Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شانا»
2024-04-19@21:07:49 GMT

استیضاح زنگنه پوپولیستی و عوام‌فریبانه است

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۶۵۰۷

استیضاح زنگنه پوپولیستی و عوام‌فریبانه است

کارشناس و تحلیلگر مسائل حوزه انرژی گفت: در شرایط کنونی استیضاح بیژن زنگنه، وزیر نفت عملی پوپولیستی و عوام‌فریبانه است که می‌تواند در بعد خارجی، به جایگاه ما در سازمان‌های بین‌المللی همچون اوپک ضربه وارد کند.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، حسن مرادی، وزیر نفت را از وزرایی دانست که بسیار باسابقه بوده و در حوزه نفت و انرژی سال‌ها دارای تجربه است، گفت: زنگنه اطلاعات بسیاری در حوزه نفت در داخل و همچنین در حوزه خارجی دارد، اصطلاحا این حوزه را بهتر از کف دست خود می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در شرایط فعلی استیضاح زنگنه عملی پوپولیستی و عوام‌فریبانه است که می‌تواند در بعد خارجی، به جایگاه ما در سازمان‌های بین‌المللی همچون اوپک ضربه وارد کند. وی دارای شخصیتی بین‌المللی است، استیضاح وی به جایگاه ما در میان کشورهای دیگر و همچنین در سازمان‌های جهانی آسیب می‌زند.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل حوزه انرژی تصریح کرد: باید به اتفاق‌هایی که بعد از استیضاح رخ خواهد داد نیز توجه کرد. اگر زنگنه از وزارت کنار گذاشته شود، در بعد داخلی کسی که جانشین او خواهد شد، چندین ماه زمان نیاز دارد تا بتواند امور را در دست گیرد و حتی انتخاب وزیر جدید به عمر این مجلس نخواهد رسید.

مرادی عنوان کرد: بدون شک مجلس توقعاتی از وزیر بعدی خواهد داشت و به‌هیچ‌وجه مشخص نیست که تا چه زمانی وزیر بعدی می‌تواند وعده‌ها و برنامه‌های خود را محقق کند. با توجه به شرایط داخل کشور و همچنین شرایط تحریمی که در آن قرار داریم، بهترین راه این است که زنگنه در سمت خود حفظ شود و اگر به نظر نمایندگان می‌رسد که در زمینه‌ای کاستی و اشتباه‌هایی وجود دارد، تذکر دهند و اجازه دهند که زنگنه کار خود را تا پایان دولت ادامه دهد.

وی ادامه داد: هم اکنون نمایندگان پیگیر استیضاح هستند، یکی از دلایل آنها، این است که بتوانند مقصری در قضیه گران شدن بنزین به مردم نشان دهند. نمایندگان می‌خواهند به افکار عمومی ثابت کنند که در مسئله بنزین اقدامی مثبت انجام داده‌اند. در حالی‌که همگان آگاه هستند، گران شدن بنزین باید انجام می‌شد و دولت باید حتی زودتر و تدریجی این اقدام را انجام می‌داد و اگر این اقدام به‌صورت تدریجی صورت نگرفته، قصور دولت است و مقصر آن شخص آقای زنگنه نیست.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل حوزه انرژی با بیان اینکه گرانی بنزین باید طی سال‌ها انجام می‌شد، تاکید کرد: در مجلس ششم تصویب‌شده بود که بنزین به‌صورت تدریجی و سالی ۲۰ درصد گران شود، اما متاسفانه با آغاز به کار مجلس هفتم و تحت نام تثبیت قیمت‌ها و فشارهای آقای توکلی اجازه داده نشد که این مصوبه مجلس ششم، در دوره اصلاحات اجرا شود و گرانی تدریجی تداوم یابد.

مرادی گفت: تثبیت قیمت‌ها در آن دوره مشکلاتی در اقتصاد کشور به وجود آمد، از جمله اینکه آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی انجام نشد. پس‌ از آن احمدی‌نژاد قدم تندی برداشت و بحث هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کرد.

وی افزود: سال‌های بعد نیز به دلایل متعدد سیاسی و اجتماعی مسئله آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی که یک ضرورت ملی و اقتصادی به نفع اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد است متوقف‌ شد، تا آبان‌ماه امسال که دولت آن را انجام داد. شکی در این نیست که لازم بود این عمل جراحی انجام شود، اگرچه در شیوه اجرا و نحوه اطلاع‌رسانی مسائل متعددی قابل‌بحث و بررسی است.

