Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@23:09:43 GMT

توزیع ملزومات تغذیه کودک در منطاق محروم

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۱۳۱۵

توزیع ملزومات تغذیه کودک در منطاق محروم

به گزارش خبرنگار مهر، سن و سالی ندارد کودک خردسالی را به سختی به آغوش کشیده، کودکی که لاجان است. نمی خواهم بپذیرم که این کودک ضعیف فرزند این زن بسیار جوان است اما کسی با باور من کاری ندارد، رسم اینجا همین است دختران در سن پایین باید ازدواج کنند و مهمترین کار آنها فرزندآوری است. مادر و کودک هر دو بشدت ضعیف هستند و این احتمال وجود دارد که مادر جوان بی آنکه بداند، حتی بخواهد و مهمتر توان جسمی داشته باشد، باردار باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان در سیستان و بلوچستان تا مادامی که توان جسمی داشته باشند، خود را ملزوم به زایمان های متعددی و پشت سرهم می دانند و اگر اقتصاد خانوار در شرایط مناسب نباشد، سلامتی مادر و کودک هر دو در خطر است اما کمتر کسی به این موضوع توجه دارد.

مهسا عباسی پزشک منطقه کشاری در این باره به خبرنگار مهر گفت: بیش از ۵۰ درصد از کودکان در این منطقه سوءتغذیه دارند البته وضعت جسمی مادران نیز مناسب نیست زیر ا علاوه اینکه زیر از ۱۸ سال اولین بارداری خود را تجربه می کنند به صورت متمدد بارداری های زیادی دارند. این وضعیت موجب شده تا در کنار به خطر انداختن سلامتی خودشان کودکان ضعیفی داشته باشند. شاید باورتان نشود اما اینجا مادرانی داریم که ۴۰ کیلو وزن آنهاست و کودکانی که به دلیل سوءتغذیه ( F.T.T ) وزن و قد آنها پایین تر از سن شان است و به دلیل تاخیر تکاملی قادر نیستند به موقع راه بروند زیرا به جای داشتن ۱۰ کیلو وزن، ۶ کیلو وزن آنهاست.

وی  افزود: برای کمک به مادران و حتی کودکانشان خدمات محدودی ارائه می شود برای نمونه مادران در زمان باداری فولیک اسید رایگان دریافت می کند که البته پیش از این مولتی ویتامین هم بود که فعلا قطع شده است. برای نوزادان نیز ویتامین آد و از ۶ماهی قطره آهن به رایگان توزیع می شود اما این کمک ها برای مادر و کودکان این منطقه کافی نیست و باید کودکان شیرخشک دریافت کنند اما در صورتی که فرزند و مادر هر دو شناسنامه داشته باشند هر ماه تنها یک کیلو شیرخشک به  آنها تعلق می گیرد که این میزان به هیچ وجه کفاف نمی دهد.

این پزشک از کمک خیرین برای تامین شیرخشک در منطقه کشاری تشکر کرد و گفت:  امکانات خانه بهداشت در این منطقه بسیار محدود  است و تمام کودکانی که سوءتغذیه دارند نمی توانند از این امکانات استفاده کند. کمک های دولت کافی نیست و ما امیدواریم خیرین برای سلامت مادران و کودکان به ما کمک کنند زیرا فقر افتصادی و مهمتر فقر فرهنگی در این منطقه بالا است.

با توجه به سوءتعذیه کودکان و مادران در این منطقه، موسسه خادمین امام علی(ع) با کمک خیرین بسته های انواع شیر خشک، شیشه شیر و پستانک و سایر ملزومات تغذیه کودک، هم چنین موادغذایی را تهیه و در منطقه کشاری در سیستان و بلوجستان واقع در سی کیلومتری مرز پاکستان را توزیع کرد. از نکات قابل توجه همراهی گروه پزشکی  متشکل از متخصصان  داخلی و عفونی،   با همراهی و هماهنگی  واحدبهداشت و پزشک مقیم در این روستا بود که ضمن توزیع اقلام مذکور، به معاینه و مداوای کودکان و سایر ساکنین روستاهای مورد نظر نیز پرداخته شد.

توزیع این اقلام توسط حسن رحیمی قهرمان المپیک و جهان به همراه جمعی از پیشکسوتان و قهرمانان کشتی کشور انجام شد.

کد خبر 4797120

منبع: مهر

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سوء تغذیه کودکان خیرین شهرداری تهران شورای شهر تهران قوه قضاییه آلودگی هوا معلولان وزارت آموزش و پرورش شهر تهران دستگیری سارق محسن هاشمی نیروی انتظامی آتش نشانی پیروز حناچی سازمان تامین اجتماعی سیدابراهیم رئیسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۱۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم درباره یارانه کودکان شیرخوار؛ طرح یسنا چیست و چه کسانی آن را دریافت می‌کنند

 معاون تعاون کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در طرح یسنا، امنیت غذایی تعداد بیشتری از مادران و نوزادان مورد توجه قرار گرفته است.

طبق گزارش مهر، وی بیان داشت: در مرحله اول طرح یسنا مادران دهک اول درآمدی جامعه زیرپوشش قرار گرفتند و در مرحله دوم سه دهک تحت پوشش قرار می‌گیرند.

