Web Analytics Made Easy - Statcounter

نیو صدر: دیروز برای اولین بار در تاریخ دو توله شیر از آفریقا به ایران وارد شدند؛ اتفاقی که باعث خوشحالی بسیاری از دوست‌داران محیط‌زیست شد، خوشحالی زودگذر که با انتشار تصاویری از شرایط عجیب محل نگهداری این حیوانات، به سرعت به نگرانی تبدیل شد.

تصویری از این توله شیرهای سفید منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها در قفسی در کنار چند مرغ و خروس قرار دارند، همین موضوع با واکنش‌های زیادی در فضای مجازی روبرو شد و افراد انتقادات زیادی از باغ وحش میزبان انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین رابطه کاربری در توییتر نوشته است: « این دو توله شیر سفید نرو ماده  بعد از طی کردن روند اداری و اخذ مجوزهای لازم از کشور آفریقای جنوبی به صورت هوایی وارد کشور  ایران شدند. این حیوان محبور به زندگی با مرگ تدریجی است.»

از آفریقا تا ایران؛ ماجرای سفر طول شیرها

به طور کلی باغ‌وحش‌ها در سرتاسر دنیا برای افزایش جذابیت حیات‌وحششان، اقدام به جذب گونه‌های مختلف و خاص می‌کنند، به همین منظور در چند وقت اخیر هم باغ‌وحش‌های صفادشت در استان اصفهان و چمران در استان کرج برای جذب توله‌ شیرهای سفید درخواست داده بودند.

شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت از محیط‌زیست، در همین رابطه به خبرآنلاین می‌گوید: «این شیرها تحت نظر کنوانسیون CITE وارد می‌شوند و بین کشورهای عضو توافقاتی انجام می‌شود. این گونه‌ها پس از طی یک روند طولانی و بر مبنا استانداردهای مربوط به بخش فضاسازی و مجوزها از نظر بهداشتی و سیستم دامپزشکی صادر شدند، وارد ایران شدند.»

در نتیجه همین توافقات روز گذشته دو جفت توله شیر سفید وارد کشور و باغ‌وحش‌های چمران و صفادشت شدند، اتفاقی که گفته می‌شود برای اولین بار در ایران رخ داده است.

بخش سفید ماجرا؛ حضور گونه‌ای بسیار نادر در ایران

ورود این گونه‌ها به ایران برای بسیاری خبری خوشحال کننده بود، چراکه شیر سفید گونه‌ای نادر در کره‌زمین است که تنها ۱۳ قلاده آن در طبیعت و ۳۰۰ قلاده‌اش در طبیعت قرار دارند و حالا بسیاری در ایران می‌توانند این گونه را از نزدیک مشاهده کنند.

در واقع مثل انسان‌های زال، این نوع شیرها هم در پوستشان رنگ‌دانه ندارند و همین موضوع آن‌ها را متفاوت می‌کند، رنگ پوست این حیوانات هنگام تولد کاملا سفید است و آرام آرام رنگ عوض می‌کنند. بیشترین جمعیت از این حیوانات در غرب منطقه تیمباواتی در آفریقای‌ جنوبی حضور دارند.

منتظمی در این باره توضیح می‌دهد: «اینها شیر هستند، نژاد خاصی نیستند و بخاطر رنگ دانه های پوستی متفاوت هستند.»

بخش سیاه ماجرا؛ شیر در قفس مرغ و خروس

اما تصویر منتشر شده از توله شیرها در قفس مرغ و خروس، باعث ایجاد نگرانی‌های زیادی درباره آینده این گونه نادر شد و درباره استانداردهای محافظت از این حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران سوالات زیادی مطرح کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت از محیط‌زیست، در همین رابطه می‌گوید: «من هم این تصویر را دیدم و از همکارها خواستم این موضوع را پیگیری کنند، قرار نیست این گونه شیر در همسایگی مرغ و خروس زندگی کنند. اگر این تصاویر صحت داشته باشد قطعا با مرکز نگه‌دارنده این شیرها برخورد می‌شود. اگر قرار باشد در نگه‌داری این گونه از همان اول ضوابط رعایت نشود قطعا با یک چالش روبرو می‌شویم. از طریق این مرکز پیگیر می کنیم.»

به گفته مسئولان سازمان از محیط زیست، آن‌ها در حال پیگیری هستند تا باغ‌وحش مقصر را شناسایی کرده و پس از اطمینان از صحت خبر به آن‌ها اخطار بدهند.

سابقه ترسناک باغ‌وحش‌ها ایران

پیش از این هم اتفاقات عجیبی در باغ‌وحش‌های ایران رخ داده است که بسیاری را درباره صلاحیت آن‌ها نسبت به حفاظت از گونه‌های نادر بدبین کرده است.

برای مثال خرداد ماه امسال هفت توله ببر تازه به دنیا آمده در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد تلف شدند. در آن زمان مسئولان محلی اعلام کردند که این اتفاق به ویژگی بچه‌کشی ببرها مرتبط است و مسئولان باغ‌وحش باید زودتر این توله را مادر خود جدا می‌کردند.

اما در همان زمان بسیاری ساختار این باغ‌ وحش را مقصر اصلی این اتفاق اعلام کردند. محسن طیرانی، یکی از مدیران سابق باغ‌وحش وکیل‌آباد که برای ۲۰ سال در آنجا فعالیت می‌کرد معتقد بود که وقوع این اتفاق  دو علت مختلف داشت «اختلافات سهامداران» و «جمعیت حیوانات». او در این باره به خبرآنلاین توضیح داد: «باردار بودن ببر به معنای یک آماده‌باش برای باغ‌وحش است و باید به نوعی جلوی این اتفاق گرفته شود. در گذشته هم با همه این شرایط تلفات وجود داشت اما نه به این شدت. در باغ وحش کشوری مثل ترکیه در ۴ سال اخیر هیچ تلفاتی نداشته است.»

در سال‌های قبل در بسیاری دیگر از باغ‌وحش‌های دیگر ایران هم اتفاقاتی مشابه رخ داده بود؛ از مرگ گوزن زرد باردار در باغ‌وحش خرم‌آباد تا مرگ ببرهای باغ وحش ارم در سال ۸۹ و ... اتفاقاتی که به نظر می‌رسد خبر حضور گونه‌ای خاص در یک باغ‌وحش را به خبری نگران کننده تبدیل کرده است.

۲۳۵۲۳۷

کد خبر 1331140

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حیات وحش شیر باشگاه استقلال ایالات متحده آمریکا آندره استراماچونی لیگ برتر نوزدهم باشگاه پرسپولیس بوریس جانسون دونالد ترامپ ایران و آمریکا انتخابات مجلس یازدهم آلودگی هوا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۷۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی برخورد جدی می کنیم

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم بر لزوم نهادینه شدن این شعار در حوزه محیط زیست تاکید کرد و با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای در این زمینه، اظهار داشت: لازم است پیوست رسانه‌ای در کارکردها و فعالیت‌های محیط زیست در اولویت قرار گیرد و همه ظرفیت‌های مردمی سازی محیط زیست به کار گرفته شود تا سال جهش تولید با مشارکت مردم یک الگو در حوزه محیط زیست باشد.

سلاجقه در جمع مدیران کل ستادی و استانی محیط زیست با بیان اینکه رسانه نقش مهمی در ارتقای آگاهی و دانش مردم نسبت به اهمیت محیط زیست و ضرورت حفظ آن دارد، اضافه کرد: اطلاع رسانی دقیق از حوزه تخصصی و علمی محیط زیست در تغییر نگرش افراد به این مجموعه و تلاش برای حفظ محیط زیست مؤثر است از این رو همه کارکردها و فعالیت‌های محیط زیست باید پیوست رسانه‌ای داشته باشد.

وی با بیان اهمیت و جایگاه محیط زیست، ادامه داد: توجه به رسانه می‌تواند زمینه‌ای برای مشارکت مردم به خصوص سازمان‌های مردم نهاد در حراست از محیط زیست شود. و قطعاً اطلاع رسانی از اهمیت و جایگاه محیط زیست در زندگی بشر، تأثیر بسزایی در الگوسازی نحوه رفتار با محیط زیست دارد.

معاون رئیس جمهور در ادامه از فعال شدن خانه‌های محیط زیست نام برد و آن را اقدامی برای جلب مشارکت مردم در نگهداری و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست دانست و افزود: خانه‌های محیط زیست بستری برای مردمی‌سازی محیط زیست محسوب می‌شود و سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در دولت سیزدهم مردمی شدن و مشارکت و همراهی مردم در فعالیت‌های محیط زیستی است که راه اندازی خانه‌های محیط زیست یکی از همین راهکارها برای جلب مشارکت مردمی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: محیط زیست سالم بستر توسعه و حیات پایدار است و هدف سازمان حفاظت محیط زیست در تشکیل این خانه‌ها، نهادینه کردن و فعال شدن شهروندان در حفظ محیط زیست است تا حساسیت نگهداشت در میان مردم افزایش یابد و به جامعه و شهرهای سالم‌تری دسترسی داشته باشیم.

سلاجقه افزود: واقعیت این است که سیاستگذاری دولت در مورد محیط زیست در عین حال که شرط لازم است ولی کافی نیست و ضرورت دارد که جامعه نیز در این کار مشارکت داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان داشت: موضوع مهم مشارکت همه مردم برای حفظ محیط زیست در اصل پنجاهم قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. محیط زیست میراث آتیه ما و بین نسلی است و همه مردم مکلف به ایفای نقش در حفظ آن هستند و به عباراتی در این حوزه باید از ظرفیت‌های مردم بهره گرفت و راه اندازی خانه‌های محیط زیست همان بستر برای مشارکت مردم در همکاری با دولت در حفاظت از محیط زیست است.

وی اضافه کرد: این سازمان تلاش دارد کارهای بنیادین انجام دهد، تا سازمان محیط زیست کشور از این موضوع بهره مند شود و در آئین نامه و دستورالعمل‌های اجرایی نیز، نحوه تولید محتوا، مدیریت، فعالیت‌ها و بحث‌های نظارتی تدوین شده است.

وی با بیان اینکه هدف سازمان محیط زیست در سطح کشور نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست با استفاده از ظرفیت خود مردم است، ادامه داد: با این اقدام هم شرایط حفاظت از حوزه محیط زیست فراهم شده و هم حساسیت‌های عمومی در میان مردم برای حفاظت از این حوزه بیشتر می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه حساسیت مردم نسبت به موضوعات محیط زیستی ستودنی است، تاکید کرد: محیط زیست جز حقوق عامه است و با جاه‌طلبان در این حوزه مقابله می‌کنیم.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: مشکلات محیط زیستی کشور باید به صورت علمی حل شود و در این زمینه نیازمند ارتقای دانش شهروندان و فرهنگ سازی هستیم.

سلاجقه از برنامه این سازمان برای تدوین کتاب‌هایی برای آشنایی دانش‌آموزان با بنیان‌های محیط زیست خبر داد و گفت: این کتاب‌ها با هدف آموزش و صیانت از محیط زیست برای مناطق جغرافیایی تدوین می‌شود.

وی با اشاره به دغدغه شهروندان در اجرای طرح‌های عمرانی و صنعتی برای حفظ محیط زیست گفت: اگر پروژه‌ای در کشور پیوست محیط زیستی نداشته باشد، قطعاً با آن برخورد خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تیمار و رهاسازی ۲ توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ تصاویر
  • ۲ توله سمور سنگی تیمار و در طبیعت خوانسار رهاسازی شدند+ عکس
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی در مناطق حفاظت شده استان مرکزی
  • برخورد جدی با پروژه‌های فاقد پیوست محیط‌زیستی
  • برخورد قانونی با متخلفان تخریب پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده مرکزی
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: با پروژه‌های فاقد پیوست محیط زیستی برخورد جدی می کنیم