Web Analytics Made Easy - Statcounter

یازدهمین جلسه اقتصاد مقاومتی استان زنجان روز شنبه بررسی آخرین وضعیت اجرای خوشه صنعتی کفش هیدج با حضور فعالان این رشته را در دستور خود قرار داد. 

خوشه صنعتی به مجموعه ای از واحدهای کسب و کار اطلاق می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یک گرایش صنعتی متمرکز شده و با همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر، به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند که از چالش ها و فرصت های مشترک برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در این جلسه گفت: امروز توسعه خوشه های صنعتی نقش محوری و بارزی در سیاست های اقتصادی و صنعتی دارد و کشورهای توسعه یافته از دهه های پیش به این حوزه ورود پیدا کرده اند و خوشه های قوی را دارند.

شهرام طهماسبی افزود: هر میزان که ما نگاهمان را از سطوح بالاتر به سطوح پایین تر توسعه منطقه ای متمرکز می کنیم، اهمیت خوشه های صنعتی بیشتر نمود پیدا می کند.

وی اظهار داشت: توجه به کسب و کارهای خرد و متوسط، زمانی می تواند به هم‌افزایی و آثار اقتصادی مثبت و ارزش افزود منجر شود که در قالب شبکه های ارتباطی که خوشه های صنعتی فراهم کننده آن هستند، شکل بگیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان به مزیت های نسبی موجود در این استان برای اجرای خوشه های صنعتی اشاره کرد و گفت: چاقو، مس، نساجی، سرب و روی از رشته هایی هستند که زمینه و فرصت برای شکل گیری خوشه های صنعتی در آنها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان در این جلسه با بیان اینکه از سال ۹۰ اقدامات برای شکل گیری خوشه های صنعتی در این استان آغاز شده است، گفت: طرح توسعه خوشه های صنعتی فرآیندی است که سه تا پنج سال به طول می انجامد و گام های متعددی دارد.

ایرج احمدی افزود: اجرای خوشه های صنعتی در پنج فاز مطالعات، اعتماد سازی، تدوین برنامه عمل، پیاده سازی و خروج عامل توسعه از خوشه، انجام می شود.

وی اظهار داشت: ۶ خوشه در استان به عنوان داشتن قابلیت توسعه شناخته شده اند که شامل رشته های روی، فرش، کفش، چاقو، مس و ملیله است.

احمدی گفت: در سال ۹۱، "روی" نخستین خوشه ای بود که در استان توسعه یافت ولی به واسطه ملاحظات سیاست های زیست محیطی، اجرای آن متوقف شد.

وی ادامه داد: بعد از آن خوشه فرش طی سه سال در استان انجام و بعد از آن خوشه صنعتی کفش در دستور کار قرار گرفت.

احمدی با بیان اینکه اجرای خوشه صنعتی چاقو از سال گذشته در استان آغاز شده است، گفت: راه اندازی خوشه صنعتی مس در سال جاری و اجرای خوشه صنعتی ملیله نیز در سال آینده در دستور کار است.

وی اظهار  داشت: زیتون طارم، طرح آبزیان ماهنشان، کشمش و انگور ابهر، حبوبات هیدج، فرآورده های لبنی و نساجی از دیگر زمینه هایی است که ایجاد خوشه های صنعتی برای آنها در استان مورد توجه است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان به نتایج توسعه خوشه صنعتی کفش هیدج اشاره کرد و گفت: تعداد کارگاه‌های فعال در این رشته در سال نخست ۱۴۲ مورد بود که این میزان در پایان سال سوم به ۱۶۲ مورد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: میزان اشتغال مستقیم در صنعت کفش در هیدج در سال نخست اجرای خوشه، ۹۰۰ نفر بود که این تعداد در پایان سال سوم به یک هزار و ۳۵۰ نفر رسیده است.

