Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-20@04:05:01 GMT

سیاست خارجی کشور دچار انسداد شده است

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۲۲۱۱

سیاست خارجی کشور دچار انسداد شده است

گروه سیاسی ــ‌ تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به تلاش‌ها در حوزه سیاست خارجی برای باز کردن روزنه‌های جدید گفت: با این وجود دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور دچار انسداد شده و در این وضعیت نامطلوب اقتصادی نمی‌توان به قدرت دولت برای اتخاذ تصمیم و رویکرد جدید در حوزه دیپلماسی امیدوار بود.

علی بیگدلی، استاد پیشین دانشگاه شهید بهشتی و تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر کاهش قدرت دیپلماسی و سیاست خارجی کشور پس از اعتراضات اخیر به افزایش قیمت بنزین و احساس نوعی رخوت و روزمرگی در این حوزه گفت: تلاش‌ها در حوزه سیاست خارجی براین است که با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی روزنه‌ها و پنجره‌های جدیدی به سمت ایران باز ‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما با توجه به اینکه هیچ تغییری در استراتژی داخلی و منطقه‌ای ایران رخ نداده و همچنان بر روی نقطه صفر خود باقی مانده‌ایم بعید است که سفر آقای روحانی به ژاپن و اقدامات وزیر امور خارجه به نتیجه خاصی منجر شود.

فعلا امکان باز شدن روزنه در دیپلماسی وجود ندارد

وی افزود: در واقع تا زمانی که در شرایط داخلی و موقعیت منطقه‌ای تغییرات اساسی به وقوع نپیوندد امکان رسیدن به یک نقطه مشترک با آمریکا و اروپا میسر نیست. زیرا هم امریکا از برجام خارج شده و هم اینستکس اروپایی‌ها فعلا به جایی نرسیده است. البته اروپایی‌ها تلاش دارند به نوعی ایران را سرگرم کنند تا ایران در برجام باقی بماند و گرنه چهار گام ایران در جهت کاهش تعهدات برجامی هنوز نتیجه‌ای در بر نداشته و اروپایِی‌ها را در دو راهی برجام و تردید در اجرایی کردن اینستکس گذاشته است.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی اظهار کرد: به عبارتی بدون تغییر در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی امکان باز شدن هیچ روزنه‌ای در دیپلماسی وجود ندارد.

وی ادامه داد: سیاست بیشتر مبتنی برعمل بر مبنای «آنچه که هست» است نه «آنچه باید بشود»؛ یعنی شناخت واقعیت موجود و اتخاذ راهکارهایی متناسب با این وضعیت واقعی. بنابراین اگر رفتارهای آمریکا به ضرر و زیان ما بوده و مورد پسند ما نبوده باید به دنبال راه‌های جدید رفت واگر همچنان بخواهیم بر اظهارات قبلی خود تأکید کنیم هیچ گشایشی در وضعیت ما حاصل نمی‌شود.

ناتوانی دولت از اتخاذ تصمیمات جدید در حوزه سیاست خارجی

این استاد پیشین دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: به عبارتی در وضعیت موجود سیاستمدار ماهر و قهار باید با توجه به این وضعیت دیپلماسی نوینی را در پیش بگیرد. چه بخواهیم چه نخواهیم آمریکا این است و اگر منتظریم که ترامپ در دوره دوم ریاست جمهوری انتخاب نشود تفکر نادرستی است. از طرف دیگر با ترامپ بهتر می‌توان وارد مذاکره و توافق شد برای اینکه چندان کاری به مسائل داخلی ایران و مسائلی مانند حقوق بشر ندارد. زیرا ترامپ فرد تجارت‌پیشه‌ای است و در آستانه انتخابات به دنبال کسب امتیاز در سیاست خارجی است.

وی تأکید کرد: لذا ایران با ترامپ بیشتر می‌تواند به اهداف خود برسد و آسان‌تر این مشکلات را حل کند و نباید چندان خود را اسیر ویژگی‌های شخصی ترامپ کنیم.

بیگدلی درباره اینکه آیا با افزایش انتقادات و حملات به عملکرد اقتصادی دولت، می‌توان به توان دولت برای اتخاذ تصمیمات جدید در حوزه سیاست خارجی امیدوار بود، گفت: به عقیده من دستگاه دیپلماسی به نوعی فلج شده و نمی‌تواند کار خاصی کند. به عبارت بهتر سیاست خارجی کشور دچار انسداد شده است و این انسداد باعث شده همچنان بر روی نقطه صفر بمانیم و بدون اینکه هیچ انعطافی از خود نشان دهیم به دنبال آن هستیم طرف‌های مقابل قدم‌هایی به سمت ما بردارند که این هم غیر ممکن است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: سیاست خارجی دیپلماسی دولت برجام اروپا ترامپ اینستکس علی بیگدلی انسداد ایکنا مذاکره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

به گزارش قدس آنلاین، تیم فوتبال استقلال جمعه هفته جاری در چارچوب هفته بیست‌وچهارم لیگ برتر فوتبال در ورزشگاه آزادی به مصاف شمس آذر قزوین می‌رود. استقلال برای این دیدار مهدی مهدی‌پور را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد. مهدی‌پور در بازی با مس رفسنجان دچار پارگی رباط صلیبی شد و چند ماهی دور از میادین خواهد بود.

صالح حردانی و رافائل سیلوا دیگر مصدومان استقلال هستند که حردانی مشکل خاصی ندارد، اما قرار گرفتن نامش در لیست آبی‌پوشان بستگی به نظر نهایی پزشک و کادر فنی دارد. سیلوا که این هفته با آبی‌پوشان تمرینی نکرده اما از ناحیه عضله دوقلوی پا دچار مصدومیت است و بازی با شمس آذر را از دست می‌دهد.

دیگر خبرها

  • جزییات تولید دام سنگین در کشور+جدول
  • ارتش در حال انجام انسداد مرزی ایران و افغانستان است
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • مدرسه باید دالان زندگی برای دانش‌آموز باشد / سیاست توسعه متوازن در دستور کار آموزش و پرورش
  • توصیه عباس آخوندی برای روزهای بعد از حمله سپاه به اسرائیل /تا آخرین لحظه طرفدار دیپلماسی هستیم /هیچ کس در منازعه دست خود را رو نمی کند
  • زمان دیپلماسی است، نه جنگ/ فضا را سرد کنید؛ گرم نکنید
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است
  • آخرین وضعیت مصدومان استقلال
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد