Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه دانشگاه ــ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه علوم انسانی در کشور ما تحقیر شد، گفت: نگاه سطحی به علوم انسانی داشته‌ایم، در حالی که علوم انسانی پایه پیشرفت و توسعه در کشور است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ همایش «پژوهش و افق‌های پیشرفت» امروز شنبه ۲۳ آذرماه، همزمان با آغاز هفته پژوهش با شعار «پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید» به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با حضور سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سالن حکمت این پژوهشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این برنامه طی روزهای ۲۳ تا ۲۵ آذرماه، در قالب نشست‌های متعددی با موضوعاتی همچون «پژوهش و دانش محوری»، «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی»، «پژوهش، ترویج و افق‌های پیشرفت»، «نقش علوم انسانی در توسعه کشور»، «ظرفیت‌ها و موانع سیاسی، اقتصادی پژوهش و افق‌های پیشرفت»، «تعامل پژوهشی در سطح بین‌المللی و افق‌های پیشرفت»، «تعامل پژوهشی در سطح بین‌المللی و افق‌های پیشرفت» و «پژوهش‌های علوم انسانی و مسئله پیشرفت» با سخنرانی چهره‌های علمی برگزار می‌شود.

سیدسعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین سخنران این برنامه بود. وی درباره ظرفیت‌های علوم انسانی در توسعه ایران با تأکید بر نقشه جامع علمی کشور، اظهار کرد: یکی از چالش‌های بزرگ علوم انسانی دور بودن از واقعیت است. نیازمند این هستیم که در مسیر واقع‌گرایی بیشتر کار کنیم. اگر مهر، در حوزه علم و دانش وجود نداشته باشد، نمی‌توان به واقعیت دست یافت. ارتباط مهرانگیز با حوزه علم بسیار اهمیت دارد. خرد ارتباطی در دانش، تجربه‌ شده و مهم است. منطق خرد ارتباطی، اشتغال و درگیر شدن است.

وی ادامه داد: در رجوع به گذشته، تطور علم را می‌بینیم. علم پدیده ثابتی نیست کما اینکه انسان موجودی ثابت و فرهنگ هم پدیده‌ای ثابت نیست. باید همواره نگاهی به گذشته در حوزه علم و دانش و نگاهی به امروز و افقی برای پیشرفت علوم داشته باشیم تا در مسیری حرکت کنیم که علوم فایده‌های لازم را داشته باشد.

عصبیت در علم بدتر از عصبیت با ریشه جهل است

عاملی با بیان اینکه عصبیت در علم بدتر از عصبیت با ریشه جهل است، افزود: در ارتباطات فرهنگی گاهی می‌گوییم فرد در مرحله انکار کامل است، اما به محض ارتباط با او و در معرض ارتباط قرار گرفتن، این فرد حقایق را می‌پذیرد. اما عصبیت ناشی از علم گاهی باعث ‌کشته شدن عالمان شده است. عالمانی بودند که نظریات و‌ تئوری‌هایی ارائه دادند و از سوی دیگران انکار شدند. برای مثال انقلاب کوپرنیک که در ۱۵۴۳ رخ داد، تا ۲۰۰ سال بعد مورد پذیرش قرار نگرفت.

وی گفت: عصبیت دانشی به دنبال اثبات دیدگاه است و با نشان دادن بخشی از واقعیت می‌خواهد همه واقعیت را بیان و تلاش می‌کند بگوید این، همه واقعیت است. تصویر واقعیت و بازنمایی آن همیشه ناقص بوده و نتوانسته قلب انسان‌ها را درک کند و تنها برآورد کرده است. باید فضای فهم را باز گذاشت تا وقتی که فهم موانع اختلالی دارد و نمی‌تواند همه واقعیت را درک کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه از زمانی که علوم تجربی و تفکر دکارتی وارد علم شد، غلبه‌ای رخ داد، بیان کرد: علوم انسانی نگاهی متفاوت به ماهیت خود نداشت، تقلید کرد و ‌نگاه تجربی هم وارد علوم انسانی شد و ما نیز به دنبال اثبات تأثیر متغیر بر متغیر دیگر شدیم در حالی که مطالعات تأثیری در علوم انسانی پذیرفته نیست. مطالعات تأثیری کارآمدی لازم را در علوم انسانی ندارد. رابطه معناداری تنها ارتباط بین چند متغیر می‌تواند تعریف شود.

وی گفت: امروزه شواهدی در حال پیدایش است که علوم تجربی را دچار چالش کرده است. دهه ۸۰ را می‌توان دهه یکپارچگی دانش که محصول آن دانش چندرشته‌ای و بین رشته‌ای است، دانست. دانش چندرشته‌ای یعنی علوم به این نتیجه رسیدند که به تنهایی نمی‌توانند معنا داشته باشند و رشته‌ها و علوم با هم در ارتباط هستند، لذا رشته‌های دوتایی و چندتایی امروز پدید آمده است. ترکیب علوم‌ اجتماعی و علوم پزشکی و طرح موضوع بهداشت اجتماعی حاصل این تغییر نگاه بود.

