Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@10:39:32 GMT

استیضاح ترامپ؛ آخرین دیوار

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۰۶۴۹

استیضاح ترامپ؛ آخرین دیوار

دونالد ترامپ بعنوان ملاک و صاحب خیابان پنجم منهتن در ژوئن(خرداد-تیر) ۲۰۱۵ میلادی ورود خود به عرصه کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی را به طور رسمی اعلام کرد؛ موضوعی که تمسخر و بهت بسیاری از رقبای هم حزبی، کارشناسان و سیاستمداران آمریکایی را به دنبال داشت. اما او با روش خود که خلاف رسم معمول بود، با بحران‌آفرینی و سوار شدن بر موج برخاسته از آن، خود را به کاخ سفید رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



ترامپ در ابتدای جریان کارزار انتخاباتی خود « جان مک کین » سناتور تندرو آمریکایی را قهرمان جنگی ندانست و هرگز حاضر به عذرخواهی از او نشد.
هرچه به موعد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا نزدیک‌تر می‌شد، با انتشار اخباری درباره رسوایی اخلاقی ترامپ، او بازهم توانست از این مانع بگذرد؛ حتی پس از ورود به کاخ سفید، برملا شدن پرداخت حق‌السکوت به بازیگران فیلم‌های غیر اخلاقی که او با آنها رابطه داشته است نیز اثری نداشت و به جایش، « مایکل کوهن » وکیل شخصی او روانه زندان شد.


سیلی به رسانه‌ها
ترامپ در اقدامی که تعجب رسانه‌های آمریکایی را به همراه داشت، همه آنها را «رسانه‌های فریبکار و دروغگو» خواند و «بدترین افراد روی زمین» خطاب کرد.
ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، در ششم نوامبر ۲۰۱۶  (۱۶ آبان ۱۳۹۵) اصحاب رسانه‌های معتبر بین‌المللی و آمریکایی را به جلسه‌ای محرمانه در برج خود در نیویورک فراخواند و آنها را مورد حملات شدید خود قرار داد؛ آنچنان که نماینده روزنامه نیویورک پسُت در این نشست محرمانه، رفتار و سخنان ترامپ را غیرمعمول با رسانه‌ها دانست و نوشت، ترامپ رودررو به روزنامه‌نگاران برجسته آمریکایی سیلی زد.


 اظهارنامه مالیاتی
یکی از بزرگترین موانع سر راه ریاست جمهوری ترامپ که همچنان موضوع بحث برانگیز او به شمار می‌رود، ارائه ندادن اظهارنامه مالیاتی است که حتی به درخواست رسمی مجلس نمایندگان نیز بی توجهی کرد و و با حملات لفظی گسترده و لابی‌های مختلف، تاکنون در این زمینه مانع‌تراشی کرده است.
ترامپ در فرودین ماه امسال در واکنش به تلاش‌های مجلس نمایندگان به صراحت درباره ارائه اظهارنامه مالیاتی‌اش گفته بود: چنین نخواهم کرد. این درحالی بود که « سایرس ونس » دادستان منهتن نیویورک از شرکت حسابداری « مازارس یو‏اس‎ای » خواست اظهارنامه‌های سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ ترامپ و شرکتش را تسلیم کنند، اقدامی که دموکرات‌ها در مجلس کنگره نیز خواهان آن هستند اما رئیس جمهوری آمریکا به شدت با آن مخالف است.
در چهار دهه گذشته، همه رئیسان جمهوری آمریکا به غیر از ترامپ اسناد مالیاتی خود را منتشر کرده‌اند. ترامپ با خودداری از انتشار عمومی مدارک مالیاتی خود، سنت چند دهه‌ای رئیسان جمهوری آمریکا را شکسته است.


تحقیقات مولر
تحقیقات بازپرس ویژه « رابرت مولر » درباره مداخله روسیه در جریان انتخابات ۲۰۱۶ که نتیجه آن به طور کامل به نفع ترامپ تمام نشد، جنجال دیگری بود که با وجود اسناد و مدارک و تحقیقات ۲۴ ماهه، مولر در پایان حاضر نشد شخص ترامپ را در این پرونده متهم کند؛ گرچه در گزارش خود به طور تلویحی در این ماجرا ترامپ را به مانع‌تراشی در اجرای عدالت متهم کرد، بویژه در موضوع برکناری « جیمز کومی » رئیس پیشین اف.بی.ای که او را بدون آنکه از قبل مطلع کند، اخراج کرد.
کومی در حالی که سرگرم دادن کنفرانس با کارکنان خود بود، خبر برکناریش را از تلویزیونی شنید که در مقابلش قرار داشت.

