Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-25@14:05:06 GMT

۴ میلیون تنی کالاهای اساسی در بنادر موجود است

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۳۲۲۵

مهرداد جمال ارونقی - معاون گمرک ایران - آخرین وضعیت واردات کالا‌های اساسی و ترخیص آن را تشریح کرد.

آنطور که وی گفته در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی در بنادر ایران چهار میلیون تن است که اغلب این کالاها را گندم، ذرت، جو، شکر خام، سویا برنج و دانه‌های روغنی تشکیل می‌دهند.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران اظهار کرد که موجودی کالاهای غیر کانیتنری که جزو کالاهای اساسی هم نیستند مانند تجهیزات نیروگاهی، ماشین آلات راه‌سازی، معادن و ماشین آلات خطوط تولید در حال حاضر حدود چهار میلیون تن برآورد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترخیص روزانه ۱۵۰۰ کانتیر کالا از بنادر

ارونقی یادآور شد: ۲۰ شناور با ظرفیت ۳۰۰۰ تن تا ٣٠ هزار تن در بنارد جنوبی و شمالی کشور در حال تخلیه کالاهای اساسی هستند و ۲۰ شناور هم در بندرگاه منتظر تخلیه کالاهای اساسی پهلو گرفته‌اند.

این مقام مسئول با بیان اینکه موجودی فعلی بنادر ۸۳ هزار TEU کانتینر کالا است، اعلام کرد: بیشترین کالاهای کانتینری در بندر شهیدرجایی، بندر امام خمینی(ره)، انزلی، بوشهر، چابهار و خرمشهر است.

وی افزود: اگر تعداد باکس‌های کانتینر را لحاظ کنیم این میزان کانتینر کمتر از ۶۰ هزار باکس خواهد بود که موجودی این رقم در بنادر قابل قبول و منطقی است و اگر کمتر از این اعداد باشد جای نگرانی خواهد داشت که حجم واردات کالاهای سرمایه‌ای در کشورمان کاهش یافته است.

معاون گمرک ایران با بیان اینکه ظرف یک هفته توانستیم ۵۰۰۰ کانتینر در بنادر کشور ترخیص کنیم، گفت: هر روز به صورت متوسط هزار تا ۱۵۰۰ کانتینر در بنادر کشور ترخیص می‌شود که این نشان از پویایی عملیات ترخیص و تخلیه دارد.

وضعیت واردات برنج

ارونقی درباره آخرین وضعیت واردات و ترخیص برنج نیز گفت: از ابتدای سال تا ۱۶ آذرماه، یک میلیون و ۴۶ هزار و ۹۲۷ تن برنج وارد شده که در سال گذشته این رقم یک میلیون و ۳۴ هزار و ۷۳۴ تن بوده که از نظر وزنی واردات امسال ۱.۱۸ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به آغاز واردات برنج به عنوان کالای اساسی در کشور گفت: حدود ۸۲ هزار تن برنج در جریان انجام تشریفات گمرکی قرار دارد که از امروز ترخیص ٥٦ هزار تن آن البته با استثنائاتی، بدون اخذ تعهد در گمرکات کشور آغاز می‌شود.

به گفته ارونقی، مبدأ واردات برنج  عمدتا این برنج‌ها هندوستان و پاکستان است.

کاهش واردات دانه‌های روغنی و ذرت

اما طبق توضیحات معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران، از تاریخ یک فرودین تا نیمه آذر ماه سال جاری، یک میلیون و ۲۶۸ هزار و ۹۴۰ تن انواع دانه‌های روغنی وارد کشور شده است که در مدت مشابه در سال گذشته این رقم دو میلیون و ۱۶۳ هزار و ۱۵۱ تن بوده است.

معاون گمرک گفت: از ابتدای امسال تا ۱۶ آذرماه یک میلیون و ۱۲۵ هزار و ۱۵۲ تن روغن‌های خوراکی نیمه جامد و مایع وارد شده است که این رقم در سال گذشته ۸۲۰ هزار و ۳۹۳ تن در سال گذشته بوده است.

ارونقی با اشاره به کاهش چهار درصدی واردات ذرت گفت: میزان واردات ذرت از اول فرودین امسال ۱۶ آذر جاری پنج میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۱۴ تن بوده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته شش میلیون و ۱۹۸ هزار و ۹۶۴ تن ثبت شده است.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000GSn برچسب ها: کالای اساسی ، بنادر ، گمرک

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کالای اساسی بنادر گمرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۳۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان

ایسنا/گیلان معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز گیلان از عملکرد سازمان اداره کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی این استان و نگهداری و ساماندهی مناسب کالاها در انبار ابراز رضایت کرد و خواستار تداوم و جدیت در تعیین تکلیف کالاها شد.

 هیئت نمایندگان قوه قضائیه به همراه معاون پیگیری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز استان و هیئت همراه دیروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه با حضور مدیر کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان گیلان از انبار مرکزی استان در شهر لولمان بازدید کردند.

در این بازدید ضمن بررسی پرونده ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی استان، جانمایی اصولی کالاها در انبار و جلوگیری از تضییع بیت المال تا تعیین تکلیف پرونده ها و کالاها مناسب ارزیابی شد.

علی اصغر عسگری، معاون پیگری حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای مرکز گیلان از عملکرد سازمان، نگهداری و ساماندهی مناسب کالاها در انبار ابراز رضایت کرد و خواستار تداوم و جدیت در تعیین تکلیف کالاها شد.

هیئت نمایندگان قوه قضائیه گیلان نیز پس از بازدید از تمامی کالاها، وضعیت حال حاضر انبار مرکزی اموال تملیکی استان را مطلوب ارزیابی و اعلام کردند: تمامی کالاهای موجود در این انبار دارای شناسنامه کالا بوده و مشکل خاصی در این رابطه وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل جمع آوری وفروش اموال تملیکی استان گیلان، در حاشیه این بازدید احمدرضا موقری، مدیر کل جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان گیلان ضمن تقدیر و تشکر از ادارات صادر کننده مجوزهای لازم جهت تعیین تکلیف کالاهای ویژه اداره کل استاندارد و معاونت غذا و داروی گیلان، اظهار کرد: این دستگاه ها در راستای صدور مجوزهای لازم و پیشبرد هر چه بهتر امور و فرآیند تعیین تکلیف کالاها، همکاری بسیار خوب و ارزنده‌ای با این اداره کل دارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بررسی پرونده‌ها و کالاهای موجود در انبار مرکزی اموال تملیکی گیلان
  • حدود ۳٫۵ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • ۸۰۰ هزار تن روغن و گندم از بنادر مازندران وارد شد
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • رشد ۲۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • بانک مرکزی اعلام کرد: تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تامین ۶۳۶ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو
  • تحریم‌های جدید اروپا تأثیری بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت/ افزایش قیمت کالاهای اساسی گران‌فروشی است
  • مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و شیر خشک یک درصد شد