این کارشناس و تحلیلگر مسائل حوزه انرژی تصریح کرد: مسئله مهم و اصلی این است که ما هنوز در زمینه قاچاق بنزین به خارج از مرزهای کشور مشکل‌ داریم، بنزین به نازل‌ترین قیمت به کشورهای همسایه قاچاق شده و منافعش را قاچاقیان می‌برند، به عبارتی ملت ایران هزینه تولید بنزین را می‌دهند، اما سودش را نه اقشار آسیب‌پذیر که قاچاقچیان و کشورهای همسایه می‌برند. بدون شک ما باید به سمت سهمیه‌بندی بنزین می‌رفتیم، حتی اگر کشور در تحریم به سر نمی‌برد.

مرادی عنوان کرد: به دلیل مشکلاتی بنیادی از این‌ دست که گفته شد، استیضاح وزیر نفت نمی‌تواند مشکلی را حل کند، همچنین نمی‌توان آن را توجیهی برای نبود گرانی بنزین یا مسائل دیگر دانست. این مشکلات باید در سطح کلان حل‌شده و مجلس شورای اسلامی به‌عنوان قانون‌گذار یکی از نهادهای تأثیرگذار در سر و سامان دادن به اوضاع اقتصاد کشور است.

منبع: شانا

کلیدواژه: حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی استیضاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.shana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی

کنفرانس بین‌المللی بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری با حضور پژوهشگران و صاحب‌نظران و با هدف ارائه آخرین دستاوردها و پژوهش‌های حوزه پایداری انرژی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش مهر به نقل از دانشگاه صنعتی شریف اولین دوره کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری صبح امروز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با حضور سازمان‌های بین‌المللی و دانشمندان برجسته‌ای از کشورهایی چون انگلیس، روسیه، مجارستان، اسکاتلند، اتریش و... در کتابخانه ملی آغاز به کار کرد.

سیدعباس موسوی رییس دانشگاه صنعتی شریف در آیین افتتاح این کنفرانس ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت کنندگان گفت: برای ما افتخار بزرگی است که با برگزاری کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری، محققان و متخصصان حوزه‌های مختلف انرژی مانند سیاست و برنامه‌ریزی انرژی، حاکمیت و مدیریت انرژی و امنیت انرژی را گرد هم آوریم.

وی در ادامه به اهداف این کنفرانس اشاره کرد و گفت: پرداختن به مسائل جدید فنی، تجاری و به اشتراک گذاشتن نتایج تجربی ارزشمند پژوهشگران در زمینه تاب‌آوری انرژی و پایداری، هدف اصلی این کنفرانس بین‌المللی است و کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌های کلیدی، ارائه مقالات و پوسترها، برنامه‌های اصلی این کنفرانس چهار روزه خواهند بود.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد؛ در بخش دیگری از این رویداد بین‌المللی، شرکت‌ها و بخش‌های دولتی و خصوصی آخرین دستاوردها و توانمندی‌های خود را در قالب نمایشگاهی ارائه خواهند داد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با برگزاری این کنفرانس، همکاری خوبی میان سازمان‌های دولتی و خصوصیِ کشورهای مختلف ایجاد شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بررسی آخرین دستاورد‌های حوزه پایداری انرژی
  • آخرین دستاوردهای حوزه پایداری انرژی بررسی شد
  • ‌زیرساخت 17 میلیون مترمکعبی CNG مازاد برای دوگانه سوز کردن خودروها بلا استفاده مانده است
  • نگاه استراتژیک غرب به هند در سایه انتخابات مجلس عوام/ چشم پوشی غرب از نگرانی‌های دموکراتیک
  • کسری بودجه حاصل از واردات بنزین در تبصره هدفمندی یارانه های انرژی بودجه 1403
  • اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد
  • قانون برنامه هفتم توسعه به زودی ابلاغ می‌شود
  • بازتعریف یارانه بنزین به فرد جهت بهینه کردن مصرف بنزین، کاهش هدررفت و مقابله با قاچاق
  • مساله بحرین و استیضاح دولت هویدا + عکس های تاریخی
  • اگر اسرائیل از پایگاه‌های کشور‌های حوزه خلیج فارس به ایران‌ حمله کند آن پایگاه‌ها را خواهیم زد