Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@07:14:58 GMT

آشنایی با شیوه‌های جدید کلاهبرداری مجازی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۱۴۶۴

آشنایی با شیوه‌های جدید کلاهبرداری مجازی

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ به تشریح برخی از جدیدترین شگردهای کلاهبرداری در فضای مجازی پرداخت.

به گزارش «تابناک»، سرهنگ تورج کاظمی در گفتگو با ایسنا دراین‌باره گفت: این‌روزها شیوه‌های جدیدی برای کلاهبرداری از شهروندان در فضای مجازی باب شده است که هربار با توجه به موج خبری ایجاد شده یا مناسبت‌های مختلف شاهد افزایش یا کاهش آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیوه‌هایی تحت پوشش کمک مالی به موسسه‌های خیریه و افراد بی سرپرست، انجمن حمایت از بیماران خاص، ثبت نام در سایت هدفمندی یارانه ها و سهام عدالت، ثبت نام کارت سوخت، تبلیغ و فروش سوالات امتحانات نهایی و کنکور، نرم افزارهای نذری یاب و ... از جمله این موارد است.

وی ادامه داد:‌ برخی از افراد شیاد و سودجو با طراحی سایت، کانال و گروه هایی در شبکه‌های اجتماعی درصدد تشویق و ترغیب کاربران به همکاری در امور خیریه و کمک به خانواده‌های کم بضاعت در قالب طرح ایتام و محسنین هستند و با ارسال آدرسی شبیه سازی شده به درگاه‌های پرداخت بانکی از کاربران فضای مجازی، کلاهبرداری می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه اعتماد، طمع و ساده لوحی عامل‌هایی است که کاربران را در فضای مجازی دچار مشکل و دردسر می کند، گفت: مجرمان فضای مجازی هویت واقعی خود را کتمان کنند و برای نیل به اهداف سوء و به دست آوردن اموال شهروندان هویتهای غیر واقعی معرفی و با تبلیغات دروغین از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند. مجرمان سایبری با تشکیل گروه و کانال‌هایی با عنوان‌های گمراه کننده اعم از کانال‌های پزشکی و انجمن‌های حمایت از بیماران خاص ثبت نام شهروندان در سایتهای دولتی نظیر سهام عدالت، یارانه در صدد اخاذی و کلاهبرداری از شهروندان و متقاضیان این گونه خدمات هستند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ درباره راهکارهای پیشگیری از افتادن در دام این کلاهبرداران نیز اظهار کرد: شهروندان باید از منابع معتبر برای انجام این امور ثبت‌نام خود را انجام دهند و قبل از واریز هر گونه مبلغی در این خصوص تحقیق کنند تا فریب تبلیغات دروغین این نوع کانالها را در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نخورند.

به گفته وی، از دیگر شیوه کلاهبرداران ارسال پست الکترونیک، به کاربران اینترنتی با عناوین اقامت در کشورهای توریستی، کاریابی، تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا و ... است که در این شیوه افراد پس از کسب اعتماد، کاربر را مجاب به واریز مبلغی به حساب خود کرده و ناپدید می‌شوند.

کاظمی ادامه داد:‌ به شهروندان توصیه می شود ایمیل خود را در اختیار افراد ناشناس مراقب ندهند. چون کلاهبرداران با شیوه های مهندسی و اجتماعی، فرد را به واریز پول متقاعد می کنند.

رییس پلیس فتای تهران بزرگ در مورد فعالیت نرم افزارهای نذری یابی و... نیز گفت: نرم افزارهایی با عنوان نذری یاب که بعضا در ایام عزاداری‌ها در فضای مجازی حضور پرنگ تری دارند از شیوه‌های دیگر کلاهبرداری است. این نرم افزارهای جعلی در شبکه های اجتماعی افراد را ترغیب به دانلود و خرید اینگونه برنامه‌ها می کنند و برای خرید مبالغی را مطالبه و یا اینکه کاربر را به صفحات درگاه های جعلی بانک هدایت می کنند که با سرقت داده‌ها توسط فیشر، وجوهی از حساب کاربران فضای مجازی کسر می‌شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا شهاب باران محسن پورسیدآقایی پست پلاس طرح ملی مسکن مجید بهرامی بوریس جانسون پلیس فتا کلاهبرداری فضای مجازی شیوه های جدید کلاهبرداری شبکه های اجتماعی انتخابات مجلس یازدهم آنفلوانزا شهاب باران محسن پورسیدآقایی پست پلاس طرح ملی مسکن مجید بهرامی بوریس جانسون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد

رضا یعقوبی گفت: پیرو گزارش پلیس فتای شهرستان زرند در خصوص انتشار محتوای مجرمانه و تصاویر نامتعارف در فضای مجازی، دستور مسدود سازی ۵ صفحه مجازی صادر ‌و گردانندگان آن ها تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.

وی با اعلام اینکه ایجاد بستری امن و سالم در فضای مجازی از اولویت‌های دستگاه قضایی است، افزود: برابر رصد و پایش فضای مجازی که به طور مستمر از طریق پلیس امنیت اخلاقی شهرستان و دیگر نهادهای امنیتی انجام می شود، با دریافت گزارش فعالیت غیر اخلاقی ۵ صفحه که در شبکه های اجتماعی اقدام به ترویج رفتارهای خلاف اخلاق و عفت عمومی در بین جوانان می کردند، شناسایی شدند و فورا صاحبان این صفحات برای پاسخگویی به دادسرای زرند احضار شدند.

وی ادامه داد: با تشکیل پرونده قضایی و احضار متهمین، ضمن تفهیم اتهام، قرار تامین متناسب برای متهمین صادر و با صدور قرار نظارت قضایی، از فعالیت این صفحات با لحاظ مقررات قانونی جلوگیری به عمل آمده تا روند رسیدگی قانونی به جرائم ارتکابی ادامه یابد‌.

وی با اشاره به اینکه بایستی سلامت ذهن و روح افراد و به ویژه کودکان و نوجوانان به هر طریق ممکن از آلودگی‌های فضای مجازی حفظ شود، به کاربران فضاهای مجازی هشدار داد: فعالیت آن ها در فضای مجازی مورد رصد و ردیابی مستمر واقع شده و با هر عمل غیر اخلاقی و مجرمانه از قبیل انتشار تصاویر مستهجن، مبتذل، توهین و تهدید و قدرت نمایی در فضای مجازی که امنیت روحی، روانی، اخلاقی و جسمانی افراد و جامعه را به خطر بیندازد، برابر قانون برخورد می شود. 

یعقوبی با اشاره به ماده ۷۴۲ کتاب تعزیرات قانون مجازات اسلامی افزود: دستگاه قضایی به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا عده‌ای اندک فضای مجازی را بستری برای فروپاشی بنیان خانواده‌ها و ترویج انحرافات اخلاقی و آلودگی اذهان قرار دهند و به طور قطع قضات محاکم قضایی زرند نیز آرای بازدارنده ای برای مجازات این افراد صادر خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • ۵ صفحه مجازی هنجارشکن مسدود شد
  • کنکوری‌ها مراقب شگردهای کلاهبرداران باشند
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • با آگهی‌های اجارهٔ ارزان خانه گول نخورید!
  • آگهی‌های دروغین اجاره ارزان خانه؛ بیعانه ندهید!
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی
  • مسدود شدن ۲۱ صفحه اینستاگرامی هنجارشکن
  • هشدار پلیس فتا نسبت به کلاهبرداری به بهانه فروش سوالات کنکور
  • فریب افراد سودجو و فرصت‌طلب را نخورید
  • هشدار پلیس فتا به کنکوری‌ها