Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» این رویداد را نقطه عطفی برای ارتقای سلیقه هنری مردم و سفارش‌دهنده‌های آثار گرافیکی و طراحی دانست.

به گزارش عصرایران، محسن سلیمانی درباره ویژگی های دوسالانه ششم و تفاوت این دوره با دوره‌های پیشین گفت: ششمین دوسالانه نیز همانند دوره‌های پیش، محفلی برای نمایش آثار طراحان گرافیک طی دو سال گذشته است، با این نگاه که هر هنرمند برای عرضه اثر خود جایگاهی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در ششمین دوسالانه «سرو نقره‌ای» سعی کردیم رویکرد جدیدتری داشته باشیم از این جهت که حضور جوانان را مغتنم شمردیم چراکه پویایی آنها برایمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی بیان کرد: انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران جزء اولین انجمن‌هایی بود که ثبت شد و به صورت حرفه‌ای فعالیت خودش را انجام داده است و یکی از اهداف ما این است که نمایشگاه‌ها و دوسالانه‌هایی برای عرضه و ترویج و نمایش آثار اعضای خودمان داشته باشیم. همچنین از دیگر اهداف مان این است که این آثار را به نمایش عمومی بگذاریم تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد. از طرف دیگر با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، در این سال‌ها سفارش به طراحان گرافیک حتی طراحان حرفه‌ای کمتر شده است و به همین دلیل ما سعی داریم با برگزاری دوسالانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مردم را ترغیب کنیم تا آثار را ببینند و این اتفاق باعث تقویت سلیقه سفارش‌دهندگان و مردم شود.

وی درباره نحوه انتخاب هیات داوران و تیم های سه نفره آنها توضیح داد: از آنجایی که «سرو نقره‌ای» مختص به اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است، قاعدتاً باید دوسالانه کاری این اعضا را به نمایش بگذاریم و در نهایت، انتخابی برای این دوسالانه داشته باشیم. به همین دلیل از حضور یک هنرمند مطرح در رشته مربوطه، یک پیشکسوت و یک هنرمند جوان و پویا که در دوره‌های پیشین «سرو نقره‌ای» حائز رتبه و برگزیده شده بود، در هیات انتخاب و داوری بهره گرفتیم.

دبیر ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» درباره دیگر رویکردها و برنامه‌های این دوسالانه گفت: برای اینکه بتوانیم رویکرد خاص‌تری را شاهد باشیم، با توجه به اینکه گرافیک ایران در حال سوق یافتن به فضای مجازی است و حتی مسیرش به سمت موشن گرافیکس نیز است و دیزاین خیلی اهمیت دارد، در نظر داریم به صورت پژوهشی در این موارد کار کنیم و به همین دلیل در نظر داریم در بخش برنامه‌های جنبی، نشست‌هایی با موضوع دیزاین و موشن گرافیکس یا دیجیتال برگزار کنیم. این دوسالانه ممکن است نماینده کل گرافیک ایران نباشد اما سعی داریم بتوانیم مباحث صنفی، اقتصادی و نمایش آثار و تغییر ذائقه مردم را به منصه ظهور برسانیم. برای رسیدن به این چشم‌انداز نیز نیازمند همراهی سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های مرتبط با هنرهای تجسمی هستیم.

وی درباره بخش «تایپ فیس» و اهمیت آن توضیح داد: از آنجایی که سال‌هاست نتوانستیم بخش «تایپ فیس» را به منصه ظهور برسانیم، قصد داریم در این حوزه به صورت حرفه‌ای برنامه داشته باشیم و چون قصد داریم هنرمندان را به سوی حرفه‌ای شدن در این زمینه سوق دهیم، در بخش «تایپ فیس»، آثار نیازی به سفارش دهنده ندارند و هنرمندان می‌توانند هر اثری را در این موضوع برای ما به همراه استیتمنت یا بیانیه اثر ارسال کنند، چراکه قصد داریم دست طراحان را در این زمینه باز بگذاریم و پژوهش‌محور روی تایپ فیس کار کنند. اما در باقی موارد همان طور که در فراخوان ذکر شده، آثار باید سفارش‌دهنده داشته باشند.

سلیمانی تاکید کرد: مشارکت سازمان‌های همسو در دوسالانه بسیار حائز اهمیت است از این منظر که در زمینه تجسمی خیلی از سازمان‌ها و نهادها در حال فعالیت هستند و ما هم سعی داریم بتوانیم نوعی مشارکت، هم اندیشی و همگرایی در زمینه تجسمی و گرافیک داشته باشیم تا بعد از نمایش این آثار تاثیرگذاری آنها را روی مخاطبان مردمی شاهد باشیم و بتوانیم حتی الامکان ذائقه مردمی را نسبت به گرافیک بالا ببریم. امیدواریم بتوانیم در این بخش حتی انتخاب مردمی هم داشته باشیم و در حال کار روی آن هستیم.

سلیمانی در پایان از برگزاری سراسری دوسالانه سرو نقره‌ای در برخی از استان‌ها خبر داد که برای حضور دوسالانه در شهرشان درخواست داده‌اند.

ششمین دوسالانه طراحی گرافیک «سرو نقره‌ای» جمعه 22 آذر 98 در خانه هنرمندان ایران گشایش یافت.

لینک کوتاه: asriran.com/002x14

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: گرافیک سرو نقره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۴۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم

به گزارش خبرنگار مهر، محسن رنانی صبح سه شنبه در نشست بررسی کتاب «آسیب شناسی نخبگی در ایران» با انتقاد از نظام آموزشی کشور اظهار کرد: ترس من آن است که مدارس استعدادهای درخشان ما تبدیل به مدارسی شوند که تنها ذهن دانش آموزان ما را با داده‌ها پر می‌کنند. این در حالی است که اشخاص باید داده‌های پیرامون خود را بجوند و با کشف روابط علی و معلولی، آن‌ها را به اطلاعات تبدیل کنند. وقتی توانستند این داده‌ها را هضم و جذب کنند تا به انرژی وجودی تبدیل شود، می‌توانیم از تولید «علم و دانش» صحبت کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: امروز بخش عظیمی از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌های ما به انتقال داده‌ها و حفظیات معطوف شده و در بهترین حالت ما دانشجویان را در پایان نامه‌ها به تولید اطلاعات تبدیل می‌کنیم و خبری از تولید علم و دانش نیست. به ما می‌گویند اگر می‌خواهی استاد بشوی باید چندین مقاله بنویسی و با این شیوه دیگر انسان دانشگاهی فرصتی برای آنکه خودش بر روی مسائل کشورش فکر کند، ندارد.

وی خاطرنشان کرد: نظام آموزشی را وقتی می‌توانیم مفید بدانیم که نیازهای کشور را پاسخ دهد و اگر امروز نمی‌توانیم از این سیستم آموزشی راه حل خلق کنیم به خاطر این است که این نهادهای آموزشی ما در فراگیری داده و نهایتاً در سطح تولید اطلاعات باقی مانده‌اند. امروز دانش آموزان انبوهی از حفظیات و کسب داده‌هایی هستند که نمی‌توانند آن را به سطح بالاتر تبدیل کنند.

رنانی با انتقاد از تربیت انسان تک بعدی در مدارس تیزهوشان ابراز داشت: نظام آموزشی ما امروز دانش آموزان را در عرصه رقابت پرتاب کرده است و تمرکز مدارس تیزهوشان بر پرورش هوش و آی کیو است این در حالی است که تمرکز ما باید بر تربیت با روش‌های معمول زیستی باشد. باید از تمامی ویتامین‌های اجتماعی حد قابل قبولی در وجود دانش آموز باشد نه آنکه مانند انیشتین، شخص در یک بعد نابغه باشد اما در زندگی شخصی خود شکست بخورد.

نویسنده کتاب آسیب شناسی نخبگی در ایران ادامه داد: اگر امروز پژوهشی صورت گیرد متوجه می‌شویم که میزان موفقیت بقال‌ها از میزان موفقیت المپیادی‌ها در زندگی‌شان بالاتر بوده است! در مدارس خاص تنها به پرورش هوش ریاضی و امثالهم می‌پردازند حال آنکه برای زیست مقول نیاز به پرورش انواع هوش‌ها مانند هوش اجتماعی و هوش معنوی داریم. نخبه‌ها اگر چه به جامعه بشری خدمت می‌کنند اما لزوماً این گونه نیست که بتوانند زندگانی خودشان را ارتقا دهند.

وی افزود: ما برای طی مسیر زندگی بیش از سه نوع بازی سراغ نداریم. حالت اول بازی موفقیت است که در آن شخص کل زندگی خود را بر مدار موفقیت تنظیم می‌کند. حالت دوم، بازی مفید بودن است که شخص می‌خواهد در آن پیوسته برای دیگران و جامعه مفید باشد و حالت سوم بازی خوشبختی است که در این بازی شخص در نهایت با خود می‌گوید «چه خوب شد که به دنیا آمدم». در دو حالت شما بعد از موفقیت و مفید بودن به دنبال مرحله بعدی هستید ولی در بازی خوشبختی، مسئله اصلی خود شما هستید.

این استاد دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در بازی خوشبختی مسیر اصالت دارد و در بازی موفقیت رسیدن به هدف و نتیجه. کسی که مسیر را فقط گاز می‌دهد از مسافرت تنها خستگی نصیبش می‌شود در حالی که می‌توان از کل مسیر لذت برد. بازی خوشبختی زیستن برای خویشتن است و در ادامه می‌تواند به موفقیت شخصی و مفید بودن برای جامعه هم برسد.

رنانی در ادامه صحبت‌های خود در جمع دانش آموزان مرکز استعدادهای درخشان اصفهان هشدار داد: اگر بگوییم بچه‌ها را طوری تربیت کنیم که بعداً دقیقاً این طور از آن استفاده کنیم، نگاهی ابزاری به آنها داریم. این در حالی است که اگر کسی در مسیر تربیت طبیعی قرار گیرد، خودش در موقعیتی مناسب، استعدادش را بروز می‌دهد. هر کس در مسیر طبیعی و سیر با لذت خود قرار گیر بالاخره روزی خواهد درخشید و بسیاری از فشارها به بهانه تربیت، اضافی است.

وی افزود: انسان سالم کسی است که در سایه «خردورزی» به زیستی متعادل برسد. به همین منظور ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم. یعنی در مدارس تیزهوشان باید افراد خوب ورزش کنند، تغذیه خوب و تفریحات سالم داشته باشند. نظام روابط انسانی خود را گسترش دهند. امروز در نظام آموزش ما خبری از بسط خردورزی نیست. این خرد است که جایگاه تمام داده‌ها و اطلاعات را از نو مشخص می‌کند.

این استاد اقتصاد بیان کرد: نشانه رشد یافتگی یک نخبه آن است که در تلاطمات به هم نریزد. ناراحتی و سوگ طبیعی است اما در نهایت تعادل زندگی شخص نباید به هم بخورد. جامعه جهانی به دنبال آن است که از نخبه‌ها برای پیشبرد مرزها استفاده کند و این خوب است اما آنچه برای مهم است، سرنوشت خود شخص است.

رنانی خطاب به دانش آموزان گفت: درجه انسان بودن ما به میزان انتخابگر بودنمان است. اولین کار شما اثبات انسانیت خودتان به خودتان است و این با انتخاب بزرگ صورت می‌گیرد. شما باید از انتخاب‌های گله وار بیرون بیایید. کسی که جایگاه خودش را پیدا کرده و در بازی خوشبختی می‌گوید خدا را شکر که هستم، دیگر صورت مسئله مهاجرت برایش معنایی نخواهد داشت. کسی که در ایران نتواند مسیر خوشبختی را پیدا کند، در هیچ جای دنیا هم نمی‌تواند. مهاجرت وقتی معنا دارد که در راستای مسیر طبیعی رشد فرد باشد و در غیر این صورت فرار هیچ دردی را دوا نمی‌کند و چه بسا انسان برای رسیدن به زیستی متعادل و معقول از قرار گرفتن در موقعیتی با جایگاه اجتماعی ویژه‌تر و یا درآمد بالاتر پرهیز می‌کند.

کد خبر 6086207

دیگر خبرها

  • فراخوان ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» منتشر شد
  • ششمین دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب» فراخوان داد
  • سایت غرفه رسمی ایران در ونیز راه‌اندازی شد/عبدالحسینی: دوسالانه هنر ونیز، المپیک هنر‌های تجسمی جهان است
  • ما باید به دنبال پرورش نخبگان معمولی باشیم
  • هنرمندی که برای صهیونیست‌ها خط و نشان کشید/ پرچم‌دار هنر انقلاب
  • ببینید | آثار هنری با موضوع قدرت موشکی ایران
  • آنچه که باید درباره شصتمین دوسالانه هنر ونیز بدانید از زبان امیر عبدالحسینی، کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران
  • آثار هنری با موضوع قدرت موشکی ایران + موشن گرافیک
  • روز جهانی طراح و گرافیک چه روزی است؟ + تاریخچه World Graphics Day
  • نباید قیمت‌ های سلیقه‌ای خودروسازان ملاک قرار بگیرد