Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-23@13:40:11 GMT

نکته بهداشتی: درمان خانگی یبوست

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۴۲۱۹

نکته بهداشتی: درمان خانگی یبوست

علل گوناگونی از کمبود فیبرهای خوراکی در رژیم غذایی‌ تا نادیده گرفتن میل به دفع ممکن است یبوست را در این افراد ایجاد کند. گرچه مصرف داروهای مسهل راه سریعی برای خلاص شدن از یبوست است، درمان‌های دیگری هم برای یبوست وجود دارد.

این تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی می‌تواند به درمان یبوست شما کمک کند:

- با نوشیدن چهار تا شش لیوان آب در روز مایعات کافی به بدنتان برسانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مصرف قهوه و نوشابه‌های گازدار کولا را محدود کنید.

- مقدار زیادی فیبر خوراکی از طریق مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها مصرف کنید. دست کم ۲۵ گرم فیبر خوراکی در روز باید مصرف کنید، با خوردن ۵ سیب بزرگ با پوست یا ۵.۵ پرتقال بزرگ، ۱۵ دانه خرما یا ۸ موز با اندازه متوسط  می‌توانید ۲۵ گرم فیبر روزانه‌تان را مصرف کنید.

- برنامه روزانه برای توالت داشته باشید. زمان ایدئال برای دفع پس از خوردن وعده غذایی است.

- در توالت زور نزنید. از مکمل ملین برای آسان‌تر کردن دفع مدفوع استفاده کنید.

کد خبر 470085 برچسب‌ها مجله نکته بهداشتی روز بیماری - یبوست

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بیماری یبوست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۴۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!

زی‌سان: در طول تاریخ، تمدن‌ها قارچ را به‌عنوان منبع قدرت و شفا می‌دانستند. یونانیان بر این باور بودند که خوردن قارچ باعث قوی شدن جنگجویان می‌شود، در فرهنگ چینی نیز قارچ را به عنوان غذایی، دارویی برای زندگی سالم می‌شناسند و امروز، ژاپن یک داروی تایید شده مبتنی بر قارچ برای درمان سرطان دارد.

به گزارش زی‌سان؛ رفواید قارچ برای سلامتی سال هاست که توسط محققان مشخص شده است و پزشکان نیز آنها را تأیید کرده‌اند؛ علاوه بر همه این موارد روز به روز و با پیشرفت علم و تکنولوژی خواص جدیدی از قارچ برای سلامتی کشف می‌شود. اگر خواص قارچ برای سلامتی را بدانید قطعاً آن را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار می‌دهید. در ادامه خواص قارچ را به طور کامل توضیح داده‌ایم؛ پس مطالعه این مطلب به افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند، توصیه می‌شود.

انواع قارچ‌های خوراکی

همان طور که می‌دانید قارچ‌ها به دو دسته خوراکی و سمی تقسیم می‌شوند. قارچ‌های خوراکی انواع زیادی دارند؛ از این رو گاهی ممکن است افراد نتوانند آنها را در بین قارچ‌های سمی تشخیص دهند. در ادامه نام و مشخصات قارچ‌های خوراکی را توضیح داده‌ایم تا با خواندن این مطلب اطلاعات‌تان درباره انواع قارچ نیز افزایش پیدا کند.

قارچ دکمه‌ای سفید

این نوع قارچ همان قارچ ارزان و پرطرفداری است که به راحتی در بازار یافت می‌شود و در غذا‌های مختلف از آن استفاده می‌کنیم. تنها نکته‌ای که در مورد این قارچ وجود دارد این است که حتماً آن را از میوه فروشی یا سوپرمارکت مطمئن خریداری کنید؛ زیرا قارچ دکمه‌ای سفید بسیار به آمانیتا شباهت دارد که یک قارچ سمی کشنده است.

قارچ قهوه‌ای

قارچ قهوه‌ای در واقع همان قارچ دکمه‌ای سفید بالغ است؛ یعنی آن را دیرتر برداشت کرده‌اند. در این نوع قارچ کلاهک، تا حدودی مایل به رنگ شاه بلوطی و ساقه سفید رنگ است؛ علاوه بر این کلاهک قارچ قهوه‌ای نسبت به قارچ سفید کُرکی‌تر است، اما همچنان گرد و صاف دیده می‌شود.

قارچ پورتوبلو (Portobello)

جالب است بدانید این قارچ نیز همان قارچ دکمه‌ای سفید است با این تفاوت که با عبور از مرحله اول و دوم رشد، بالغ‌تر شده است.

در این نوع قارچ کلاهک کاملاً باز شده و تیغه‌ها نمایان هستند. قارچ پورتوبلو برای کباب کردن مناسب است، اما در سوپ یا پیتزا ظاهر خوشایندی ندارد.

قارچ شیتاکه (Shiitake)

قارچ شیتاکه علاوه بر نوع وحشی نوع پرورشی نیز دارد و در ایران یافت می‌شود، اما از آن جایی که قیمت این قارچ نسبتاً بالاست، بیشتر به خاطر خواص درمانی‌اش خریداری می‌شود. لبه‌های قارچ شیتاکه به سمت زیر کلاهک آن پیچ خورده و ساقه نسبت به کلاهک باریک‌تر است.

قارچ مورل (Morel)

این نوع قارچ ظاهری مخروطی و اسفنجی دارد و در رنگ‌های زرد رنگ پریده، بژ روشن تا تیره و قهوه‌ای سوخته یافت می‌شود. اگر به دنبال این قارچ باشید، فقط در نواحی شمال ایران می‌توانید آن را پیدا کنید. در بازار‌های محلی به آن کرکونوسه هم می‌گویند.

قارچ صدفی

این نوع قارچ مانند اسمش به رنگ سفید و شکلی شبیه بادبزن در بازار موجود است. قارچ صدفی منبع غنی‌ای از نیاسین، ریبوفلاوین و مواد معدنی مانند پتاسیم، مس، آهن و روی است.

قارچ مرغ چوب

این نوع قارچ به اسم رقص ابری یا رقص پروانه نیز شناخته می‌شود. قارچ مرغ چوب به راحتی قابل شناسایی است و رنگ آن قهوه‌ای مایل به خاکستری تیره تا سیاه رنگ است. از خواص این قارچ می‌توان به تنظیم فشار خون، قند خون و کلسترول اشاره کرد.

قارچ کوپرینوس (Coprinus)

این نوع قارچ با ظاهری پشمالو و کلاهک مخروطی به راحتی قابل شناسایی است.

قارچ انوکی‌

می‌توان گفت قارچ انوکی از انواع قارچ‌های کمیاب در ایران است؛ زیرا شرایط پرورش این نوع قارچ در ایران فراهم نیست. اما اگر به دنبال خرید آن باشید شاید بتوانید بسته‌های حاوی قارچ انوکی خشک شده را در بعضی فروشگاه‌ها پیدا کنید که با توجه به قیمت بالای آن خرید این نوع قارچ به صرفه نیست.

پیشنهاد: طرز تهیه ۴ مدل سوپ خوشمزه با قارچ را بخوانید.

نقش قارچ در تقویت سیستم ایمنی

قارچ حاوی آنتی اکسیدان‌های خاصی است که از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کنند. از این رو مصرف قارچ می‌تواند موجب بالا رفتن سیستم ایمنی بدن شود.

خواص قارچ برای پوست و مو

بتاگلوکان موجود در قارچ خاصیت آبرسانی دارد؛ از این رو مصرف قارچ باعث شادابی و طراوت پوست می‌شود همچنین قارچ با تولید کلاژن می‌تواند روند پیری پوست را کُند کند.

به گزارش زی‌سان، قارچ منبع غنی آهن است و از آن جایی که شایع‌ترین دلیل ریزش مو کم خونی است، مصرف قارچ می‌تواند موجب قطع یا کاهش ریزش مو شود. علاوه بر این مس موجود در قارچ با تولید ملانین در روشن و درخشان شدن رنگ مو تأثیر دارد و فرایند سفید و خاکستری شدن آن را به تعویق می‌اندازد. به طور کل مس و آهن در افزایش سلامت و تقویت مو نقش دارند.

نقش قارچ در جلوگیری از سرطان

قارچ حاوی بتاگلوکان و اسید لینولئیک است که نقش زیادی در جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه در خانم‌ها و سرطان پروستات در آقایان دارند.

خواص قارچ در کنترل دیابت

قارچ فاقد چربی است و کربوهیدات کمی نیز دارد؛ برعکس یک منبع غنی از پروتئین، فیبر، ویتامین و مواد معدنی است، از این رو مصرف قارچ به کنترل دیابت کمک می‌کند.

خواص قارچ برای لاغری و کاهش وزن

از آن جایی که قارچ سرشار از پروتئین، فیبر و آنزیم است، کربوهیدرات پایین و کلسترول و چربی صفر دارد، می‌تواند با سوزاندن کلسترول پس از هضم وعده غذایی به کاهش وزن و سلامت بدن کمک کند. از این رو قارچ جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی کاهش وزن دارد.

نقش قارچ در جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی

به گزارش زی‌سان، متأسفانه امروزه مرگ به علت بیماری‌های قلبی وعروقی به عنوان اصلی‌ترین عامل مرگ در دنیا شناخته می‌شود. مصرف قارچ مانع تشکیل پلاک و کاهش التهاب سلول‌های شریان‌های قلب می‌شود؛ پس با مصرف قارچ می‌توانید از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری کنید.

پیشنهاد: این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید!

خواص قارچ برای سلامت روده‌ها

پلی ساکارید‌های موجود در قارچ می‌توانند به تغذیه سلول‌های روده، حفظ میکروبیوم روده و بهبود عملکرد گوارشی کمک کنند.

خواص مصرف قارچ در دوران بارداری

قارچ منبع غنی فولات (شکل طبیعی ویتامین B۹) است و در دوران بارداری فولات بهترین تغذیه برای جنین به حساب می‌آید.

خواص قارچ برای درمان اختلالات پوستی

قارچ حاوی آنتی اکسیدان است و می‌تواند اثر رادیکال‌های آزاد در بدن را خنثی کند، در نتیجه باعث بهبود انواع مشکلات پوستی مثل اگزما و آکنه می‌شود.

مصرف قارچ برای چه کسانی مضر است؟

افرادی که دچار اختلالات کلیه هستند باید در مصرف قارچ زیاده روی نکنند.

قارچ به دلیل این که دیر هضم می‌شود، برای افراد مبتلا به ناراحتی‌های معده مناسب نیست.

زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می‌شود.

افرادی که مشکل کبد چرب یا کولیت روده دارند.

افرادی که به درد مفاصل یا نقرس مبتلا هستند.

سخن پایانی 

قارچ یک منبع غنی پروتئین است و شما می‌توانید آن را جایگزین گوشت کنید؛ اما دقت داشته باشید که از دیدگاه طب سنتی بدترین نحوه مصرف قارچ، مصرف آن همراه با گوشت است.

سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • معدوم سازی حدود ۲ تن مواد غذایی تاریخ گذشته و غیر قابل مصرف در ارومیه
  • معدوم سازی بیش از یک تن مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی دربوکان
  • رویش گیاه ریواس در دشت‌های زیرکوه
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • شکم تخت می‌خواهید؟ | ۷ ماده غذایی مفید و موثر برای چربی‌ سوزی شکم
  • اگر یبوست دارید این ماده مغذی را بیشتر مصرف کنید
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • (تصاویر) خواص قارچ برای سلامتی؛ فقط این قارچ‌ها خوراکی هستند!
  • درمان یبوست با این روش ساده
  • بهترین درمان یبوست در سالمندان (فیلم)