Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-19@21:37:26 GMT

«تحریم‌های خارجی» مقصر جدید اجرای طرح بنزینی

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۴۳۲۱

«تحریم‌های خارجی» مقصر جدید اجرای طرح بنزینی

در ادامه روند عدم‌قبول مسئولیت در نحوه اجرای طرح بنزینی از سوی دولتمردان، سخنگوی دولت از تحریم‌های خارجی به‌عنوان مقصر جدید این ماجرا نام برده است.

به گزارش مشرق، علی‌رغم گذشت یک ماه از اعلام خبر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین که به‌علت عدم اقناع افکار عمومی از سوی دولت با عصبانیت مردم و متعاقب آن بروز ناآرامی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی سنگین همراه شد، هر یک از مسئولان دولتی که به‌نوعی در این تصمیم دخیل بودند همچنان  تلاش می‌کنند تا از مسئولیت خود در قبال این تصمیم ناگهانی شانه خالی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید: چه میزان از درآمد افزایش قیمت بنزین به مردم رسید +جدول

سریال تناقض‌ها درباره مسئولیت اجرای تصمیم بنزینی از سخنرانی رئیس‌جمهور در جریان سفر به آذربایجان شرقی آغاز شد؛ زمانی که  حسن روحانی به‌عنوان رئیس قوه اجرایی کشور گفت که تمامی مسئولیت اجرای تصمیم بنزینی را به وزیر کشور محول کرده و خودش نیز صبح جمعه همان روز گرانی متوجه افزایش قیمت بنزین شده است.

پس از  این اظهارات رئیس‌جمهور ــ که علاوه بر منتقدان دولت، این‌بار واکنش تند حامیان اصلاح‌طلبِ روحانی را نیز در پی داشت ــ عبدالرضا رحمانی فضلی که به‌گفته روحانی مسئولیت فرماندهی این طرح را به‌عهده داشت، در پاسخ به انتقادات، صداوسیما را مقصر اصلی عدم اطلاع‌رسانی بموقع درباره تصمیم بنزینی دولت معرفی کرد و گفت: "درباره علت عدم اطلاع‌رسانی درست  از صدا و سیما بپرسید، وظیفه با این سازمان بوده است."

همان روز در حاشیه نشست هیئت دولت، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، برای اولین بار به مقصر بودن دولت در عدم اقناع افکار عمومی اذعان کرد. واعظی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این که  آیا دولت خود را در قضیه اطلاع‌رسانی سهمیه‌بندی بنزین مقصر می‌داند یا خیر، گفت: "بله، مسئولیت همه اینها با دولت است؛ وقتی آقای دکتر رحمانی‌فضلی فرمانده این مسائل می‌شوند و جلسات متعددی را برگزار می‌کنند، موضوع مشخص است، ایشان کمیته تعیین کرده‌اند از جمله کمیته اطلاع‌رسانی".

البته ساعتی پس از انتشار این گفت‌وگو دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت با ارسال پیامکی با اشتباه خواندن برداشت خبرنگاری از این مصاحبه مدعی شد: "منظور آقای واعظی این عبارات نبوده است".

این در حالی است که بررسی فایل صوتی این مصاحبه نشان می‌دهد که وی نه‌تنها بر این نکته که دولت در اطلاع‌رسانی سهمیه‌بندی بنزین مقصر بوده تأکید می‌کند بلکه در توضیح آن نیز می‌گوید:‌ "دولت در این زمینه مسئول است و مسئولیت خود را گردن صداوسیما نمی‌اندازد".

اما این پایان تناقض‌گویی مسئولان دولت تدبیر و امید نبود. علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی که در شماره امروز (شنبه 23 آذر) روزنامه ایران منتشر شده، علت اصلی رخدادهای پس از اعلام سهمیه‌بندی بنزین از سوی دولت را تحریم‌های خارجی معرفی می‌کند.

ربیعی در بخشی از این یادداشت با اذعان به عدم اقناع افکار عمومی از سوی دولت، آورده است: "این روزها ضرورت اقناع افکار عمومی را به‌کرّات می‌شنویم، این‌که باید جامعه برای افزایش قیمت بنزین اقناع می‌شد. من هم معتقدم که ما اقناع نکردیم اما موضوع اقناع مورد نظر من اقناع جامعه درباره تحریم است".

وی در ادامه تصریح کرده است: "رخدادهای تلخ اخیر محصول سیاست غلط اطلاع‌رسانی (در حقیقت «اطلاع‌نرسانی») درباره تحریم‌ها بود. باید به سؤال «برای چی تحریم می‌شیم؟» و تحریم چیست پاسخ داد. در غیر این‌صورت همه فجایعی که تحریم بر سر ایران می‌آورد به جانب حاکمیت فرافکنی خواهد شد".