« اگنس کینگ » عضو مستقل سنا، ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ درباره این اقدام ترامپ در برکناری رئیس اف.ب.ای که به تحقیق در مساله مداخله روسیه در انتخابات آمریکا پرداخته بود، گفت: کارشکنی در مسیر عدالت یک جرم جدی است، قوانین آمریکا تصریح می‌کند که امکان طرح اتهام علیه «هر کسی که در یک روند رسمی کارشکنی، نفوذ یا مانع‌تراشی کرده یا در جهت آن تلاش می‌کند» وجود دارد.
بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران آمریکایی اقدامات متعدد ترامپ پس از ورود به کاخ سفید را در ابعاد و حتی بالاتر از ماجرای واترگیت می‌دانند.


اوکراین‌گیت
اقدامات رئیس جمهوری آمریکا در سیاست خارجی سرانجام یقیه او را بر سر ماجرای « اوکراین‌گیت » گرفت و از سوی کمیته قضایی مجلس نمایندگان در دو مورد «سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی بر سر تحقیقات کنگره» متهم شده است. براین اساس ۲۲ آذرماه در این زمینه دو لایحه استیضاح در این کمیته با ۲۳ رای موافق در برابر ۱۷ رای مخالف به تصویب رسید.
تحقیقاتی که از  ۲۴ سپتامبر(دوم مهر) ۲۰۱۹ در پی متهم شدن ترامپ به اعمال فشار بر اوکراین برای تحقیق در مورد « جو بایدن » نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و پسرش آغاز شد.


واکنش سریع دموکرات‌ها
دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان که دست بالا را دارند، در تلاشاند تا موضوع استیضاح ترامپ را هرچه سریعتر و پیش از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی در این مجلس تصویب و سپس آن‌ را روانه مجلس سنا کنند؛ آن هم در حالی که این حزب با ۱۵ نامزد ریاست جمهوری قصد دارد  از ابتدای سال ۲۰۲۰ روند انتخابات درون حزبی خود را آغاز کند.
با توجه به موضع جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و اعلام نتایج نظرسنجی‌ها که بیانگر مخالفت بیشتر آمریکایی‌ها با استیضاح ترامپ است، به نظر می‌رسد دموکرات‌ها به سرعت کارت خود را در مورد  ترامپ رو کرده‌اند.


آخرین مانع
با توجه به روند طی شده، ترامپ به عنوان چهل و  پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، موانع بسیاری را تاکنون از سر گذرانده و حال با آخرین مانع سیاسی - استیضاح - مواجه است؛ اما بسیاری از تحلیلگران سیاسی این کشور معتقدند، او در صورت پشت سر گذاردن بسیار محتمل  از این مانع، می‌تواند از دیوار استیضاحش بعنوان سکوی پرشی برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا بهره ببرد.

« مایکل جنووز - Michael Genovese » در تحلیلی به شبکه سی‌ان‌ان گفت: استیضاح رئیس جمهوری آمریکا در سنا، در واقع دادگاهی شدن اوست. اما این یک «دادگاه واقعی» نیست بلکه یک «دادگاه سیاسی» است؛ استیضاح یک روند قانونی و حقوقی را دنبال نمی‌کند، بلکه بیشتر یک روند سیاسی است زیرا اگر یک دادگاه واقعی بود، آنگاه ترامپ و جمهوریخواهان با مشکل واقعی مواجه بودند.

به گفته این تحلیلگر سیاسی، جمهوریخواهان در سنا هر کاری را برای انتخاب دوباره ترامپ خواهند کرد؛ هماهنگی کامل بین سنا با کاخ سفید وجود دارد؛ وفاداری به دونالد ترامپ موجب انتخاب دوباره جمهوریخواهان خواهد شد.
جنووز افزود: همانگونه که « میچ مک کانل » گفت، ترامپ از مسند ریاست جمهوری آمریکا کنار گذارده نمی‌شود زیرا در بیش از دو قرن و نیم از تاریخ آمریکا، هیچ رئیس جمهوری کنار گذارده نشده است.

