Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@15:21:24 GMT

قطارهای شهری

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۲۷۱۳

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۲۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استنتاج ۱۰ حکم درباره شهر مطلوب اسلامی از نهج‌البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین کلانتری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز در دومین جلسه هیئت رئیسه این دانشگاه در سال جاری اظهار کرد: از همه کسانی که در راستای حفظ روحیه و وجاهت انقلابی دانشگاه تلاش می‌کنند سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانیم با همکاری یکدیگر دانشگاه انقلابی و جهادی خوبی را رقم زده و افراد خوب و شایسته‌ای را برای نظام و انقلاب تربیت کنیم. وظیفه ما در دانشگاه همین است که بتوانیم در حوزه مسائل فرهنگی و انقلابی و سایر مسائلی که برای نظام ارزش دارد فعالیت داشته باشیم.

وی با توجه به برگزاری جشنواره نهج‌البلاغه در آینده نزدیک عنوان کرد: دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با همکاری دیگر سازمان‌ها در دانشگاه سیاست‌گذاری کرده و راهبرد‌های اجرایی ارائه می‌کنند. همه واقفیم که نهج‌البلاغه در حوزه‌های مدیریتی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی راهبرد‌های بسیار خوبی را ارائه می‌کند اگر به نامه حضرت علی (ع) به مالک اشترتوجه کنیم پی می‌بریم که چه بحث‌های خوب مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصاد در این نامه نهفته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز افزود:‌ در خطبه ۱۶۷ نهج‌البلاغه داریم که مسلمان، کسی است که مسلمان دیگر از دست و زبان او آزاری نبیند مگر آنجا که حق باشد و آزار مسلمان روا نیست جز آنکه واجب باشد از خدا بترسید و تقواپیشه کنید که شما در پیشگاه خداوند مسئول بندگان خدا، شهرها، خانه‌ها و حیوانات هستید. در این خطبه، سلسله‌مراتبی را در مسئولیت انسان‌ها ملاحظه می‌کنید که این سلسله‌مراتب امروز در حوزه‌های مدیریتی و شهری و ... وجود دارد.

کلانتری بیان کرد: در خطبه‌های نهج‌البلاغه حضرت علی (ع) ۱۰ حکم درباره مکان مطلوب قابل استنتاج است که امروزه در معماری و شهرسازی بسیار قابل استفاده بوده، مکان مطلوب مکانی است که از نظر شکلی، کالبدی، فضای سبز، ارتفاع آبادانی، منظر و زیبایی، رنگ، جاده‌های آباد و سایر امکانات و خدمات رفاهی سرآمد باشد.

وی ادامه داد: این ۱۰ حکم سرآمد قوانین معماری و شهرسازی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ نخستین حکم این بوده که شهر اسلامی، شهری سبز با باغاتی زیباست و به عبارتی سبزینگی، هوای پاک و کیفیت مطلوب محیطی در شهر دلالت بر این حکم دارد. دومین حکم بر مبنای گفته‌های حضرت علی این است که رنگ شهر اسلامی تیره، خاکستری و کدر نیست و رنگ مبتذل و زننده مورد پذیرش نیست. سومین حکم وجود آب کافی و سالم بوده، هر جا آب است آبادانی است. چهارمین حکمی که از نهج‌البلاغه درباره مکان مطلوب می‌توانیم استخراج کنیم این بوده که شهر اسلامی شهر اشرافی و طبقاتی نیست. طبقات شهری که امروزه می‌بینیم در گذشته مطرح نبوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اضافه کرد: پنجمین حکمی که می‌شود در بیان شهر مطلوب صادر کرد این است که شهر اسلامی شهری بوده محله محور با تأکید بر همسایه. خانه‌های کنار هم، زندگی جمعی و محلات همه بیانگر زندگی اجتماعی است. ششمین حکم در باب شهر اسلامی، تأکید بر آسایش ساکنین بوده و هفتمین حکم اینکه شهر اسلامی شهری است که سیما و منظری زیبا دارد.

کلانتری مطرح کرد: وجود جاده‌های مناسب، امن و کافی هشتمین حکم بوده که دلالت بر زیرساخت و راه برای آبادانی و توسعه شهر لازم است. نهمین حکمی که می‌توان صادر کرده این بوده که شهر اسلامی شهری است که خدمات رفاهی و آسایشی داشته باشد و دهمین موضوع نیز در شهر اسلامی این بوده که حق مرغوبیت زمین معنا ندارد و همه جای شهر باید از امکانات و خدمات لازم برخوردار باشد.

