Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@09:50:20 GMT

مخالف راه اندازی تراموا توسط بخش خصوصی نیستیم

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۵۲۸۷

مخالف راه اندازی تراموا توسط بخش خصوصی نیستیم

در روزهای گذشته بحث ایجاد حمل و نقل ال آر تی به عنوان یک مد حمل و نقل عمومی از طرف شهردار تهران مطرح شد ،این در حالی است که مشکلات مترو و اتوبوس رانی همچنان در صدر مشکلات حمل و نقل هستند ، با توجه به این مشکلات و کمبود ها رفتن به سمت ال آر تی به صلاح است

محمدعلیخانی در گفتگو با تابناک با بیان اینکه رویکرد و تمرکز شورای شهر در راستای حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس است، اظهارکرد: در حال حاضر مطالعات جامع حمل و نقل شهر تهران در حال بازنگری بوده که باید تصویب شود؛ البته چند سال گذشته در مطالعات، یک خط و مسیر برای تراموا در منطقه بازار تهران، پیش بینی شده بود، اما در نهایت این اقدام عملیاتی نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه به طورکلی شورا نمی‌تواند بگوید که تراموا باشد یا نباشد، افزود: هر اتفاقی از جمله اضافه شدن خط مترو یا تراموا باید در شورای عالی حمل ونقل ترافیک بررسی شود چراکه آن‌ها باید این امر را مصوب کنند و پس از آن شورای شهر می‌تواند اعتبارات لازم را در نظرگیرد.
علیخانی در ادامه بیان کرد: به طور مثال در دوره قبل، یکی از خطوط مترو (خطی به سمت جنوب تهران) با بودجه بسیار و بدون مصوبه شورای عالی ترافیک راه اندازی شد که امروز با مشکل قانونی رو به رو است چراکه سازمان بازرسی کل کشور مطرح کرد، چرا این امر بدون مصوبه عملیاتی شده است، بنابراین  در این میان باید بگویم که شورا نمی‌تواند خودش به تنهایی مطرح کند که حمل نقلی باشد یا نباشد.

اولویت امروز ما مترو است

وی ادامه داد: اولویت امروز ما مترو بوده، چراکه برای آن بسیار هزینه شده است، بنابراین باید آن را تکمیل کنیم، اما به طورکلی ما مانع سرمایه گذاری بخش خصوص نمی‌شویم.
علیخانی در ادامه بیان کرد :پیشنهاداتی از سوی شهرداری برای بررسی و نه تصویب، به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ارسال شد؛ درواقع امروز شهرداری نیز از ما در مورد خط ال آر تی یا همان خط قطار سبک شهری یا تراموا از ما نظر خواست تا نظر خود را ارسال کنیم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه گفت: در نهایت ما بررسی‌ها را انجام داده و نظر خود را ارائه و مطرح کردیم که اولویت ما ابتدا مترو است، اما اگر بخش خصوصی بخواهد سرمایه گذاری کرده و خط تراموا را در تهران راه اندازی کند و همچنین این امر مصوبه داشته و در نهایت در شورای عالی ترافیک نیز مطالعات آن انجام شده باشد، مخالف نیستیم.
وی با بیان اینکه هنوز مصوبه‌ای در زمینه مذکور وجود نداشته و این امر به صورت پیشنهاداتی در حال بررسی است، گفت: رویکرد ما تغییر نکرده و این امر مصوبه نهاد‌های بالادستی را نیاز دارد تا این امر تصویب شود؛ چنانچه این موضوع تصویب شد، عملیاتی خواهد شد.
علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا بهتر است بخش خصوصی به ناوگان اتوبوسرانی یا مترو ورود پیدا کند یا تراموا و اینکه ویژگی تراموا چیست که بخش خصوصی تمایل دارد در این راستا ورود کند، گفت: ما که دنبال این موضوع نبوده و به بخش خصوصی پیشنهاد ندادیم بلکه افرادی از بخش خصوصی این پیشنهاد را ارائه دادند و در این میان شهرداری پیشنهادات را به کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ارسال کرده است؛ البته خود شهردار نیز در جلسه هم اندیشی، توضیحاتی ارائه و نظر اعضای شورای شهر را نیز خواستار شده است که خوشبختانه این موضوع هیچ شائبه‌ای به دنبال نداشت.
وی در ادامه گفت: ما نیز به عنوان کمیسیون تخصصی، به صورت کتبی پیشنهادات خود را ارائه داده، و مطرح کردیم که اولویت‌های ما مترو و تقویت اتوبوسرانی است، البته این موضوع را رد نکرده ایم چراکه اگر بخش خصوصی بخواهد ال آر تی یا تراموا را راه‌اندازی کند و این امر دارای مصوبه نیز باشد، مخالف نیستیم؛ در حقیقت اگر بخش خصوصی در این زمینه وارد شود ما مانع نمی‌شویم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: برای خط ال ار تی در تهران در چند مسیر پیشنهاد داده شده است، که در خصوص برخی از این مسیر‌ها شورا مخالفت خود را اعلام کرده، چراکه در موازی آن مترو وجود دارد، بنابراین در مسیر‌هایی که مترو وجود ندارد، باید ال آر تی یا تراموا راه اندازی شود.
علیخانی با اشاره به اینکه بنده به عنوان عضو شورای شهر، معتقدم که ابتدا باید این مطالعات جامع به شورای شهر ارسال شود؛ درواقع نظر شهرداری باید با تصویب شورا به شورای عالی ترافیک ارسال شود، گفت: متاسفانه حوزه حمل و نقل این مطالعات را ارسال کرده و ما این مطالعات را ندیده ایم.

