Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: صنعت نفت با حمایت‌های مسوولان ارشد نظام، وزارت نفت و همت کارکنان، به ویژه با تاکیدهای مداوم وزیر نفت، از قطعه‌سازی صرف به مرحله بومی‌سازی تجهیزات پیچیده نفتی رسیده است و در این راستا بیش از ۱۲ هزار انواع قطعه و تجهیزات پیچیده و پرکاربرد صنعت نفت بومی سازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار برنا از اهواز، احمد محمدی شامگاه جمعه ۲۲ آذرماه در آیین افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری اظهار کرد: مایه خرسندی است که نمایشگاه صنعت نفت اهواز به محفلی برای گردهمایی سالانه همه سازندگان و شرکت‌ها اعم از شرکت‌های کوچک و بزرگ، صاحبان صنایع کوچک و بزرگ و شرکت‌های صاحب برند و صاحب نام تبدیل شده است.

او خوزستان را به عنوان مرکز صنعت نفت ایران و خاورمیانه، شایسته برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت دانست و گفت: البته به زیرساخت‌هایی نیاز است تا استان و شهر اهواز بتوانند از همه صاحبان صنایع و صنعت‌گران این حوزه بسیار مهم یعنی صنعت نفت پذیرایی کنند. در کنار بخش دولتی می‌توان خوزستان را به قطبی برای برگزار کردن دایمی نمایشگاه‌های نفت تبدیل کرد. باید به سویی پیش برویم که نمایشگاه‌های بین‌المللی نفت و انرژی را در این استان برگزار کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب به اقدام‌های عظیم بخش خصوصی در زمینه داخلی‌سازی اقلام مورد نیاز صنعت نفت اشاره و بیان کرد: در بعضی قسمت‌ها به دانش تجهیزات پیچیده‌تری که هنوز فرصت بومی‌سازی آنها فراهم نشده است نیاز داریم و امیدواریم با شتاب سال‌های اخیر کشور در توسعه روند بومی‌سازی اقلام و تجهیزات، بتوانیم به استقلال صنعتی که حق کشور است و از سوی مقام معظم رهبری به درستی و هوشمندانه به عنوان شعار سال‌های اخیر با عناوین رونق تولید، حمایت از ساخت داخل و خوداتکایی معطوف شده است، دست یابیم. ما نیز باید با حداکثر توانی که در داخل کشور داریم به این سمت و سو حرکت کنیم تا به استقلال صنعتی برسیم.

محمدی به مرور تاریخچه صنعت نفت در مسجدسلیمان پرداخت و افزود: بیش از یک‌صد سال پیش در کارگاه مسجدسلیمان به واسطه اینکه نفت به عنوان یک کالای تجاری متولد شده بود بسیاری از کالاهای پر مصرف و قطعات مورد نیاز را تولید کرده و به کار می‌گرفتند، اما پس از بازگشت دوباره کنسرسیوم‌ها و حضور پر رنگ‌ترشان به ویژه در دهه ۳۰ شمسی، در زمانی که آنها متوجه شدند از زنجیره ارزش و تولید شکل گرفته در جنوب ایران و منطقه مسجدسلیمان منتفع نمی‌شوند در حالی که برخی از این اقلام را می‌توان به خارج کشور منتقل کرد تا نفع ۱۰۰ درصد این ارزش افزوده و زنجیره تولید شامل حال خودشان باشد، به تدریج اقدام به خارج کردن کارگاه‌هایی که وظیفه تولید و تعمیر را به عهده داشتند، کرده و صنعت نفت ایران اندک اندک به خارج کشور وابسته کامل شد.

او با بیان اینکه وابستگی صنعت نفت ایران به خارج تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ادامه پیدا کرد، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و هوشمندی مسوولان ارشد نظام و کشور و نیز دولت‌هایی که به طور مستمر ادامه جریان حرکت به سوی خودکفایی و خوداتکایی را پیگیری می‌کردند، به تدریج ساخت قطعات تجهیزات پیچیده پرکاربرد صنعت نفت در داخل کشور آغاز شد. این اقدام از قطعه‌سازی آغاز شد و اکنون به مرحله ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات پیچیده و مهم صنعت رسیده است، ماشین‌آلاتی که پیش از این از خارج کشور وارد می‌شد به همت شرکت‌های دانش‌بنیان، بخش خصوصی و همراهی بخش دولتی به ویژه شرکت ملی نفت ایران داخلی‌سازی شده و به دست توانمند بخش خصوصی و صنعتگران داخلی در کشور تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با اشاره به اینکه دستیابی به این هدف از ساخت کارگاه‌های کوچک قطعه‌سازی در کنار همه بخش‌های صنعت نفت در جنوب کشور آغاز شد، تصریح کرد: اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم صنعت نفت با حمایت‌های مسوولان ارشد نظام، وزارت نفت و همت بلند کارکنان صنعت نفت به ویژه با تاکیدات مداوم مهندس زنگنه وزیر نفت، از قطعه‌سازی به مرحله بومی‌سازی تجهیزات مهم رسیده است؛ به عنوان مثال دو مورد از توربین‌های پرمصرف صنعت نفت، برخی پمپ‌های درون چاهی که برای جلوگیری از افت تولید و رساندن نفت به پالایشگاه‌های فرآورشی باید به کار گرفته شوند، سنسورهای پیچیده‌ای که به دست جوانان خوزستانی با چند سال کار مداوم بومی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده‌اند و بسیاری قطعات و کالاهای دیگر مانند مواد شیمیایی، همه به دست پرتوان بخش خصوصی بومی‌سازی شده‌اند. این هدف جز با همراهی بخش خصوصی و راهبردهای عالی نظام و کشور میسر نمی‌شد.

راه‌اندازی شهرک انرژی در استان خوزستان

محمدی با اظهار امیدواری نسبت به ایجاد شهرک انرژی در استان خوزستان، اضافه کرد: آرزو دارم این شهرک راه‌اندازی شود تا شرکت‌های صاحب‌نامی که در جنوب و جنوب غرب کشور رشد یافته و صاحب برند شده‌اند بتوانند بخشی از خط تولید خود را به آنجا منتقل کنند. این کار نه تنها به صنعت نفت کمک می‌کند تا اگر قطعه‌ای نیاز به تعمیر و بازساری داشته باشد صنعت‌گران در نزدیکی آن بخش حضور داشته باشند، بلکه حتی می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج کشور را نیز به همراه داشته باشد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه هدف یادشده با همراهی همه بخش‌های مرتبط با بخش صنعت نفت و انرژی قابل تحقق است، تصریح کرد: باید به سویی گام برداریم تا خوزستان که زادگاه نفت است بتواند به جایگاه واقعی خود برسد. ما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم اما برای تحقق آن باید یاریگر هم باشیم. شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها و بخش خصوصی باید بدانند که خواسته و نیاز صنعت نفت چیست و کمبودها و نقایص در کجاست، با این رویکرد می‌توان با شتاب بیشتری به سوی وضعیت مطلوب حرکت کرد.

بومی سازی بیش از ۱۲ هزار انواع قطعه و تجهیزات پیچیده و پرکاربرد صنعت نفت

محمدی درباره اقلام بومی‌سازی شده صنعت نفت توضیح داد: تا کنون بیش از ۱۲ هزار انواع قطعه و تجهیزات پیچیده و پرکاربرد صنعت نفت بومی‌سازی شده و با دستور وزیر نفت مبنی بر اجباری شدن تولید کالاهای مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور، بخش عمده ۱۰ گروه کالاهایی اساسی را نیز بومی‌سازی کرده‌ایم. این اقدام کمک به بخش خصوصی است تا اقلام یادشده به مرحله تولید انبوه رسیده و وارد صنعت نفت شوند، افزون بر این در بخش تولید ۱۲ هزار قلم کالای بومی‌سازی شده صنعت نفت، بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و نوظهور تولید شده است که با رغبت و پشتکار در این صنعت افتخارآفرینی می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاکید بر اینکه نیاز صنعت نفت باید به صورت شفاف به صنعت‌گران عرضه شود، بیان کرد: بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ قطعه، کالا و تجهیزات در قالب یک لوح فشرده به سازندگان، صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه خواهد شد تا نیازهای صنعت را بدانند.

او ادامه داد: شرح نیازمندی‌های این صنعت به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه می‌شود تا با همکاری آنان و بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌های داخلی، به سمت استقلال صنعتی گام برداریم؛ استقلال صنعتی حق کشور است.

پروژه ۲۸ مخزن طرحی تمام ایرانی

به گفته محمدی، وزارت نفت دو طرح مهم در دست اقدام دارد که شامل طرح جمع‌آوری گازهای مشعل و طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید است. بر این اساس طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با هزینه تقریبی ۱.۲ میلیارد دلار اجرا خواهد شد که حدود ۸۰ درصد آن مربوط به استان خوزستان است و در اسناد و شرح خدمات و پیمان این طرح تاکید شده که واردات کالاهای بومی‌سازی شده از خارج کشور ممنوع است. این طرح، اشتغال، منافع زیست محیطی و ارزش افزوده قابل توجهی برای کشور به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب درباره طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید نفت توضیح داد: در طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید که در مناطق نفت‌خیز جنوب با عنوان طرح ۲۸ مخزن شناخته می‌شود نیز حداکثرسازی استفاده از تجهیزات ساخت داخل به دستور وزیر نفت و شرکت ملی نفت ایران هدف‌گذاری شده است. این یک طرح ایرانی است که در صنعت نفت با این حجم و گستردگی بی‌سابقه بوده است.

