Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- براساس انتشار دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل ناسا جزئیات جدید مهمی را درباره نخستین دنباله‌دار بین ستاره‌ای که در منظومه شمسی دیده شده ارائه کرده است. تاریخ انتشار: 20:05 - 23 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۶۸۵۶

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، براساس انتشار دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل ناسا جزئیات جدید مهمی را درباره نخستین دنباله‌دار بین ستاره‌ای که در منظومه شمسی دیده شده ارائه کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دنباله‌دار با نام Comet ۲I / Borisov در نزدیکی یک کهکشان مارپیچی معروف به ۲MASX J۱۰۵۰۰۱۶۵-۰۱۵۲۰۲۹ مشاهده شد؛ هنگام تصویربرداری در تاریخ ۱۶ نوامبر حدود ۳۲۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشت.

دیوید جودیت، استاد علوم سیاره و نجوم UCLA می‌گوید: داده‌های مربوط به تلسکوپ فضایی هابل بهترین اندازه گیری از اندازه ستاره دنباله دار ۲I/بوریسف را تشکیل می‌دهد.

جودیت در تحلیل جدید با همکاران دانشگاه هاوایی، موسسه Max Planck آلمان برای تحقیقات منظومه شمسی، پژوهشگاه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور و آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز همکاری کرد.

دانشمندان شگفت زده شدند که دریافتند این هسته شعاعی دارد که تقریباً نیمی از کیلومتر یا اندازه آن کمتر از یک پانزدهم است که تحقیقات قبلی نشان می‌دهد ممکن است باشد.

جودیت گفت: «این مهم است، زیرا دانستن اندازه آن به ما کمک می‌کند تا تعداد کل و جرم سایر اشیاء مشابه در منظومه شمسی و راه شیری را تعیین کنیم؛ «۲ I Borisov» اولین دنباله‌دار بین ستاره‌ای شناخته شده است و ما دوست داریم که تعداد دیگری را کشف کنیم».

به گفته محقق این پژوهش، این دنباله دار با سرعت ۱۱۰ هزار مایل (حدود ۱۷۷ هزار کیلومتر) در ساعت حرکت می‌کند؛ یکی از سریع‌ترین ستاره‌های دنباله‌دار که تاکنون دیده شده است.

محقق این پژوهش در پایان گفت: تا اواسط سال ۲۰۲۰، ستاره دنباله دار گذشته مشتری را در راه بازگشت به فضای بین ستاره‌ای، جایی که برای میلیارد‌ها سال رانش خواهد کرد، زوم کرده است.

 

بیشتر بخوانید: تشکیل کهکشان‌های مارپیچی به کمک نیروهای نامرئی!

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ناسا کهکشان راه شیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۸۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم

افشین علا شاعر و نامزد چهره سال هفته هنر انقلاب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره نگاه جامعه به اشعارش گفت: «هر کسی از ظن خود شد یار من»، من خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم حال شاید برخی اشعار بیشتر به چشم بیاید، ولی نگاهم یک بعدی نیست!

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خود را شاعر سیاسی می‌داند یا خیر، گفت: من در این چند سال خیلی جدی در عرصه ادبیات کار کردم، تنوع شعری از ادبیات کودک تا غزل و رویکردهای تغزلی عاشقانه، اجتماعی،‌خانوادگی و عاطفی داشتم در کنارش چون خیلی سال‌های دور نیز علاقه‌مند به مضامین سیاسی بودم، قطعا طرفدار ورود به این مضامین هم هستم و آنها را وارد دایره ادبیات می‌کنم.

علا با تأکید براینکه تصور نمی‌کند وقایع سیاسی روز با مضامین شعری در تضاد باشد، گفت: ما در عرصه مشروطه هم اشعار سیاسی پیرامون مسائل روز داشتیم و شعرا در آن زمان اشعار سیاسی می‌سرودند، من هم در عرصه‌هایی که علاقه دارم ورود می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از «سربازنامه» که شامل سروده هایی درباره سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود، منظومه دیگری نیز در دست کار دارد یا خیر، گفت: بله؛ اشعاری در دست کار دارم.

گفتنی است، سربازنامه منظومه‌ای است حماسی، ملی و آیینی. تلفیقی از اسلوب متون منظوم فارسی پیرامون افسانه‌ها و اساطیر باستان و آموزه‌های دینی و انقلابی امروز ایران زمین. با این تفاوت که روایت این منظومه نه بازنویسی افسانه‌های دوردست و کهن است و نه قهرمان آن اسطوره ایست خیالی. داستان سربازنامه صرفنظر از آرایه‌ها و استعاره‌های شاعرانه روایتی مستند و واقعی از حماسه‌هایی است که در سال‌های اخیر پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید؛ تازه‌ترین شعر علا به مساله اخیر پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه اختصاص داشت که در ادامه می‌خوانید؛

????ناقوس مرگ????

بنگر چه‌سان تعبیر شد کابوس اسراییل
لرزید بر خود پیکر منحوس اسراییل

عمری تظاهر کرد بر روئین‌تنی اما
برداشت ایران پرده از سالوس اسراییل

دیگر به آژیر خطر هر دم کند تکرار
آهنگ مرگ خویش را ناقوس اسراییل

از پا فتاد ای خودفروشان قامت دشمن
پس دست بردارید، از پابوس اسراییل

بیم از چه دارید ای سران؟ جز عنکبوتی نیست
با بازوانی سست، اختاپوس اسراییل

محو چه‌اید ای رهبران؟ جز پای زشتی نیست
لنگان و کج زیر پر طاووس اسراییل

از عطسه‌ی چرکین غم تا خاک گردد پاک
باید که گردد ریشه‌کن ویروس اسراییل

رحمی نباید کرد بر این غاصبان وقتی
کودک‌کشی فخر است در قاموس اسراییل

ای شمس خاور سر برآر از پرده چون دیگر
دارد به پت‌پت می‌رسد فانوس اسراییل

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیلم/ جزئیاتی از ماجرای صبح جمعه اصفهان
  • عجیب‌ترین قمر منظومه شمسی کاوش می‌شود
  • اقامه نماز جمعه خرم آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین شمسی فر
  • کسوف کامل و دنباله‌دار؛ تصویر روز ناسا + عکس
  • جزئیاتی از سود ۳۰ درصدی سپرده بانکی و درآمد‌ثابت
  • نمای هیجان‌انگیز فضاپیمای ناسا از ناآرام‌ترین جای منظومه شمسی
  • جزئیاتی تازه درباره سال گربه و بهرام افشاری | کمدی متفاوت در سینمای ایران
  • خودم را محدود به هیچ عرصه‌ای نمی‌کنم!/ علاقه‌مند به مسائل سیاسی روز هستم
  • جزئیاتی از مهم‌ترین VNL تاریخ والیبال ایران
  • تصاویر نجومی ۲۹ فروردین (۱۷ آوریل)