Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@22:48:54 GMT

آتش بس در جنگ تجاری آمریکا و چین

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۶۷۰۷

آتش بس در جنگ تجاری آمریکا و چین


فرارو- آمریکا و چین، بالاخره بر سر یک آتش بس اولیه در جنگ تجاری به توافق رسیدند. این دو کشور توافق اولیه‌ای را امضا کردند که امیدوارند به امضای یک توافق گسترده‌تر منجر شود. بر اساس توافق جدید، آمریکا تصمیم گرفت تعرفه‌های بیشتری علیه کالا‌های چینی اعمال نکند و چین هم تصمیم گرفت واردات کالا از آمریکا را بیشتر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش فرارو، واشنگتن و پکن، روز جمعه، درباره مفاد مرحله اول توافق اقتصادی و تجاری به توافق رسیدند. متن این توافق در قالب ۹ بخش، طیف جامعی از مسائل اقتصادی و تجاری را شامل می‌شود.
طبق بیانیه‌ای که دولت چین صادر کرده، متن توافق جدید شامل بخش‌‎هایی مانند مقدمه، حقوق مالکیت فکری، انتقال فناوری، محصولات غذایی و کشاورزی، خدمات مالی، شفافیت و نرخ تبادل، گسترش تجاری، ارزیابی دوجانبه و راه حل اختلاف و شروط نهایی می‌شود.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در توئیتی گفته این توافق «بسیار بزرگ» است و چینی‌ها با بسیاری از تغییرات ساختاری موافقت کرده است.
در ادامه مهمترین جزئیات توافق تجاری جدید آمریکا و چین را می‌خوانیم.
تعرفه‌ها
در بخش تعرفه‌ها مقرر شد که آمریکا تعرفه‌های ۱۵ درصدی که قرار بود علیه کالا‌های چینی به ارزش حدود ۱۶۰ میلیارد دلار، مانند گوشی‌های تلفن، لپ تاپ، اسباب بازی و پوشاک اعمال کند را متوقف کند. این تعرفه‌ها قرار بود روز یک شنبه اعمال شوند. آمریکا همچنین تعرفه‌هایی را که در اول سپتامبر علیه کالا‌های چینی به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار اعمال کرده بود، نصف می‌کند. این تعرفه‌ها از ۱۵ درصد به ۷.۵ درصد کاهش می‌یابد. تعرفه‌های ۲۵ درصدی آمریکا به ارزش ۲۵۰ میلیارد دلار علیه کالا‌های چینی، بدون تغییر باقی خواهند ماند تا آمریکا از آن‌ها برای امتیاز گرفتن از چین در مرحله دوم مذاکرات استفاده کند.
از سوی دیگر، چین هم تعرفه‌‎های ۲۵ درصدی خود علیه کالا‌های آمریکا را که قرار بود یک شنبه اعمال شوند، لغو کرد.
کسری تجاری
به گزارش رویترز، مقامات آمریکایی می‌گویند چین موافقت کرده که در دو سال آینده واردات کالا‌ها و خدمات آمریکایی را حداقل به مقدار ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد و انتظار می‌رود که در سال‌های بعدی واردات چین از کالا‌های آمریکا بیشتر شود.
این واردات شامل کالا‌های صنعتی، کالا‌های کشاورزی، انرژی و خدمات می‌شود و پیش بینی می‌شود که این واردات، کسری تجاری آمریکا با چین را به مقدار ۴۱۹ میلیارد دلار کاهش دهد. آمار آمریکا نشان می‌دهد که چین در سال ۲۰۱۷، قبل از شروع جنگ تجاری، ۱۳۰ میلیارد دلار کالا و ۵۶ میلیارد دلار خدمات از آمریکا خریده است.
نشریه پولتیکو می‌گوید آمریکا نفت بیشتری به چین صادر خواهد کرد.
محصولات کشاورزی
چین متعهد شده که در دو سال به ارزش ۳۲ میلیارد دلار از آمریکا کالا‌های کشاورزی بخرد. چین قبل از جنگ تجاری، در سال ۲۰۱۷ به ارزش ۲۴ میلیارد دلار از آمریکا کالا‌های کشاورزی خریده بود. ترامپ از چین خواسته سالانه ۵۰ میلیارد دلار از آمریکا کالای کشاورزی خریداری کند.
مالکیت فکری
توافق آمریکا و چین شامل حمایت قانونی قوی‌تر چین از امتیازات اختراع، برندها، کپی رایت می‌شود. از جمله چین متعهد شده که رویه‌های حقوقی خود را برای مبارزه با نقض‌های آنلاین و کالا‌های جعلی بهبود بخشد. همچنین چین متعهد شده فشار بر شرکت‌های خارجی برای انتقال فناوری به شرکت‌های چینی به عنوان شرط دسترسی به بازار چین را حذف کند.
پول چین متعهد شده که از کاهش ارزش پول رقابتی خودداری کند و نرخ تبادل خود را برای دستیابی به امتیازات تجاری تغییر ندهد.
خدمات مالی چین
مقامات آمریکایی گفته‌اند توافق تجاری جدید شامل بهبود دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار خدمات مالی چین، از جمله در حوزه‌هایی مانند بانکداری، بیمه، امنیت و رتبه‌سنجی اعتباری می‌شود.

توافق اولیه چین و آمریکا، صرفا آغاز راه است. هنوز بسیاری از موضوعات مانده که نیازمند حل و فصل هستند. مقامات دولت ترامپ اذعان می‌کنند که رسیدن به توافق «مرحله دوم» با چین مستلزم حل و فصل مسائل دشواری است. مثلا یکی از مسائل این است که چین از شرکت‌های آمریکایی می‌خواهد داده‌های تجاری الکترونیک خود را در چین نگهداری کنند. آمریکا چگونه می‌خواهد با این مسئله کنار بیاید؟ مسئله دیگر، یارانه‌های میلیاردی دولت چین به شرکت‌های دولتی این کشور است. همه این مسائل باید در دور بعدی مذاکرات تجاری حل و فصل شوند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: توافق تجاری آمریکا و چین جنگ تجاری آمریکا و چین واردات چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۶۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی در  گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوانبا اشاره به صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان، اظهار کرد: از مجموع این میزان صادرات یک میلیارد و و ۱۰۰ میلیون دلار آن مربوط به گمرکات خود استان و ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان بوده است.

خالد جنگجو با بیان اینکه در استان آذربایجان غربی  ۹ گمرک به عنوان مبادی تجاری صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، افزود: ارزش این مقدار صادرات در مقایسه به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی کشور‌های ترکیه، آذربایجان و عراق و تعدادی از کشور‌های اروپایی را مقصد اصلی صادرات کالا‌های ایرانی از گمرکات استان اعلام کرد.

جنگجو در ادامه به روند ترانزیت کالا از استان هم اشاره و اضافه کرد: در سالی که گذشت در مجموع ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از استان ترانزیت زمینی و ریلی شده که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به ترانزیت از گمرکات خود استان و بقیه ترانزیت عبوری سایر گمرکات بوده است.

او همچنین از توافقات رؤسای گمرکات ایران و ترکیه برای توافق ۲ کشور برای تحقق سقف تجارت مشترک دو طرف تا ۳۰ میلیارد دلار هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد ۱۲ بند از ۱۹ بند توافقنامه دو طرف برای تسهیل در روانسازی تجارت بزودی عملیاتی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان غربی ارومیه

دیگر خبرها

  • حجم تبادل تجاری ایران و ترکمنستان در حال افزایش است/رئیس جمهور به عشق آباد سفر می‌کند
  • ابلاغ تعرفه واردات موبایل بالاتر از ۶۰۰ دلار
  • حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد
  • افزایش صادرات از گمرک شهرستان پلدشت
  • توافق تجاری افغانستان و پاکستان
  • باارزش‌ترین برند‌های جهان در سال ۲۰۲۴
  • صادرات ۱۶۴ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۵۰ درصدی صادرات از گمرکات آذربایجان غربی
  • کالا‌هایی که با خروج ۱۶ میلیارد دلار به نرخ ۲۸۵۰۰ وارد کشور شدند/ ۲۲۹ میلیون دلار برای واردات چای علی‌رغم حواشی دبش!
  • صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی