Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دوره‌ای که قدرت جهانی آمریکا در حوزه سیاسی و نظامی به دلیل جنگ‌افروزی‌های متعدد تضعیف شده است، دولت ترامپ سبک جنگ را تغییر داده و استفاده از تهدید دلار، تحریم،  تهاجم و افزایش تعرفه اقتصادی علیه کشورها را در دستور کار قرار داده است.
بازگرداندن تحریم‌ها و افزایش آنها علیه ایران و جنگ تجاری با چین، اتحادیه اروپا و همسایگان آمریکا روشی است که ترامپ سعی کرده آنها را جایگزین جنگ سخت‌افزاری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیاست ارزی، دلار را در برخی بازارها از سکه انداخت.

دلار قوی، آمریکای ضعیف
منوچین یکی از مجریان جنگ‌های اقتصادی آمریکا در دولت ترامپ است که در مصاحبه روز شنبه با شبکه سی. ان. بی. سی علت این نوع حملات را چنین توضیح داد: دلار، قوی بوده زیرا اقتصاد آمریکا قوی است و مردم می‌خواهند دلار و امنیت آن را حفظ کنند. به همین دلیل، تحریم را یک مسوولیت بسیار جدی می‌دانیم. در واقع از هر تحریمی که اعمال می‌کنیم، حمایت می‌کنم.
در حالی که محافل رسانه‌ای، سیاسی و اقتصادی دنیا وضع تعرفه چند صد میلیاردی بر کالاهای چینی و تحریم ایران را جنگ تجاری و اقتصادی می‌نامند، منوچین ادعا کرد: بگذارید به صراحت بگویم که ما از دلار آمریکا به عنوان سلاح استفاده نمی‌کنیم.
او حتی مدعی شد که تحریم علیه کشورهایی مانند ایران به مثابه اقدامی برای جلوگیری از بروز جنگ استفاده می‌شود.

وی افزود: تحریم جایگزین مهمی برای درگیری‌های نظامی است. به همین دلیل از تحریم استفاده می‌کنیم. به عقیده من، این مساله کارساز می‌باشد.
منوچین تحریم و تعرفه را یک وظیفه می‌داند و می‌گوید: چه در مورد کره شمالی و چه برای ایران یا هر کشور دیگری باشد مسئولیت اجرای تحریم‌ها را بسیار جدی می‌گیریم. حق داریم علیه کسانی که از دلار استفاده می‌کنند محدودیت ایجاد کنیم.
به نظر می‌رسد وزیر خزانه‌داری آمریکا جنگ اقتصادی را در کوتاه مدت نتیجه‌بخش ارزیابی می‌کند و بر این باور است که «اگر در طولانی مدت مراقب نباشیم مردم به دنبال استفاده از ارزهای دیگری خواهند بود.»

دنیا در جستجوی امنیت ارزی
کابوسی که منوچین نگران آن است سال‌هاست که شروع شده و کشورهای زیادی پیدا شده‌اند که علاقه دارند به جای دلار آمریکا ارزهای دیگری در جیب و خزانه خود بگذارند. چین و اروپا فعالانه تلاش کرده‌اند تا ارزهای خود را جایگزین دلار کنند، به ویژه آن را سپری در برابر تحریم‌ها و تعرفه‌های آمریکا می‌دانند.
آمریکا برای فشار بر کشورهایی مانند کره شمالی، ایران و ونزوئلا معامله دلاری با این کشورها را ممنوع کرده است. وزارت خزانه‌داری اعلام کرده که ۶ هزار و ۳۰۰ فرد و نهاد را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است و بیش از ۲۰ کشور به نحوی تحریم شده‌اند.
تحریم‌های آمریکا توان بازرگانی کشورهای اروپایی را که مایل به همکاری تجاری با ایران هستند تحت تاثیر قرار داده است.

برخی کشورها به دنبال آن هستند که یورو یا ارزهایی مانند یوان چین یا ارز رمزی را جایگزین دلار کنند تا از تحریم‌های آمریکا در امان باشند.
در این میان، اروپا وابستگی بیشتری به دلار دارد. برای نمونه، ۸۰ درصد از پرداخت‌های بخش انرژی با دلار تسویه می‌شود. «ژان کلود یونکر» رییس سابق کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۸ این مساله را «بیهوده» خوانده بود. اروپایی‌ها سعی کردند از تحریم‌های ضدایرانی آمریکا فرصتی برای کاهش وابستگی به دلار خلق کنند.
فرانسه، آلمان و انگلیس چند ماه پیش سامانه‌ای به نام «اینستکس» و بر مبنای یورو ایجاد کردند تا بتواند تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزنند. هر چند این سامانه تاثیرگذاری اقتصادی خود را نشان نداده اما نشانه‌ای از آن است که حتی متحدان واشنگتن به دنبال جایگزین کردن دلار با ارزهای دیگری هستند تا مخالفت خود را با سیاست‌های واشنگتن نشان دهند.
بانک مرکزی روسیه نیز از سال ۲۰۱۳ تلاش کرده است تا تراکنش دلاری در پرداخت‌های داخلی و خارجی را کاهش دهد. صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۶ یوان چین را در رده ارزهایی مانند دلار، یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس قرار داد و گفت که این اقدام «جذابیت یوان به عنوان یک ذخیره ارزی را افزایش می‌دهد.»
همچنین صندوق بین‌المللی پول در گزارشی تایید کرد که نقش دلار به عنوان اصلی‌ترین ذخیره ارزی به تدریج در حال کاهش است.

