز شد، منطبق است؛ هرچند گاهی اوقات اینطور به نظر می‌رسد که او به‌جای استفاده از قدرت و اختیاراتش برای سروسامان دادن به اوضاع، مسحور تحولات (خاورمیانه) شده است.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره روابط واشنگتن-تل‌آویو گفته است: نباید بین ما فاصله و اختلاف باشد. ناکامی بایدن در برحذر داشتن ایران از حمله، دلیل این اتفاق است.

پولیتیکو نوشت: بایدن بلافاصله پس از عملیات «طوفان‌الاقصی»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل را در آغوش گرفت و سپس برای سخنرانی پشت میز روزولت قرار گرفت؛ نطقی که به زعم بسیاری یکی از دوآتشه‌ترین سخنرانی‌های او در حمایت از اسراییل از زمان روی کار آمدن بود. اما از آن پس، او تا حد زیادی از ورود به تنش خودداری و به‌رغم اعلام حمایت از اسراییل، در محافل خصوصی از رفتار تل‌آویو در جنگ انتقاد کرده است.

این روزنامه آمریکایی افزود: حمله اخیر ایران شرایط را بیش از پیش پیچیده کرد و بایدن به گفته مشاورانش، حالا روی پیدا کردن راه‌حلی دیپلماتیک است تا علاوه بر مهار پاسخ گسترده‌تر اسراییل، ایران را نیز برای همکاری با متحدان، زیر نظر داشته باشد.

پولیتیکو همچنین اضافه کرد یکی از مقامات ارشد دولت بایدن پیش‌تر اعلام کرده است که «اسراییلی‌ها گفته‌اند به‌دنبال تشدید چشمگیر تنش با ایران نیستند.» این مقام که به شرط حفظ هویت حاضر به گفت‌وگو با پولیتیکو شد، در پاسخ به اینکه آیا آمریکا از اسراییل خواسته تا پاسخ ندهد، گفت که تصمیم عدم تشدید تنش با ایران را خود اسراییلی‌ها گرفته‌اند.

کد خبر 6080998

دیگر خبرها

  • دستورات رئیس جمهور برای حل برخی مسائل اولویت‌دار استان سمنان
  • دستورات رئیس جمهور برای حل برخی مسائل اولویت‌دار استان سمنان مورد پیگیری قرار گرفت
  • دستورات رئیس‌جمهور برای حل برخی مسائل اولویت‌دار استان سمنان
  • بررسی مسائل و مشکلات کوی امام علی(ع) اراک
  • بررسی مسائل و مشکلات مرکز علم و فناوری خوی
  • بررسی مشکلات و مسائل مردم دستجرد با حضور منتخبان مجلس
  • برنامه «ماه‌ترین پلاس» از شبکه دو سیما
  • نشاندن بایدن پشت میز روزولت برای سخنرانی، تهران را تحریک می‌کند
  • بررسی مسائل و مشکلات خانواده با «مشاور»
  • امام موسی صدر و سیدحسن نصرالله مایه افتخار جهان اسلام هستند