Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@19:59:15 GMT

پنج رویداد جهان

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۷۸۲۰

پنج رویداد جهان

اعتراض  هندی‌ها به قانون جدید

هزاران دانشجوی هندی در اعتراض به قانون جدید حق شهروندی این کشور در خیابان‌های دهلی نو تظاهرات کردند و این تظاهرات با مداخله پلیس ضدشورش به خشونت کشیده شد. معترضان قانون جدید حق شهروندی هند بر این باورند که این قانون «ضد مسلمانان» است در حالی که هند یک کشور سکولار با قانون اساسی سکولار است و نباید قوانین جانبدارانه به نفع یا علیه یک اقلیت مذهبی وضع کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
به موجب قانون جدید حق شهروندی هند، اقلیت‌های مذهبی ساکن در پاکستان، افغانستان و بنگلادش می‌توانند تابعیت هند را بگیرند اما مسلمانان این کشورها از این قانون مستثنا هستند و نمی‌توانند تابعیت هند را بگیرند.   --- عذرخواهی  خانم وزیر «کاتری کالمونی»، وزیر دارایی فنلاند، به‌خاطر یک پست اینستاگرامی که در آن از مخاطبان خود خواسته بود، درباره زنان داعشی نظر بدهند، عذرخواهی کرد. او در این پست از مخاطبان خواسته بود، بگویند آیا دولت باید کودکان داعشی را همراه با مادرشان پذیرا باشد یا بهتر است، مادران و کودکان داعشی را از هم جدا کند و فقط کودکان را بپذیرد؟ اما این نظرسنجی با انتقادات فراوانی روبه رو شد. منتقدان او را متهم به سنگدلی مقابل کودکان و مادران کردند. در کمپ‎های زنان داعشی در شمال سوریه حدود 10 زن داعشی فنلاندی به همراه 30 کودک خود زندگی می‎کنند که در انتظار بازگشت به خانه‌های خود در فنلاند هستند. مشابه وضعیت آنان را زنان داعشی از سایر نقاط اروپا دارند. اما دولت‎های اروپایی نگران بازگرداندن آنان به کشورهای خود هستند.   --- پیگرد خواهر‌زاده عمران خان پلیس پاکستان حکم دستگیری خواهر‌زاده «عمران خان»، نخست‌وزیر این کشور را صادر کرد. «حسن نیاز» متهم است در جریان خشونت‎ها در بیمارستانی در شهر لاهور دست داشته‎است. او یکی از صدها وکیلی بود که به‌دلیل اختلاف نظر با پزشکان بیمارستان قلب لاهور به این بیمارستان رفتند و آن را غارت کردند. در جریان این دعوا نه تنها خسارات زیادی به این بیمارستان وارد شد که حداقل 6 نفر از بیماران جان باختند. تصاویری که پلیس در اختیار دارد، «حسن نیاز» را نشان می‎دهد که در حال تحریک دیگران و تخریب بیمارستان است. «عمران خان» نیز از این حکم حمایت کرده است.   --- انقلاب اینترنت در چاد وقوع انقلاب اینترنت در جهان خبرجدیدی نیست اما برای چاد، خبری تازه است. در این کشور آفریقایی تنها 6.5 درصد مردم آنلاین هستند که یک ششم آمارهای جهانی است. دراین بین شمار زنانی که صاحب تلفن همراه شخصی هستند، بسیار اندک است و حتی کودکان بیش از زنان صاحب تلفن همراه هستند. فرهنگ عمومی جامعه نیز به گونه‎ای است که تکنولوژی را در انحصار مردان می‎داند.   --- فرار از خانه ناامن به پناهگاه ناامن تر نه در افغانستان جایی دارند؛ نه در آلمان. روزی که «قیس جلال» و امثال او به نیروهای مسلح آلمان پیوستند تا به‌عنوان مترجم یا راه بلد یا راننده در کنار نظامیان آلمانی اعزام شده به جنگ افغانستان باشند، فکرش را نمی‌کردند که از خانه رانده شوند و در آلمان هم جایی برایشان نباشد. قیس در سال 2001 هنگام آغاز مأموریت نیروهای ناتو در افغانستان 18 ساله بود که به‌عنوان مترجم بومی به نیروهای مسلح آلمان در خاک افغانستان پیوست. از آن پس، دیگر افغان‌ها به او به چشم یک خائن نگاه می‌کردند. خودش هم می‌گوید، اگر طالبان او را گیر بیاورد، سرش را از تنش جدا می‌کند. او در سال 2014 از ترس جانش به آلمان مهاجرت کرد اما در آلمان هم با گذشت 5 سال هنوز مجوز اقامت موقت دارد و آینده‌اش مبهم است. با اینکه مأموریت آلمان در افغانستان در سال 2014 به پایان رسید، هنوز 1600 افغان در استخدام نیروهای مسلح آلمان هستند و سرنوشت مبهمی دارند.      

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۷۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم

وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای به کشف گورهای دسته‌جمعی در محوطه بیمارستان ناصر در شهر خان یونس فلسطین واکنش نشان داد.

در این بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است: پیدا شدن اجساد شهدا از محوطه این بیمارستان که در میان‌شان زنان و کودکان نیز هستند، بیانگر مظلومیت مردم بی‌دفاع فلسطین، عدم پایبندی رژیم اشغالگر صهیونیستی به قوانین و مقررات بین‌المللی و همه ارزش‌های انسانی و بی‌تفاوتی و چشم‌پوشی جامعه بین‌الملل به جنایات هولناک رژیم غاصب صهیونیستی است.

وزارت خارجه طالبان ضمن محکومیت این جنایات تصریح کرد افغانستان از مبارزه حق‌طلبانه مردم فلسطین حمایت کرده و از انسان‌های آزاده در سراسر جهان می‌خواهد تا برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی تلاش کنند.

پیش از این نیز «هبت‌الله آخندزاده» رئیس طالبان در پیامی درباره فلسطین گفته بود: «قضیه فلسطین، قضیه تمام امت اسلامی می‌باشد، ما بار دیگر تجاوز و اشغالگری اسرائیل بر غزه را شدیداً محکوم می‌کنیم».

وی تاکید کرده بود: «ما از تمام کشورهای اسلامی حتی جهان می‌خواهیم که هرچه زودتر دست ظلم رژیم اسرائیل را کوتاه سازند تا در آنجا تجاوز پایان یابد، به ویژه امت اسلامی مسئولیت دارد که از داعیه فلسطینیان مظلوم حمایت کامل نماید و با یک صدا در محدوده امکانات خویش در کنار فلسطینی‌ها بایستند».

آخندزاده اعلام کرده بود: جای تأسف است که مدعیان حقوق بشر جهان، نظاره‌گر ظلم بر فلسطین هستند و تاکنون هیچ جناح بین‌المللی گام عملی در راستای توقف این ظلم‌ها برنداشته و مسئولیت خویش را در قبال این اندوه بزرگ ادا نکرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • قیمت افغانی افغانستان امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • میزبانان رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جهان ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ مشخص شدند
  • (تصاویر) چهره واقعی زن داعشی سریال پایتخت | نیلوفر رجایی کیست؟!
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • از مبارزه حق طلبانه فلسطین حمایت می کنیم
  • (ویدئو) حضور پرتعداد و عجیب مهاجران آفریقایی در آلمان!
  • ماهواره نوا رویداد تلخ سفید شدن مرجان‌ها را ثبت کرد
  • مخفیگاه داعشی‌ها در «حمرین» عراق بمباران شد