Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی دولت در یادداشتی عجیب در روزنامه ایران نوشت که مخالفان دولت از تحریم‌ها خشنودند، اما برای فهم اینکه واقعا آیا منتقدان دولت علاقه‌مندان به تحریم هستند نگاهی به عملکرد و سخنان برخی از آنان خالی از لطف نیست.

گروه سیاسی خبرگزاری فارس ـ امروز علی ربیعی سخنگوی دولت در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: «امروز من معتقدم ما اشتباه کردیم، باید مسأله تحریم را برای مردم به‌طور شفاف تبیین می‌کردیم، اما به‌دلیل عدم سوءاستفاده دشمنان امکان تشریح وضعیت را برای مردم نداشتیم و نتیجه اینکه مخالفان دولت، آن را دستمایه اتهامات ناروا علیه دولت قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مخالفان دولت از تحریم‌ها خشنودند که دولت تحت فشار قرار می‌گیرد».

در شرایط پس از ناآرامی های اخیر و در میانه اندوه این اتفاقات و با نزدیک شدن به انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی بیش از گذشته آرامش به جامعه از سوی دولت احساس می‌شود اما گویی تدبیر و امید دائماً نیازمند بحران سازی و تهمت زنی به این و آن هستند.

*چه کسانی به دولت برای عبور از تحریم کمک کردند؟

برای فهم اینکه واقعا آیا منتقدان دولت همان علاقه‌مندان به تحریم هستند نگاهی به عملکرد و سخنان برخی از آنان خالی از لطف نیست.

سعید جلیلی، رقیب سال ٩٢ روحانی در اینستاگرامش نوشت: «امروز اگر به هر علت مسوولیتی نداریم قرار نیست در نقش اپوزیسیون نظام حاضر شویم، انقلابی‌گری به معنای کمک کردن برای رفع مشکلات کشور در هر دوره از جمله زمانی است که مسوولیت اداره کشور بر عهده ما نیست. » 

وی همچنین تاکید کرده بود که «همه ما وظیفه داریم امور کشور را مثل سایه دنبال کنیم. قرار هم نیست فقط ایراد بگیریم. اگر می‌بینیم جایی کار خوبی انجام می‌شود، باید پشتیبانی و تایید کنیم، نه اینکه چون رقیب ما یک کار خوب کرد، فقط مخالفت کنیم! باید نقاط قوت را تایید و تقویت کرد و به مردم هم انتقال داد. اگر هم اشتباهی صورت بگیرد باید تلاش کرد تا اصلاح شود.»

عزت الله ضرغامی از منتقدین جدی اقدامات ضعیف دولت در اداره کشور نیز  در صفحه توییتر خود نوشت: «به جای این کارها کمک کنیم دولت به وعده‌هایش عمل کند همه وعده‌های آقای روحانی از ایجاد اشتغال تا کاهش درخواست مجوز شنود از قوه قضاییه مورد تایید همه است.»

پرویز فتاح، ‌رییس سابق کمیته امداد امام خمینی در همایش خبر خوب خبرگزاری فارس گفت: «گاهی بنده با دولت زاویه دارم و آیا این درست است که تمام صحبت‌های من در نقد دولت به کار گرفته شود؟ دولت در چارچوب نظام است و باید از دولت دفاع کرد. حالا اگر ما با دولت در دنده‌‌ای دیگر افتاده‌ایم آیا امکان ندارد خبر خوب هم از قول من و از دولت پخش شود؟»

اما در آنسوی میدان دولت متبوع علی ربیعی به سبک حکومت‌های استبدادی، با انواع تئوری‌پردازی و توطئه‌پنداری‌ها، قصد انتقال تصمیات نادرست در عرصه مدیریتی و مدیران فاسد را به گردن دیگران و از جمله منتقدین دارد. 

داستان تحریم نه برای این دولت و نه برای امروز است، تقریباً تمامی تحریم‌هایی که امروز دولت و ملت شاهد آن هستند در سال 92 و کوران انتخابات ریاست جمهوری که به واسطه آن دولت حسن روحانی به پاستور راه یافت نیز وجود داشت. سوئیفت، بیمه، کشتیرانی، فروش نفت و و عدم اجازه به واردات غذا و دارو دقیقاً در همان زمان نیز روی میز آمریکا قرار داشت. اما حسن روحانی وعده‌ای دیگر به مردم داد.

اما رئیس جمهور بدون هیچ توجهی به برنامه گذرا برای تبدیل تحریم به فرصت، تنها با علاقه به حضور در پاستور هر آنچه دوست داشت را برای مردم وعده داد. حتی حامیان قدیمی روحانی نیز تا چندی پیش گمان می‌کردند روحانی با استراتژی به ریاست جمهوری قدم گذاشت اما تصمیمات غلط و بهره جویی از نیروهایی ضعیف کمان آن‌ها را هم نابود کرد.

