Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی در موقعیتی قرار دارد که از حیث برنامه‌ریزی راهبردی بسیار ممتاز است، گفت: ما سه سند برای قسمت‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی کشور تدوین کرده‌ایم که در حکم قانون است و نمایندگان و دستگاه‌های ناظر باید اجرایی شدن این اسناد را پیگیری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق رادیو قرآن امروز شنبه 23 آذرماه با حضور رضا سلامت‌پناه، معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای جواد نصیری، به موضوع وضعیت بودجه فعالیت‌های قرآنی در سال آینده پرداخت.
سلامت‌پناه در ابتدای این برنامه با اشاره به اینکه در فرایند بودجه و اعتبارات، ابتدا لایحه بودجه از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود،‌ گفت: این بودجه که در سازمان برنامه و بودجه تنظیم می‌شود، وقتی به مجلس می‌آید و بررسی می‌شود، محورهایی را در حدود اختیارات خود کم و زیاد می‌کند تا پس از تصویب به قانون بودجه تبدیل ‌شود، در ادامه برای اجرایی شدن به دولت می‌رود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تخصیص بودجه رقمی از قانون بودجه است که دولت تعهد می‌دهد پرداخت کند،‌ گفت: مرحله دیگر بحث بودجه که آخرین مرحله فرایند بودجه است، مرحله پرداخت است که پول و اعتبار به دستگاه یا برنامه داده می‌شود. بنابراین رقمی که در بودجه می‌آید، شرط لازم برای بودجه است، اما شرط کافی نیست و شرط کافی همان پرداختی دولت است.

توجه ویژه به وضعیت کنونی کشور در تحلیل‌های بودجه‌ای 
معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه باید در تحلیل بودجه مسائل دیگر را وارد نکنیم، گفت: ما قائل هستیم که کشور در مقطع کنونی مشکلات فراوانی دارد و لذا باید منصفانه نگاه کرد که بودجه حوزه فرهنگ و قرآن به چه صورت است.
سلامت‌پناه افزود: فارغ از بحث بودجه قرآن، مقوله کلی‌تری به نام بودجه فرهنگی وجود دارد. باید مطالعه و تحلیل‌های منطقی‌ای در مورد آن صورت بگیرد. مهم‌تر از میزان این بودجه‌ها بحث هزینه‌کرد بودجه فرهنگی است که حساسیت‌های بسیار زیادی بر روی آن وجود دارد.
بر اساس گزارش ایکنا، در بخش دیگری از این برنامه، اکبر ابراهیمی، خبرنگار اقتصادی ایکنا روی خط برنامه آمد و تحلیل کوتاهی از وضعیت بودجه قرآنی در سال 99 و مقایسه آن با سال 98 ارائه داد. وی بر دوبخشی بودن بودجه قرآنی که یکی از آنها اعتبارات تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی و دیگری اعتبارات قرآنی دستگاه‌ها هست،‌ تأکید کرد و اظهار کرد: بودجه اهداف منشور با کاهش 80 درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده است.
ابراهیمی همچنین به حذف ردیف برنامه‌هایی با عناوین قرآنی از برخی دستگاه‌ها همچون جهاد دانشگاهی و نیز کاهش 57 درصدی کل بودجه قرآنی کشور نسبت به سال قبل تأکید کرد.

تجربه‌ای که امیدوارکننده نیست 
در ادامه این برنامه، رضا سلامت‌پناه به تجربیات سال‌های گذشته در بحث بودجه و تغییراتی که بعد بودجه قرآنی در مجلس پیدا می‌کند، اشاره و بیان کرد: تجربه این چند سال نشان داده است که اگر تغییری هم در بودجه ایجاد شود، این تغییرات اولاً در صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی رخ می‌دهد و ثانیاً چندان کفاف نمی‌دهد و تمام نیازهای فعالیت‌های قرآنی را پوشش نمی‌دهد.
سلامت‌پناه اظهار همچنین به کاهش بودجه قرآنی دستگاه‌ها که خارج از منشور توسعه فرهنگ قرآنی است نیز اشاره و اظهار کرد: در این بخش نیز با کاهش مواجه بوده‌ایم که تمام این کاهش‌ها تحت تأثیر فضای عمومی اقتصاد کشور است.


وی در ادامه به یکی از آیات سوره مبارکه مومنون با موضوع امانت اشاره کرد و گفت: اعتبارات قرآنی و کل بودجه کشور امانتی در دست دولت است و این تفاهم‌نامه‌هایی که بین دولت و دستگاه‌ها بابت برنامه‌ها بسته می‌شود، عهدی لازم‌الاجراست. اینکه می‌بینیم مقداری تخصیص داده می‌شود یا تخصیص داده نمی‌شود، با مفاد آیه سوره مومنون هم‌خوانی ندارد. ضمن اینکه چنین فرایندی ناقض برنامه‌ریزی‌های کلان در کشور می‌شود و آنها را با چالش جدی مواجه می‌کند.
سلامت‌پناه در ادامه این گفت‌وگو اعتبارات قرآنی را در سه حوزه تقسیم‌بندی کرد و گفت: یکی از این حوزه‌ها ردیف‌های خاص برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی است که مثلاً سازمان اوقاف و امور خیریه ردیف‌های خاصی همچون مسابقات یا پرداخت کمک‌هزینه شهریه دانشجویان حافظ و قاری قرآن و ... را دارد. حوزه دیگر ردیف‌های خاص دستگاه‌های قرآنی است. در این حوزه، بودجه سال آینده 13 درصد نسبت به سال 98 افزایش داشته است، ضمن اینکه همین ردیف در سال 98 نسبت به سال 97 با کاهش 11 درصدی همراه بوده است.

