Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به شاخص‌های مقاله و کارهای پژوهشی مناسب گفت: مقاله و پژوهش خوب باید در سایت و همایش‌های بین‌المللی چاپ و ارائه شود و در دانشگاه گیلان سالانه دو هزار و ۳۰۰ مقاله به چاپ رسیده که ۶۵ درصد آن دارای درجه عالی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، احمد رضی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه مسیر رشد و تکامل انسان است، اظهار کرد: جوانان پس از گذراندن دوران مدرسه وارد دانشگاه شده و در آنجا به رشد و تکامل علمی رسیده و برای اداره کشور آماده شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به جایگاه پژوهشی جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای دنیا گفت: سرمایه‌گذاری خوبی در جمهوری اسلامی در حوزه پژوهش انجام‌شده و جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا ۱۵ در منطقه و کشورهای اسلامی اول و در بین کشورها بعد از هند دوم است.

رئیس دانشگاه گیلان با تأکید بر ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پژوهش، بیان کرد: بر اساس آخرین آمار که در سال ۹۸ اعلام شد ۱۲ پژوهشگر ایرانی در بین پژوهشگران قابل استناد وجود دارد که یک نفر آن عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان است.

رضی با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه گیلان در حوزه پژوهش در بین دانشگاه‌های دنیا تصریح کرد: دانشگاه گیلان به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه شمال کشور در حوزه پژوهش در بین دانشگاه‌های جوان دارای رتبه ۵۰۰ و در بین کل دانشگاه‌های دنیا در رتبه ۸۰۰ تا هزار، در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی در رتبه ۳۰۰ قرار دارد که جایگاه بسیار خوبی است.

وی لازمه رشد علمی جامعه را انجام کارهای پژوهشی عنوان کرد و گفت: پژوهش یعنی به اشتراک گذاشتن علم برای استفاده در صنعت و دیگر عرصه‌ها که باید بیشتر در جامعه موردتوجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به شاخص‌های مقاله و کارهای پژوهشی مناسب بیان کرد: مقاله و پژوهش خوب باید در سایت و همایش‌های بین‌المللی چاپ و ارائه شود و در دانشگاه گیلان سالانه دو هزار و ۳۰۰ مقاله به چاپ می‌رسد که ۶۵ درصد آن دارای درجه عالی است.

رضی یکی از ویژگی‌های پژوهش‌ها را حل مشکلات جامعه دانست و افزود: پژوهش باید به جامعه و کشور کمک کند و به همین دلیل دانشگاه گیلان تاکنون ۲۰۰ قرارداد با شرکت‌های خصوصی نهادها و شرکت‌های دولتی بسته تا بتواند بخشی از مشکلات جامعه را با انجام کارهای پژوهشی مشکلات جامعه را حل کند.

وی از رسالت دانشگاه گیلان برای حل مشکلات جامعه خبر داد و تصریح کرد: اخیراً در هیئت‌امنای دانشگاه گیلان مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که در آن دانشجویان دکترا مکلف هستند تا موضوع رساله خود را به حل مشکلات جامعه و استان اختصاص دهند.

رئیس دانشگاه گیلان با تأکید برداشتن امکانات لازم برای انجام کارهای پژوهشی بیان کرد: برای انجام کارهای پژوهشی باید نیروی انسانی کارآمد و آزمایشگاه‌های خوب در اختیار داشته باشیم که در دانشگاه گیلان ۱۹۰ آزمایشگاه و کارگاه وجود داشته که نیاز به نوسازی دارند.

رضی با اشاره به اولویت‌های دانشگاه گیلان در سال جدید گفت: سعی داریم در سال جدید آزمایشگاه‌ها را نوسازی و با شرکت‌هایی قرار داد بسته تا از خرید دستگاه‌های تکراری جلوگیری کنیم.

وی مهم‌ترین مشکل پژوهش را فراهم آوردن اعتبار لازم در این حوزه دانست و تصریح کرد: فراهم آوردن اعتبار لازم برای پژوهش مشکل کشوری است اما در قانون آمده که درآمد سه درصد از تولید ناخالص ملی به بخش پژوهش تعلق گیرد که فقط نیم درصد آن اجرایی شده لذا از نمایندگان مجلس درخواست دارم در بودجه ۹۹ به این امر توجه کنند.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه مردم گیلان ارزش بسیار زیادی به علم و فناوری قائل هستند، افزود: بعد از استان البرز استان گیلان دارای بیشترین مرکز پژوهش در کشور است اما از کمبود اعتبار رنج می‌برند زیرا ۲۰ میلیارد اعتبار سال گذشته با هیچ افزایشی مواجه نبوده است.

رضی با گله‌مندی از مدیران اجرایی در کشور گفت: در قانون ششم توسعه به‌صراحت اعلام‌شده که یک درصد از درآمدهای نهادهای اجرایی باید به حوزه پژوهش تعلق گیرد که متأسفانه این امر محقق نشده و باید مدیران اجرایی کشور توجه و حساسیت ویژه‌ای به تعلق گرفتن این اعتبار داشته باشند.

انتهای پیام/84007

منبع: فارس

کلیدواژه: پژوهش گیلان دانشگاه جمهوری اسلامی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۵۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبه اعتبارات ملی برای خوزستان/ اشتغال، اولویت اول جوانان

ایسنا/خوزستان منتخب اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برکات خوزستان، کل کشور را پوشش می‌دهد بنابراین نباید در زمینه ایجاد و تولید کار در خوزستان اهمال کرد، گفت: همه باید تلاش کنند و تولید در خوزستان را افزایش دهند و این میسر نمی‌شود مگر اینکه صنایع کوچک و زودبازده به سرعت ایجاد شوند.

سید محسن موسوی‌زاده با حضور در خبرگزاری ایسنا، با تبریک سال نو و ماه مبارک رمضان اظهار کرد: امسال توسط مقام معظم رهبری به نام جهش تولید یا مشارکت مردم مزین شد و امیدواریم قبل از مردم، دولت عامل اجرای این شعار رهبری باشد و شرایط را برای مردم در خصوص تولید و اقتصاد فراهم کند.

وی با اشاره به پای کار آمدن مردم در صحنه‌های مختلف افزود: در مسیر جهش تولید بسیاری از مشکلات حل می‌شود. این شعار، ارزشمند و بجا بوده است و باید دولت تمهیدات لازم را بیندیشد و مردم با دولت و نهادهای حاکمیتی همکاری کنند تا با کمک هم اقتصاد را درمان کنیم و تولید را افزایش دهیم. در مدت چهار سال حضور در مجلس شورای اسلامی آمادگی دارم مسائل مختلف را پیگیری و گزارش آن را از طریق رسانه‌ها به مردم ارائه دهم.

نبود ساز و کار قانونی موجب مشکلات حاشیه‌نشینی در اهواز شده است

منتخب اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت حاشیه‌نشینی در اهواز گفت: وضعیت حاشیه‌نشینی در اهواز موجب شده است این کلانشهر بعد از مشهد، دومین شهر حاشیه‌نشین کشور شود. یک‌سوم جمعیت اهواز حاشیه‌نشین هستند و این مسأله به تبع مشکلاتی برای مدیریت شهری به وجود آورده است.

وی بیان کرد: مردم ساکن در بیشتر مناطق حاشیه‌نشین فاقد سند مالکیت املاک خود هستند. این مردم برای ساخت و ساز به مجوز نیاز دارند و قانون هم به شهرداری اجازه نمی‌دهد برای این املاک پروانه ساخت صادر کند در نتیجه بدون پروانه، ساخت و ساز می‌کنند و عوارضی که باید برای ارائه خدمات به شهرداری پرداخت کنند را پرداخت نمی‌کنند در حالی که حق طبیعی ساکنان این مناطق این است که امکاناتی داشته باشند اما ضعف شهرداری‌ها در دریافت عوارض و نبود ساز و کار قانونی، موجب شده است مشکلات روز به روز بیشتر شود.