محمدرضا عارف از حامیان سر سخت روحانی در انتخابات 96، در دومین کنگره سراسری حزب «مجمع فرهنگیان ایران اسلامی»‌، گفت ما از دولت و به‌ویژه از وزرای اصلاح‌طلب و مدیرانی که با برچسب و عقبه اصلاح‌طلبی وارد دولت شدند، انتقاد داریم. این افراد باید خود را موظف به پیاده‌سازی وعده‌هایی بدانند که مردم برای تحقق آنها به ما رأی دادند.

بخشی از وعده‌های انتخاباتی روحانی:

* آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کنم که نیازی به این 45500 پول یارانه نباشد.

*  موضوع تحریم در میان‌مدت قابل حل است اما نکته مهم‌تر این است که کسی که رئیس‌جمهور خواهد شد.

*امروز دشمن پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت برده که ما باید پرونده را از شورای امنیت خارج کنیم، باید تلاش کنیم تا تحریم‌های ظالمانه برداشته شود، زیرا این سلطه‌طلبی آمریکاست و ظلم شورای امنیت سازمان ملل به ملت ایران را نشان می‌دهد.

*اگر رئیس‌جمهور شوم محیط امن و آزادی را فراهم می‌کنم؛ همچنین به بداخلاقی‌های سیاسی پایان می‌دهم.

*اگر روشن شود فردی در دولت تخلف کرده باید با وی برخورد شود در اینجا خط قرمزی وجود ندارد و قانون برای همه مساوی است.

*ایستادگی در برابر تحریم و رفع آنان و رابطه خوب با دنیا داشتن نیز حق مسلم مردم ماست.

*دولت تدبیر از تهمت و تخریب پرهیز خواهد کرد

*من اهل تخریب نبوده و هرگز برای رأی از آن استفاده نخواهم کرد.

*من رابطه سیاست خارجی امروز را اصلاً نمی‌پسندم چرا که در شأن کشور و ملت ما نیست و معتقدم باید با دنیا با اخلاق حرف زد.

*دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند.

*همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای 20 درصد توان با 60 درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود.

* در ماه‌های ابتدای آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» موانع از سر راه تولید برداشته می‌شود.

*شعار من «نجات اقتصاد ایران» است.

*اساس برنامه‌ اقتصادی من بر دو محور «تولید ثروت ملی» و «توزیع عادلانه ثروت» استوار است.

*فروش نفت اخیراً به یک میلیون بشکه کاهش یافته است و به همین دلیل دولت مجبور است به صنایع و محصولات دیگر تکیه کند و از اتکا به نفت فاصله بگیرد.

*کلید من، کلید تدبیر است و هر قفلی را باز می‌کند و تمام مشکلات قابل حل است و برای آن‌ها برنامه دارم.

*دولت تدبیر نخواهد گذاشت که ارزش پول ملی ظرف 6 ماه به یک سوم کاهش یابد.

* با تدبیر و منطق، می‌توانیم تحریم‌ها را کاهش دهیم.

حسن روحانی با این وعده‌های انتخاباتی توانست رای سال ۹۲ مردم را بدست و به عنوان رئیس جمهور کشورمان فعالیت خود را آغاز کرد. امروز پس از گذشت ۶ سال از آن زمان روابط دولت با مردم در حال خروج  از فاز تعامل و حرکت به سمت مواجهه است. تهدیدات روزانه دولتمردان روحانی خطری جدی در سال‌های منتهی به ترک پاستور است. 

**دروغ گویی برای عبور از بحران

دوشنبه ۴ شهریور سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران در مواجهه با دستگیری رئیس سازمان خصوصی سازی که بسیاری از کارشناسان واگذاری‌های دوران وی را از سیا‌ه‌ترین انتقال های اقتصادی می‌دانند که منجر به حذف کارخانجات و بیکاری کارگران و تکنسین‌های آن شده گفت: « در مورد سازمان خصوصی سازی ما هیچگونه گزارشی مبنی بر تخلف یا نفع شخصی از طرف آقای پوری حسینی دریافت نکردیم.بسیاری از دوستان معتقدند ایشان فردی صادق و سالم و متدین و نسبت به بیت المال حساس است. »

امثال عملکرد پوری حسینی در سازمان خصوصی سازی، علی اصغر پیوندی در هلال احمر،  هاشم یکه زارع در ایران خودرو، حسین فریدون در بازار ارز و مهدی جهانگیری در اتاق بازرگانی گواه خوبی بر سوء مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم در عبور از تحریم است.

چنین رویکردی تنها در مورد علی ربیعی صدق نمی‌کند، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در ادامه تایید سخنان علی ربیعی بیان داشته بود که جناب آقای پورحسینی فردی پاک دست و سالم با گذشته بسیار پرافتخار در جبهه و نمایندگی مجلس است. ممکن است برخی تصمیمات مدیریتی با سلیقه برخی سازگار نباشد.

*طرح اصلاح بنزین محک ضعف عملکرد دولت

یکماه پیش دولت تدبیر و امید بالاخره تصمیم به یک اقدام اقتصادی گرفت و طرح افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن را داشت. در همان ابتدا که آقای رئیس جمهور خود را کنار کشید و حتی در مطلبی عجیب رو به مردم گفت من نیز از زمان اجرای طرح خبر نداشتم. سخنانی که خیلی سریع توسط نزدیکان رئیس جمهور چون ربیعی و واعظی تکذیب، تکمیل یا تصحیح شد. 

اجرای این طرح از مناظر مختلف دارای ایرادات اساسی بود. حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری امام جمعه موقت تهران در مورد اجرای این طرح بیان داشت:«در این زمینه  اقناع ملی صورت نگرفت و اجماع نخبگانی درباره نحوه اجرا انجام نشد و نتیجه آن این شد که یک ناراحتی و نگرانی را در سطح جامعه ما به وجود آورد و سوالات و ابهامات را در بین مردم ایجاد کرد.»

افزایش نرخ بنزین ۷۰ هزار میلیارد تومان برای دولت درآمد داشته است که فقط ۳۰ هزار میلیارد تومان آن بین مردم توزیع شد. حاجی دلیگانی ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: مردم به ما می‌گویند یارانه بنزین را نمی‌خواهیم اما قیمت‌ها را کنترل کنید.بر اساس برآوردهای صورت‌گرفته دولت از افزایش نرخ بنزین ۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت، اما دولت می‌گوید که برای ۶۰ میلیون نفر از مردم ایران یارانه بنزین در نظر گرفته است که بر اساس ارقامی که به حساب مردم واریز شده است می‌توان به عدد ۳۰ هزار میلیارد تومان رسید؛ دولت باید در مورد ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش نرخ بنزین توضیح دهد و این موضوع را تعیین تکلیف کند.

در همین رابطه علی لاریجانی رئیس مجلس با بیان اینکه گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قیمت برخی اجناس شرکت‌های دولتی داشته‌ایم، گفت: وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار باید بر این موضوع کنترل‌های لازم را داشته باشد.

*دولت در امتحان تحریم رد شده است

رهبر معظم انقلاب 28 آبان امسال در دیدار با کارآفرینان در مورد عبور از تحریم‌ها و رفتار دولت در این زمینه بیان داشتند:«این تحریم فعلاً خواهد بود؛ اینکه کسی امید ببندد به اینکه حالا یک سال دیگر، دو سال دیگر این تحریم تمام میشود، خیال باطل است، این را من به شما عرض بکنم. با آشنایی‌ای که با مسائل این جبهه ما داریم، آنچه بنده میفهمم، این تحریم حالاحالاها هست، باید باشد و خواهد بود. ما برای نجات اقتصاد کشور، چشممان را، امیدمان را نبندیم به اینکه حالا کِی بشود این تحریم برداشته بشود یا این شخص نباشد یا آن جمع نباشد یا این کشور چنین بکند، نه؛ اینها تأثیری ندارد، این تحریم هست... دُور زدن تحریم یک تاکتیک است، مصون‌سازی کشور در مقابل تحریم، یک راهبرد است، باید این کار را کرد، باید کاری کرد که ما در مقابل تحریم آسیب‌پذیر نباشیم. الان این ‌جور نیست، الان اقتصاد ما متّکی به نفت است؛ »

صراحت این بیان در مورد اینکه «باید کاری کرد که ما در مقابل تحریم آسیب‌پذیر نباشیم. الان این ‌جور نیست» نشان می‌دهد تدبر و امید دولت راه برای عبور از تحریم‌ها نداشته است. تحریم‌ها اگر چه به مصابه یک برف بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشت اما بهره‌بردار اصلی این برف کبک دولت بود که سر خود را در تحریم فرو برد و تقریبا دیگر چیزی ندید . همین بستن چشمان راه را برای خود دولت سخت کرد. 

*فراموشی ربیعی و روحانی

متاسفانه علی رغم انتقادات بسیاری از سوی نزدیکان دولت به عملکرد روحانی امروز شاهد حمله سخنگوی دولت روحانی به منتقدین شده است. روحانی چندی پیش در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی اظهار داشت:«وقتی حساب می کنم آنهایی که با دولت مخالفت می کنند بیشترش بر مبنای کمبود عقل است.» رئیس جمهور پیش از این چرخش در مراسم تحلیف خود گفت:«من بار دیگر در این محفل باعظمت، اعلام می‌دارم که با پایان انتخابات فصل همدلی و همکاری آغاز شده و وقت آن است که همه با هم در سایه گفتگو، اجماع و انتخاب بهترین راهکارها و با استفاده از توان و ابتکار همه نیروهای خلاق، کارآمدی نظام را ارتقاء بخشیده و رضایت مردم را به ارمغان آوریم.»

این اعلام رئیس جمهور گویی از ذهن آقای سخنگو دور مانده و همین علت باعث شده که به خود اجازه تهمت به منتقدین دولت را دهد و به راحتی از علاقه مندی تحریم در بین منتقدین دولت سخن بگوید.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: تحریم زندان علی ربیعی سخنگوی دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۵۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن روحانی: تمام وزرای دولت را با رهبری چک کردم

به گزارش «تابناک» به نقل از سایت حسن روحانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد به سؤالات آن‌ها درباره مهم‌ترین وقایع دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم پاسخ داد که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد.

یکی از سؤالاتی که از روحانی پرسیده شد، درباره جلسه فرماندهان سپاه پاسداران با او پس از انتخابات ۹۶ بود که روایت‌های مختلفی از آن شده است. اما روایت رئیس‌جمهور پیشین این‌طور است:

آن جلسه برای صلح و صفا پس از انتخابات بود. برای این آمده بودند بگویند شما که انتخاب شده‌اید ما هم کنار شما هستیم، با هم می‌خواهیم کار کنیم. موقع خداحافظی سردار شهید سلیمانی درخواستی داشت که بقیه فرماندهان هم تکرار کردند که وزیر دفاع سپاهی باشد. در دولت یازدهم وزیر از اعضای سپاه بود. من گفتم بعید می‌دانم اما همچنان دارم فکر می‌کنم. وزیر دفاع هم جزو وزرایی است که در نهایت باید رهبری موافقت کنند. من قبل از این جلسه به مقام معظم رهبری گفتم که از نظر شما فرق می‌کند که یک ارتشی وزیر دفاع شود یا یک سپاهی؟ گفتند: نه. من از ارتش سه نفر را مطرح کردم یکی از آن‌ها آقای حاتمی بود که گفتند ایشان خوب است.

البته برخی وزرا مانند وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی با مقام معظم رهبری معرفی می‌شوند. در دولت دوازدهم به دلایلی انتخاب رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با رهبری هماهنگ شد. با این وجود من تمام وزرای دولت را بدون استثنا با ایشان چک کردم. درباره بعضی وزرا ایشان نظری نمی‌دادند اما مثلا از آقای حجتی در وزارت جهاد کشاورزی راضی بودند. ابتدای دولت یازدهم وقتی به ایشان گفتم آقای حجتی را می‌خواهم معرفی کنم، ایشان گفتند خیلی خوب است. دولت دوازدهم آقای حجتی قبول نکرد. فرد دیگری را برای وزارت تعیین کرده بودم. وقتی به رهبری گفتم، ایشان گفتند چرا آقای حجتی نیست؟ گفتم آقای حجتی خودش قبول نکرد. گفتند نه صدایش کنید و خودتان به او بگویید. دوباره آقای حجتی را خواستم و پذیرفت، البته سال ۹۸ استعفا داد.

روحانی در پاسخ به سؤالی راجع به ظریف گفت: در ابتدای دولت‌های یازدهم و دوازدهم که وزرا را با رهبری چک کردم، ایشان موافق وزارت آقای ظریف بودند.

دیگر خبرها

  • حسن روحانی: تمام وزرای دولت را با رهبری چک کردم
  • ادعای عجیب کاظم صدیقی درباره دیدار یک روحانی با عیسی و مریم در مشهد!
  • ادعای عجیب کاظم صدیقی درباره ملاقات یک روحانی با عیسی و مریم در مشهد!
  • پوتین: ادعای جنگ روسیه با ناتو مزخرف است
  • واکنش پوتین به ادعای جنگ روسیه با ناتو
  • کسانی که از اختلاف طبقاتی سود می بردند اولین مخالفان پیامبران بود
  • عقب‌نشینی کیهان از ادعای «خواب روحانی» در شب حمله به عین‌الاسد
  • ادعای مخبر در مورد علت تصادفات: مردم بی‌احتیاط هستند
  • ادعای مخبر در مورد علت تصادفات: مردم بی‌احتیاط هستند/ همکاری دولت با پلیس برای افزایش جریمه‌ها؟
  • پاسخ به ادعای تکراری دولت رئیسی و یک پیشنهاد