Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واحد ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، بخش نخست سلسله نشست های آسیب شناسی جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران از ساعت ۱۷ تا ۲۰ روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار می شود.

در این نشست بهزاد آقاجمالی، پیام لاریان، مهدی مشهور، عباس جمالی، ناصر حبیبیان و میلاد نیک آبادی از فعالان عرصه تئاتر دانشگاهی پیرامون مباحث مختلف سخنرانی خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دست اندرکاران برگزاری این برنامه ها در توضیح این نشست ها آورده اند: «جشنواره تئاتر دانشگاهی به عنوان دریچه ورود دانشجویان به جهان حرفه ای و تجلی آموخته های هنری شان در فضای آکادمی، این روزها با فراز و نشیب های بسیاری روبروست. از نبود رویه ثابت در انتخاب دبیر تا مشخص نبودن نقش وزارت علوم در برگزاری آن. به نظر می رسد فرسایش ناشی از جهان بروکراتیک وزارتخانه، جهان هنری جشنواره را نیز دستخوش مشکلاتی کرده است. خطر اختلاف میان گروه های دانشجویی پر رنگ شده است و شرایط ناسالم در برگزاری جشنواره قابل پیش بینی است. از همین رو تصمیم است در نشست های تخصصی با حضور فعالان حوزه تئاتر دانشگاهی و عوامل اجرایی دوره های پیشین، راهی برای برون رفت از شرایط امروز و برگزاری سالم تر جشنواره تئاتر دانشگاهی بیابیم.»

نخستین جلسه نشست آسیب شناسی جشنواره تئاتر دانشگاهی قرار است روز یکشنبه ۲۴ دی ماه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شود. از همه فعالان دانشگاهی دعوت می شود با حضور در این نشست با اعلام نظرات و پرسش های خود شرایط را برای رسیدن به جهان مطلوب هموار کنند.

کد خبر 4797330 نیوشا روزبان

منبع: مهر

کلیدواژه: تئاتر شهر کانون تئاتر دانشگاهی تئاتر ایران تئاتر ایران فیلم سینمایی سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت جایزه سینمایی کارگردان تئاتر موسیقی ایرانی تماشاخانه شهرزاد سریال ایرانی سینمای مستند کنسرت موسیقی سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر موسیقی پاپ تئاتر شهر فیلم کوتاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۳۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره شبستان دین و هنر را به هم نزدیک می‌کند

رضوان حشمتیان عروسک‌گردان نمایش «کار ایستاده در خاک» با بیان اینکه با نمایش «کار ایستاده در خاک» به نویسندگی و کارگردانی یگانه عبدالملکی از استان کرمانشاه در نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان حضور پیدا کرده است، گفت: کار ما در حوزه نمایش کاغذی است که برای آماده‌سازی این نمایش به‌مدت یکسال تمرین داشتیم و ابعاد کار را سنجیدیم و در نهایت در این جشنواره شرکت داده شد.

وی با بیان اینکه «کار ایستاده در خاک» به مدت ۱۵ روز در مرز خسروی اجرا رفت و اولین بار است که در این جشنواره شرکت داده شد، عنوان کرد: از این اتفاق بسیار خوشحال هستیم و خدا را شکر می‌کنیم که در بخش کارگردانی، نویسندگی و موسیقی برگزیده شدیم؛ در نویسندگی، کارگردانی مقام دوم و در موسیقی مقام سوم را کسب کردیم. 

این هنرمند عروسک‌گردان جشنواره شبستان را یک رویداد انگیزشی دانست و با تاکید براینکه نیازمند رویداد‌های هنری در زمینه دین هستیم تا بتوانیم مفاهیم را به خوبی به نسل جوان و نوجوان منتقل کنیم، درباره ابعاد فنی این نمایش افزود: فرایند ساخت این نمایش در دو مرحله شکل گرفت، چون یکبار با عروسک‌ها ساده اجرا شد، اما برای جشنواره شبستان عروسک‌ها پیشرفته‌تر شدند که تمرین آن دو الی سه هفته طول کشیدکه روایت امام حسین (ع) و کربلا از زبان یک تیر است. 

