Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@19:18:59 GMT

جانسون چه خطی را سیاست خارجی دنبال خواهد کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۰۵۷۲

جانسون چه خطی را سیاست خارجی دنبال خواهد کرد؟

باید در نظر داشت که شعار انتخاباتی او یعنی به سرانجام رساندن برگزیت در نوع خود یک شعار مبتنی بر سیاست خارجی بود. جانسون در موضوع برگزیت آن‌قدر سرسخت بود که به دلیل ضعیف بودن موضع «ترزا می» در قضیه برگزیت و برای نشان دادن اعتراض خود از مقام وزارت خارجه استعفا داد.

اکنون با اکثریت قاطع و یک پیروزی‌ چشمگیر که بابت آن به کسی بدهکار نیست، موضع محکمی در برابر اتحادیه اروپا خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بوریس جانسون متعلق به نسلی است که هرگز نتوانست با شکست امپراطوری بریتانیا کنار بیاید.

او همانند الگوی سیاسی‌اش «وینستون چرچیل» به دنبال اندیشه آقایی انگلیس بر سراسر جهان است. وی معتقد است که روزگاری انگلیس با تکیه بر ناوهای جنگی بر جهان حکومت می کرد اما امروز نیازی به آنها ندارد؛ چون قدرت نرم این کشور در بهترین و قوی‌ترین شکل خود بوده و تازه زمان محصول دادن آن است.

جانسون و همفکران او به ایده «انگلیس جهانی» فکر می‌کنند، به اینکه این کشور باید نقش مدیریت جهانی خود را پیدا کند. به همین دلیل جانسون با جدا شدن از اتحادیه اروپا سعی خواهد کرد انگلیس را به عنوان یک واحد مستقل سیاسی با سایر کشورهای دنیا وارد داد و ستد اقتصادی و سیاسی کند.

در این میان مهم‌ترین رابطه، رابطه با آمریکا است. آمریکا به عنوان متحد اصلی انگلیس به ویژه در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ و با توجه به دوستی و علاقه شخصی ترامپ به جانسون، یکی از اولویت های سیاست خارجی انگلیس خواهد بود. به ویژه آنکه پس از انگلیس خروج از اتحادیه اروپا، جانسون بیش از هر چیز به قرارداد تجاری بزرگی که ترامپ وعده اش را داده نیازمند است.

در همین رابطه سفیر آمریکا در انگلیس هم دیروز با بیان اینکه روابط دو کشور به صورت غیرقابل باوری قوی است،گفت: پیروزی بوریس جانسون در انتخابات پارلمانی این رابطه را فربه‌تر و مهم‌تر می‌کند.

«رابرت وودی جانسون» در گفت‌وگو باشبکه اسکای نیوز افزود واشنگتن آمادگی دارد، هرزمانی که لندن مایل باشد مذاکرات تجاری را آغاز کند.وی با بیان این پرسش که «چه زمانی می خواهید مذاکره کنیم» افزود: ما می خواهیم هرچه سریعتر کار را تمام کنیم.

جانسون همچنین به عضویت در ناتو متعهد مانده و سعی خواهد کرد سیاست خود را به آمریکا نزدیک کند. وی همچنین از مشارکت در پروژه های نظامی و دفاعی اتحادیه اروپا کناره گیری کرده و تلاش خواهد کرد استقلال نظامی انگلیس در برابر اتحادیه اروپا را حفظ کند.

جانسون با چین، رابطه خوبی که انگلیس تا کنون داشته است را حفظ خواهد کرد. سیاست قدیمی انگلیس این است که با چین مشارکت تجاری داشته و این کشور را با خود دشمن نکند. انگلیس حتی درخواست آمریکا برای تحریم شرکت هواوی را پشت گوش انداخت. انگلیس همچنین جزو معدود کشورهای غربی است که در پروژه بزرگ راه ابریشم مشارکت دارد.

جانسون با هند نیز به عنوان بزرگترین کشور عضو جامعه مشترک المنافع روابط خوبی خواهد داشت. در یک سال گذشته به عنوان مثال تعداد روادیدهای دانشجویی صادر شده برای هندی ها ۶۳ درصد رشد داشته است.

رابطه جانسون با روسیه از همه پیچیدهتر است. گفته میشود که جانسون و حزب محافظهکار به پول‌های کثیف الیگارش های روس آلوده هستند. یکی دو تا از روزنامه‌های حامی حزب محافظه کار در مالکیت الیگارش‌های روس بوده و جانسون از زمان شهرداری لندن و سرمایه‌گذاری ثروتمندان روسی در بازار مسکن لندن، با آنها زد و بندهایی دارد.

او در ماه نوامبر مانع انتشار گزارش ۵۰ صفحه ای کمیته اطلاعاتی درباره میزان دخالت روسیه در امور انگلیس شد. گفته می‌شود در این گزارش میزان دخالت و نفوذ روسیه در سیاست انگلیس و به ویژه در داخل حزب محافظه کار بررسی شده است.

جانسون در زمان تصدی وزارت امور خارجه و پس از آنچه به حمله شیمیایی سالزبری معروف شد، موضع بسیار تندی علیه روسیه گرفت. در این حادثه یک افسر سابق «کا گ ب» که به انگلیس پناهنده شده بود به همراه دخترش با ماده شیمایی تسلیحاتی مسموم شده بودند. در ادامه این حادثه جانسون به عنوان وزیر خارجه پیگیر و مجری اخراج جمعی از دیپلمات‌های روس از انگلیس بود.به دلیل همین رابطه سرد، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه «دیمیتری پسکوف» در نقل قولی که رویترز آن را منتشر کرده از اینکه با نخست وزیری بوریس جانسون تغییر عمده ای در روابط سرد دو کشور ایجاد شود ابراز تردید کرد.

برخلاف جرمی کوربین حزب کارگر که قول به رسمیت شناختن کشور فلسطین و محدود کردن فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را داده بودند، جانسون روابط دوستانه ای با این رژیم خواهد داشت. نمایندگان پارلمان این رژیم انتخاب جانسون را تبریک گفته‌اند و بنیامین نتانیاهو در پیام تبریکش جانسون را «دوست» خود نامیده است.

پیروزی جانسون و ادعای شکست تفکر راست افراطی

تحلیل گران خوشبین‌تر معتقد هستند که بوریس جانسون با همفکری مشاور راهبردی‌اش «دامینیک کامینگز» موفق شده اند با سیاست حساب شده ای راست افراطی را شکست دهند. طبق نظر آنها اکنون احزاب «یوکیپ» و «برگزیت» که نماینده تفکر راست افراطی بودند کاملاً محو شده و تب ضد مهاجرت فروکش کرده است.

این تحلیل گران از جمله «اندرو سولیوان» میگویند جانسون و کامینگز معتقد هستند که اتحادیه اروپا برخلاف ظاهرش به خاطر تکبر و خود بزرگ بینی بیش از حد، به عامل اصلی شکل گیری راست افراطی در کشورهای عضو اتحادیه تبدیل شده است.

بوریس جانسون به گفته این تحلیل گران می خواهد با خروج از اتحادیه اروپا این «ناسیونالیسم مسموم» را به یک «وطن پرستی بی خطر» تبدیل کند.

لازم به یادآوری است «دامینیک کامینگز» که اکنون مشاور ارشد بوریس جانسون است از سال‌ها پیش به عنوان استراتژیست پشت پرده حزب محافظه کار فعالیت داشته است. او که در سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ در مخالفت با پیوستن انگلیس به واحد پول یورو فعالیت کرده بود در سال ۲۰۱۵ مبارزه انتخاباتی برای خروج از اتحادیه اروپا را رهبری کرد که به پیروزی در همه پرسی برگزیت منتهی شد.

احزاب رقیب قبلاً نگرانی خود از بابت حضور سه ساله او در روسیه در بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ را اعلام کرده اند. کامینگز مغز متفکر یا شخصیت مرموزی است که در آینده بیشتر درباره او خواهیم شنید.

برچسب‌ها برگزیت جرمی کوربین بوریس جانسون انگلستان پروندهٔ خبری گام آخر برگزیت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برگزیت جرمی کوربین بوریس جانسون انگلستان برگزیت جرمی کوربین بوریس جانسون انگلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۰۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

«کلر دالی» نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا: همه می‌دانند که اتحادیه اروپا در طول هفت ماه از مخرب‌ترین جنگ تاریخ، نتوانسته اسرائیل را محکوم و تحریم کند اما بلافاصله و به اتفاق آرا ایران را به دلیل انتقام‌جویی قاعده‌مند که حتی کسی را نکشته، محکوم و تحریم می‌کند.

دیگر خبرها

  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • بورل: ویرانی های غزه از جنگ جهانی دوم بیشتر است
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: ایران و کره شمالی، کشورهایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال شده است
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • اعتصاب در بزرگترین فرودگاه انگلیس
  • بورل: شهرهای غزه بیشتر از شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم ویران شدند
  • بورل: به همکاری با آنروا ادامه می دهیم