احمدی با بیان اینکه میزان تولید کفش در سال نخست ۵.۵ میلیون جفت بود که رقم آن در پایان سال سوم به ۷.۵ میلیون جفت افرایش یافته است، اظهار داشت: ارزش فروش محصولات نیز از میزان ۶۶۰ میلیارد ریال در سال نخست به یک هزار و ۸۷۵ میلیارد ریال در پایان سال سوم رسیده است.

در این جلسه شماری از فعالان و اعضای تعاونی تلاشگران صنعت کفش هیدج در سخنانی، گرانی مواد اولیه، نوسازی تجهیزات، تامین سرمایه در گردش کارگاهها، محوطه سازی سایت کارگاهی هیدج، فقدان زمین در شهرک صنعتی هیدج با وجود بالا بودن میزان متقاضیان را از مشکلات و نیازمندی های صنعت کفش در شهر هیدج عنوان کردند.

وجیه الله نوروزی، فرماندار شهرستان ابهر نیز در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه قدمت صنعت کفش در شهر هیدج به حدود ۵۰ سال می رسد، گفت: این صنعت هم اکنون موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم بیش از سه هزار نفر در شهرستان شده است.

محمدرضا آبی پور، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان نیز در این جلسه بر لزوم شناسنامه دار کردن سایت کارگاهی تولید کفش در شهر هیدج تاکید کرد و گفت: اگر شناسنامه ای برای این محدوده تعریف شود، ارائه خدمات نیز در قالب قوانین راحت تر و بدون موانع خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در سخنانی به مشکلات توسعه کمی بدون پشتوانه در توسعه خوشه ها اشاره کرد و گفت: خوشه های صنعتی باید برای پایداری، بتوانند به وادی برندسازی وارد شوند.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه کیفی سازی پشتوانه برندسازی است، افزود: با وجود توسعه کمی، هنوز موضوع برندسازی در خوشه ها از جمله در خوشه کفش هیدج، مطرح نشده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در جمع بندی مسائل مطرح شده در جلسه به ضرورت تفکیک وظایف بخش دولتی و خصوصی تاکید کرد و گفت: اگر اقدامات انجام شده از پایه به نحو درست و صحیحی آغاز و دنبال شود، هیچگاه در ادامه کار به مشکل نخواهیم افتاد.

فرامرز نیک سرشت با بیان اینکه تامین زیرساخت ها برای تولید، از وظایف حاکمیتی دولت است، اظهار داشت: از طرفی بخش خصوصی نیز باید برای ادامه فعالیت خود افق و چشم اندازی را تعریف کند تا محتاج کمک دولت برای ادامه حیات خود نباشد.

برچسب‌ها رونق تولید صنعت اقتصاد مقاومتی اشتغال زایی زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید صنعت اقتصاد مقاومتی اشتغال زایی زنجان رونق تولید صنعت اقتصاد مقاومتی اشتغال زایی زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۲۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دگرگونی‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی از مهمترین محور‌های جامعه‌شناسی است و پیدایش این علم با چنین موضوعی پیوند تنگاتنگ دارد و از زمانی که انسان به مفهوم «توسعه» رسید، تعاریف آن در حال تغییر بوده است و پیشتر، مفهوم توسعه را در افزایش تولید ناخالص ملی و رشد اقتصادی دیده است، اما با گذشت زمان دریافتند که رشد اقتصادی تنها یکی از جنبه‌های زندگی انسان است.

اصغر میرفردی (دانشیار جامعه شناسی دانشگاه شیراز) در پژوهشی با عنوان «جامعه‌شناسی و تحولات جامعه ایران: با تأکید بر توسعه» از نیمۀ دوم قرن بیستم، چنین موضوعی تحت حوزه توسعه مورد توجه اندیشمندان اقتصادی و اجتماعی به ویژه جامعه‌شناسان قرار گرفت.

میرفردی می‌نویسد: اﻣﺮوزه ﻣعنای  ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﻓﺮآﯾﻨﺪی چند بعدی است و ناظر بر رشد همه‌جانبه در ابعاد مادی، روانی و معنوی، ارتقای جامعه و نظام اجتماعی به سوی زندگی بهتر و انسانی‌تر، ایجاد آینده بهتر برای شهروندان، تأمین آرامش و نیاز‌های مادی جامعه، توجه بیشتر به ارزش‌های فرهنگی و انسانی در نظام اجتماعی و به طور کلی ترقی متوازن اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

معنای توسعه در کشورهای توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته

این پژوهشگر می‌نویسد: داستان توسعه، برای کشور‌های توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته از ابعاد گوناگون همانند نبوده و هم چنان تمایزاتی بین این دو دسته کشور‌ها وجود دارد. معنای توسعه، خاستگاه آن، آهنگ توسعه، کارگزاران توسعه، سبک درون‌زایی و یا برون‌زایی توسعه، توسعه از بالا و یا از پایین و توازن و یا نامتوازنی ابعاد توسعه از موضوع‌هایی است که می‌توان در پیوند با آنها بین کشور‌های توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته تمایز قائل شد.

بررسی تحولات توسعه‌ای در ایران از منظر جامعه‌شناختی

به زعم میرفردی رسالت جامعه‌شناسی و جامعه‌شناسان در کشور‌های توسعه‌نیافته، چون ایران در زمینە بررسی تحولات توسعه‌ای، رسالتی سنگین و همزمان، برای کاربست‌های اجرائی امروزین و پژوهش‌های کنونی و آینده، راه‌گشا است.

ایران در پیوند با تمدن نوین با خاستگاه غرب دگرگونی‌هایی را تجربه نموده و هم چنان دگردیسی‌های نوپدیدی را تجربه می‌کند

او در ادامه می‌نویسد: نزدیک به دو سده است که ایران در پیوند با تمدن نوین با خاستگاه غرب دگرگونی‌هایی را تجربه نموده و هم چنان دگردیسی‌های نوپدیدی را تجربه می‌کند. برای پرداختن به تحوالت توسعه‌ای در ایران، بایسته است از منظر جامعه‌شناختی، به این محور‌ها پرداخت.

به گفته این پژوهشگر ضرورت دارد ریشه‌های هویت جامعوی و برساخت واقعیات کنونی جامعه ایران در دو سده گذشته را مرور کرد و به این پرسش پاسخ گفت که از نظر ساختار اجتماعی، جامعە ایران در چه گستر‌ه‌ای قرار دارد: ماهیت جماعت‌گونه دارد و یا روح جامعوی یافته است و اگر ترکیبی از دو روحیه در قابل ردیابی است، کدامیک وزن بیشتری در ساخت و بافتار جامعه ایرانی دارد؟

 مدرنیته و تاثیر آن بر توسعه در ایران

این نویسنده خاطر نشان می‌کند که از زمان تجربه تحولات مدرن و در پی آن، فرایند و برنامه‌های توسعه در ایران، جامعە ایرانی با مسائل و مشکالت بازدارنده توسعه روبه‌رو بوده است. بیش از یک سده از تجربه تحول خواهی و توسعه‌جویی در ایران می‌گذرد، با این وجود، جامعە ایرانی هم چنان در گذار ناتمام توسعه‌ای قرار دارد. با وجود سند‌ها و برنامه‌های کلان توسعه‌ای، ایران به توسعه مطلوب و دستاورد‌های آن دست نیافته است.

این پژوهشگر توضیح می‌دهد که در پرتو تحولات روزافزون فناورانه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سده بیست‌ویکم سازوکار‌ها و اهداف توسعه نیز دست‌خوش دگرگونی‌هایی شده است. جامعۀ ایران نیز از تحولات چندگانه نوین به دور نیست.