حشمتیان درباره پرداختن به موضوعات دینی در رشته‌های مختلف هنری گفت: با توجه به اینکه نگاه‌های متفاوتی به مسجد وجود دارد این اتفاق خوشایندی برای همه تئاتری‌ها است، چون نمایش در کنار دین را تایید می‌کنند که این موضوع را در جامعه اسلامی خیلی جذاب وشیرین می‌کند و اتفاق قشنگی است که تئاتری‌ها بخواهند به این حوزه خصوصا مسجد و هنر اهمیت دهند. سال‌ها بین این دو حوزه فاصله افتاده بود نگاه‌های ناخوشایندی به آن داشتند این اتفاق مبارک و جذاب بود که باعث شد این دو با هم پیوند عمیقی داشته باشند و بفهمیم که چقدر می‌توانند در معرفی مسجدو تئاتر کمک کنند. 

این عروسک گردان با اشاره به جشنواره شبستان گفت: این جشنواره می‌تواند ادامه‌دار باشد، چون وقتی در مساجد اجرا می‌کردیم، می‌دیدیم خیلی از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مخاطب کار بودند و تئاتر برای آنها جذاب بود؛ اگر تئاتر‌هایی که در حیطه مذهب تولید می‌شود به مخاطب شناسانده شود اتفاق خوبی است که امیدوارم ماندگار شود و قطعا برای جامعه اسلامی ماندگار می‌شود. 

او با بیان اینکه تئاتر المان‌های خاص خود را دارد، توضیح داد: اگر اجازه دهند تئاتر در مساجد و موضوعات دینی ورود کند و روند خود را در پیش ببرد و نگاه‌های محدود کننده از آن برداشته شود، حتما در انتقال پیام دین و مسائل اخلاقی تاثیرگذار می‌شود.

گفتنی است؛ جشنواره تئاتر ملی شبستان از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد و رونق بخشیدن به مساجد که مراکز و کانون‌های اصلی در اجتماعات مردمی در شهر‌های کوچک و بزرگ و روستا‌ها هستند، برگزار شده است.

در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره گروه‌های نمایشی و هنری که وابسته به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند از سراسر کشور به تهران آمدند و در ۱۴ مسجد منتخب شهر تهران برای مخاطبان و اهالی مساجد به اجرای نمایش پرداختند.

این جشنواره در ۴ بخش عمومی، مهر ویژه بانوان، کودک و نوجوان و تئاتر کاغذی برگزار شده که امید است در دوره‌های آینده آثار ارسالی به جشنواره توسعه کمی و کیفی یابد. 

داوران این جشنواره نیز از چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر هستند که برخی از آنها پیش از برگزاری جشنواره در قالب مدرسه تئاتر شبستان در تعدادی از استان‌ها حضور یافتند و به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • برگزاری ۲۱ جشنواره نوروزی در استان گلستان
  • خسروپناه: تئاتر ابزاری مولد برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی است
  • بالاخره حق عروسک‌ها را می‌دهند؟
  • (ویدیو) کشف قدیمی‌ترین فلز جهان در ایران به وزن سه کیلو و نیم متعلق به نه هزار سال قبل
  • یافته‌های پژوهش‌های اخیر وجود مادۀ تاریک را رد می‌کند
  • ایرج راد: ضدتئاتر به تئاتر آسیب می زند
  • جشنواره شبستان دین و هنر را به هم نزدیک می‌کند
  • تحقق صد درصدی تعهدات اشتغال چهارمحال و بختیاری
  • برگزاری اولین جلسه میز تخصصی نانو فناوری استان اردبیل
  • حاج صادق آهنگران به تماشای تئاتر نشست