با تصویب دو لایحه اتهامی علیه رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، چهارمین رئیس جمهوری تاریخ این کشور لقب می‌گیرد که از سوی کنگره به طور رسمی برای استیضاح او اقدام شده است.

مک‌کانل، رهبر کهنه‌کار جمهوری‌خواهان سنا  ۲۱ آذرماه در گفت‌وگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت بود، شانس برکناری ترامپ در پایان جلسه استیضاح «صفر» است؛ او تاکید کرد که در جریان جلسات استیضاح با وکلای کاخ‌سفید همکاری نزدیکی خواهد داشت.
مک کانل به صراحت گفت: هر آنچه که در مدت استیضاح انجام خواهد گرفت، با هماهنگی کمیته حقوقی کاخ‌سفید خواهد بود و میان موضع جمهوریخواهان سنا  و رئیس‌جمهوری در قبال چگونگی پیش بردن جلسات استیضاح تفاوتی وجود نخواهد داشت.
2023

برچسب‌ها کنگره آمریکا مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ ایالات متحده آمریکا پروندهٔ خبری فرآیند استیضاح ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کنگره آمریکا مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ ایالات متحده آمریکا کنگره آمریکا مجلس سنا دونالد ترامپ استیضاح ترامپ ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۰۶۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جابجایی «حلقه اول» یاران رئیسی از پُستی به پُست دیگر /اصلاح کابینه، شاید وقتی دیگر! +جدول

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دو سال و اندی از تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی می‌گذرد، کابینه ای که تا به امروز تغییر و تحولات زیادی را به خود دیده است، اندک افرادی به طور کامل از کابینه خارج شده اند و اکثریت آنها فقط صندلی هایشان تغییر کرده اما در حلقه یاران رئیسی باقی مانده اند.

برخی دولتمردان چون حجت الله عبدالملکی، حمید سجادی و یوسف نوری که زیر فشار برای برکناری یا استیضاح بودند، زودتر پیشدستی کرده و از ادامه حضور در دولت سیزدهم استعفا دادند اما این نقطه خروج شان از کابینه ابراهیم رئیسی نبود و بعد از مدتی با عنوانی جدید به کابینه رجعت کرده اند تا حلقه مدیران دولت سیزدهم با کمترین تغییر ماندگار باشند. برخی دیگر اما تا این لحظه از دولت کنار گذاشته شده و مناسباتی با دولت سیزدهم ندارند.

فاطمی امین مشاور شد؛ عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد!

روز گذشته خبرگزاری اصولگرای تسنیم اعلام کرد که یوسف نوری، وزیر سابق آموزش و پرورش استانداری مازندران شد. نوری که سوابقی چون ریاست سازمان آموزش و پرورش استان ایلام، مدیرکل برنامه و بودجه وزارت آموزش وپرورش و معاون اجرائی معاون توسعه مدیریت دانشگاه علوم پزشکی در کارنامه خود دارد، در فروردین ماه 1402، پس از جنجال ها بر سر حواشی عدم پرداخت حقوق فرهنگیان در اسفندماه 1401 و عدم اجرای قانون رتبه بندی معلمان از سمت خود استعفا کرد. هر چند که برخی رسانه‌ها از عزل او خبر می دادند و استعفا را پوششی برای تلطیف کردن تغییرات دولت عنوان کردند.

سید محمود حسینی‌پور نیز که استاندار مازندران بود و سابقه ریاست هیئت تخلفات اداری دیوان محاسبات کشور را در کارنامه خود دارد، روز گذشته به سمت ریاست دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه به مفاسد اقتصادی منصوب شد و جای خود را به یوسف نوری داد.

پیشتر نیز چنین جابجایی ها در دولت را شاهد بوده ایم، چه آنکه حجت عبدالملکی نیز که سکان وزارت راه را با رأی نمایندگان به دست گرفته بود بعد از چندماه زیر تیغ مجلسی ها رفت و پیش از آنکه از سوی مجلسی ها استیضاح شود یا رئیسی مجبور به عزل او شود، متن استعفایش را در توئیتر علنی کرد. عبدالملکی اما از جمله افراد محبوب همان حلقه اول نزدیک به رئیسی است که خروج کامل از دولت نکرد و اینبار در قالب دبیر شورایعالی مناطق آزاد بر صندلی سعید محمد تکیه زد.

