Web Analytics Made Easy - Statcounter

 علی‌اصغر مونسان درباره چند پرونده مشترک در حوزه میراث ناملموس، گفت: با تلاش‌های صورت گرفته، مهارت‌های ساختن و نواختن دوتار به نام ایران ثبت جهانی شد که با توجه به ظرفیت‌هایی که در ایران وجود دارد، سال آینده در حوزه میراث ناملموس خبرهای خوشی را خواهیم داشت و چند پرونده را با مشارکت کشورهای مختلف به نتیجه نهایی خواهیم رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ثبت مشترک پرونده‌های میراث ناملموس علاوه بر این‌که باعث قرابت بیشتر ایران با کشورهای مختلف خواهد شد، نشان‌دهنده حوزه نفوذ ایران است از این رو برنامه‌های بسیار خوبی را برای تهیه پرونده‌های مشترک در حوزه میراث ناملموس داریم.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مونسان اضافه کرد: با حداکثر توان و حداکثر سهمیه‌ای که داریم به‌دنبال ثبت جهانی پرونده‌های میراث ناملموس هستیم و یکی از موضوعاتی که در این میان به‌طور جدی دنبال می‌کنیم تهیه پرونده‌ها به صورت مشترک است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه صحبت‌های خود گفت: اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی ناملموس کمتر از حوزه ملموس نیست از این رو به‌دنبال ثبت جهانی آثار حوزه میراث ناملموس به‌صورت مشترک هستیم.

در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در بوگوتا پایتخت کلمبیا، پرونده مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار که از سوی ایران ارائه شده بود، با کسب نظر موافق اعضای این کمیته، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.  

دوتار ایرانی یکی از مهم‌ترین و کهن ترین ابزارهای موسیقی ایرانی است که طی قرن ها در گستره پهناوری از ایران نواخته می شده و هم اکنون نیز از جمله سازهای موسیقایی معاصر ایران است

مهارت‌های سنتی ساختن و نواختن دوتار در زمره قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین ابزار موسیقی کشور است که به‌شکل گسترده رواج دارد و دوتار یکی از مهم‌ترین سازهای زهی- زخمه‌ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری ایران است و به‌شکل یک کاسه از جنس چوب توت و دسته‌ای بلند از جنس چوب زردآلو یا گردو ساخته می‌شود.

این ساز، یکی از سازهای مضرابی موسیقی ایرانی است و همان‌گونه که از نام آن برمی‌آید، دارای دو سیم (تار) است. این ساز را معمولاً با مضراب نمی‌نوازند و با ناخن، زخمه می‌زنند.

دوتار پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد. امروزه حوزه‌های نواختن دوتار عبارت‌اند از شمال خراسان در شهرهای قوچان، بجنورد، شیروان، اسفراین و درگز و آشخانه و جنوب و شرق خراسان در شهرهای تربت جام، تایباد، نیشابور، فردوس، بیرجند، بجستان، بردسکن، قائنات،  کاشمر، باخرز، خواف و سرخس وگناباد و سبزوار و نواحی ترکمن‌نشین شمال شرق از جمله استان گلستان و بخش علی‌آباد کتول همچنین برخی مناطق استان مازندران.  

با توجه به ظرفیت‌های ایران در حوزه میراث ناملموس در اجلاس بعدی (سال ۲۰۲۱) پرونده مراسم شب یلدا از سوی جمهوری اسلامی ایران معرفی می شود.

ایران پیش از این، پرونده ردیف موسیقی‌های ایرانی، موسیقی بخشی‌های خراسان و هنر ساختن و نواختن کمانچه را در حوزه موسیقی، در فهرست میراث املموس جهانی ثبت کرده بود.

 ایران در حاشیه نشست کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو با کشورهای ترکیه، روسیه، عراق، آذربایجان، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان و افغانستان برای تهیه پرونده‌های مشترک رایزنی کرده است، تهیه پرونده‌های مشترک میراث ناملموس با کشورهای همسایه در اولویت برنامه‌های ثبت جهانی میراث ناملموس وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارد.

با توجه به اینکه سهمیه ملی کشورهای عضو کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس برای ثبت جهانی محدود به یک پرونده برای هر دو سال است، راهبرد ایران تاکید بر تهیه پرونده های مشترک است.

اجلاس کمیته میراث بشری ناملموس یونسکو که از ۹ تا ۱۴دسامبر(  ۱۸ تا ۲۳  آذر) در بوگوتا پایتخت کلمبیا برگزار شد.

برچسب‌ها ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری علی ‌اصغر مونسان یونسکو

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری علی اصغر مونسان یونسکو ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری علی اصغر مونسان یونسکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۵۸۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دمکراتیک سوسیالیستی سریلانکا در حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور، 5 سند همکاری در حوزه‌های «همکاری‌های فرهنگی، علمی، فنی، رسانه‌های گروهی و ورزش و جوانان»، «همکاری میان کتابخانه‌های ملی دو کشور»، «همکاری اتاق تعاون ایران و شورای ملی تعاون سریلانکا»، «همکار‌ی‌های رسانه‌ای و جهانگردی بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و وزارت رسانه، جهانگردی و هواپیمایی سریلانکا» و «همکاری در زمینه صنعت فیلم بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران و شرکت ملی فیلم سریلانکا» امضا کردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیانیه مشترک حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا(س) در حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب
  • امضای 5 سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و سریلانکا
  • هویت ملی در هر حوزه‌ای ثبت جهانی شود
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • تلاش ۸ تیم برای صعود به جام‌جهانی فوتسال / ایران مهیای غلبه‌ بر قرقیزستان
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران
  • شریف از همکاری با ایران در حوزه انرژی خبر داد
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها