Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رئیس پارک ملی لار گفت: در بحث حفاظت از کوهستان و حداقل در البرز کار شایانی نکرده ایم. عده ای کارد برداشته اند و البرز را تیکه و پاره می‌کنند و در حال نابودی البرز هستند و در واقع دیگر نباید اسم آن ها را کوهستان گذاشت و باید شهرستان یا ویلاستان و ساختمان سان و .. به آنها بگوییم. تاریخ انتشار: 01:31 - 24 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۶۰۹۸

فرهاد زندی، رئیس پارک ملی لار در گفت وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، درباره وضعیت کوهستان‌های کشور گفت: یکی از مهمترین زیستگاه‌های کشور زیستگاه‌های کوهستانی هستند که بسیار غنی و دارای منابع فراوان آب‌های شرب و آب‌های روان در تمام زیستگاه‌های دنیا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زندی در ادامه بیان کرد: پارک ملی لار پارکی نسبتا کوهستانی و با منابع آبی فراوان در دو استان تهران و مازندران در شمال شرق استان تهران به وسعت ۷۳ هزار و ۹۰۰ هکتار قرار دارد.

کوهستان نداشته باشیم برف هم نداریم

رئیس پارک ملی لار در ادامه افزود: کوهستان یکی از مهمترین موضوعات کشور‌های دنیا و یکی از مهمترین منابع آب شرب جهان هستند واگر این کوهستان‌ها را نداشته باشیم منابع آب شرب و بارندگی هایی مثل برف و باران را نخواهیم داشت.

زندی در ادامه افزود: حفاظت و نگهداری از کوهستان خیلی مهم است. پوشش کوهستان و نگهداری کوهستان می‌تواند در خنک بودن هوا و اقلیم تاثیر بیشتری داشته باشد هر چه پوشش گیاهی کوهستان بیشتر باشد آب و هوای پایین دست‌ها و مناطق مرتفع خنک‌تر است.

بیشتر بخوانید: ژئوپارک چیست؟/تاریخ ۴٫۶ میلیارد ساله کرهٔ زمین را در ژئوپارک ها ببینید در حال نابودی البرز هستند

زندی در ادامه درباره پدیده کوه خواری بیان کرد: در بحث حفاظت از کوهستان و حداقل در البرز کار شایانی نکرده ایم.  عده ای کارد برداشته اند و البرز را تیکه و پاره می‌کنند و در حال نابودی البرز هستند و در واقع دیگر نباید اسم آن ها را کوهستان گذاشت و باید شهرستان یا ویلاستان و یا ساختمان سان و .. به آنها بگوییم.

برای کوهستان ها هیچ کاری انجام نمی شود

رئیس پارک ملی لار در ادامه افزود: شرایط کوهستان‌های ما اصلا با شرایط بین المللی قابل قیاس نیست و قانون حفاظت از کوهستان ما خیلی ضعیف است. فدراسیون کوهنوری باید در این زمینه به شدت ورود کند چرا که حفاظت از اکوسیستم و منابع طبیعی توسط ادارات محیط زیست انجام می شود ولی برای کوهستان ها هیچ کاری نمی شود.

زندی در ادامه بیان کرد: باید به ورزش‌های کوهنوری توجه شود تا بتوانیم حفاظت از کوهستان را به مردم نشان دهیم.

عدم بهره برداری اقتصادی از کوهستان ها

رئیس پارک ملی لار در ادامه گفت: در کشور ما بهره برداری اقتصادی از کوهستان‌ها نشده و به عنوان مثال می‌توانیم از کوه ها در ورزش‌های کوهستانی استفاده کنیم و یا از گیاهان داروئی کوه های البرز و زاگرس که منبع غنی تولید گیاهان دارویی هستند استفاده کنیم و اگر بتوانیم قوانینی حفاظت از کوهستان‌ها را تقویت کنیم می‌توانیم مقدار زیادی از گیاهان دارویی را از کوهستان‌های سرد و خشک و گرم و خشک ایران تامین کنیم.

مدیر پارک ملی لار در ادامه افزود: یکی دیگر از جاذبه های کوهستان های انواع پرندگانی هستند که  در رشته کوه‌های بالای ۳ هزار و ۵۰۰ متر زندگی می کنند و باید آن‌ها را به دنیا بشناسانیم، ولی به شرایط ایده آل نرسیده و از آن خیلی فاصله داریم.

وی در ادامه تاکید کرد: تا قوانین سفت و سخت حفاظت از کوهستان ها را نداشته باشیم فرهنگ سازی نمی تواند جلوی کوه خواری را بگیرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: محیط زیست محیط زیست کوهستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۰۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسداد یک هزار حلقه چاه و پیشگیری از هدررفت ۶ میلیون متر مکعب آب در البرز

محمد جهانشاهی گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و ضرورت صیانت از سفره های زیر زمینی ، امسال نیز طرح شناسایی و انسداد چاههای غیر مجاز آب در استان البرز به ویژه دشت های کرج و فردیس تشدید شده است.

وی بیان کرد: برای جلوگیری از هدررفت آب ها تاکنون ۳۴۰ حلقه چاه آب مجاز در شهرستان های کرج و فردیس به کنتورهای هوشمند مجهز شده است.

جهانشاهی افزود: سال گذشته ۸۰ دستگاه حفاری غیر مجاز چاه در ۲ شهرستان کرج و فردیس جمع آوری و توقیف شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان های کرج و فردیس گفت: ۲۲ تیم ویژه شناسایی چاه های غیر مجاز و ناظر بر منابع آب سطحی و زیر زمینی در استان البرز فعال شده که بیشتر آن ها در کرج و فردیس مشغول پایش منابع آبی هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/۳۱ فروردین ماه
  • بررسی مسائل و مشکلات مرکز علم و فناوری خوی
  • بهره برداری از پاسگاه محیط بانی صیدوا در مهدیشهر
  • انسداد یک هزار حلقه چاه و پیشگیری از هدررفت ۶ میلیون متر مکعب آب در البرز
  • معاون رئیس‌جمهور پاسگاه محیط‌‍‌بانی مهدیشهر را بهره‌برداری کرد
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/۳۰ فروردین ماه
  • دستگیری ۲ شکارچی در پارک ملی/ ۲۷ فشنگ چهار پاره کشف شد
  • سقوط خودرو در کوهستان پارک پنجه علی بندرعباس؛ حادثه خسارت جانی نداشته است
  • دستگیری ۴۷ فرد مرتبط با تخلفات میراث‌فرهنگی در البرز
  • آخرین وضعیت ترافیکی راه‌های البرز/۲۹ فروردین ماه