مدرنیته با پدیدارسازی آموزش نوین و تغییراتی در فعالیت و زیست‌بوم افراد جوامع گوناگون، مجموعه‌ای از جابجایی‌های انسانی را ایجاد کرده است

در این راستا، یکی از پرسش‌های محوری این است که چشم‌انداز توسعه ایران در این سده چیست و مهمترین چالش‌های فراروی توسعه اقتصاد و اجتماعی ایران در دوران کنونی کدامند؟

به زعم این پژوهشگر مدرنیته با پدیدارسازی آموزش نوین و تغییراتی در فعالیت و زیست‌بوم افراد جوامع گوناگون، مجموعه‌ای از جابجایی‌های انسانی را ایجاد کرده است. این تغییرات، تنها بخشی از دستاورد‌های مدرنیته برای جوامع انسانی بوده است. توسعه به‌سان خواستی مدرن نیز به این دگردیسی‌ها دامن می‌زند.

 تاثیر مهاجرت در جوامع توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته

میرفردی در ادامه می‌نویسد: پیامد آموزش و سبک مهاجرفرستی یا مهاجرپذیری در جوامع توسعه‌یافته و توسعه‌نیافته همانند نیست. جامعۀ ایران، از میانە سلسله قاجاریه کمکم با آموزش نوین آشنا شد و آن را تجربه کرد. از دوره پهلوی، گسترش نهاد‌های آموزشی، آهنگ شتابانی یافت و در پی آموزش مدرن و دیگر عناصر نوسازی به ویژه شهرنشینی، سیر مهاجرت داخلی و مهاجرت به خارج افزایش یافت.

 رابطه محیطزیست و توسعه کشور ایران

این پژوهش بیان می‌کند که کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد و میزان کاهش منابع محیط زیستی و تنوع زیستی در آن نگران کننده است. توسعۀ پایدار در پی هم‌پیوندی توسعه با ارزش‌ها و آرمان‌های محیط‌زیستی است و با توجه به شرایط اقلیمی و محیطزیستی ایران داشتن توسعۀ پایدار نه تنها یک مطلوب بلکه یک ضرورت گریزناپذیر است.

میرفردی با اشاره به این نکته که جامعه‌پذیری برای تجربه رفتار محیط‌زیستی و مسئولیت‌پذیری درباره حفظ محیط‌زیست، ضرورت و اهمیت بالایی دارد، می‌نویسد: در این زمینه، به این پرسش پرداخته می‌شود که جامعه‌پذیری سبز در ایران چه جایگاهی دارد و تا چه اندازه چنین جامعه‌پذیری در راستای دستیابی به توسعۀ پایدار در ایران نهادینه شده است؟

در پایان این مقاله بیانی چنین نتیجه می‌گیرد که توسعه در کشور ایران،  توجه به موضوعاتی مانند:  تعامل با اقتصاد جهانی و عدالت اجتماعی، کاهش نابرابری‌های اجتماعی، ارتقای سرمایه اجتماعی،دسترسی عمومی به اطلاعات، کاهش تصدی دولت و گسترش مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی، تمرکززدایی، امنیت ملی، تنش‌زدایی در مناسبات بین‌المللی، حفظ محیط زیست، گسترش خصوصی‌سازی و رقابت‌پذیری اقتصادی، تأمین حقوق انسانی و شهروندی، توسعه دانایی‌محور، توسعه صادرات، توجه به تحولات فرهنگی جامعه، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان، برابری فرصت‌های آموزشی، امنیت غذایی، حفظ و شناسایی هویت تاریخی ایرانی، امور زنان، توسعه امور قضایی و نوسازی دولت بوده است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • از همه منابع برای تامین آب پایدار در روستاها استفاده شود
  • سدهای خراسان جنوبی در حالت پایدار و مطمئن هستند
  • ۷ واحد معدنی در زنجان احیا شد
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه صنعتی همدان
  • ۱۶۰ میلیارد لیتر کسری آب داریم
  • رشد ۱۸ درصدی صنعت نساجی در دولت سیزدهم