Web Analytics Made Easy - Statcounter

به طور قطع ایجاد هیجان و سرگرمی در مخاطب امروزه به یکی از گزینه‌های اصلی برنامه‌سازان تلویزیونی بدل شده است و برنامه «دست فرمون» نیز در همین راستا دو شب در هفته مهمان مخاطبان شبکه نسیم است.

** خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: در طول تاریخ همواره ماشین بازی و موتوربازی از علایق جوانان بوده است. داستانی که از پیدایش وسیله نقلیه‌ای چون ماشین و موتور در جهان مرسوم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا این روزها شبکه نسیم این علاقه را از خیابان‌ها و اتوبان‌ها به یک استودیو کشانده است. 

برنامه «دست فرمون» بیش از هر چیز تمرکز روی جنبه آموزشی و فرهنگ‌سازی مثبت استفاده از وسیله نقلیه‌ دارد. برنامه‌ای با اجرای بازیگری که برای اولین بار اجرا را تجربه کرده است. «کامبیز دیرباز» مجری این برنامه تلویزیونی است که این شب‌ها به تهیه‌کنندگی محمود محمودی روی آنتن شبکه نسیم است.

تصویربرداری این مسابقه تلویزیونی سه شب در هفته در حوالی بوستان ولایت صورت می‌گیرد.

** اینجا همه را شرکت کننده می‌بینند

برنامه دست فرمون از سوله‌ای واقع در بوستان ولایت روی آنتن می‌رود. اینکه همه مسابقه‌های تلویزیونی یک مسئول هماهنگی دارند به کنار، اما اینکه مسئول هماهنگی دست فرمون خبرنگار را با شرکت کننده برنامه اشتباه می‌گیرد هم یک طرف! اینجا هرکس که وارد می‌شود، به جای شرکت کننده در مسابقه گرفته می شود. 

ورودی سوله این مسابقه نزدیک به یکی از ایستگاه‌های مترو است اما با این شرایط در برهوتی خالی از سکنه قرار دارد.

** آشیانه هواپیما یا سوله دست فرمون

طبق توضیحاتی که مسئول دکور و صحنه ارائه می‌داد در گذشته این سوله مکانی بوده برای نگهداری از هواپیماهای کوچک و به عبارتی آشیانه هواپیماها بوده است که تعدادی از این هواپیماها در محوطه پیست دیده می‌شوند. گروه تولید برای هر قسم تاز این برنامه حدود 12 ساعت زمان می‌گذارند تا یک برنامه یکساعته را روی آنتن ببرند. 

** اینجا همه چیز بوی رانندگی می‌دهد

اگر بخواهید با دقت به دور و اطراف نگاه کنید همه چیز در این سوله و اتاق‌های اطرافش حکایت از این دارد که قرار است یک مسابقه رانندگی در اینجا برگزار شود. از جمله اینها باید به لاستیک ماشینی اشاره کرد که زیر لیوانی عوامل اصلی برنامه است و آکسسوار جالب توجهی است. 

** صدای تشویق از زمین پیست می‌آید

با اینکه درب اتاق مهمان بسته است اما هر چند دقیقه یک بار صدای تشویق حضار از زمین پیست مسابقه شنیده می شود که همراه و شرکت کننده را حین رانندگی در این پیست تشویق می‌کنند. 

 

** محمودی: پیست مسابقه «دست فرمون» برای مسابقه تلویزیونی طراحی شده است

«محمود محمودی» تهیه کننده مسابقه «دست فرمون» در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس درباره چگونگی شکل گیری چنین مسابقه‌ای گفت: چهار سال پیش و بعد از برنامه «ساعت 25 شب» بهنام صفاریان ایده طراحی مسابقه‌ای با محوریت ماشین و رانندگی را به من ارائه داد و همان زمان طرح را به شبکه نسیم تحویل دادیم.

