Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء گفت: اگر ما امروز سدسازی و تونل‌سازی بلد نبودیم، دشمن سدسازی و تونل‌سازی ما را تحریم می‌کرد؛ با اتکاء به توان داخلی اکنون توانسته‌ایم پروژه مهم ستاره خلیج فارس را با بیش از ۷۰ درصد داخلی‌سازی تکمیل کنیم که اگر اکنون بخواهیم این پروژه را از نو بسازیم توان این را داریم که ۱۰۰ درصد این پروژه را در داخل کشور پیش ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، سعید محمد - فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء - امروز در نشست خبری گفت: به منظور جلوگیری از خام‌فروشی طرحی را از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به ریاست جمهوری و از طریق ریاست جمهوری به وزارت نفت ارائه داده‌ایم که این طرح به صورت قانون در مجلس شورای اسلامی مطرح و پس از تصویب ابلاغ شد.

وی ادامه داد: این طرح مربوط به بحث پتروپالایشگاه‌ها بوده و قرارگاه در طرحی که به صورت مفصل ارائه داد، اعلام کرده است که در بحث پتروپالایشگاهی محصولاتی تولید می‌شود که این محصولات استراتژیک هستند و فروش آن حتی در دوران تحریم نیز انجام می‌شود و اگر ما نفت خام و میعانات گازی را تبدیل به محصولات پتروپالایشگاهی کنیم، یکی از خلأ‌های مهم در اقتصاد کشور برطرف می‌شود.

او با بیان این‌که در این زمینه پیشنهاد داده‌ایم تا ۱۰ پتروپالایشگاه در نقاط مختلف کشور طراحی و اجرا شود، اظهار کرد: برای تامین مالی تعدادی از آن‌ها اعلام آمادگی کردیم و برای مابقی نیز روش‌های اجرایی را به وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم که این پیشنهادات اکنون روی میز وزیر نفت است.

وی با اشاره به پروژه خط انتقال گاز به عمان ادامه داد: یکی از مسائلی که می‌تواند در شرایط مختلف کشور را بیمه کند، ارتباط موثر با همسایگان است و امروز شاهدیم با وجود خط لوله گاز ایران به عراق، هرچقدر آمریکا به این کشور فشار بیاورد، عراق خواهان گاز ایران است تا بتواند نیروگاه‌های خود را تغذیه کند؛ به همین دلیل ما باید بتوانیم با تمامی کشورهای همسایه به طرق مختلف ارتباط موثر برقرار کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء افزود: خط انتقال گاز عمان نیز از جمله این پروژه‌هاست که تاکنون تصمیمی در رابطه با آن گرفته نشده است، اما امیدواریم به زودی این پروژه نیز تعیین تکلیف شود.

محمد با بیان این‌که قرار بود قرارگاه فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را با ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه در روز احداث کند، تصریح کرد: این پروژه به قرارگاه اعلام شد و ۲۰ درصد نیز پیشرفت فیزیکی داشت، اما اعلام کردند که کار را متوقف کنید و بحث پالایشگاه سیراف به میان آمد.

وی با بیان این‌که در شرایطی که میعانات گازی کشور برای فروش دچار مشکل است و ما می‌توانیم فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس را در زمان ۱۸ ماه وارد مدار بهره‌برداری کنیم و برای این پروژه تنها ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه نیاز است که قرارگاه اعلام آمادگی برای تامین کل این سرمایه را نیز داده است، تصریح کرد: با این وجود این پروژه متوقف شده و این در حالی است که اگر همین ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه را در سیراف ایجاد کنیم، به جای ۴۰۰ میلیون یورو به یک میلیارد دلار سرمایه نیاز داریم و به همین دلیل فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نسبت به طرح سیراف دارای اولویت است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به ظرفیت‌های قرارگاه برای توسعه حوزه‌های بالادستی صنعت نفت، گفت: ۱۰ سکو را در پارس جنوبی ساخته و نصب کرده‌ایم که از این تعداد هشت سکو برای پروژه‌های قرارگاه و دو سکو برای سایر فازها بوده است. علاوه بر این ۷۶ حلقه چاه در دریا حفاری کرده‌ایم که متوسط عمق آنها ۵۲۵۰ هزار متر بوده است. علاوه بر این، امکانات حفاری خشکی را نیز در دست داریم که در این راستا توافقاتی را با وزارت نفت در زمینه‌ی کمک به توسعه میادین با اولویت میادین مشترک داشته‌ایم.

محمد با تاکید بر این‌که در اواخر سال گذشته مناقصاتی در این زمینه توسط وزارت نفت برگزار شد، اظهار کرد: پروژه‌ها جانمایی شدند و سهم هر شرکت مشخص شد، اما بدون اعلام دلیل، این مناقصات کنسل شد و هیچ قراردادی با پیمانکاران بسته نشد، اما وزارت نفت قصد دارد که به زودی دوباره این مناقصات را با برنامه‌ریزی برگزار کند.

وی با بیان این‌که ایران با دارا بودن حدود یک درصد از جمعیت جهان دارای هفت درصد از ذخائر معدنی دنیاست، تصریح کرد: این در حالی است که تنها تا عمق ۱۰۰۰ متری برای دستیابی به ذخائر معدنی کارهای شناسایی و کاوش صورت گرفته اما در دنیا تا عمق ۹۰۰ متری عملیات شناسایی را انجام می‌دهند با این وجود در حال حاضر ۵۷ میلیارد تن ذخائر معدنی در کشور داریم اما کل برداشت ما از این ذخائر تنها ۰.۳ درصد است.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۲۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی کردن اقتصاد منجر به جلوگیری از فساد و رانت می‌شود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری منتخب مردم شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و فلارد در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بتوان اقتصاد را مردمی کرد و مردم در این عرصه حضور پیدا کنند قطعا جلوی رانت و فساد گرفته می‌شود، با مردمی کردن اقتصاد مسائل فساد، رانت، اختلاس و بیماری‌های اقتصادی که روزانه شاهد آن‌ها هستیم، تقریبا به حداقل خواهند رسید.

سید روح‌الله موسوی بیدلی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شعارهایی که مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال مطرح می‌کنند، تقریبا نقشه راه دولتمردان در سال پیش‌رو است.

وی افزود: هر کجا به فرامین مقام معظم رهبری عمل شد موفق بودیم و هر جا که عقب ماندگی داریم نشان از توجه نکردن به فرامین ایشان است، شعاری که امسال به نام جهش تولید با مشارکت مردم از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد، نشان از این بوده که هر کجا شاهد مشارکت مردم بودیم موفقیت‌های بسیاری حاصل شد.

موسوی‌بیدلی گفت: مباحثی از جمله اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور و برنامه پنج ساله هفتم که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده نقش مردم نیز در آن‌ها تعریف شده است، بنابراین اگر بتوان اقتصاد را مردمی کرد و مردم حضور پیدا کنند قطعا جلوی رانت و فساد گرفته می‌شود، از طرفی هر کجا اقتصاد کشور دولتی بوده متاسفانه فساد، رانت، اختلاس و بیماری‌های اقتصادی که روزانه شاهد آن‌ها هستیم، با مردمی کردن اقتصاد تقریبا به حداقل خواهند رسید.

وی تاکید کرد: باید اقتصاد در سطح کلان و خرد به مردم واگذار شود، متاسفانه به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به خوبی عمل نشده که لازم است مجریان پای کار بیایند و سیاست‌های کلی رهبری در خصوص اقتصاد را عملیاتی و اجرایی کنند، اگر اقتصاد را به صورت واقعی مردمی کنیم و دولتمردان کارگروه‌های ویژه‌ای را تشکیل دهند و اقتصاد را در حوزه صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، میراث فرهنگی گردشگری و بوم گردی، اقتصاد دریا، محیط زیست، منابع طبیعی موضوعات مختلف تولیدی به مردم واگذار کنند می‌توان گفت بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور برطرف خواهد شد.

منتخب مردم شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و فلارد یادآور شد: حتی می‌توان صنایع مادر را با ساز و کارهایی به مردم واگذار کرد زیرا اقتصاد باید رقابتی شود، اما اکنون بالای ۶۰ تا ۷۰ درصد اقتصاد کشور دولتی است و رقابتی نیست، اگر اقتصاد به مردم سپرده و رقابتی شود بسیاری از مشکلات اقتصادی قابل حل است.

موسوی‌بیدلی افزود: دیدگاه کلی دولت و مجلس دوازدهم این است که در سال ۱۴۰۳ واقعی اقتصاد را به مردم واگذار کنیم، حتی می‌توان حوزه‌های حمل و نقل، هوا و فضا و صنایع هوایی را به مردم نیز واگذار کرد، جاهایی که مردم دخیل شوند و سرمایه‌گذاری کنند می‌توان از این طریق به اقتصاد کمک کرد.

به گفته وی، مسائل فرهنگی را با نظارت می‌توان به مردم واگذار کرد، مخصوصا استان‌های زاگرس‌نشین که دارای فرهنگ بومی و عشایری هستند و می‌توان مدیریت را به خود مردم واگذار کرد.

موسوی‌بیدلی اضافه کرد: اگر دولتمردان به صورت واقعی پای کار بیایند و مجلس  دوازدهم در بحث قانون‌گذاری و نظارت اقداماتی را انجام دهد که اقتصاد به دست مردم بیفتد بسیاری از مشکلات کشور قابل حل است.

وی با اشاره به وجود مجوزهای کسب و کار در راستای تسهیل این امر، خاطرنشان کرد: متاسفانه این قانون به صورت واقعی انجام نمی‌شود که باید مجلس دوازدهم در بحث نظارت ورود جدی داشته باشد و دولت هم بیشتر پای کار بیاید، متاسفانه دولت آن طور که باید و شاید پای کار نیست و مجلس در بحث نظارت قوی عمل نمی‌کند که باید مجلس و دولت در این زمینه پای کار بیایند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشنهاد کمک فرانسه به برزیل برای ساخت زیردریایی اتمی
  • فعالیت درمانگاه خاتم الانبیاء (ص) مهاباد از سرگرفته می‌شود
  • ۷ پیشنهاد برای عبور از خشکسالی
  • ضرورت تشکیل قرارگاه آموزشی برای بهبود و تقویت زیرساخت‌های آموزشی کهگیلویه و بویراحمد
  • عفو بین‌الملل «نسل‌کشی» در غزه را تائید کرد
  • ثبت ۲۱۰۰پرواز از آغاز سفرهای نوروزی در فرودگاه مهرآباد/جلوگیری از کم فروشی و گرانفروشی در نوروز
  • قرارگاه آب‌رسانی هرسین کرمانشاه برگزار شد
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعب آب در خاتم و مروست
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست
  • مردمی کردن اقتصاد منجر به جلوگیری از فساد و رانت می‌شود