Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@21:36:31 GMT

دستاورد معنوی جلال در بازگشت به خویشتن

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۰۹۸۲۶۱

دستاورد معنوی جلال در بازگشت به خویشتن

گروه ادب ــ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: بازگشت به هویت‌های اصیل فرهنگی، اعتقاد دینی و تمسک جستن به معنویت شرقی و ایرانی از دست‌آورد‌های معنوی و ارمغان هجرت فکری آل‌آحمد برای خود و جامعه ایران بود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه دوازدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز ۲۳ آذرماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشرف بروجردی در این مراسم بر اهمیت تکریم علما و دانشمندان تأکید کرد و گفت: علما و دانشمندان گنجینه و سرمایه هر ملتی هستند و احترام و پاسداشت آرا و اندیشه‌های آنها، سنت حسنه‌ای است که در میان تمامی ملت‌ها و دولت‌هایی که طلایه‌دار تحقق آمال و آرزو‌های اصیل انسانی و هویت فرهنگی هستند، جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا احترام به آن‌ها تلاشی در راه میل به جاودانگی انسان‌ها و اندیشه‌هاست.

وی افزود: یکی از آشفته‌حالان و بی‌قراران گام برداشته در راه پرپیچ و خم و پرفراز و پردردسر فکر و اندیشه، زنده‌یاد جلال آل‌احمد بود. او روح ناآرام جامعه روزگار خود و زیرساحت‌های گوناگون عرصه فرهنگ و ادبیات و اجتماع و سیاست بود. آل احمد، در نخستین قدم‌های راه سپردن در وادی «شدن‌ها» به هرکجا که ذهن پرسشگر او میل می‌کرد، سرک‌ها کشید، نحله‌ها و اندیشه‌های گوناگون را آزمود، با بسیاری، چه موافق طبع و چه مخالف طبع، نشست و برخاست. باتمام وجود خود طعم سیاست و سیاست‌گری را چشید. در مسیر «خلاف‌آمدها» و «خوش‌آمدهای» پر وسوسه و پرجذبه زمانه خود چند صباحی قدم زد.

بروجردی درباره ویژگی‌های شخصیتی جلال آل‌احمد گفت: او به هرچه در اطرافش می‌گذشت، منتقدانه نگریست و به قلم و بیان آورد. از کلان‌ترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و ادبی گرفته تا جزیی‌ترین و رازناک و مگوترین حرف و حدیث‌ها و اسرار زندگی خصوصی خود را، در عین شجاعت و گاه صراحتی که بسیاری بر نمی‌تابیدند، در نامه‌ها و آثار خود به قلم آورد. ابایی نداشت و واهمه‌ای هم نکرد که دیگران درباه‌اش چه قضاوت کنند.

وی تصریح کرد: وقتی نیمای بزرگ شعر معاصر درگذشت، آل‌احمد در سوگ او نوشت «پیرمرد، چشم ما بود». این تعبیر بسیار استعاری آل‌احمد از نیما، امروز گویای حقیقتی بسیار ملموس‌تر از وجود آل‌احمد در روزگار ماست. امروز باید گفت آل‌احمد چشم و گوش ما بود. نسل‌های بسیاری، حکایت‌های تلخ و شیرین زندگی مردم رنجیده این دیاران را از چشم آل‌احمد دیده‌اند. تجربه پختگی و بلوغ فکری آل‌احمد او را به سمتی سوق داد که در عرصه نظر و اندیشه، از سردرگمی‌های رایج روزگار خود خارج شد تا در دو مقوله «مذهب» و «معنویت شرقی» جست‌وجو کند. او عمیقاً به مواجهه ذهنیت عنصر ایرانی با مظاهر فریبنده غرب توجه کرد. در سفر‌های خود به بلاد غرب نیز کوشید تا با تیزبینی و زوایا و خفایای فرهنگی و اجتماعی جامعه غرب به‌خوبی توجه کند. بازگشت به اصالت هویت‌های اصیل فرهنگی و اعتقاد و دینی و تمسک جستن به معنویت شرقی و ایرانی، و نیز تمام منیت‌های فردی را از ساحت اندیشه و خودخواهی‌ها زدودن و «خسی شدن» در میقات‌ها، دست‌آورد‌های معنوی و ارمغان هجرت فکری آل‌آحمد برای خود و برای جامعه ایران بود. آنچه نیاز امروز جامعه ماست، همان بازگشت به خویشتن و اصالت‌بخشی به هویت ملی و فرهنگی و تعلق خاطر داشتن به سرزمین است.

آشنایی با جلال از زبان حجت‌الاسلام خسروشاهی

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، از علما و محققان معاصر درباره آشنایی خود با جلال آل احمد گفت: آشنایی من با جلال آل احمد به دوره اوج نهضت ملی ایران مربوط می‌شود که در آن زمان نوجوانی بودم که در تبریز زندگی می‌کردم و گاهی به روزنامه‌فروشی که در خیابان تربیت بود، می‌رفتم تا روزنامه‌ای را که مقالات خوبی از جلال منتشر می‌کرد، خریداری کنم و بخوانم. این آغاز آشنایی من با جلال آل احمد بود.

وی افزود: سال ۱۳۳۳ به قم و سپس به تهران نزد آیت‌الله طالقانی رفتم و پرسیدم بهتر است در تهران با چه کسانی ملاقات کنم که وی جلال آل احمد را به من معرفی کرد و بعد از دیداری که با وی داشتم، این آشنایی تبدیل به دوستی نزدیک شد و در آن دیدار درباره رساله‌اش که با موضوع عزاداری‌های نامشروع بود، گفتگو کردیم. این رساله نزد من به امانت ماند تا زمانی که آیت الله خامنه‌ای قمه‌زنی را تحریم کردند و ما بهانه خوبی پیدا کردیم که این رساله را منتشر کنیم. از این رو این رساله ابتدا در روزنامه اطلاعات و سپس به صورت مستقل چاپ شد.

شاکری: تقدیر از مخالف کار هر کسی نیست

در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش نقد ادبی معرفی شدند که احمد شاکری، پس از دریافت جایزه خود گفت: معرفت و شناختی که امام خمینی(ره) در مردم به وجود آورد، مصداق «یخرج من الظلمات الی النور» بود. این معرفت برای مردم، حرکت‌آفرین و قیام‌بخش بود. گاهی شنیده می‌شود معیار و چارچوب برخی جوایز ادبی، انتخاب کتاب وطنی است؛ در حالی که اگر جمهوری اسلامی نبود، ایران هم شرافتی نداشت، بنابراین اگر از جایزه ادبی جلال آل احمد نام می‌بریم، منظور جایزه ادبی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه این جایزه نه از جلال و نه برای جلال است، افزود: جلال انسان آزاده‌ای بود که اشتباهات خود را شناخت، بنابراین اگر جایزه‌ای به نام او برگزار می‌شود، نباید جایزه را به یک شخصیت تقلیل داد.

شاکری با بیان اینکه در طول این سال‌ها منتقد این جایزه بوده‌ام، بیان کرد: در جایزه جلال باید چه حد و مرزی در انتخاب آثار مورد توجه قرار گیرد؟ کتابی با مبنای فرویدزدگی می‌تواند قیام لله باشد و یا کتابی که شک را جایگزین یقین کند، می‌تواند مسیر الهی را نشان دهد؟ به هر حال در این اوضاع وقتی درباره کتابی توافق می‌شود، جای امیدواری است. نقدم به جایزه جلال شخصی و جناحی نبوده، بلکه مبتنی بر مسئله‌ای است که در حوزه علمیه آموختم و آن تقدیر کردن از مخالف است و این کار هر کسی نیست و مهدی قزلی، شرفی خبوشان و داوری جایزه جلال توانستند این کار را انجام دهند.

قزلی: داوری 70 نفر در شش دوره اخیر

مهدی قزلی، دبیر اجرایی جایزه ادبی جلال آل احمد نیز با اشاره به نتایج شش دوره اخیر گفت: طی این دوره‌ها یعنی از دوره هفتم تا دوازدهم، ۵۳ نفر ظرفیت هیئت علمی وجود داشت که ۳۵ نفر در این مدت در این جایگاه حضور داشتند و ۶۶ درصد این اعضا بدون تکرار انتخاب شدند، در حالی که این تعداد در شش دوره نخست ۱۶ نفر بودند. بیست و پنج ناشر نیز در شش دوره اخیر جایزه ادبی جلال جایزه گرفتند که نشر چشمه پنج بار، سوره مهر و نیماژ سه بار بیشترین تعداد برگزیدگان را داشتند و ۷۰ نفر در این شش دوره به عنوان داور، آثار را ارزیابی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه میانگین سنی نویسندگانی که در جایزه ادبی جلال نامزد شدند، چهل و پنج سال است و ۹ نفر از آن‌ها کمتر از چهل سال دارند، ادامه داد: در این جایزه، هر کسی کتاب خوب بنویسد، دیده می‌شود. در این دوره، دو نفر از برگزیدگان کتاب اولی هستند و انتشارات یوشا، هیلا، گلگشت و قدیانی برای اولین بار در بین نامزد‌های جایزه جلال دیده می‌شوند.

در ادامه محمدرضا شرفی خبوشان، دبیر علمی جایزه جلال آل احمد نیز گفت: با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب که نیمی از یک قرن است، انسان‌هایی برای حفظ میهن خود قیام کرده و جنگیده است و از این ایثار و از خودگذشتگی‌ها حیات یافته است.
دبیر علمی جایزه ادبی جلال آل احمد ادامه داد: از خود دانستن، تعهد می‌آورد و نویسنده ایرانی دریافته که بگوید دیگران ماییم؛ بنابراین ما نظاره‌گر نویسندگان‌مان هستیم که در واقع خود ما هستند.
در ادامه این مراسم کتاب «کارت دعوت» اثر منتخب اعضای پایگاه نقد داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان که در نشر جام جم منتشر شده است، رونمایی و از نویسنده کتاب «پس از بیست سال» تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: جایزه جلال آل احمد اشرف بروجردی اختتامیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۸۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما، الهام زارع زاده اصفهانی دبیر اجرایی نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی با حضور در برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر درباره فراخوان این جایزه صحبت کرد.

سوال: از این جشنواره و ساختاری بگویید.
زارع زاده اصفهانی: ساختار جشنواره، رقابتی و ترویجی است که بخش رقابتی آن که با اعلام فراخوان، نشست خبری و رونمایی از پوستر (اعلان) برگزار شد.

سوال: محورهای این جشنواره چیست؟
زارع زاده: این جایزه در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه و طرح داستان برگزار می شود و چون در اولین دوره آن هستیم، همه گروه های سنی با هر موضوعی می توانند در آن شرکت کنند.

سوال: این جایزه در سطح ملی برگزار می شود یا در سطح بین المللی؟
زارع زاده: در اولین دوره در سطح ملی برگزار می شود.

سوال: ارزیابی آثار ارسالی به چه صورتی انجام می شود؟
زارع زاده: با توجه به اینکه موضع جایزه داستان و بازآفرینی به صورت آزاد است، آثار دریافتی دسته بندی می شوند، سپس با انتخاب داوران ارزیابی خواهند شد.

سوال: در حال حاضر وضعیت داستان و قصه نویسی در کشور چگونه است؟
زارع زاده: نیازمان به داستان روزانه و روزمره است. از گفتگوهای عادی گرفته تا استفاده از فضای مجازی، تلویزیون، نمایش، فیلم، سریال، پویا نمایی و بازی ها که همگی دارای داستانی است و به تازگی کسب و کارهایمان هم برای خود داستانی دارند.

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از ۷۲ سال غیبت (+عکس)
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • یادمان و جایزه معماری میرمیران برگزار می‌شود
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد
  • «احمد» در هند جایزه گرفت
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • جشنواره معلولین هند به مستند «احمد» جایزه داد