Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@15:24:07 GMT

پروتئینی برای مقابله با آلزایمر

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۵۸۱۹

پروتئینی برای مقابله با آلزایمر

 پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که گلبول‌های سفید مغز انسان، با کمک پروتئینی موسوم به "سی‌دی۳۳" (CD ۳۳) تنظیم می‌شوند. یافته‌های این پژوهش که توسط شیمی‌دانان "دانشگاه آلبرتا" (U of A) انجام شده، پیامد‌های مهمی برای مقابله با آلزایمر به همراه خواهد داشت.

"متیو مکالی" (Matthew Macauley)، استادیار بخش شیمی دانشگاه آلبرتا و از نویسندگان این پژوهش گفت: سلول‌های ایمنی مغز موسوم به "میکروگلیا" (Microglia)، نقش مهمی در بروز آلزایمر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
آن‌ها هم می‌توانند مضر باشند و هم می‌توانند نقش محافظتی بر عهده بگیرند. شاید نوسانات میکروگلیا بین حالت‌های مضر و یا محافظتی، کلید درمان آلزایمر باشد.

دانشمندان، پروتئین سی‌دی۳۳ را به عنوان عاملی می‌شناسند که می‌تواند امکان ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. کمتر از ۱۰ درصد افراد، نوعی از پروتئین سی‌دی۳۳ را دارند که موجب می‌شود کمتر در معرض ابتلا به آلزایمر قرار بگیرند.

"آبیشک بهاتاچرجی" (Abhishek Bhattacherjee)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: وجود پروتئین سی‌دی۳۳ در میکروگلیا نشان می‌دهد که سلول‌های ایمنی می‌توانند در شرایط مناسب، از مغز در برابر آلزایمر محافظت کنند.

پژوهشگران در این بررسی دریافتند که متداول‌ترین نوع پروتئین سی‌دی۳۳، نقش مهمی در تعدیل عملکرد میکروگلیا دارد.

مکالی افزود: یافته‌های این پژوهش می‌توانند علاوه بر آزمایش راهبرد‌های درمانی برای حرکت میکروگلیا از حالت مضر به حالت محافظتی، به تنظیم مرحله جدیدی برای آزمایش‌های آینده کمک کنند که رابطه علت و معلولی میان سی‌دی۳۳ و آلزایمر را مورد بررسی قرار می‌دهند. میکروگلیا این قابلیت را دارد که پلاک‌های عصبی را طی فرآیندی موسوم به "بیگانه‌خواری" یا "فاگوسیتوز" (Phagocytosis) از بین ببرد؛ در نتیجه ارائه نوعی درمان برای تقویت این قابلیت می‌تواند سرعت روند گسترش آلزایمر را کاهش دهد.

این پژوهش، در مجله "Communications Biology" به چاپ رسید.     منبع:آفتاب نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: آلزایمر پروتئین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۵۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟

ایتنا - اولین دارویی که روند آلزایمر را کند می‌کند، بیش از یک سال است که در ایالات متحده به بازار آمده، اما فروش آن کم بوده است. همچنین ماه‌ها طول کشید تا سیستم‌‌های بیمارستانی بزرگ استفاده از این دارو را آغاز کنند و برخی شرکت‌های بیمه هم آن را تحت پوشش قرار ندادند.
پزشکان می‌گویند برخی بیماران احتمالا به دلیل تاثیر محدود و عوارض جانبی احتمالی داروی لکمبی (Leqembi) در مصرف این دارو تردید دارند زیرا سال‌ها طول می‌کشد تا بهترین شکل مصرف این دارو و عوارض آن مشخص شود و برای بهبود روش‌های تشخیص آلزایمر نیز باید پیشرفت‌هایی صورت بگیرد و نیازمند تحقیقات بیشتر است.

بیش از شش میلیون نفر در آمریکا و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به بیماری آلزایمر مبتلا هستند که شایع‌ترین نوع زوال عقل است. برای این بیماری هیچ درمانی وجود ندارد اما لکمبی می‌تواند پروتئین چسبنده مغز به نام آمیلوئید را که عامل اصلی بیماری آلزایمر است، از بین می‌برد.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد دارای علائم خفیف این بیماری با مصرف این دارو می‌توانند پیشرفت بیماری‌ را تا چند ماه به تاخیر بیندازند. هرچند برخی کارشناسان می‌گویند این تاخیر ممکن است آنقدر نامحسوس باشد که بیماران متوجه نشوند.

 
سازمان غذا و داروی ایالات متحده تابستان ۲۰۲۳ مصرف داروی لکمبی را برای بیماران در مراحل اولیه به طور کامل تایید کرد. شرکت ژاپنی ایزای (Eisai)، سازنده این دارو، هم ابتدا انتظار داشت که تا پایان ماه مارس، ۱۰ هزار بیمار از این دارو به شکل تزریق با سرم استفاده کنند اما مدیران این شرکت کمی بعد این پیش‌بینی را کاهش دادند؛ البته می‌گویند فروش رو به رشد است.

دکتر علی‌رضا عطری، متخصص مغز و اعصاب که مشاور حقوقی شرکت ایزای است، می‌گوید: «این رویکرد بسیار مرحله‌ای و گام به گام است. هرچه بیشتر درباره آن یاد بگیریم‌، آن را بیشتر گسترش و بسط خواهیم داد.»

به گفته پزشکان، برای شناسایی سریع بیماران و شروع درمان قبل از پیشرفت بیماری، باید اقدام‌های بیشتری انجام شود که روندی مبهم است. از طرفی ممکن است برخی بیماران واجد شرایط استفاده از داروی لکمبی نباشند، زیرا با داروهایی که برای جلوگیری از سکته مصرف می‌شود، تداخل دارویی دارد. وقت گرفتن از متخصص مغز و اعصابی هم که این دارو را تجویز می‌کند، احتمال دارد چند ماه‌ طول بکشد.

دیگر خبرها

  • غذا‌هایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • حقیقت در مورد پروتئین: چگونه به اندازه کافی در هر سنی پروتئین دریافت کنیم؟
  • ۱۲ منبع پروتئین گیاهی
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳+جدول