او افزود: طرح یاد شده در مناطق نفت‌خیز جنوب طراحی و نهایی شده سپس با تهیه اسناد مناقصه در اختیار پیمانکاران ایرانی قرار داده شده است تا آن را با کالای ایرانی و نیروی کار ایرانی اجرا کنند. در این طرح به بهره‌مندی از حضور نیروهای بومی جنوب توجه خاص شده است.

محمدی با بیان اینکه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به اجرای مسوولیت‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای دارد، اضافه کرد: چهار درصد از صورت وضعیت‌های طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید، صرف امور مسوولیت‌های اجتماعی در مناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه‌یافته با همراهی مسوولان استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد زیرا افزون بر مناطق نفت‌خیز جنوب، در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت نفت فلات قاره نیز این طرح‌ها اجرا می‌شوند. در شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز ۶ بسته از این طرح آغاز به کار کرده است.

او همراهی بخش دولتی و خصوصی را تنها راه دستیابی به خودکفایی و خوداتکایی دانست و اظهار کرد: این دو طرح(جمع‌آوری گازهای همراه مشعل و طرح ملی افزایش و نگهداشت تولید) از آنجا که زنجیره‌ای از کار را هدف‌گذاری کرده‌اند، بنابراین پایه‌گذار زنجیره اشتغال پایدار و مولد هستند.

محمدی همچنین در خصوص برگزاری یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری، بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی به عنوان یک قله هدف‌گذاری شده برای نمایشگاه سال آینده است، در این راستا تعدادی تفاهم‌نامه، قرارداد و موافقت‌نامه در این نمایشگاه با بخش‌خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی امضا خواهد تا در مدتی که نمایشگاه بعدی پیش رو داریم بخشی از راه هدف‌گذاری شده را با یاری هم پیموده و هر روز به سوی استقلال صنعتی و خودکفایی حرکت کنیم.

لازم به ذکر است که یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری بعدازظهر امروز (جمعه، ۲۲ آذرماه) با حضور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، فرخ علیخانی، معاون تولید شرکت ملی نفت ایران، احمد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و دیگر مدیران کشوری و استانی و فعالان صنایع نفت و گاز فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و تا ۲۵ آذر ماه در محل نمایشگاه های بین المللی اهواز ادامه دارد.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اشتغال تولید ملی صنعت نفت وزارت نفت تحریم مناطق استارتاپ دانش بنیان استانداری خوزستان نمایشگاه اهواز برنا خوزستان نفت خیز جنوب شهرک انرژی خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۰۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی کانون آموزشی و فناوری نان خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان گفت:

به مناسبت گرامیداشت روز ملی نان و گندم (۳۱ فروردین) کانون آموزشی و فناوری نان خوزستان راه اندازی شد. 

امید جهان نژادیان افزود: این کانون با هدف ارتفای دانش و توانمندی‌های مربوط با صنعت غله و نان و آموزش متخصصان و انتقال فناوری‌های نوین در این بخش ایجاد شده است. 

وی ادامه داد: همچنین در این مراسم تفاهمنامه همکاری میان ادارات کل غله و خدمات بازرگانی خوزستان، فنی و حرفه‌ای و پارک علم و فناوری خوزستان در جهت آموزش و ارتقای صنعت غله و نان استان به امضا رسید.

دیگر خبرها

  • حمایت صندوق نوآوری از راه‌اندازی خط تولید دانش‌بنیان‌های ایرانی در کنیا 
  • پایش ظرفیت تولید ۲ هزار واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی تهران
  • راه‌اندازی مرکز آموزش و فناوری غله و نان در خوزستان+فیلم
  • برنامه ریزی برای راه اندازی ساخت اتاق اتوبوس و تریلی در واگن سازی زرند
  • راه اندازی کانون آموزشی و فناوری نان خوزستان
  • انعقاد هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان/ بومی سازی ۸۵ درصدکالا‌های مورد نیاز صنعت نفت
  • بهره‌برداری از مخزن‌ ذخیره ۱۰هزارمترمکعبی آب آشامیدنی شهر مهرگان
  • بومی سازی ۸۵ درصد کالاهای مورد نیاز صنعت نفت
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال گذشته
  • تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام به ارزش بیش از ۲۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