وی درباره وجه سرگرم کنندگی این مسابقه نیز ادامه داد: چند سال پیش که برنامه «سفر به خیر» آغاز شد تا مدتی تهیه کنندگی برنامه را به عهده داشتم و بعد از نگارش طرح اولیه برنامه دست فرمون، متوجه شدم که شبکه نسیم به دنبال اجرای مسابقه‌ای صرفا برای سرگرمی با ابزار است. در ادامه و زمانیکه در مرحله پیش تولید قرار گرفتیم بعد فرهنگ‌سازی از طریق رانندگی برایمان پررنگ‌تر شد.  

محمودی درباره انتخاب «کامبیز دیرباز» به عنوان مجری نیز گفت: برای اجرای مسابقه‌های تلویزیونی باید به سمت چهره معروف می‌رفتیم که مخاطبان نیز او را بشناسند و اولین گزینه مجری‌هایمان نیز کامبیز دیرباز بود که اتفاقا از علاقه او به موتور و ماشین هم بی‌خبر نبودیم. 

 

وی ضمن بیان اینکه ایمنی شرکت کننده‌ها را در مسابقه در نظر می‌گیریم بیان داشت: همانطور که مشاهده می‌کنید ما برای تصویربرداری هر قسمت، زمان بسیاری را صرف می‌کنیم و اغلب این زمان نیز برای پایبند ماندن روی اصول ایمنی و رعایت نکات ایمنی حین رانندگی است و اینکه یکی از اولویت‌هایمان برای برنامه‌سازی آنهم درباره موضوعی مثل رانندگی، جان شرکت‌کننده‌هایمان است. از طرفی فردی که پیست ما را طراحی کرده است، این را می‌دانسته که دارد برای یک مسابقه تلویزیونی این پیست را طراحی می‌کند نه اینکه پیستی با استاندارهای واقعی یک پیست اتومبیلرانی را!

** حضور یک بدلکار به عنوان مهمان

ارشا اقدسی بدلکار سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی مهمان امشب این مسابقه است که اتفاقا حضور او مناسبتی هم با حال و هوای دست فرمون دارد. او در بخش‌های مربوط به پیست و رانندگی شرکت کننده‌ها، نیز حرکت‌های بدلکاری از او ارائه داده و زمانیکه می‌خواهد وارد استودیو شود سوار بر خودروی پیکان به استودیو وارد می‌شود. 

 

 
** ضبط مسابقه‌های ماشین سواری

در محوطه بیرونی سوله که درست پشت استودیو قرار گرفته پیست بزرگی است که چند ماشین در آن پارک کرده اند و دوربینی قرار دارد با کارگردانی بهنام صفاریان که کارشناس اتومبیلرانی است. همراه هر شرکت کننده دو نفر به این برنامه آمدند که حالا کنار زمین پیست ایستادند و همراه خود را تشویق می‌کنند.

** مجری ارج و قرب فراوانی دارد!

استودیوی این برنامه بین اتاق‌های عوامل و پیست اتومبیلرانی قرار گرفته است. اتاق‌هایی که با رنگ های زرد و نارنجی و قرمز رنگ آمیزی شدند. یک اتاق برای گروه کارگردانی، گروه تدوین و مجری. به رسم همه برنامه‌های تلویزیونی شاید گریم و لباس و گروه کارگردانی اتاقی برای خود داشته باشند اما، مجری در این برنامه از ارج و قرب خاصی برخوردار است و اتاق اختصاصی دارد! 
 
 ** علامت مخصوص روی دیوار استودیو

وارد استودیو که می‌شوید علامت مخصوص برنامه را روی دیوار سمت راست می‌بینید که مونیتوری دایره ای شکل بین آن قرار دارد و بخشی از تصاویر مهم روی این صفحه به نمایش گذاشته می‌شود. در دو گوشه روبروی سن که جایگاه مجری است، یک بخاری بزرگ و دوربین فیلمبرداری قرار داده شده و تعدادی از عوامل صحنه و صدابردار که مشغول چک کردن نهایی هستند.

 

** مانکن هم اینجاست!

عوامل صدا مشغول چک نهایی صدای بلندگوها هستند و برای همین چند موزیک ویدئو را روی صفحه نمایش دایره شکل استودیو پخش می‌کنند که یکی از آنها موزیک ویدئوی تیتراژ ابتدایی سریال مانکن به کارگردانی حسین سهیلی زاده است که تاکنون ۱۶ قسمت از آن در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.

