Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-25@01:37:41 GMT

رشد ۲۴۵ درصدی بارندگی در استان هرمزگان

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۱۷۵۲

رشد ۲۴۵ درصدی بارندگی در استان هرمزگان

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای میزان بارندگی سال آبی جاری تا کنون در استان هرمزگان را ۶۸.۴ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره طولانی‌مدت ۲۴۵ درصد رشد داشته‌است که به نظر می رسد وارد دوره تر سالی شده ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ هوشنگ ملایی پراکندگی بارش در سطح استان را متفاوت اعلام کرد و اظهار داشت : کمترین میزان بارندگی در سال آبی جاری استان هرمزگان مربوط به منطقه باغات از توابع شهرستان حاجی‌آباد با ۱۸ میلی‌متر و بیشترین میزان مربوط به شهرستان پارسیان با ۱۲۲ میلی‌متر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ذخیره کنونی آب سد استقلال میناب را ۵۲ میلیون مترمکعب ، سدهای شمیل و نیان ۲۷ میلیون مترمکعب و سد جگین ۱۷۰ میلیون مترمکعب ذکر کرد و گفت: وزارت نیرو در حال انجام طرح‌های بزرگ در قالب طرح الف و ب است، طرح الف مربوط به طرح‌های بخش آب و طرح ب مربوط به طرح‌های بخش برق است.

ملایی شاخص‌ترین طرح عمرانی استان را احداث سد مخزنی سرنی با ظرفیت ۶۰ میلیون مترمکعب و خط انتقال آن با ۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی این سد در سال ۹۴ آغاز شد و اکنون آماده بهره‌برداری است و حدود ۶ میلیون مترمکعب آبگیری شده است همچنین تصفیه‌خانه این سد نیز در نیمه دوم سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه سالیانه حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی برداشت اضافه داریم، تصریح کرد: یکی از راههای بهبود وضعیت بهره‌برداران بخش آب‌های زیرزمینی ، نصب کنتور است، که در حال حاضر از ۲۰ هزار حلقه چاق در استان، تاکنون حدود ۵ هزار و ۵۰۰ معادل ۲۵ درصد چاه‌ها مجهز به کنتور شده‌اند.

ملایی همچنین به اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در سطح استان با همکاری جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی میناب مجهز به آبیاری تحت‌فشار شده‌اند و آب مورد نیاز شبکه آبیاری میناب از محل سدهای شمیل و نیان تأمین میشود.

وی با اعلام اینکه اجرای این طرح، رضایتمندی مردم را به دنبال داشته و ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی داشتیم خاطر نشان کرد: با این اقدام توانستیم آب کشاورزی و آب شرب میناب را تامین کنیم که این امر کاهش  هزینه‌های کشاورزان را به دنبال داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مجموع چاه‌های مشمول پروانه استان را ۴ هزار حلقه عنوان کرد و گفت: تاکنون کارهای خوبی برای رضایتمندی مردم انجام داده ایم و سعی کردیم کلیه خدمات شرکت را به‌صورت الکترونیکی عرضه کنیم که در این راستا افراد می‌توانند برای پیگیری پرونده‌های چاه خود به‌صورت الکترونیکی اقدام کنند.

ملایی خاطر نشان کرد:همچنین با راه اندازی سامانه استعلامات امکان ثبت استعلام به‌صورت الکترونیکی فراهم شده و کلیه استعلامات مهندسی رودخانه‌ها، سواحل دریا و تأمین آب در حوزه‌های صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و ...از این طریق انجام می شود.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو و اجرای طرح‌های گردشگری گفت: ما در هرمزگان به دلیل نبود زیرساختهای لازم، تاکنون سدها را در اختیار بخش گردشگری قرار نداده بودیم اما در حال حاضر با توجه به ظرفیت‌های گردشگری استان به‌ خصوص در زمینهٔ چشمه‌های آب گرم در حال شناسایی و مطالعه طرح‌های گردشگری هستیم که در این خصوص طرح گردشگری رودخانه هدیش به مساحت هزار هکتار از ساحل دریا تا تل سیاه در نظر گرفته شده است.

 این مقام مسئول از دشت کهورستان به عنوان یکی از بحرانی‌ترین دشت‌های استان یاد کرد و گفت:متأسفانه از منابع آبی این دشت بیش از ۶۰ درصد اضافه برداشت شده که پیش بینی می کنیم با نصب کنتور و اجرای طرح‌های تغذیه مصنوعی و کاهش برداشت ، به بهبود شرایط این دشت کمک کنیم.

ملایی در بخشی دیگر از سخنان خود به اجرای طرح‌های انتقال آب از چشمه سبز پوشان به طول ۱۷ کیلومتر به منطقه گنج و هاشم‌آباد، سد تغذیه مصنوعی در بستک با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان و طرح‌های کوچک تأمین آب اشاره کرد و با بیان اینکه طرح انتقال آب به یکدار جاسک با هدف توسعه کشاورزی و ایجاد اشتغال پایدار حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، افزود:همچنین ۱۴ نقطه ساماندهی رودخانه‌ها را در دستور کار داریم، رودخانه رویدر شاخص‌ترین طرح ساماندهی‌مان بوده که بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از رویدر در برابر خطرات سیل محافظت می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تصریح کرد: سه پروژه مهم افزایش ایمنی رودخانه تاسبر با اعتبار صد میلیارد تومان، رودخانه جلابی و رودخانه جاماش با ۲۲ میلیارد تومان اعتبار در برابر سیل را در دست اقدام داریم.

وی در ادامه به پروژه مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی در شهر بندرعباس، طرح تأمین آب بندرعباس از سد شمیل، نوسازی فاز دوم خط میناب بندرعباس شامل ۱۴ کیلومتر اشاره کرد و گفت: ساماندهی و زیباسازی تالاب ۲۲ بهمن نیز در حال مطالعه و اجرا است.

ملایی خاطرنشان کرد: ساخت یک سد در منطقه درکاه بشاگرد با حجم دو و نیم میلیون مترمکعب و اعتبار ۳۰ میلیارد تومان، ساخت سد زیرزمینی دشت بلیت بشاگرد با حجم دو و نیم میلیون مترمکعب برای تأمین آب صد هکتار اراضی شناسایی شده، ساخت یک پل - سد در منطقه رودخانه شریفی با حجم ۱۳ میلیون مترمکعب برای تأمین آب دشت بارق و ایجاد یک شهرک گلخانه‌ای بزرگ در این منطقه از پروژه‌های در دست اجرای ما در شهرستان بشاگرد هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همچنین از امکان احداث سد بر روی ده رودخانه استان هرمزگان خبر داد و گفت: احداث این سدها در دست مطالعه است و بنا داریم در این پروژه ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تالاب رشد شاخص صنعت و معدن هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسدود شدن کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس ، معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز گفت: کنارگذر‌های رودخانه خشک شیراز به دلیل بارندگی و حفظ ایمنی شهروندان تا اطلاع ثانوی مسدود هستند.
 روح‌الله خوشبخت با اشاره به آمادگی شهرداری شیراز را برای ارائه خدمات به شهروندان اعلام و اظهار کرد: از شهروندان گرامی تقاضا می‌شود تا بازگشت شرایط جوی پایدار به هشدار‌ها توجه و با مسئولان همکاری کنند.
معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری شیراز با تصریح بر انسداد کنارگذر‌های رودخانه خشک شیراز به دلیل بارندگی و حفظ ایمنی شهروندان گفت: شهروندان هرگونه مشکلی را به سامانه‌های مرکز ارتباطات مردمی ۱۳۷ و ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اطلاع داده تا همکاران ستاد مدیریت بحران شهرداری شیراز در کمترین زمان ممکن برای رفع آن مشکل اقدام می‌کنند.
وی گفت: با توجه به هشدار هواشناسی از سفر‌های غیرضروری با خودرو‌های شخصی در سطح شهر پرهیزکرده و از تجمع در حریم و بستر رودخانه  خودداری شود.

دیگر خبرها

  • افزایش ذخایر آبی سدهای مازندران
  • مسدود شدن کنارگذرهای رودخانه خشک شیراز
  • تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد در مواجهه با سیل
  • تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد جهت مواجهه با سیل
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • چرا مردم هشدار‌های سیل را جدی نمی‌گیرند؟
  • حال خوب سد شیرین‌دره بعد از بارندگی‌های بهاری + تصویر
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در هرمزگان
  • هشدار جوی سطح نارنجی در هرمزگان صادر شد