Web Analytics Made Easy - Statcounter

مروئه وامقی روانپزشک و مسئول مرکز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انواع خشونت (کودک آزاری) در کودکان اظهار کرد: خشونت به چهار دسته جسمی، روانی، جنسی و مسامحه یا سهل انگاری در برآورده کردن نیاز‌های کودک تقسیم‌بندی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله خشونت‌های جسمی می‌توان به هل دادن، سیلی زدن، سوزاندن و شکستن دست‌ها و پا‌های کودک اشاره کرد. آزار‌های جسمانی گاه به حدی شدید هستند که می‌توانند مرگ کودک را به همراه داشته باشند.

او بیان کرد: خشونت‌های روانی می‌توانند طیف خفیف تا شدیدی داشته باشند. اذیت و آزار جنسی کودک هم جزو خشونت‌های جنسی است. منظور از سهل انگاری در برآورده کردن نیاز‌های کودک این است که والدین یا مراقبان کودک به وظایفی که در برابر کودک دارند، به درستی عمل نمی‌کنند.

این روانپزشک افزود: طبق مطالعه انجام شده در سال ۸۵ روی ۴۰ کودک که مورد خشونت قرار گرفته بودند، معلوم شد که در این بررسی بیشترین نوع خشونت‌ها مربوط به خشونت‌های جسمی است، برخی مطالعات هم در این دوره میزان خشونت‌های روانی را بالاتر می‌دانستند. خشونت‌های جسمی اغلب با خشونت‌های روانی همراه هستند. خشونت‌های جنسی به علت حساس بودن موضوع کمتر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: نشانه‌های کودک آزاری که والدین باید جدی بگیرند

وامقی تاکید کرد: پیامد‌های کودک آزاری با توجه به سن کودک متفاوت است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که هر چه سن کودک پایین‌تر باشد، احتمال وقوع خشونت بیشتر است. برخی خشونت‌ها مربوط به دوره‌های خاصی است به طور مثال خشونت‌های جنسی در بین دختران نوجوان بیشتر اتفاق می‌افتد همچنین کودکانی که معلولیت‌های جسمی و روانی دارند نسبت به دیگران بیشتر در معرض خشونت هستند. از سوی دیگر والدینی که به معلولیت جسمی و روانی دچار هستند هم ممکن است نسبت به فرزندانشان مرتکب خشونت شوند.

کودک آزاری در بین والدینی که تحصیلات پایین‌تری دارند، بیشتر دیده می‌شود

او تصریح کرد: هر چه میزان تحصیلات والدین پایین‌تر باشد، شیوع کودک آزاری بیشتر است همچنین در مواردی که پدر خانواده بیکار است و خانواده زیر بار فشار‌های اجتماعی و اقتصادی قرار دارد، خشونت بیشتر دیده می‌شود. اعتیاد والدین هم به طور مستقیم می‌تواند افزایش خشونت در کودکان را به همراه داشته باشد.

این روانپزشک گفت: کودک آزاری می‌تواند بر رشد، تکامل و یادگیری کودک اثر منفی بگذارد و اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی را در او ایجاد کند که این اختلالات می‌توانند تا دوران بزرگسالی هم ادامه پیدا کنند. در خانواده‌هایی که کودکان تحت خشونت والدینشان قرار می‌گیرند اغلب شوهر نسبت به همسرش هم خشونت اعمال می‌کند، بنابراین فرزندان در این خانواده‌ها یاد می‌گیرند که در آینده با همسر و فرزندانشان رفتاری خشونت‌آمیز داشته باشند به عبارتی چرخه خشونت در خانواده شکل می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: بیش از ٢هزار مورد کودک آزاری در سال ۹۵/ آمار کودک آزاری در ایران واقعی نیست

وامقی یادآوری کرد: به طور کلی برای کاهش کودک آزاری در جامعه باید سیستم حمایت از کودک وجود داشته باشد. سیستم درمانی هم باید بتواند کودکانی را که تحت خشونت قرار گرفته‌اند، به درستی شناسایی کند و آن‌ها را به دستگاه‌های مربوط ارجاع دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کودک آزاری اختلالات روانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۰۹۸۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات روحی و روانی تایرل مالاسیا حقیقت ندارند

تایرل مالاسیا تقریبا فصل جاری را به صورت کامل به دلیل مصدومیت از دست داده است. 

طرفداری | بحران مصدومیت مدافع هلندی منچستریونایتد تبدیل به معمایی بزرگ شده است. روزهای گذشته رسانه‌های آلمانی اعتقاد داشتند تایرل مالاسیا در کنار مصدومیت، با مشکلات روحی و روانی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. 

به گزارش دیلی میل؛ اخبار رسانه‌های آلمانی مبنی بر این که سرچشمه غیبت طولانی مدت تایرل مالاسیا بیماری روحی و روانی او است، حقیقت ندارند. مدافع چپ منچستریونایتد به دلیل عمل زانو احتمالا تا پایان فصل قادر به همراهی تیمش نخواهد بود. مالاسیا قطعا در دوران نقاهت بلندمدت خود با چالش‌‌های روانی دست و پنجه نرم کرده است اما مصدومیت‌ها در کنار عواملی که مانع از بازگشتند او شدند، دلیل عصلی غیبت او محسوب می‌شود. مدافع 24 ساله با آسیب مینیسک زانو مواجه شده است. او بخشی از زمان پس از عمل جراحی را در خانه‌اش در هلند سپری کرد، اما در حال حاضر در کارینگتون روی بهبودی خود کار می‌کند و تمرکزش بر آمادگی برای شروع فصل آینده خواهد بود.

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • خدمات دهی اورژانس اجتماعی بهزیستی خوزستان به مردم و مسافران
  • در اقامتگاه دختران معلول جسمی و ذهنی ابن الرضا (ع)قم چه می‌گذرد؟+فیلم
  • ببینید | بررسی ۷۵ سال خشونت جنسی اسرائیل علیه زنان فلسطینی!
  • مشکلات روحی و روانی تایرل مالاسیا حقیقت ندارند
  • ۸۶۱ خدمت توسط اورژانس اجتماعی استان بوشهر ارائه شد
  • فاجعه بیمارستان الشفا غزه زمان مرگ رژیم کودک کش اسرائیل را جلو می اندازد
  • کلاس اولی‌ها برای «سنجش سلامت» ثبت‌نام کنند/ محدویت زمان بازگشایی سامانه
  • اولیور کان: اولی هونس مرا یاد سریال وراثت می‌اندازد
  • کلاس اولی‌‌ها برای سنجش سلامت ثبت‌‌نام کنند
  • اعطای مجوز کاشت حلزون به ۱۳۷ مددجوی بهزیستی در زنجان طی سال گذشته