حذف برخی ردیف‌ها و کاهش سرفصل‌های قرآنی 
معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیان کرد: در حوزه دوم مثلاً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای راهبری برنامه‌های خود یک سری افزایش داشته است. یا اینکه در این حوزه جهاد دانشگاهی که فعالیت‌های وسیعی در حوزه خبرگزاری و برنامه‌های مربوط به کسب و کار قرآنی دارد، حذف شده است. حوزه سوم نیز ردیف اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی است که در مورد آن توضیح داده خواهد شد.
سلامت‌پناه در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با برنامه افق در پاسخ به سوالی در مورد جلسه هفته گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعضای فراکسیون قرآن،‌ عترت و نماز مجلس شورای اسلامی نیز گفت: فراکسیون قرآن و عترت مجلس دغدغه‌هایی در حوزه‌های مختلف قرآن داشت و اعضای این فراکسیون نکاتی در مورد فعالیت‌های قرآنی وزارت ارشاد بیان کردند. در ادامه هم وزیر ارشاد گزارش مبسوطی از عملکرد قرآنی این وزارتخانه ارائه داد. از جمله مواردی که اعضای این فراکسیون پیگیر بودند، بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی بود که خواستار تسریع این ادغام شدند. همچنین نمایندگان حاضر در این جلسه بحث‌هایی در مورد بودجه فرهنگی کشور داشتند و اعتقاد داشتند وزارت ارشاد باید پیگیری بیشتری در مورد این بودجه‌ داشته باشد.
معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر اینکه فعالیت‌های قرآنی به لحاظ موقعیتی در موقعیتی قرار دارد که از حیث برنامه‌ریزی و راهبردی بسیار ممتاز است، گفت: ما سه سند برای قسمت‌های مختلف فعالیت‌های قرآنی کشور تدوین کرده‌ایم که در حکم قانون است و نمایندگان و دستگاه‌های ناظر باید اجرایی شدن این اسناد را پیگیری کنند، چرا که تمام موارد مطرح شده مستتر در این اسناد است.
وی همچنین تصریح کرد: زمانی که منشور توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شد، بحث بودجه قرآنی مطرح نبود و قرار بود ظرفیت بخش‌های عمومی و مردمی منجر به اجرایی شدن اهداف منشور شود. این در حالی است که در سا‌ل‌های اخیر شاهد این بوده‌ایم که دستگاه‌ها اجرای برنامه‌ها را منوط به دریافت اعتبار داشته‌اند، در این زمینه باید به بودجه‌های قرآنی مستتری اشاره کنیم که به نوعی در طول سال پرداخت می‌شود، فارغ از این مسائل، ‌بسیاری از فعالیت‌ها از قبیل فعالیت‌های هماهنگی و تسریع فرایندها هستند که اجرای آنها نیازمند بودجه نیست و ربط چندانی به بودجه ندارد و می‌توان آنها را انجام داد.

مصوبه مهم ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور 
معاون دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش پایانی صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در قانون، احکام دائمی و اسناد دائمی کشور صراحتاً دولت را نسبت به پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی مکلف کرده است، به جلسه اخیر ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره و اظهار کرد: در کنار همه اینها ماده واحده ستاد هماهنگی اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که اعتبارات قرآنی نهادها و دستگاه‌ها حتی در حوزه جاری را منطبق با اسناد توسعه فرهنگ قرآنی ‌می‌کند. سازمان برنامه و بودجه نیز موظف شده است عناوین فعالیت‌های قرآنی را با اسناد تطبیق دهد که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی بودجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۷۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای واگذاری یک میلیون زمین روستایی در کشور

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ رحمانی خلیلی در گرمسار گفت:  تا دو سال آینده یک میلیون قطعه زمین روستایی به روستاییان بدون مسکن واگذار می‌شود.

وی افزود : تاکنون ۳۵۰ هزار زمین روستایی واگذار شده که از این تعداد ۹۰ هزار  پرونده وارد مرحله انعقاد قرارداد برای ساخت شده است.
خلیلی در ادامه افزود: در طرح نهضت ملی مسکن در حوزه روستایی تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با نرخ ۵ درصد به متقاضیان با باز پرداخت ۲۰ ساله اعطا می‌شود.
وی افزود:در حوزه طرح‌های نهضت ملی مسکن در حوزه شهری نیز بنیاد مسکن ۲۰۰  هزار واحد به صورت ویلایی و انبوه سازی در قرار داد خود دارد.
معاون برنامه ریزی و امور استان‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت : استفاده زا فناوری‌های نوین و هوشمند سازیواحد هیا مسکونی در دست اجرا است

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • چالش کمبود معلم در استان مرکزی کاهش می‌یابد
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • لزوم توجه به تنوع مخاطبان در اجرای برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در تهران
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • تکمیل برنامه عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ذیل برنامه راهبردی ۱۴۱۰ اصفهان
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • قدردانی از عوامل برنامه‌های قرآنی کشور در مجلس
  • برنامه ریزی برای واگذاری یک میلیون زمین روستایی در کشور