دانشی افزود: مادران سه دهک اول درآمدی می‌توانند با ورود به برنامه کاربردی «شما» کد ملی سرپرست خانوار را وارد و از وضعیت خود مطلع شوند و افراد مشمول این طرح می‌توانند از تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد با کالابرگ الکترونیکی خرید خود را انجام دهند.

وی تصریح کرد: یارانه ۴۰۰ هزارتومانی مادران در مرحله دوم طرح، به ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و مادران مشمول طرح یسنا، می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خرید کنند.

همه چیز درباره طرح یسنا

دی‌ماه سال گذشته وزارت تعاون و با همکاری بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، برای تغذیه مضاعف مادران باردار یا دارای فرزند شیرخوار «طرح یسنا» را به مرحله اجرا درآورد. طرحی که به‌واسطه آن مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار (زیر ۲ سال) که در دهک یک درآمدی قرار داشتند به شکل ماهانه از دولت یارانه دریافت می‌کنند. این طرح یکی از طرح‌های سه‌گانه دولت سیزدهم برای ارتقا امنیت غذایی (کالابرگ الکترونیکی، کودکان نیازمند یارانه مضاعف و طرح یسنا) است که در قالب یارانه مضاعف به افراد کم‌درآمد جامعه تعلق‌گرفته است تا امنیت غذایی آنها تأمین شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، در مرحله نخست این طرح، ۲۷ هزار مادر شناسایی شدند که از این میان ۲۲ هزار نفرشان مشمول دریافت این یارانه مضاعف بودند. از سال گذشته مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به یارانه دریافتی این مادران اضافه شد تا به واسطه آن بتوانند با خرید از سبد کالایی شامل ۱۶ قلم ماده موردنیاز برای مادر و رشد فرزند امنیت غذایی خود را تأمین کنند.

طرح یسنا از سال گذشته به شکل پایلوت (آزمایشی) در هشت استان ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی و شمالی به مرحله اجرا درآمد و تا الان نیز ادامه دارد.

«سید صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آخرین جلسه هیئت دولت از ادامه‌دار شدن این طرح در قالب و شکل جدید خبر داد و گفت اعتبار مربوط به این طرح تامین شده است.

طرح یسنا که در مدت سه ماه گذشته توانست مادران گروه هدف خود را مورد حمایت قرار دهد، در مرحله جدید تمام استان‌های کشور اجرایی خواهد شد. طرح یسنا که با زیرپوشش قراردادن مادران دهک اول درآمدی جامعه آغاز به کارکرده بود، در طرح جدید قرار است مادران سه دهک اول درآمده جامعه را تحت پوشش قرار دهد تا امنیت غذایی تعداد بیشتری از مادران و نوزادان تأمین شود. تفاوت دیگر این طرح با مرحله نخست یسنا، این است که یارانه ۴۰۰ هزارتومانی مادران به ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

وزیر رفاه در این باره گفت: طرح یارانه‌ای یسنا اظهار کرده که اعتبار خرید بسته‌های غذایی و بهداشتی به ۶۰۰ هزار تومان برای مادران دارای فرزند شیرخوار در سه دهک اول درآمدی در تمام استان‌های کشور تأمین شده است و افراد شامل این طرح می‌توانند اقدام به خرید کنند. این طرح برای مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در سه دهک اول درآمدی که جمعیتی حدود یک میلیون (۹۳۵ هزار و ۷۲۴) نفر هستند در تمام استان‌های کشور اجرایی می‌شود.

مادران مشمول طرح یسنا، می‌توانند از بسته‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده که شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات، روغن، غلات، مغزی‌جات، میوه‌جات و سبزی‌ها و بسته بهداشتی شامل پوشک، شامپو، صابون و شوینده‌های بهداشتی برای کودک و مادر است تا مبلغ حدود ۶۰۰ هزار تومان به‌صورت رایگان خرید کنند.

طرح یسنا در راستای اجرای ماده ۲۴ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به مرحله اجرا درآمده است. در مرحله جدید مادران دارای فرزند زیر ۲ سال در سه دهک اول درآمدی در سراسر کشور که جمعیت آنها به یک میلیون نفر می‌رسید، مشمول این طرح شده‌اند.

مادران سه دهک اول درآمدی برای اطلاع از اینکه مشمول طرح هستند یا نه می‌توانند با ورود به برنامه کاربردی «شما» مراجعه کنند و پس از واردکردن کد ملی سرپرست خانوار از وضعیت خود مطلع شوند. افراد مشمول این طرح از روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین می‌توانند از تمام فروشگاه‌های طرف قرارداد با کالابرگ الکترونیکی خرید خود را انجام دهند.

tags # یارانه سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • راهپیمایی جمعی از کودکان و مادران قمی در هفته سلامت و زمین پاک
  • شناسایی بیش از ۳۰۰۰ مادر باردار و دارای کودک شیرخوار زیر دو سال در لرستان
  • ۲۰ تانکر آب در روستاهای محروم بخش بیارجمند شاهرود توزیع شد
  • مراقبت از هزار و ٣١٣ مورد مادر باردار در فریمان
  • خبر مهم درباره یارانه کودکان شیرخوار؛ طرح یسنا چیست و چه کسانی آن را دریافت می‌کنند
  • ‌توزیع بیش از یک میلیون مکمل آهن در مدارس دخترانه فارس
  • ۲ هزار مادر باردار تحت پوشش برنامه تغذیه سالم دانشگاه علوم پزشکی مشهد