حوزه حمل و نقل توجه‌ای به نظرات کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر نمی‌کند

وی با اشاره به اینکه ما مطالعات را هنوز ندیده ایم و بنده اعتقاد دارم که شهرداری تهران حتی در زمینه طرح ترافیک نیز باید ابتدا از شورا مصوبه می‌گرفت چراکه ما از جنبه نظارتی می‌توانیم در این زمینه ورود کنیم، افزود: در زمینه ال آر تی نیز ما کمبود بودجه داشته و ترجیح می‌دهیم منابع خود را بر روی مترو و اتوبوس هزینه کنیم، اما به طورکلی اگر بخش خصوصی در خصوص راه اندازی ال ار تی هزینه کند ما مخالفتی نداریم.
علیخانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، اگر طرح ال آر تی نیز مانند دوچرخه‌های بیدود بر عهده بخش خصوصی قرار گیرد و بر روی زمین بماند، چه کسی پاسخگو است، اظهارکرد: نحوه نگاه و عملکرد یک دستگاه می‌تواند نقش داشته باشد. به طور مثال پارک حاشیه‌ای که در منطقه ۲ در حال اجرا بوده، آن هم دچار مشکل شده و شرکت مربوطه به تعهدات خود عمل نمی‌کند که این امر ناشی از این بوده که حوزه حمل و نقل ترافیک توجه‌ای به نظرات کارشناسی کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر نمی‌کند.
وی اذعان کرد: شورا بر اصل مشورت ایجاد شده است، اگر در زمینه پارک حاشیه ای منطقه ۲ نیز با شورای شهر مشورت می‌کردند این مشکلات پیش نمی‌آمد. درواقع این بی‌توجهی به نظرات کارشناسی، مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال دارد. همچنین در خصوص دوچرخه های بیدود نیز با ما هیچ مشورتی نکردند.
علیخانی با بیان اینکه اگر مشورت انجام شود، کار به شکل صحیح پیش خواهد رفت، گفت: اگر مشورت صورت گیرد اقدامات پخته‌تر و با اشتباهات کمتری شکل می‌گیرد.
رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای شهر تهران بیان کرد: در خصوص موضوعات و اقدامات ترافیکی نیز از ما هیچ نظری نخواستند و حتی برای اینکه با ما مشورت نکنند، پنهان کاری انجام داده‌اند که این خود مشکل بزرگی است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا شهاب باران پست پلاس طرح ملی مسکن مجید بهرامی بوریس جانسون راه اندازی تراموا در تهران محمد علیخانی ناوگان اتوبوس رانی مشکلات مترو معاونت حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران شهرداری تهران انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا شهاب باران پست پلاس طرح ملی مسکن مجید بهرامی بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۵۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ها درباره واگن‌های مترو