** بروید کنار؛ در باز می‌شود

 همینطور که در استودیو به سر می‌برید ممکن است یک در کشویی توجه شما را به خود جلب کند و یکدفعه با صدای بروید کنار! بالا رود و متوجه شوید خانم‌ها و آقایانی که در این اتاق روی صندلی‌های رنگی نشسته‌اند از افرادی هستند که می‌خواهند به عنوان تماشاچی کنار استودیو بایستند.

** لوگوی «دست فرمون» روی دیوار اتاق تماشاچی‌ها

این اتاق پوشیده از رنگ قرمز و زرد است و روی دیوارش لوگوی برنامه دست فرمون را می توانید مشاهده کنید. یک طرف لاستیک ماشین، کمی آنطرف تر دو بشکه و وسایل مربوط به تعمیر ماشین در این اتاق مستطیل شکل دیده می شود. یک در کشویی این اتاق را به استودیو می رساند و درست در کنار در روی دیوار با یک فلش نوشته شده استودیوی برنامه.

** دیرباز: اجرا را بازی می‌کنم/ موتور را بیشتر از ماشین دوست دارم!

«کامبیز دیرباز» بازیگر سینما و تلویزیون که برای اولین بار در قامت یک مجری قرار گرفته است به محض ورودش به این اتاق و حین تعویض لباس و انتخاب یک کاپشن از میان چند کاپشن با رنگ‌های مختلف و پوشیدن کاپشن چرمش پاسخ گوی سوالات خبرنگار فارس شد. او از حضور خود در این برنامه گفت: من در دست فرمون اجرا نمی‌کنم بلکه نقش یک مجری را در این برنامه به عهده دارم و اگر می‌گویند که کارم را درست انجام می‌دهم قطعا جزو توانمندی‌هایم بوده است.

وی ادامه داد: دست فرمون اولین پیشنهاد اجرای من در تلویزیون نبوده بلکه تا به حال پیشنهادهای زیادی در این قالب داشتم و به دلیل علاقه شدیدی که به ماشین و موتور دارم، اجرای این مسابقه را هم پذیرفتم.

این بازیگر در ادامه با اشاره به اینکه سبک اجرایم با محتوای برنامه هماهنگ است افزود: روز اول که برای صحبت کردن درباره دست فرمون آقای احسانی مدیر شبکه نسیم را دیدم به وی گفتم که من اجرا بلد نیستم نه اینکه واقعا بلد نباشم بلکه این توانایی را دارم که نقش مجری را بازی کنم و در این مسابقه میزبان شرکت کننده‌ها باشم.

وی ادامه داد: هدف از بروی آنتن رفتن این مسابقه تخلیه هیجان شرکت کننده‌ها و آموزش و گوشزد کردن قوانین راهنمایی و رانندگی است که شاید همه ما در زندگی روزمره کمتر به آنها توجه داشته باشیم. 

** دوربین‌هایی که روی چهار پایه قرار دارند

در استودیو سه دوربین و یک کرین دیده می‌شود که دو دوربین به دلیل اختلاف ارتفاع سن با زمین کف دکور، روی چهار پایه‌ای قرار گرفتند و فیلمبرداری که آنها را هدایت می‌کند.

** صنم:  «دست فرمون» تنها واژه فارسی که به محتوای برنامه نزدیک بود

«مسعود صنم» کارگردان مسابقه «دست فرمون» نیز درباره کارگردانی این مسابقه گفت: به خاطر مساحت بالایی که این برنامه در اختیارمان قرار گرفته است و چیزی حدود سه لوکیشن داریم پیست استودیو و پشت صحنه داریم و به همین خاطر ۳۰ الی ۳۵ دوربین داریم و تنها چالشی که در این برنامه برای من و بچه‌ها وجود دارد تعدد دوربین‌ها است و باید حال و هوای قاب‌ها نزدیک به هم باشد. 