موضع‌گیری‌ روزهای اخیر مقامات دولتی درباره عواقب طرح افزایش قیمت بنزین نشان‌ می‌دهد علی‌رغم تلاش‌های وزیر کشور برای مصون نگه‌داشتن دولت از عواقب این تصمیم، اما به‌قدری نقش دولت در این اجرای این طرح پررنگ است که نمی‌توان از آن صرف‌نظر کرد.

البته نکته قابل تأمل درباره این قضیه این است که علی ربیعی به‌عنوان سخنگوی دولت علی‌رغم اذعان به عدم اقناع افکار عمومی در ماجرای افزایش بنزین، بار دیگر پای تحریم‌های خارجی را به‌میان کشیده و تحریم‌ها را عامل اصلی بروز رخدادهای اخیر اعلام کرده است، در حالی که حتی حامیان دولت نیز در این ماجرا انگشت اتهام را به‌سمت دولت و "بی‌تدبیری‌"های دولتمردان و مدیریت و اجرای بد آنها نشانه گرفته‌اند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق سلبریتی ها سهمیه بندی بنزین دولت تدبیر و امید محمود واعظی علی ربیعی روحانی سهمیه بندی بنزین افزایش قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۴۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسائل ازدواج آسان و فرزندآوری در استان بوشهر احصا شود

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی زاده سه شنبه شب در نشست کارگروه جوانی جمعیت با تقدیر از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه صهیونیست‌ها اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با هدایت‌های داهیانه مقام معظم رهبری در مسیر پیشرفت در حرکت است و عملیات اخیر سپاه نیز اقتدار نظام اسلامی را در عرصه بین المللی ارتقا بخشید.

استاندار بوشهر افزود: روز به روز اتفاقات جدیدی در منطقه و جهان رقم می‌خورد و برتری نظام اسلامی بر رژیم صهیونیستی و آمریکا، بیشتر آشکار می‌شود.

محمدی زاده در ادامه با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ ازدواج آسان در جامعه تصریح کرد: باید مسائل اساسی که منجر به افزایش و کاهش فرزند آوری و ازدواج و طلاق در شهرستان‌های مختلف می‌شود را احصا کنیم.

وی اضافه کرد: فرمانداران و ثبت احوال و امور بانوان استانداری بوشهر در این زمینه آمارگیری کنند و دانشگاه خلیج فارس نیز کار علمی و دانش بنیان در این عرصه از طریق پژوهش‌های دانشگاهی انجام دهد.

وی با بیان اینکه بانک‌های استان در بحث تسهیلات ازدواج و فرزند آوری باید به صد در صد تخصیص و پرداخت برسند، گفت: انتظار داریم که از محل منابع ملی و استانی، اعتبارات مورد نیاز را تخصیص دهند.

استاندار بوشهر خواستار اطلاع رسانی خدمات بیمه روستایی و عشایری برای زنان شد و ابراز داشت: زنان روستایی که از سال ۹۶، فرزند سوم خود را متولد کرده، از خدمات و مزایای صندوق عشایری و روستایی برخوردار می‌شوند که باید اطلاع رسانی گسترده و صحیح انجام شود.

وی افزود: در استان بوشهر هزاران نفر واجد شرایط استفاده از این طرح هستند و باید اطلاع رسانی مناسبی انجام شود تا مردم اقدام کنند.

استاندار بوشهر تصریح کرد: کار فرهنگی در حوزه ازدواج و فرزند آوری در شهرستان‌های ده گانه انجام شود تا شاهد افزایش ازدواج و فرزند آوری و کاهش طلاق در جامعه باشیم.

کد خبر 6080425

دیگر خبرها

  • فرماندهی انتظامی کشور: وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است
  • وبگاه خبرگزاری پلیس مرجع رسمی اطلاع‌رسانی فراجا است
  • پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در بوشهر تسریع شود
  • رئیس شورای اطلاع رسانی دولت : قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت انجام‌ گیرد
  • خلجی: تیم اقتصادی دولت تغییر نمی‌کند/ هدف‌گذاری برای کاهش تورم
  • تکذیب تغییر در تیم اقتصادی دولت
  • تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است
  • نقش و جایگاه ارتش تبیین و اطلاع‌رسانی شود
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • مسائل ازدواج آسان و فرزندآوری در استان بوشهر احصا شود