Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری تسنیم: شبکه السومریه گزارش داد برهم صالح رئیس جمهور عراق، روز دوشنبه رسماً «محمد شیاع السودانی» را مأمور تشکیل دولت جدید خواهد کرد.

السودانی در آخرین توئیت خود نوشته بود: استعفای خود را از حزب «الدعوة الاسلامیه/تنظیم العراق» و فراکسیون ائتلاف دولت قانون اعلام می‌کنم، همچنان‌که من نامزد هیچ حزبی نیستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعلق اول من، عراق است.

انتشار تصویر دیدار »محمد شیاع السودانی» با برهم صالح رئیس جمهوری عراق هم گمانه‌زنی درباره احتمال معرفی وی برای تصدی نخست وزیری را بیشتر کرده است.

محمد شیاع السودانی در یک نگاه

وی متولد 1970 در بغداد است، طی سال‌های 2014 تا 2017 وزیر کار و امور اجتماعی در دولت حیدر العبادی بود، از سال 2016 به عنوان سرپرست وزارت صنایع عراق فعالیت کرد. برای مدتی هم پست سرپرستی وزارت تجارت عراق را برعهده داشت.طی سال‌های 2010 تا 2014 هم، پست وزارت حقوق بشر عراق را برعهده داشت. طی سال‌های 2009 تا 2010 به عنوان استاندار «میسان» فعالیت کرد.

وی متاهل و دارای چهار فرزند است، فارغ  التحصیل دانشگاه بغداد در رشته علوم کشاورزی است، مدرک کارشناسی ارشد خود را در مدیریت پروژه‌ها از همین دانشگاه کسب کرد، هنگامی که تنها 10 سال داشت، رژیم صدام معدوم، پدر و پنج نفر از  اعضای خانواده‌اش را به جرم وابستگی به حزب الدعوه الاسلامیه که در آن زمان ممنوع بود، اعدام کرد. السودانی در انتفاضه شعبانیه سال 1991 شرکت کرد، به سبب شرایط و محدودیت‌های امنیتی برای سکونت به بغداد رفت و تا زمان تکمیل تحصیلات دانشگاهی‌اش به مدت سه سال در آنجا باقی ماند. در سال 1997 میلادی در اداره کشاورزی استان میسان مشغول به کار شد .

پس از سرنگونی رژیم صدام در سال 2003 میلادی، السودانی به عنوان هماهنگ کننده میان هیئت ناظر بر اداره استان میسان و ائتلاف موقت انتخاب شد و در سال 2004  به عنوان فرماندار شهر العماره مرکز استان میسان انتخاب شد.

پس از آن به  عنوان عضو شورای استان میسان که از سوی حزب  الدعوه نامزد شده بود، در سال 2005 انتخاب شد، السودانی بار دیگر در سال 2009 عضو شورای استان میسان شد.

پس از پیروزی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی رئیس حزب الدعوه الاسلامیه در سال 2009 میلادی در انتخابات محلی استان میسان که در جنوب شرقی عراق واقع است و یکی از ثروتمندترین استان‌های عراق به سبب منابع نفتی‌اش به شمار می‌رود، محمد شیاع السودانی در بیست و یکم آوریل همان سال به عنوان استاندار میسان تعیین شد.

السودانی پس از تشکیل دولت دوم نوری المالکی، در بیست و دوم دسامبر 2009 به عنوان وزیر حقوق بشر انتخاب شد، وی در انتخابات پارلمانی 2014 میلادی از سوی ائتلاف دولت قانون نامزد شد.

وی همچنین سرپرستی هیئت ریشه‌کنی حزب بعث موسوم به هیئت ملی بازخواست و  عدالت و سرپرستی وزارت کشاورزی در سال 2003، سرپرستی موسسه زندانیان سیاسی و سرپرستی وزارت دارایی را در کارنامه سیاسی خود دارد.

تظاهرات گسترده در عراق در مخالفت با تحریم‌های خصمانه آمریکا   

  منابع عراقی از برگزاری تظاهرات گسترده در مخالفت با اقدامات خصمانه اخیر آمریکا علیه شیخ الخزعلی رهبر جنبش عصائب اهل الحق و برخی دیگر از شخصیت‌های عراقی خبر دادند.

این منابع گفتند تظاهرات گسترده در مخالفت با تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه برخی شخصیت‌های مردمی عراق از جمله شیخ قیس الخزعلی برگزار شده است.

منبع: فردا

کلیدواژه: عراق برگزاری تظاهرات مردمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۴۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در نشست خبری مشترک دیدگاه‌ها و مواضع خود در قبال منطقه و همچنین طرف مقابل را مطرح کردند.

السودانی در این نشست خبری گفت: امنیت ترکیه و عراق از یکدیگر جدا نیست و بخشی از امنیت منطقه به شمار می‌آید. تنش در روابط میان عراق و ترکیه در خصوص حق‌آبه به نفع هیچ‌کس نیست.

وی افزود: منطقه به شدت به عوامل ثبات نیازمند است. ما به هیچ قدرتی اجازه استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه را نمی‌دهیم و به این موضوع پایبند هستیم.

السودانی ادامه داد: منطقه دوره حساس و خطرناکی را به دلیل تجاوز اسراییل به غزه پشت سر می‌گذارد. اهانت به مقدسات و کشتار ملت فلسطین از عوامل تداوم درگیری در منطقه است. ما خواهان آتش‌بس در غزه و ورود کمک‌ها به این باریکه هستیم.

اردوغان نیز در این نشست خبری گفت: عراق کشورهمسایه ماست و پیوندهایی تاریخی و فرهنگی ما و این کشور را به هم مرتبط کرده است. ما قصد داریم این روابط را به گونه‌ای محکم کنیم که حقوق همسایه ما را تضمین کند.

وی تاکید کرد: ما بر تشکیل کمیته‌های مشترک در زمینه امنیت، مبارزه با تروریسم، حمل و نقل، محیطزیست، آب، بهداشت و آموزش توافق کردیم. توافق‌نامه‌هایی که امروز با عراق امضا کردیم نقطه عطفی در روابط میان دو کشور خواهد بود. ما اقدامات ممکن مشترک در خصوص حزب کارگران کردستان را مورد بررسی قرار دادیم.

اردوغان ادامه داد: تحول‌ها میان اسراییل و ایران خطر گسترش جنگ را افزایش می‌دهد و نگاه‌ها را از رخ‌دادهای غزه دور می‌کند. برپایی کشور فلسطین کلید صلح در خاورمیانه است. ما بیش‌ترین تلاش را برای توقف جنایت‌ها در غزه به خرج خواهیم داد.

کد خبر 6085781

دیگر خبرها

  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است/ اردوغان: برپایی کشور فلسطین کلید صلح است
  • السودانی: امنیت ترکیه و عراق به هم گره خورده است
  • جزییات تفاهم نامه ۴ جانبه بغداد
  • دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • رئیس جمهور عراق به اردوغان:تعرض به شهرهای عراق را نمی‌پذیریم
  • (عکس) دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • اردوغان با استقبال نخست وزیر عراق وارد بغداد شد
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکا را از سر می‌گیریم
  • حزب‌الله عراق: عملیات علیه نظامیان آمریکایی را از سر می‌گیریم