یا در نمونه ای دیگر سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از چهره‌های اقتصادی کابینه ابراهیم رئیسی است که دورانی پرحاشیه در این وزارتخانه داشت. او دو بار توسط نمایندگان مجلس استیضاح شد؛ اگر چه فاطمی‌امین اولین‌بار توانست رأی موافق نمایندگان را بدست بیاورد و از استیضاح بگریزد، اما پس از افشای واگذاری خودروهای شاسی بلند به نمایندگان و مسئله واردات خودرو، برای دومین بار نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را به دست آورده و استیضاح شد. نکته جالب، این است که 10 روز پس از استیضاح فاطمی‌امین، ابراهیم رئیسی او را به سمت مشاور رئیس‌جمهور در نظارت بر روند اجرای طرح‌های تولیدی منصوب کرد.

در جدول زیر روند تغییرات و جابه‌جایی‌های مدیران دولت سیزدهم را مشاهده می‌کنید.

ردیف

اسم

سمت فعلی

سمت قبلی

۱

سید محمدآقامیری

استاندار قم

سرپرست وزارت جهادکشاورزی

۲

سید محمود حسینی‌پور

ریاست دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه به مفاسد اقتصادی

استاندار مازندران

۳

محمدهادی زاهدی‌وفا

رئیس موسس عالی آموزش مدیریت و برنامه‌ریزی

سرپرست وزارت کار

۴

حمید سجادی

عضو شورای عالی ورزش

وزیر ورزش و جوانان

۵

حجت‌الله عبدالملکی

دبیر شورای عالی مناطق آزاد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۶

سیدرضا فاطمی‌امین

مشاور رئیس‌جمهور در نظارت بر روند اجرای طرح‌های تولیدی

وزیر صنعت، معدن و تجارت

۷

سید صولت مرتضوی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

معاون اجرایی رئیس جمهور

۸

محسن منصوری

معاون اجرایی رئیس جمهور

استاندار تهران

۹

یوسف نوری

انتخاب به عنوان استاندار مازندران

وزیر آموزش و پرورش

سعید محمد کاملا از دولت منفک شد /ساداتی نژاد درگیر پرونده های فساد!

در این میان، برخی دیگر از چهره‌هایی هم بودند که پس از آنکه مُهر برکناری بر پرونده شان زده شد، راهشان از دولت ابراهیم رئیسی جدا شده و دیگر همکاری با رئیس دولت سیزدهم نداشتند. مهر ماه 1401، سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد از سمت خود برکنار شد. سعید محمد که یکی از گزینه‌های پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای سکانداری وزارت راه بود، فقط یک سال توانست با دولت سیزدهم همکاری کند و اکنون به یکی از منتقدان دولت تبدیل گشته است.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و سید جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی از دیگر چهره‌هایی بودند که با به صورت ناگهانی با حکم ابراهیم رئیسی تغییر کردند. هر چند که علت تغییر میرکاظمی بیماری وی اعلام شد اما برخی از گمانه‌زنی‌های فعالان سیاسی و اقتصادی حاکی از خبرهای دیگری بود. چنانچه، رضا غلامی یکی از چهره های اقتصادی فعال در فضای مجازی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پس از آن ‌که رئیس جمهور محترم، حذف ارز ۴۲۰۰ را از علل افزایش شدید تورم در سال ۱۴۰۱ اعلام کردند، آقایان ساداتی نژاد و میرکاظمی برکنار شدند.» این تحلیل از آن جهت قابل تامل بود که میرکاظمی جزو مهم ترین مدافعان حذف ارز ۴۲۰۰ بود.

علت برکناری ساداتی‌نژاد اما افشای پرونده نهادهای دامی و افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی عنوان کردند.فساد چای دبش نیز از جمله حواشی پرماجرای دوران وزارت او بود.

حال فارغ از علت برکناری میرکاظمی و ساداتی‌نژاد به نظر می‌رسد دولت ابراهیم رئیسی خواهان حفظ حلقه اصلی دولت بوده و علی رعم تغییراتی که ایجاد کرده است، افراد صرفا در پست‌های درون کابینه جابه‌جا شده و تغییری در حلقه های اولیه نزدیک به رئیسی رخ نخواهد کرد.

۲۷۲۱۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898215

دیگر خبرها

  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • جابجایی «حلقه اول» یاران رئیسی از پُستی به پُست دیگر /اصلاح کابینه، شاید وقتی دیگر! +جدول
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد
  • جنگ اوکراین در پی سرنگونی یک بمب افکن راهبردی روسیه تشدید شد