طبق گزارش این نهاد بین‌المللی، سهم دلار به عنوان ذخیره ارزی کشورها از ۷۳ درصد در سال ۲۰۰۱ به ۶۲ درصد در سال ۲۰۱۸ رسید.
شورای جهانی طلا هم امسال خبر بدی به آمریکا داد و اعلام کرد که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان خرید طلا را به بالاترین حد رسانده‌اند. حتی کشورهایی مانند مجارستان و صربستان که سال‌های قبل خرید طلا نداشتند به این بازار بازگشته‌اند.
«ماهاتیر محمد» نخست‌وزیر مالزی به کشورهای شرق آسیا پیشنهاد کرده است که یک ارز جدید با پشتوانه طلا ایجاد کنند تا سلطه دلار را از بین ببرند.

وی معتقد است که ارز جدید باید بر مبنای طلا باشد، زیرا طلا دارایی پایداری است و در عین حال سلطه دلار در تجارت بین‌المللی را نیز از بین می‌برد.
این رویکرد نشان می‌دهد سیستم پولی بین‌المللی در حال تغییر به سمت ساختاری است که در آن دلار آمریکا نقش خود را از دست می‌دهد.

به گفته کارشناسان، این تحولات باعث خواهد شد سیستم پولی بین‌المللی به سمت یک سیستم چند ارزی و منطقه‌ای شدن ذخایر ارزی حرکت کند. این تغییرات دلار را تضعیف خواهد کرد و طلا می‌تواند در این دورانِ گذار نقش محافظ را ایفا کند.
«جیکوب لو»، وزیر خزانه‌داری آمریکا در دولت باراک اوباما رییس جمهوری سابق این کشور معتقد است ایالات متحده ممکن است بخشی از قدرتی را که مدت‌ها داشته از دست بدهد.

وی معتقد است دنیا اکنون برای کسانی که می‌خواهند از ارز امریکا استفاده نکنند، راه‌های جایگزینی دارد.

برچسب‌ها دولت ترامپ اتحادیه اروپا دلار چین بانک مرکزی روسیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت ترامپ اتحادیه اروپا دلار چین بانک مرکزی روسیه دولت ترامپ اتحادیه اروپا دلار چین بانک مرکزی روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایتالیا: گروه هفت آماده اعمال تحریم علیه دشمنان اسراییل است

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پنجم نوامبر سال جاری میلادی باید بار دیگر برابر دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوریخواهان برای حفظ سکان کاخ سفید به رقابت بپردازد. از آنجا که مسئله اقتصاد یکی از تاثیرگذارترین موارد بر رای دهندگان آمریکایی محسوب می‌شود، دولت بایدن به دنبال حفظ آرامش اقتصادی جهان در سال انتخابات است. از این رو، تعجبی ندارد که کاخ سفید و شرکایش به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تنبیه‌های تحریمی علیه دشمنان اسراییل به جای ورود نظامی به مسئله هستند.

به گزارش الجزیره، ایتالیا، رئیس دوره‌ای گروه هفت (هفت کشور صنعتی همفکر آمریکا) امروز (دوشنبه) از آمادگی این گروه برای اعمال تحریم‌های تازه علیه دشمنان اسراییل خبر داد. 

آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا در این باره گفت: گروه هفت اگر ضرورت ببیند که تحریم‌های بیشتری را علیه افرادی که به طور آشکارا علیه اسراییل فعال هستند اعمال کند، از جمله حامیان تروریسم و حماس، این امکان وجود دارد که چنین کاری را انجام دهد. ما باید در این زمینه بسیار جدی بوده و هماهنگ با یکدیگر عمل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تبعات سنگین احتمالی خاطر نشان کرد: حمله ایران یک اشتباه بزرگ برای تهران بوده، اما این مسئله برای اسراییل مثبت بود، زیرا کارآمدی سیستم پدافند هوایی این رژیم را آشکار کرد. 

تاجانی تاکید کرد: پیامی گخ تهران از این حمله ارسال کرد در مسیر درستی است. این عملیات تنها یک حمله بود. همچنین واکنش دولت اسراییل به این حمله مثبت بود. 

وزیر خارجه ایتالیا در پایان تصریح کرد رم به طور قاطع با هر گونه عملیات تهاجمی اسراییل در جنوب غزه و منطقه رفح مخالف است و بار‌ها خواستار استقرار آتش بس و آزادی اسرای اسراییلی از بند حماس شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • آمریکا تحریم‌های جدید علیه ایران اعمال می‌کند
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • آکسیوس: آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • رویترز: بایدن تحریم نفتی را از لیست گزینه‌های پاسخ به ایران خط زده است
  • ایتالیا: گروه هفت آماده اعمال تحریم علیه دشمنان اسراییل است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است