وی ادامه داد: استودیو یک برگ از داستان ما است که کامبیز دیرباز مسئولیت آنجا را دارد و پیست و پشت صحنه که در آنجا شخصیت پردازی مستند توسط شرکت کننده‌ها قرار است در آنجا صورت بگیرد.

وی ادامه داد: دست فرمون با این سبک و سیاق برای اولین بار است که از تلویزیون پخش می‌شود و به همین خاطر پر از چالش و نقدهای بسیار است.

صنم درباره ادامه دار شدن این مسابقه نیز گفت: آنچه مهم است این است که باید مردم و مخاطبین ما را بخواهند و دوستمان داشته باشند تا بتوانیم این برنامه را ادامه دهیم. 

این کارگردان درباره انتخاب نام برنامه نیز گفت: تنها واژه فارسی که به این برنامه نزدیک بود دست فرمون بود و قیاس همه برای اینکه رانندگی فردی خوب است این است که دست فرمونش خوبه ما هم به این دلیل نام برنامه را دست فرمون گذاشتیم.

** صبوری تماشاچی‌ها تا شروع برنامه

همه می‌دانید که اگر قرار باشد در چنین مسابقه های تلویزیونی به عنوان تماشاگر حاضر شوید باید  درجه صبر و بردباری تان را افزایش دهید. چراکه ممکن است ساعت ها مجبور باشید صبر کنید یا ایستاده فضا را نظاره گر باشید. تماشاگرهای دست فرمون هم از این قاعده مستثنی نبوده و حدود چهل دقیقه ایستادند تا بالاخره مجری وارد استودیو شد‌. در همین فاصله یکی از مسئولین صحنه چند بار کف زمین دکور که سیاه است و حالا به خاطر رفت و آمدها لک های سفید روی آن افتاده را طی می کشد و این کار را به دفعات تکرار می کند.
 
 ** تشویق مجری توسط تماشاگرها 
 زمانیکه بالاخره و بعد از حدود چهل دقیقه معطلی مجری وارد استودیو می‌شود و روی سن قرار می‌گیرد، تماشاگرها به صورت یکپارچه و با فرمان یک دو سه مدیر صحنه دست می زنند و او را تشویق می کنند. صدابردار و تصویربردار میکروفون مجری را تنظیم می کنند‌ و بعد از درست شدن میکروفون از صحنه خارج شده و دوباره می آید و خطاب به مخاطبین در خانه می گوید: می دونید یه سری آدم هم هستن که تصادف می کنن پول می گیرن؟ ذهنتون درگیر شد؟ الان یه مهمون داریم که این کارشه! مجری با این جمله مخاطب را در فکر فرو می برد و در حالیکه اولین سکانس مسابقه با یک برداشت ضبط می شود، دیرباز از روی صحنه کنار رفته و دوباره با اعلام کارگردان برمی گردد.

** صفاریان: طراحی پیست به مهارت شرکت‌کننده‌ها ربط دارد

«بهنام صفاریان»  که قبلتر به همراه برادرش بهروز صفاریان در رشته خوانندگی و آهنگسازی فعالیت داشت، به دلیل تحصیل و ممارست در رشته اتومبیلرانی در این مسابقه کارشناس اتومبیلرانی است. صفاریان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: رشته ورزشی‌ام اتومبیلرانی است و چندین سال در این رشته فعالیت داشتم و از آنجایی که ورزشی در سایه بود دوست داشتم تا تریبونی داشته باشیم برای بیشتر دیده شدنش.

وی با اشاره به هدف از ایجاد چنین مسابقه‌ای ادامه داد: هدف ما بحث فرهنگسازی آموزش رانندگی بود تا جوانان را به محیط های ورزشی جذب کنیم. حتی خیلی از جوانان با مراجعه به ما گله مند بودند که ما ماشین گران قیمت نداریم و به همین خاطر نمی‌توانیم در این مسابقه شرکت کنیم اما معیار ما اینها نیست.

این کارشناس اتومبیلرانی ادامه داد: من پیست را به گونه‌ای طراحی کردم که به قدرت موتور و سرعت موتور ربطی نداشته باشد و طراحی پیست به مهارت رانندگی و دست فرمون شرکت کننده‌ها ربط مستقیم دارد.