به گزارش خبرآنلاین، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به جوابیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای ورود واگن‌های مترو به کشور تأکید کرد: موضوع تأیید واگن‌ها را به تأخیر نیندازید. برای این اقدام باید یک عمل جهادی انجام شود و بررسی‌ها به صورت جهادی انجام شود.

ایسنا در خبری نوشت: مهدی چمران پیش از آغاز دویست و بیست و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در تشریح دستور جلسه امروز شورای شهر تهران، گفت: در ابتدای این جلسه گزارشی از معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در ارتباط با اقداماتشان در ایام عید نوروز، ماه مبارک رمضان و عید فطر ارائه خواهد شد.

وی افزود: پس از ارائه این گزارش، مجمع عمومی شرکت واحد نیز برگزار خواهد شد؛ چرا که مدت‌زمان بازرس آن به پایان رسیده و باید بازرس جدید انتخاب شود. پس از آن نیز در مورد بهای خدمات استفاده از معابر شهری بحث و گفت‌وگو و تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: کمیسیون نامگذاری نیز در این جلسه علاوه بر چند نامگذاری جدید، یک طرح دو فوریتی را نیز ارائه کرده که مورد بررسی اعضای شورای شهر قرار می‌گیرد.

چمران در پاسخ به سوالی در خصوص جوابیه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای اظهاراتش درباره ورود واگن های جدید مترو به کشور گفت: ما موضع‌گیری خاصی نداریم تنها می‌گوییم که به درد مردم برسید و موضوع تأیید واگن‌ها را به تأخیر نیندازید. برای این اقدام باید یک عمل جهادی انجام شود و بررسی‌ها به صورت جهادی انجام شود. بی‌تردید این بحث موضوعی نیست که دو تا سه ماه بماند. اگر متخصص ندارند باید کمک بگیرند. ما مخلص همه آنها هستیم.

وی افزود: بحث ما این است که هر یک روز که موضوع به تأخیر بیفتد مردم از داشتن یک‌هزار واگن عقب می‌مانند و این مشخص نیست به نفع کیست. اگر اشکال از ماست بیایند رفع کنند. در این شرایط نباید اداری پیش رفت و بعد اعلام شود نمی‌شود و موضوع بماند. جزئیات را ما و آنها می‌دانیم. موضوع کارشناس است و مترو کارشناس این مساله است. البته از شرکتی خارج از مترو هم کمک می‌گرفتند. ما نمی‌خواهیم اسراف و بریز و بپاش اضافی صورت بگیرد. اگر تقصیر ماست ما را فلک کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895774

دیگر خبرها

  • تأیید واگن‌ها را به تأخیر نیندازید
  • واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ها درباره واگن‌های مترو
  • واکنش چمران به جوابیه سازمان شهرداری‌ها برای ورود واگن‌های مترو
  • تهران درباره زمان حمله به اسرائیل به آمریکا پیام نداد/ به دنبال جنگ با ایران نیستیم
  • کاخ سفید: تهران درباره زمان حمله به اسرائیل به ما پیام نداد؛ به دنبال جنگ با ایران نیستیم
  • ماجرای سنگ اندازی برای واردات واگن های متروی تهران چیست؟​
  • ماجرای سنگ‌اندازی برای واردات واگن‌های متروی تهران چیست؟
  • کرایه اتوبوس، مترو و تاکسی از این تاریخ گران می‌شود/ قیمت بلیط مترو و اتوبوس چقدر گران شد؟
  • اعلام زمان گران شدن کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی
  • جزئیات افزایش نرخ کرایه‌های مترو، اتوبوس و تاکسی از اول اردیبهشت