با اعتبارات شهرداری، مشکلات اهواز تا ۲۰ سال دیگر حل نمی‌شود

موسوی‌زاده عنوان کرد: اهواز جاذب جمعیت زیادی از مهاجران جنگ بوده است و بسیاری از مهاجران از روستاها و استان‌های همجوار وارد اهواز شدند و این مسأله موجب توسعه حاشیه‌نشینی در این کلانشهر شده است‌. با این اعتبارات و درآمدهای شهرداری، نه یک سال بلکه حتی تا ۲۰ سال آینده مشکل حاشیه‌نشینی در اهواز حل نخواهد شد و مشکل تامین امکانات اولیه زندگی مانند آسفالت، پارک و فاضلاب از سوی شهرداری و آبفا قابل مدیریت و حل نیست.

وی بیان کرد: از قبل مطالبه ما این بوده است که برای حل معضل و مشکلات حاشیه‌نشینی اعتبارات دولتی مطالبه کنند که متاسفانه با وجود همه پیگیری‌ها به نتیجه نرسیدیم. اکنون به عنوان منتخب مردم دردی که را قبلاً به نمایندگان مردم منتقل می‌کردم، به استاندار خوزستان منتقل کرده‌ام تا از دولت برای رفع محرومیت در مناطق حاشیه‌نشین اعتبارات ملی مطالبه کنیم و این کار استارت زده شده است.

منتخب اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: بعد از اینکه در خردادماه به صورت رسمی به عنوان نماینده مردم کار را آغاز کنم یکی از اولویت‌های من این است برای مناطق محرومی مانند ملاشیه تا عین ۲ که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، اعتبارات دولتی گرفته و به مراکز ارائه‌دهنده خدمات تزریق شود.

وی بیان کرد: بحث صادر نشدن سند مالکیت برای املاک ساکنان این مناطق نیز یکی از معضلاتی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و باید پیگیر این موضوع باشیم. حل این مسأله، محقق نمی‌شود مگر با وحدت بین نمایندگان مجلس، مسئولان عالی رتبه استانی و مدیریت شهری.

موسوی‌زاده گفت: همان گونه که خیرات و برکات نفت خوزستان، ملی است باید اعتبارات مورد نیاز برای حل این مشکلات را نیز به صورت ملی در اختیار استان خوزستان قرار دهند تا این مشکلات را رفع کنیم.

وی ادامه داد: امروز مدیریت شهری اهواز از این موضوع که بیش از یک‌سوم جمعیت استان خوزستان در اهواز جای گرفته است و مناطق حاشیه‌ای اهواز از نظر امکانات خدماتی و رفاهی از روستاها هم عقب‌تر هستند، می‌نالد. در این شرایط باید با هم‌افزایی و کمک به یکدیگر، این مشکل را رفع کنیم.

آلودگی هوای خوزستان را چگونه می‌توان درمان کرد؟

منتخب اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت آلودگی هوا گفت: بخشی از موارد آلودگی هوا منشاء داخلی و بخشی منشاء خارجی دارد. آلودگی با منشاء خارجی را باید از طریق دیپلماسی و نشست با کشورهای دیگر به ویژه دولت عراق پیگیری و مدیریت کرد.

وی افزود: برای حل آلودگی هوا با منشاء داخلی نیز ابتدا باید حق‌آبه تالاب‌ها به ویژه تالاب هورالعظیم را تامین کرد. تالاب هورالعظیم حدود ۲ میلیون هکتار مساحت دارد و در گذشته این مساحت مملو از آب و نیزار بوده است در نتیجه گرد و غباری که از سوی کشور عراق به سمت ایران می‌آمد با  رطوبتی که روی تالاب در جو ایجاد می‌شد، از آمدن گرد و غبار به سمت ایران جلوگیری می‌کرد.

موسوی‌زاده گفت: این تالاب علاوه بر اینکه منبع ارتزاق بسیاری از مردم جنوب غرب خوزستان بود، یک فیلتر و تصفیه هوای فعال بود اما متاسفانه بعد از اکتشافات نفت در تالاب و کاهش ورودی آب به هورالعظیم و خشک شدن بستر این تالاب که مملو از ریزدانه بود، این مساحت به منبع ریزگرد تبدیل شد. در این شرایط، می‌توان با افزایش حق‌آبه تالاب هورالعظیم و پر آب کردن آن، مقداری از بلند شدن ریزگردها از سوی تالاب هورالعظیم جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: مسأله دیگری که موجب آلودگی هوا در خوزستان شده، سوختن فلرهای نفتی و گاز همراه نفت است به گونه‌ای که در  اطراف اهواز مشعل‌های نفتی همیشه روشن هستند و آن‌ها را می‌بینیم. این مساله را باید از دولت و دیگر نهادهای حاکمیتی پیگیری کنیم تا به جای استفاده از روش سنتی و سوزاندن گازهای همراه نفت که موجب آلودگی هوای اهواز می‌شود، از روش اصولی استفاده شود و گاز همراه نفت استخراجی به صورت گاز مایع به شرکت‌هایی که خوراک‌شان این مواد است، تزریق شود.

منتخب اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: تکنولوژی این کار در سطح کشور وجود دارد و باید به جد پیگیر این مسأله باشیم تا دیگر شاهد هیچ مشعل نفتی روشنی در اهواز نباشیم.

وی افزود: یکی دیگر از مواردی که موجب افزایش آلودگی هوا شده، سوختن مزارع نیشکر است که جلسه‌ای توجیهی با مدیرعامل شرکت نیشکر و صنایع تبدیلی در این خصوص داشتم. توجیه وی این بود که چنین چیزی مرسوم است اما حتی اگر در دنیا سوزاندن مزارع نیشکر مرسوم باشد، با توجه به اینکه این شرکت‌ها دور تا دور اهواز قرار دارند، سوختن این نیزارها مشکلاتی برای مردم به وجود آورده است بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود و با کمک دستگاه‌هایی که دارند و دستگاه‌هایی که وارد می‌کنند، باید برداشت سبز نیشکر را بیشتر کنند تا از وقوع بسیاری از آلودگی‌ها جلوگیری شود.

موسوی‌زاده گفت: منشاء شرقی ریزگردها در مسیر جاده ماهشهر قرار دارد. این منشاء، قبلا تالاب‌هایی بودند که بعد خشک و منشاء ریزگرد و عامل آلودگی شدند. می‌توان همه این موارد را با صرف هزینه و برنامه‌ریزی پیگیری و از وقوع این آلودگی‌ها جلوگیری کرد زیرا خوزستان و به ویژه اهواز دیگر تحمل آلودگی بیش از این را ندارد؛ امروزه شاهد بروز بیماری‌های متنوع تنفسی بر اثر این آلودگی‌ها هستیم که عرصه را بر مردم تنگ کرده و عاملی برای مهاجرت بسیاری از مردم استان خوزستان شده است.

اشتغال، اولویت اول خوزستان

وی با اشاره به اولویت‌های مد نظر برای خوزستان در مجلس آینده بیان کرد: اولویت نخست برای خوزستان و اهواز، اشتغال‌زایی برای فرزندان این استان است. خوزستان، استانی بود که میزبان هزاران نفر از بیرون از استان برای اشتغال بود اما آثار ناشی از جنگ، بی‌تدبیری‌های دولت‌های  بعد از جنگ نسبت به خوزستان و کم‌کاری‌ها در این استان موجب برعکس شدن معادلات شده است.

منتخب اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی مردم یزد و اصفهان برای اشتغال به خوزستان می‌آمدند اما اکنون جوانان خوزستان برای کار در شرکت‌های سرامیک‌سازی به یزد می‌روند و این مساله، ایرادی برای خوزستان است و باید مرتفع شود.

لزوم گسترش صنایع تبدیلی برای ایجاد کار

وی افزود: خوزستان زمین‌های زیاد کشاورزی، آب و صنایع بزرگی دارد و باید به کشاورزی آن توجه ویژه‌ای شود و صنایع به‌روز شوند و توسعه یابند.

موسوی‌زاده با تاکید بر لزوم ایجاد صنایع تبدیلی و زودبازده در استان خوزستان گفت: به طور مثال اگر صنایع تبدیلی و سردخانه‌ها ایجاد شده بودند بسیاری از محصولات کشاورزی حمیدیه در همان جا فرآوری و با ارزش افزوده بالاتری فروخته می‌شدند.  نخلستان‌های کارون نیز بعد از آبادان و شادگان، سومین مرکز تولید خرما هستند و با ایجاد صنایع تبدیلی، بسیار راحت می‌توان از تولید شیره خرما و فرآورده‌های خرمایی، برای جوانان کار ایجاد کرد.

