Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایده‌های کوچک اما خلاق برای تغییر چهره شهر می‌تواند تغییرات بزرگی نظیر افزایش نشاط اجتماعی و شهر دوستی را برای ساکنان به همراه بیاورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ایده‌هایی هم‌چون کاشت گیاه و ایجاد باغ در یک محوطه خالی کوچک، ساخت کتابخانه در محیط‌های کم یا پر تردد، ایجاد کافه در مناطق گوناگون یک شهر و غیره همگی از فعالیت‌های خلاقانه‌ای است که می‌تواند ساختار یک شهر را به طور کلی متحول کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنین ایده‌هایی که می‌تواند در پیاده‌روها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، جاده‌ها، پارک‌ها و تمامی بخش‌های یک جامعه پیاده‌سازی شود، توانایی تبدیل شهرها به مکان‌هایی بهتر و دوست‌داشتنی‌تر را دارد.

در سراسر جهان شهرهای بسیاری دیده می‌شود که دارای پتانسیل‌های عظیمی برای ایجاد تغییر و تحولات مثبت است؛ در این شهرها از ایده‌های کوچک خلاقانه، دگرگونی‌های بزرگی به وجود آمده است که هر یک می‌تواند به عنوان منبعی الهام‌بخش برای سایر شهرهای سراسر دنیا عمل کند. این تغییرات در چهار دسته‌بندی کلی خیابان‌ها، محله‌ها، پارک‌ها و جاده‌ها قابل اجرا است که هر یک بخش‌های مجزایی را در بر می‌گیرد. در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

طراحی مجدد خطوط عابر پیاده

 در سال ۲۰۱۵ رنگ‌آمیزی‌های متنوع یک نقاش خوش‌ذوق، به خطوط عابرپیاده سیاتل جانی دوباره بخشید و آن‌ها را تبدیل به چشم‌اندازی دائمی از خیابان‌های شهر کرد. ایده این نقاش منجر به راه‌اندازی یک برنامه جامع رنگی شدن خطوط عابرپیاده در محله‌ها و مناطق مختلف شهرهای دیگر شد و گامی سریع و رنگارنگ به سمت ارتقای غرور اجتماعی، افزایش دید عابران و رانندگان و نیز بهبود وضعیت ایمنی خیابان‌ها برداشت.

پارکینگ‌های دوستدار محیط زیست و ایجاد مبلمان شهری

 جایگزین کردن پارکینگ‌های کنار خیابان‌ها و یا تبدیل جدول‌های موجود میان خیابان و پیاده‌رو به باغ‌های کوچک، نواری و سرسبز می‌تواند نقش مؤثری در جذب آب باران، کاهش جاری شدن روان‌آب و سیلاب در خیابان، نفوذ آب به زیر زمین و تصفیه آن داشته باشد. علاوه بر این ساده‌ترین ایده برای جذاب شدن خیابان‌ها و پیاده‌روهای یک شهر، ایجاد نیمکت‌های کوچک و جذاب برای استراحت و گفتگوی عابران است که به کار بردن رنگ‌های نشاط‌آور در این بخش می‌تواند نقش بسزایی در بهبود وضعیت روانی جوامع ایفا کند.

ایجاد کتابخانه‌های کوچک رایگان

 ممکن است کتابخانه‌ها تغییر کند و گسترش یابد ولی لذت و شادی ناشی از خواندن کتاب‌ها هرگز تغییری نمی‌کند. پروژه ایجاد کتابخانه‌های کوچک (Libros Libres) برای نخستین بار در شهر دالاس به مرحله اجرا درآمد. در این پروژه، نصب قفسه‌های از پیش ساخته شده در نقاط مختلف جامعه و در اختیار گذاشتن کتاب‌های گوناگون نقش مؤثری در ترویج فرهنگ سوادآموزی در سراسر شهر داشت. پس از آن، شهر با الهام گرفتن از جنبش گسترده کتابخانه‌های کوچک، درصدد ایجاد یک جامعه ادبی در پیوند با زندگی واقعی و جاری در کوچه و خیابان‌ها برآمد.

ایجاد پارکینگ‌های جذاب برای دوچرخه‌ها

بهره‌گیری از قدرت خلاقیت در ایجاد پارکینگ‌های جذاب و دوست‌داشتنی در خیابان‌ها از دیگر مواردی است که می‌تواند نقش چشمگیری در افزایش جذابیت محیط‌های عمومی جوامع داشته باشد. این پارکینگ‌ها می‌تواند به افزایش علاقه و فرهنگ دوچرخه‌سواری نیز کمک کند و عنصری مؤثر برای کمک به بهبود وضعیت ترافیک و کاهش آلودکی هوا نیز باشد.

رنگ‌آمیزی شهرها

با مهارت هنرمندان و به‌کارگیری ذوق و خلاقیت آن‌ها، شهرها می‌توانند چهره جذاب‌تر و چشم‌نوازتری به خود بگیرند، حتی در صورتی که شهرداری بودجه لازم برای اقداماتی از این قبیل را نداشته باشد. برای مثال رنگ کردن و یا نقاشی کشیدن روی سطل‌های زباله، دیوارها، جعبه‌های تقسیم برق، نرده‌ها و سایر امکانات موجود در کوچه‌ها و خیابان‌ها که با همکاری خود شهروندان و استفاده از مواد اولیه ارزان‌قیمت‌تر امکان‌پذیر است، نقش بسزایی در تغییر چهره شهر و تزریق روحیه و نشاط اجتماعی به محله‌های گوناگون دارد.

پراویدنس، شهری در ایالت رودآیلند ایالات متحده آمریکا، از نخستین شهرهایی بود که دست به چنین اقدامی زد و موفق شد تبدیل به شهری رنگارنگ و دلنشین شود. راه‌اندازی پروژه‌های هنری همگانی و موقت خیابانی نیز از اهمیت بسزایی در این بخش برخوردار است.

تزئین خیابان‌ها با نور

شهروندان لس‌آنجلس و ونکوور، با اضافه کردن ابزار روشنایی هم‌چون لوسترها و لامپ‌های اضافی به درختان و زیرگذرهای خود علاوه بر فراهم آوردن نور بیشتر برای شهرهای خود و ارتقای سطح امنیت و آرامش در کوچه پس کوچه‌ها، خیابان‌ها و محله‌های مختلف، اقدام به زیباسازی و جذاب‌سازی شهرهایشان کرده‌اند.

از سوی دیگر ثابت شده است که به کار گیری نقاشی‌های دیواری نئون (neon mural) نقش بسزایی در کاهش میزان جرم و جنایت دارد و علی‌رغم هزینه‌ای که برای نصب، تعمیر و نگهداری آن‌ها مورد نیاز است در شهرهای بسیاری استفاده می‌شود. این ایده برای نخستین بار توسط دو هنرمند اهل فیلادلفیا در یکی از مناطق خطرناک جنوبی این شهر پیاده‌سازی شد. آثار هنری خلق شده به کمک این ابزار نوری، علاوه بر ایجاد نور بیشتر و جلب توجه بسیار منجر به افزایش حس لذت، غرور و افتخار در شهر نیز می‌شود.

کد خبر 401013

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تغییر ظاهر خلاقيت و نواوري خلاقیت رنگ آمیزی خیابان مبلمان شهری کتابخانه طراحی شهری طراحی شهرهای جهان رنگ آمیزی شهر سیستم روشنایی جرم و جنایت فضای شهری برنامه ریزی شهری پارکینگ دوچرخه نشاط اجتماعی نشاط شهری دیوار نگاری رنگ آمیزی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۱۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکستان نام یکی از خیابان‌ها را به «ایران» تغییر داد

وب‌سایت «جئونیوز» به نقل از منابع آگاه دولتی نوشت: دولت فدرال تصمیم گرفته نام «خیابان یازدهم» را به «خیابان ایران» تغییر دهد.

به نوشته جئونیوز این تصمیم دولت پاکستان در آستانه سفر رسمی سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران به پاکستان اتخاذ شده؛ سفر رییسی به اسلام‌آباد اولین سفر یک رییس دولت به پاکستان پس از انتخابات سراسری ۸ فوریه است.

دیگر خبرها

  • در کنگره سازمان همبستگی کشورهای اسلامی در مکه مکرمه
  • چطور بهار را به بالکن خانه ها ببریم؟ | ایده های برای نگهداری گیاهان در بالکن‌های۲ متری
  • سهم «هیچ» از اقتصاد خلاق
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • بزرگترین گردهمایی صنایع خلاق ایران در رویداد مانوین
  • رونمایی از ۶ دستاورد صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد ملی «مانوین»
  • اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • برگزاری رویداد ریورس پیچ صنعت حمل و نقل
  • پاکستان نام یکی از خیابان‌ها را به «ایران» تغییر داد