تبیین موارد دینی، رسالت ذاتی نهاد رهبری

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز نیز گفت: رسالت ذاتی نهاد رهبری در سال‌های گذشته از زمان تشکیل شدن آن به فرمان مقام معظم رهبری تبیین موارد دینی بوده ازجمله قرآن، صحیفه سجادیه، نهج‌البلاغه، بیانات امامان انقلاب و ... که در این راستا نیز جشنواره‌های مختلفی داشته و بنا به مقتضیات زمان برنامه‌های متنوعی را ترتیب داده؛ اخیراً تصمیم گرفته که دوباره برنامه‌ها را از سر گرفته که در سال گذشته جشنواره صحیفه سجادیه برگزار شد و امسال هم جشنواره نهج‌البلاغه را ترتیب داده است.

حجت‌الاسلام امیر ابراهیم‌زاده بیان کرد: جایگاه نهج‌البلاغه بر کسی پوشیده نیست و اگر بخواهیم شخصیت علی(ع) را در چند جمله بگوییم نخستین کلام که خود حضرت می‌فرمایند که اگر پرده‌ها کنار بروند درصدی از یقین متوجه علی نمی‌شود؛ زیرا علی اکنون یقین دارد و پرده‌ای جلوی چشمان علی وجود ندارد و خدای متعال اوصافش در وجود علی متجلی می‌شود، علی کسی است که بدون دست‌نوشته و بدون مطالعه خطبه‌های با فصاحت و بلاغت بیان کرده و این از هرکسی برنمی‌آید، نهج‌البلاغه از چنین کسی ساطع شده که با دشمن خودش هم با انصاف رفتار می‌کند.

وی تبیین کرد:‌ برای علی(ع) که موجودیت خودمان را مدیون ایشان هستیم چه‌کار کرده‌ایم و حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم کلام ایشان را یک‌بار بخوانیم، دایره المعارفی دینی و بزرگ بوده و بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در این رابطه نوشته شده و ۳۹ عنوان ترجمه به زبان‌های مختلف انجام شده است.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان البرز مطرح کرد: کسانی که دنبال فصاحت و بلاغت هستند کلمات نهج‌البلاغه را بیشتر بخوانند، نهج‌البلاغه دیدگاه علی ابن ابی‌طالب درباره هستی‌شناسی، خداشناسی، انسان‌شناسی، جهاد، مبدأ، معاد و هر چیزی که بخواهیم را بیان کرده و برگزاری جشنواره نهج‌البلاغه فرصت خوب و توفیقی اجباری است که رجوعی داشته باشیم؛ البته نه برای جشنواره؛ بلکه برای روز قیامت و آخرت واقعاً حجت بر ما تمام شده از صحیفه سجادیه گرفته تا نهج‌البلاغه و قرآن گرفته و از اینها باید مدد بگیریم.

به گزارش آنا، در این جلسه از تلاش‌های جواد یعقوبی درابی قدردانی و سیداحسان شیرنگی به‌عنوان سرپرست معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز معرفی، همچنین از تلاش‌های یعقوب فتحی قدردانی و سیدغنی افتخاری به‌عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نظرآباد معرفی و از تلاش‌های محمدرضا عسکری در طول دوران تصدی ریاست دانشکده روانشناسی واحد کرج نیز قدردانی شد. در پایان این جلسه نیز از دبیران کانون‌ها، تشکل‌ها و نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج نیز با اهدای لوح و هدیه تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تجربه سفر با قطارهای شهری استانبول
  • سیلابی شدن معابر شهری کاشان
  • استنتاج ۱۰ حکم درباره شهر مطلوب اسلامی از نهج‌البلاغه
  • افت فشار آب در شبکه شهری کنارک
  • نواحی منفصل شهری؛ منفصل از خدمات شهری
  • مرگ ۱۰۹ نفر در تصادفات درون شهری کرمانشاه
  • حمله موشکی ایران به روایت تابلو‌های شهری
  • رفع معضل شهری در منطقه ۲ تهران
  • تخلف در ساخت و ساز شهری در قم
  • ۸۰ خاور زباله از یک منزل کشف شد!