Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با غیر قابل قبول دانستن فشارهای آمریکا به ترکیه به دلیل خرید سامانه پدافندی روسی، از توسل واشنگتن به سیاست تحریم علیه کشورهای خارجی انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به موافقت کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا برای تحریم ترکیه، گفت فشارهای واشنگتن به آنکارا به دلیل خرید سامانه پدافندی «اس-400» غیر قابل قبول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» زاخاراووا در نشست خبری روز پنجشنبه با بیان اینکه فشار به ترکیه برای کنار گذاشتن اس-400 خارج از چارچوب سیستم روابط بین‌المللی است، توضیح داد: «از نظر ما اینگونه اظهارات غیرقابل قبول است زیرا مصداق فشار [به یک کشور خارجی] است».

وی ضمن اشاره به تهدید دولت آمریکا به تحریم هر کشوری که سامانه‌های روسی اس-400 را خریداری کند، تصریح کرد: «این فقط مسئله ترکیه نیست، نمونه‌هایی از فشار مشابه واشنگتن بر تعداد دیگری از دولت‌ها وجود دارد. حتی مسئله فقط اس-400 یا موضوعات مرتبط با روسیه نیست».

این مقام روس ادامه داد: «در سال‌های اخیر، واشنگتن از سیاست [اعمال] تحریم‌ها در هر جایی که نیاز به پیشبرد منافع خود را داشته، استفاده کرده است... سیاست فشار در سیستم هماهنگ روابط بین‌الملل کنونی غیرقابل قبول است».

تحویل اولین سامانه اس-400 به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد. دولت آمریکا قصد دارد ترکیه را به دلیل خرید سامانه‌های پدافند موشکی اس-400 از روسیه، تا پایان سال 2020 به صورت کامل از برنامه تولید مشترک «اف-35» کنار بگذارد و حتی تحویل مابقی جنگنده‌های خریداری شده را نیز تعلیق کرده است.

به نوشته آناتولی، زاخارووا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع همکاری‌های روسیه با ترکیه در حوزه سوریه پرداخته و اظهار داشت آنکارا و مسکو در دو جهت درخصوص شمال سوریه همکاری می‌کنند: «ممانعت از شروع دوباره خصومت‌ها و توجه به وضعیت انسانی منطقه».

وی همچنین افزود که عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کُرد از مناطق شمالی سوریه کامل شده، گشت‌های مشترک ترکیه و روسیه طبق برنامه پیش رفته، منطقه امن در محدوده عملیات «چشمه صلح» سازماندهی شده و مرکز هماهنگی‌های دو کشور برای ممانعت از خصومت‌ها در شمال سوریه به سختی در تلاش است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره اقدامات این کشور در شمال سوریه نیز توضیح داد: «در موضوع بشردوستانه، متخصصان روس در حال ارائه کمک‌های درمانی و پزشکی به غیرنظامیان، توزیع بسته‌های غذایی، ترمیم منابع آب شُرب و برق هستند».

زاخارووا همچنین از دور جدید مذاکرات آستانه با هدف پایان دادن به بحران سوریه ابراز رضایت کرده و گفت این بستر گفت‌وگوها کمک کرد پل ارتباطی بین طرف‌های درگیر و کشورهای همسایه شامل عراق، لبنان و اردن برقرار شود.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: ترکیه آمریکا روسیه اس 400 تحریم سوریه ماریا زاخارووا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا

به گزارش «تابانک» به نقل از ایرنا از تاس، زاخارووا تصریح کرد: ما به این دلیل با این پیش‌نویس مخالفت کردیم که آمریکا تلاش کرد در شورای امنیت سازمان ملل تعهدات حقوقی جدیدی درباره امنیت فضا ایجاد کند که فراتر از پیمان‌ها و توافقنامه‌های فعلی است؛ که مهمترین آنها پیمان ماورای جو ۱۹۶۷ است.

روسیه چهارشنبه شب قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.

۱۳ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن رای مثبت دادند، چین یکی از اعضای دائم شورای امنیت رای ممتنع داد و روسیه دیگر عضو شورای امنیت به این قطعنامه رای مخالف داد و آن را وتو کرد.

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در واکنش به وتوی قطعنامه کشورش از سوی روسیه گفت که این وتو، نگرانی‌های جدی را در مورد برنامه‌های روسیه برای فضای ماورای جو ایجاد می‌کند.

این رای‌گیری پس از آن صورت گرفت که واشنگتن، مسکو را به ساخت سلاح هسته‌ای برای ارسال به فضا متهم کرد. آمریکا معتقد است که روسیه در حال استقرار یک جنگ‌افزار هسته‌ای ضد ماهواره در فضا است که انفجار آن می‌تواند در همه موضوعات از ارتباطات نظامی تا حتی خدمات مسافربری اینترنتی، خرابکاری ایجاد کند.

مسکو این ادعاها را رد کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته است که مسکو مخالف استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا است.

دیگر خبرها

  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • عقب نشینی آمریکا از تحریم گردان «نتزاه یهودا »پس از فشار تل آویو
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • اتصال سرویس کارت‌های اعتباری ایران و روسیه/ مسکو از تجربه دهه‌ها مقاومت ایران در برابر تحریم بهره می گیرد
  • ترکیه اس-۴۰۰ را در مرز عراق مستقر می‌کند
  • فشار آلمان بر آمریکا برای ارسال پاتریوت به اوکراین
  • وال استریت ژورنال: آمریکا طرح تحریم برخی بانک‌های چینی را در دستور کار قرار داد
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه