Web Analytics Made Easy - Statcounter

مساله جامعه ما تراکم و تنوع مسائل اجتماعی و طبیعی است، تهدیدها کم نیستند و فرصت ها را در خیلی از جاها محدود می کنند، در چنین فضایی، مسئولیت پذیری کار دشواری است، به همین دلیل بار آن بیشتر بر عهده دانشگاه گذاشته شده است، ایده مسئولیت پذیری دانشگاه ها از جایی می آید که دیگر نهادها مسئولیت خود را به درستی انجام نمی دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهسا رمضانی

گروه اندیشه:

نشست تخصصی، «نقش دانشگاهیان در آگاهی اجتماعی برای مقابله با بلایای طبیعی»، امروز، 23 آذرماه در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد. دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی و عضو کارگروه گزارش ملی سیلاب ها از جمله سخنرانان این جلسه بود.

 خانیکی معتقد است که در زمانه ای که پیرامون ما پیوسته دست خوش تغییرات طبیعی و تحولات اجتماعی است، از آکادمی انتظار می رود که نسبت به این تغییرات، مسئولانه برخورد کند. به زعم او، امروز بیش از هر زمان دیگری به دانشگاه، مسئولیت پذیرانه تر نگریسته می شود و نقش برج عاج نشینی آن فروریخته است.

او در ادامه تاکید کرد که ایفای نقش مسئولانه از سوی دانشگاه مستلزم در نظر گرفتن سه نوع ظرفیت پذیرش است؛ نخست آنکه چقدر نهاد آکادمیک تحرک درونی پیدا کرده و خود را با این نقش مسئولانه وفق داده است، دوم آنکه، چقدر دستگاه هایی که دانشگاه با آنها در پیوند قرار می گیرد، این نیاز( مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها) را درک کرده اند و سوم اینکه فضای اجتماعی چقدر توانسته دانشگاه ها و دستگاه هایی که باید با دانشگاه ها در پیوند قرار بگیرند، را بهم نزدیک کرده است؟

خانیکی معتقد است که جامعه ایران سخت در برابر گفت و گو مقاومت می کند و از گفت وگو گریزان است این در حالی است که تجربه جهانی و ملی نشان می دهد که هیچ راهی جز گفت و گو برای حل مسائل وجود ندارد.

به زعم او، سرمایه های اجتماعی در سه سطح کلان، میانی و خرد در جامعه ما لطمات زیادی دیده است و هر چه از سطح خرد به بالا تر می رویم میزان این آسیب ها بیشتر می شود به همین دلیل پنداشت ها و ادراک ها از مسئولیت اجتماعی دانشگاه دچار اختلال شده است.

او تاکید کرد که ما در جامعه ای پرمخاطره زندگی می کنیم، البته این بدان معنا نیست که به آن امیدی نیست اما این در خطر بودن انگاره های نا امیدی را بیشتر کرده است. انباشت خشونت و نا امیدی در ایران و کشورهای همسایه جدی است، بحران های اجتماعی بالقوه، خطرهای طبیعی بالفعل را تشدید و خطر های طبیعی اعم از سیل و زلزله آسیب های اجتماعی را به همراه دارند. مساله جامعه ما تراکم و تنوع مسائل اجتماعی و طبیعی است، تهدیدها کم نیستند و فرصت ها را در خیلی از جاها محدود می کنند، در چنین فضایی، مسئولیت پذیری کار دشواری است، به همین دلیل بار آن بیشتر بر عهده دانشگاه گذاشته شده است، ایده مسئولیت پذیری دانشگاه ها از جایی می آید که دیگر نهادها مسئولیت خود را به درستی انجام نمی دهند.

او با این حال، در پایان عنوان کرد در سخت ترین ایام،  گشایش ها رخ می دهد، صدای مسئولیت اجتماعی دانشگاه صدای امید است، شعار نیست و به رسمیت شناختن این مسئولیت پذیری برای دانشگاه ها یک فرصت برای جامعه است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۷۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تضمین کننده امنیت اجتماعی است

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ نادعلی صادقی ظهر شنبه در جمع خبرنگاران ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را یکی از موضوع‌های مهم فرهنگی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: این موضوع مورد تأیید فرهنگ اسلام و ادیان آسمانی و سرآغاز فرصت‌هایی است که اگر به درستی در جامعه مدیریت و نهادینه شود، امکان ایجاد جامعه ایده آل و به دور از ناهنجاری‌های اجتماعی فراهم می‌شود.

وی با اشاره به سخنرانی رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مساله حجاب در کشور تبدیل به یک چالش شده و از نگاه قانونی رعایت آن واجب است، افزود: پلیس در راستای انجام وظایف خود در دفاع از کیان خانواده و فرهنگ حجاب و عفاف، بر اساس قانون عمل می‌کند.

فرمانده انتظامی شهرستان گنبد با تاکید بر اینکه عزم و تلاش پلیس در طرح عفاف و حجاب، تلاشی جهادی، اعتقادی و ارزشی است، گفت: سایر دستگاه‌ها باید مسوولانه به موضوع حجاب و عفاف ورود پیدا کنند چرا که واردکردن فرهنگ بی‌حجابی در جامعه اسلامی یکی از برنامه‌هایی است که طی سال‌های اخیر دشمنان با جدیت آن را دنبال کرده‌اند

وی خاطرنشان کرد: مردم در اجرای طرح عفاف و حجاب پشتیبان فراجا هستند و اقدامات پلیس در این حوزه بر مبنای مطالبه‌ی عمومی آحاد جامعه است.

کد خبر 6076781

دیگر خبرها

  • تحقق «جهش تولید» با همکاری تولیدکنندگان و صنایع میسر می‌شود
  • موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد ایجاد می‌شود
  • احداث موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی در بروجرد
  • «تاریخ» حلّال مسائل روز جامعه/ خواندن برای مدرک گرفتن آفت است
  • «فراموشی» به دنبال مسائل اخلاقی‌ست/ توجه به مساله عرضه و تقاضای فیلم
  • تاریخ حلال مسائل روز جامعه/ خواندن برای مدرک گرفتن آفت است
  • سینمایی اجتماعی به سرنوشت سینمای دفاع مقدس دچار نشود
  • از تعارض در تعریف سینمای اجتماعی تا اتهام سیاه نمایی
  • اختصاص پنج هزار میلیارد ریالی مسئولیت اجتماعی نفتی‌ها در شیراز
  • ترویج فرهنگ عفاف و حجاب تضمین کننده امنیت اجتماعی است