وی افزود: بزرگترین مراکز پرورش ماهی جنوب غرب کشور و شاید خاورمیانه، در شهرستان کارون (کوت عبدالله) قرار دارند و اگر صنایع تبدیلی مربوط به آن ایجاد شوند، بسیاری از محصول تولیدی را می‌توان به کنسرو ،روغن ماهی و فرآورده‌های دیگر تبدیل و صادر کرد.

منتخب اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر در خوزستان و اهواز بیکاری بیداد می‌کند. دیدن زباله‌گردها در خیابان‌ها، در شأن خوزستان و اهواز نیست. خیرات و برکات خوزستان، کل کشور را پوشش می‌دهد بنابراین نباید در زمینه ایجاد و تولید کار در خوزستان اهمال کرد. همه باید تلاش کنند و تولید در خوزستان را افزایش دهند و این میسر نمی‌شود مگر اینکه صنایع کوچک و زودبازده به سرعت ایجاد شوند و صنایع جانبی مانند صنایع نیشکر توسعه یابند.

وی بیان کرد: شرکت‌های مادر مستقر در خوزستان مانند شرکت فولاد، قادر هستند شرکت‌هایی در کارون، حمیدیه و باوی راه‌اندازی کنند و این شرکت‌ها منجر به ایجاد اشتغال می‌شوند.

موسوی‌زاده گفت: در سایه رونق تولید و کار می‌توان کارهای بسیار بزرگی در خوزستان انجام داد و امنیت شغلی برای جوانان فراهم می‌شود و در نتیجه می‌توان از مهاجرت بسیاری از نخبگان و جوانان جلوگیری کرد و کاری کرد که خیر و برکت‌شان برای استان خوزستان باشد.

وی در خصوص وضعیت آبگرفتگی‌های اخیر بیان کرد: نزول رحمت الهی به دلیل کم‌کاری‌ها در سال‌های متمادی در حوزه شبکه فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی موجب شده است امروز در اهواز این نعمت الهی به نغمت تبدیل شود و در بارندگی اخیر، آب وارد خانه‌های مردم شد. کارگران نیز ۲۴ ساعته در حال جمع‌آوری این آب‌های سطحی بودند.  

منتخب اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در دوازدهمین مجلس شورای اسلامی گفت: چنین شرایطی به‌ ویژه اکنون که میزبان مهمانان نوروزی هستیم، زیبنده اهواز و خوزستان نیست و اطلاعات خوشی از اهواز به کل کشور منعکس نمی‌کند بلکه این مخابره می‌شود که وضعیت اهواز به عنوان کلانشهر به این صورت است که با بارندگی اغلب خیابان‌ها را آب فرا گرفته است؛ بنابراین باید اصلاح شبکه فاضلاب اهواز جدی گرفته شود و دولت، اعتبار تزریق کند و بر عملکرد پیمانکار نظارت شود تا کار به صورت اصولی انجام شود و کام مردم با این بارندگی‌ها تلخ نشود. انتظار می‌رود همه دست به دست هم بدهیم تا این مشکل از ریشه رفع شود و در بارندگی‌های دیگر شاهد این معضل نباشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است
  • بررسی عوامل خارجی و داخلی در کاهش انگیزه پژوهشگران
  • آغاز فعالیت‌های عمرانی شهرداری شهرکرد بر اساس بودجه ۱۴۰۳
  • شروع فعالیت‌های عمرانی شهرداری شهرکرد براساس بودجه ۱۴۰۳
  • پاک مهر: تورم در حوزه دارو و درمان نباید بر گرده مردم قرار گیرد + فیلم
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • بانک‌ها در رسیدگی به مشکلات نیازمندان استان بوشهر مشارکت کنند
  • مطالبه اعتبارات ملی برای خوزستان/ اشتغال، اولویت اول جوانان
  • تولد نخستین دوقلو‌های سال ۱۴۰۳ در استان سمنان
  • وضعیت اخلاق مداری دانشجویان