به گفته عاملی؛ علوم انسانی در کشور ما تحقیر شد، می‌گفتند اگر نتوانستی رشته دیگری بروی برو علوم انسانی بخوان! نوعی نگاه سطحی به علوم انسانی شد، در حالی که علوم انسانی پایه پیشرفت و توسعه در کشور است.

وی گفت: امروز در دنیا بحث IMC (بازاریابی یکپارچه ارتباطی) در حوزه بازاریابی وجود دارد که می‌گوید اگر می‌خواهی حاق واقعیت را متوجه شوی، باید با آن ارتباط داشته باشی، آن هم ارتباطی از جنس محبت، لذا جوامع به سمت بازاریابی ارتباطی یکپارچه رفتند و ‌این یکپارچگی را در توجه به همه عوامل مؤثر در بازار تعریف کردند. این رویکرد همان چیزی است که از آن به عنوان دانش چندرشته‌ای، بین رشته‌ای و فرارشته‌ای تعبیر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در علوم‌ تجربی هم تغییراتی به وجود آمد، اظهار کرد: بحث شبیه‌سازی هستی در علوم‌ تجربی به وجود آمده و این بحث به دیدگاه پوپر که بنیان علوم‌ تجربی را بر ابطال‌پذیری می‌داند، به وجود آمد. دانش از اول پذیرفته که قطعیت ندارد و ممکن است دانش بعدی او را نقض کند. دانش، عنصر بازبوده‌ای است که می‌پذیرد خطا دارد و تغییر را قبول می‌کند اما این دانش موفقیت‌هایی داشته و اگر مسیر آن را مشخص کنیم می‌بینیم وسایل آسایش و زندگی را فراهم کرده است. نهایتا این دیدگاه در علوم تجربی منجر به این شد که شبیه‌سازان هستی بگویند باید قوانین هستی را دریافت کنیم، آنها قطعی است، اگر DNA پدیده‌ها را دریافت کنیم می‌توانیم واقعیات هستی را درک کنیم.

عاملی با بیان اینکه خالق هستی منطقی برای هستی در نظر گرفته و اگر به دنبال شناخت حقیقت هستی باشیم، باید بدانیم حقیقت مانند قانون است، اظهار کرد: با طی مسیری در علم حرکت کردیم و تجربیاتی به دست آوردیم که در نهایت بر این امر اذعان کردیم که فهم پدیده‌ها مستلزم همراهی رشته‌هاست و از سوی دیگر برای درک حقیقت باید به درک واقعیت از درون برسیم. وقتی در دانش جدید به فناوری‌های جدید می‌رسیم می‌بینیم این فناوری‌ها عرصه جدیدی برای ما فراهم کرده‌اند.

وی افزود: افزودن فناوری‌های جدید به عرصه هستی، منجر به وجود آمدن ماهیتی متفاوت با ماهیت جهان هستی که شی‌محور است، شد. جهان مجازی ماهیتی دارد که شیء نیست و تابع قانون ریاضی و بر مبنای صفر تا یک در حرکت است. عنصر تحول بین صفر و یک گسترده است. آنچه از ذهن ما می‌گذر خیال نیست و بستر بروز آن در جهان مجازی است. این جهان، سوررئال را به رئال تبدیل کرده است.

وی گفت: امروز بیش از گذشته نیازمند درک جامعه هستیم؛ علوم انسانی، علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی، علوم مرکزی جهان هستند. این علوم جزو علوم اول باید باشند. در مطالعات اجتماعی می‌گوییم فرهنگ مرکز است و بقیه بخش‌های اقتصادی، سیاسی و ... حول این مرکزند. علوم انسانی هم مرکز است و سایر علوم حول این مرکز. اگر‌ این مرکزیت نباشد، نتیجه می‌شود مدلی از توسعه اقتصادی که یک درصدی‌ها حاکم بر ۹۹ درصد جامعه می‌شوند. می‌شود بمب اتم و ۱۲ هزار کلاهک هسته‌ای در جهان. اگر ‌علوم با علم مطلوب الهی درنیامیزد و با توحید گره نخورد، بی‌هدف رشد می‌کند. علوم ‌تجربی باید به علوم‌ انسانی و اجتماعی نگاه کند و این نگاه دسته‌چندم نباشد. علوم نیازمند تحولاتی هستند.

لزوم بازنگری در نقشه جامع علمی کشور

به گفته عاملی؛ نیازمند بازنگری در نقشه جامع علمی کشور هستیم تا نتایج علم و دانش منجر به سلامت متعالی انسانی شود.