** شرکت کننده‌های خانم در دست فرمون

شرکت کننده‌هایی که امشب در این مسابقه شرکت کرده اند همگی از شهرستان به تهران آمدند. دو خانم و دو آقا از جمله این شرکت کننده‌ها هستند.
قبل از شروع بخش بعدی مسابقه، برای لحظاتی پروژکتورها خاموش شدند و در همین بین پای یکی از شرکت کننده های خانم به دلیل برخورد با سکوی عبور ماشین آسیب دید اما جراحت برنداشت.

** مشاعره با قطعات ماشین

یکی دیگر از بخش‌های این مسابقه قبل از رانندگی، مشاعره بین شرکت کننده‌ها است، اما این نوع از مشاعره با مشاعره های دیگر تفاوت های بسیاری دارد چراکه اینجا باید حرف پایانی هر قطعه از ماشین، حرف ابتدایی یک قطعه دیگر باشد و همین چالش هایی بین شرکت کنندگان ایجاد می‌کند.

به گزارش فارس، برنامه «دست فرمون» نخستین مسابقه بزرگ تلویزیونی برای ایجاد رقابت مهیج میان علاقه مندان به رانندگی است. این برنامه هیچ محدودیتی برای علاقه مندان به رانندگی ندارد و زنان و مردان با هر خودرویی می‌توانند در پیست اختصاصی این برنامه با یکدیگر رقابت کنند تنها شرط حضور در برنامه, داشتن گواهینامه است.

این برنامه به تهیه کنندگی محمود محمودی، کارگردانی مسعود صنم و اجرای کامبیز دیرباز دو شب در هفته از شبکه نسیم پخش می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: تلویزیون شبکه نسیم برنامه تلویزیونی تلفن همراه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۱۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکونام: دوربین‌ها را خاموش کنید و بیایید

آفتاب‌‌نیوز :

طبق برنامه‌ریزی سازمان لیگ استقلال تا هجدهم فروردین مسابقه رسمی نخواهد داشت و در آن تاریخ باید به مصاف مس رفسنجان برود؛ جدال در ورزشگاه آزادی مقابل تیمی که آبی‌پوشان پایتخت را از گردونه رقابت‌های جام حذفی کنار زد!

اگرچه آبی‌پوشان تا ۱۱ روز دیگر مسابقه رسمی ندارند، اما قرار است یک یا حداکثر ۲ بازی تدارکاتی در تهران داشته باشند. طبق برنامه‌ریزی مقرر شده جواد نکونام اعلام کند که تیمش قبل از بازی با مس رفسنجان به یک مسابقه تدارکاتی نیاز دارد یا باید دو بار به میدان برود تا هماهنگی‌های لازم جهت انجام آن‌ها صورت بگیرد. شرط مهم سرمربی استقلال برای تیم‌های رقیب این است که تحت هیچ شرایطی از مسابقات دوستانه موردنظر تصویربرداری نکنند و دوربین موبایل‌ها را هنگام برگزاری بازی روشن نکنند، چون نمی‌خواهد تدابیر تاکتیکی موردنظرش پیش از تقابل با شاگردان محرم نویدکیا لو برود.

استقلال بازی رفت مقابل مس رفسنجان را در خانه حریف به سود خود تمام کرده بود.

منبع: خبر ورزشی

دیگر خبرها

  • سوال مسابقه هفدهمین روز ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • سوالات مسابقه هفدهمین روز ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • جوانگرایی ویسی در مسابقه درون خانوادگی(عکس)
  • «هیدن» پس‌ از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • «هیدن» پس‌از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • سوالات مسابقه شانزدهمین روز ماه مبارک رمضان اعلام شد
  • مسابقه پیامکی پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» در اصفهان اجرا می‌ شود
  • مسابقه پیامکی اجرای پویش ملی «زندگی با آیه‌ها» در اصفهان اجرا می‌
  • نکونام: دوربین‌ها را خاموش کنید و بیایید
  • مسابقه «کتاب شیرین» برگزار می‌شود؛ ساعت دقیق پخش مسابقه «کتاب شیرین»؟