در ادامه قبادی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و‌ مطالعات فرهنگی، فعالیت‌های یک‌ سال اخیر پژوهشگاه در حوزه ساختاری، پژوهشی و اقدامات راهبردی را تشریح و اظهار کرد: اقدامات همه‌جانبه‌ای به منظور ارتقای سطح رفاه پژوهشگاه علوم انسانی نسبت به سایر پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها انجام شده است. حضور گسترده‌تر در عرصه عمومی و پراستناد، ارتقای پرتال رتبه علوم انسانی، تغییر ژانرهای تولیدی و دستاوردهای پژوهشی از جمله این دستاوردها بوده است که این حرکت موجب شد از تک‌ساحتی بودن در مقالات و کتب عبور کنیم.

وی گفت: پژوهشگاه علوم انسانی از نسل آموزش محوری، پژوهش محوری و کاربردی‌سازی عبور کرده و به نسل چهارم و به عنوان نهادی اثرگذار در عرصه اجرایی وارد شده است. همچنین در طول یک‌ سال اخیر ۶۰ جلد کتاب از سوی پژوهشگاه منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قران و عترت هفته پژوهش سعیدرضا عاملی نقشه جامع علمی کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۰۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: به زودی نسخه نهایی آیین نامه ارتقاء با کمک وزیر علوم ارائه می‌شود و مقرر شده در این آیین نامه علوم انسانی، اجتماعی و هنر مجزا دیده شود، باید تدبیری شود که اعضای کارگروه‌های شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی نظرات خود را درباره آیین نامه بیان کنند.

خسروپناه افزود: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حال تدوین آیین نامه ارتقای علوم انسانی است، کارگروه‌های شورای تحول و ارتقای علوم انسانی می‌توانند پیشنهاد‌های خود را به این مرکز ارائه دهند.

وی همچنین گفت: فرهنگستان‌های علوم و علوم پزشکی در حال به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور در بخش‌های اختصاصی خود هستند، حوزه علوم انسانی نقشه جامع علمی کشور نیز مربوط به شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به پیشینه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: در ارتقای علوم انسانی باید الگوی حکمرانی تحول علوم انسانی را مشخص کنیم، باید از نظرات همه استادان استفاده شود، الگوی حکمرانی باید با مشارکت حداکثری نخبگانی تدوین شود.

خسروپناه افزود: در حوزه علوم انسانی علوم اجتماعی در دو دهه اخیر کار‌های زیادی شده است رساله‌ها و پایان نامه‌ها مختلف نوشته شده است. بومی سازی علوم انسانی در جامعه نخبگانی شکل گرفته است، پیشنهاد می‌شود شبیه انجمن‌های علمی، انجمن نخبگانی علوم انسانی اسلامی راه اندازی شود و به عنوان کانون یا بنیاد فعالیت داشته باشد و جمع نخبگانی باشند ما هم پیشتبانی می‌کنیم چراکه تحول در علوم انسانی با تشکیلات اداری شکل نمی‌گیرد و باید تشکل‌های نخبگانی در این زمینه ایجاد شود.

وی با تاکید بر این نظریه‌هایی که فلاسفه و نخبگان کشور تدوین کرده اند و باید به کتاب‌های درسی منتقل شود، گفت: مثلا نظریه‌های رشد، فرهنگی و ... که داریم باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود.

سعیدرضا عاملی درئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از تدوین سند نقشه جامع علوم انسانی خبر داد و گفت: آیین نامه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی اصلاح شده است و در اصلاحیه به میزان ۹۵ درصد اختیارات شورای تحول به کارگروه‌ها واگذار شده است. امروز وقتی کارگروه رشته جدید تصویب می‌کند در شورای تحول اعلام می‌شود و نقش کارگروه کلیدی است. برخی از کارکرد‌های شورای تحول مانند تصویب برخی رشته‌ها بسیار زمانبر است که این روند باید اصلاح شود چراکه مسیر تصویب رشته‌ها سامانه‌ای است.

عاملی با اشاره به تصویب اصول ده گانه حاکم بر آیین نامه ارتقای اعضای هئیت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این اصول به همت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و بر جداسازی آیین نامه ارتقا در رشته‌های علوم انسانی تاکید شده است، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در حال تدوین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در گروه علوم انسانی است که به زودی نهایی می‌شود.

رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی از تشکیل چند کارگروه جدید در این شورا نظیر کارگروه‌های فناوری و نوآوری در علوم انسانی، راهبری حوزه پژوهش علوم انسانی، کارگروه روانشناسی مشاوره علوم تربیتی خبر داد و گفت: زیرگروه‌هایی در کارگروه‌ها ایجاد شده که باید تقویت شود.

دیگر خبرها

  • بررسی سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • تکامل فرهنگی در بستر جغرافیا شکل می‌گیرد/ اهمیت توریسم در ابعاد محلی، ملی و جهانی
  • لزوم بازنگری طرح جامع مدیریت پسماند شهر‌ی در خوزستان
  • خسروپناه: نظریه‌های بومی در کتاب‌های درسی گنجانده شود
  • رئیس دانشگاه علم و صنعت تغییر کرد/حکم سرپرستی برای یونسیان
  • عاملی: سند نقشه جامع علوم انسانی تدوین می شود