Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه فعالیتهای قرآنی ـ مدرس و قاری ممتاز شهرستان بروجن با تأکید بر اینکه فعالیت در زمینه آموزش تواشیح در مدارس بروجن دو سال بیشتر دوام نیاورد، گفت: ادامه آن روند در مدارس مختلف قطعاً نتیجه مبارکی داشت و سبب رونق و نهادینه شدن تواشیح در میان دانش‌آموزان می‌شد.

هنرهای آیینی و به‌ویژه تواشیح، نقش مؤثری در تغییر سبک زندگی نوجوانان و جوانان دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش تواشیح به دانش‌آموزان می‌تواند جایگزین پدیده‌های نوظهوری باشد که باید از سبک زندگی دانش‌آموزان خط بخورد.

ظهور پدیده‌هایی مانند گوشی همراه و اینترنت که دسترسی نوجوان و جوان را به انبوهی از مطالب غیر اخلاقی و شبهه‌آفرین آسان کرده است، لزوم پرداختن به نمودهای مختلف دینی و قرآنی از جمله تواشیح را صدچندان می‌کند.

برای ایجاد فضای سالم و دینی در میان دانش‌آموزان باید از راه فرهنگی وارد شد تا سبک غالب بر مدارس را تغییر داد که تواشیح علاوه بر اثرگذاری معنوی و دینی، از حیث هنری‌ نیز نوجوانان را جذب می‌کند.

متأسفانه مشاهده می‌شود که پرداختن به موضوع تواشیح در مدارس بسیار کمرنگ است و به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد متولیان آموزشی باید به دنبال کشف استعدادها و روش‌های جذابی باشند تا جوانان و نوجوانان را به این عرصه سوق دهند.

مهدی خدیوی، قاری ممتاز شهرستان بروجن از جمله قرآنیانی است که تمام کودکی و نوجوانی را از اواخر دهه شصت تا اوایل دهه هشتاد، در گروه تواشیح هشت نفری «راویان وحی» با سرپرستی فرشاد توحیدنیا، معلم پیشکسوت قرآنی، در جای‌جای استان به اجرای برنامه پرداخته‌است.

این گروه با ورود اعضا به سن دانشگاه و تحصیل آن‌ها در شهرهای مختلف، به فعالیت خود پایان می‌دهد.

خدیوی که از چند سال پیش به عنوان نیروی قرآنی در مدارس شهرستان بروجن مشغول کار است، در بدو ورود تصمیم می‌گیرد گروه تواشیح دانش‌آموزی منسجم و موفقی نظیر «یاوران وحی» تشکیل دهد که دو سال در این راه تلاش می‌کند، اما مسئولان بدون در نظر گرفتن تلاش‌ها و دغدغه این معلم قرآن و به علت کمبود نیرو، او را در سمت دیگری مأمور به کار می‌کنند.

به این ترتیب، عملاً چراغ گروه‌های تواشیح دانش‌آموزان در مدارس شهرستان که می‌رفت پروتوش را به سایر مدارس استان بتاباند و به الگویی برای ترویج تواشیح و مدیحه‌سرایی در میان دانش‌آموزان تبدیل شود، خاموش شد.

مهدی خدیوی، مدرس و قاری ممتاز قرآن در بروجن در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به آغاز فعالیتش در زمینه تواشیح، اظهار کرد: سال ۶۸ که در دوران ابتدایی مشغول تحصیل بودم، فراخوانی از سوی کانون آینده‌سازان بروجن در مدارس منتشر و از همه دانش‌آموزان مستعد برای فعالیت در زمینه‌های قرآنی و فرهنگی هنری دعوت شد.

وی افزود: حدود ۵۰۰ دانش‌آموز از این فراخوان استقبال کردند و مرتباً در محل کانون حاضر و علاوه بر بهره‌گیری از آموزش‌ها، از امکانات ورزشی آن مکان نیز برای بازی و مسابقه بهره‌مند می‌شدند.

آغاز فعالیت قرآنی با تواشیح

خدیوی تصریح کرد: در زمینه تواشیح، حدود ۱۰ نفر با سرپرستی استاد توحیدنیا، که در آن زمان دانشجو بود، انتخاب شدند و در نهایت، ۸ نفر از ما به عنوان اعضای ثابت گروه «یاوران وحی بروجن» آموزش و تمرین را آغاز کردیم و در مدت فعالیت که بیش از یک دهه ادامه داشت، اجراهای فراوانی را در سطح استان داشتیم و مقام‌ها و جوایز فراوانی کسب کردیم.

این فعال قرآنی با اشاره به خاطرات دوران فعالیت در این گروه تواشیح، گفت: در آن دوران شور و شوق زیادی برای فعالیت قرآنی وجود داشت و آقای توحیدنیا نوارهای مختلفی از تلاوت‌های استاد عبدالباسط و نیز اجراهای ابتهال‌خوانی و تواشیح و همخوانی در اختیار ما قرار می‌داد و شب و روز ما با حظ معنوی از تلاوت و تمرین قرآن و تواشیح می‌گذشت.

وی تأکید کرد: در آن دوران جشنواره‌های قرآنی متعددی در مناسبت‌های مختلف برگزار می‌شد که گروه تواشیح یاوران وحی حضور فعالی در جشنواره‌ها داشت و تمام رتبه‌های اول را نصیب خود می‌کرد، ضمن اینکه در برنامه‌هایی نظیر افتتاح‌ها، جشن‌ها و سوگ‌های مذهبی و ... از گروه ما برای اجرای تواشیح دعوت می‌شد.

خدیوی در خصوص رتبه‌های کشوری گروه تواشیح یاوران وحی، بیان کرد: در مسابقات کشوری نیز حضور فعال داشتیم که در سال ۷۴ در کرمانشاه به مقام اول کشوری دست یافتیم و سال بعد در ارومیه رتبه سوم را کسب کردیم.

وی در خصوص پایان فعالیت گروه یاوران وحی، گفت: فعالیت ما تا پیش‌دانشگاهی و کنکور دانشگاه ادامه داشت، پس از قبولی هر یک از اعضا در دانشگاه‌های شهرهای مختلف و اشتغال به تحصیل، امکان ادامه کار برایمان مهیا نبود، ضمن اینکه استاد توحیدنیا نیز به دلیل مشغله کاری، قادر به همراهی گروه نبود.

آموزش تواشیح در دارالقرآن آموزش و پرورش

خدیوی در خصوص فعالیت خود در «دارالقرآن بینات» آموزش و پرورش بروجن، تصریح کرد: حدود ۸ سال پیش به عنوان نیروی قرآنی در این دارالقرآن کار خودم را آغاز کردم و علاوه بر فعالیت‌های جاری دارالقرآن در راستای شناسایی استعدادها و آموزش مباحث گوناگون قرآنی، ایجاد یک گروه ثابت و منسجم تواشیح دانش‌آموزی و رقم زدن تجربه به یادماندنی خودم در گروه یاوران وحی برای دانش‌آموزانم را در دستور کار قرار دادم.

وی در خصوص روند کار تشکیل گروه‌های تواشیح در مدارس بروجن، گفت: بنده با هماهنگی با مدیران مدارس، با حضور در صبحگاهِ بسیاری از مدارس پسرانه و دخترانه از دانش‌آموزان برای حضور در دارالقرآن دعوت می‌کردم که البته به مدارس بروجن اکتفا نشد و برای مدارس شهرهای سفیددشت، فرادنبه، نقنه و بلداجی نیز همین روند طی شد.

خدیوی ادامه داد: در نهایت در ۲۰ مدرسه بروجن و شهرهای یاد شده ۲۰ گروه تواشیح تشکیل شد که بر اساس برنامه، آموزش و تمرین با دانش‌آموزان در مدارس یا محل دارالقرآن آغاز شد و به مدت دو سال ادامه داشت که در این مدت، مسابقات تنها در سطح شهرستان برگزار شد و اجازه حضور در مسابقات دیگری به گروه‌های ما داده نشد.

مدارس استان در بخش تواشیح فعالیتی ندارند

این مدرس قرآن در خصوص علت عدم حضور در مسابقات استانی یا کشوری، تصریح کرد: متأسفانه مسئولان مربوط دغدغه‌مند نبودند و با وجود پیگیری‌های فراوان بنده، پاسخشان این بود که سایر مدارس استان در بخش تواشیح فعالیتی ندارند، بنابراین برگزاری مسابقات استانی تواشیح منتفی است.

خدیوی با اشاره به قول‌های مسئولان مبنی بر شرکت دادن گروهی از گروه‌های تواشیح بروجن در مسابقات کشوری در سال جاری، ادامه داد: این قول‌ها نیز عملی نشد و تصمیم بر آن شد که یکی از مؤسسات قرآنی متولی تشکیل گروه تواشیح دانش‌آموزی و شرکت در مسابقات کشوری شود که این اتفاق هم افتاد و متأسفانه نتیجه‌ای کسب نشد.

مسکوت شدن فعالیت دارالقرآن آموزش و پرورش

وی با تأکید بر اینکه فعالیت در زمینه آموزش تواشیح و تشکیل گروه‌های متعدد دانش‌آموزی در بروجن و شهرهای اطراف دو سال بیشتر دوام نیاورد، افزود: متأسفانه تمام تلاش‌های بنده در این دو سال با انتقال اجباری به یک سمت دیگر در آموزش و پرورش بروجن به هدر رفت حال آنکه ادامه آن روند در مدارس مختلف قطعاً نتیجه مبارکی داشت و سبب رونق و نهادینه شدن تواشیح در میان کودکان و نوجوانان می‌شد که نسل آینده را تشکیل می‌دهند، ضمن اینکه چند گروه منسجم و قوی در شهرستان شکل می‌گرفت که قطعاً الگویی به دست سایر مدارس استان می‌داد.

این قاری ممتاز استان تأکید کرد: تحلیلی که می‌توان از نتایج دانش‌آموزان در مسابقات قرآنی داشت این است که دغدغه پرورش استعدادهای قرآنی کمرنگ است، چرا که آماده‌سازی دانش‌آموزان و کسب موفقیت در رشته‌هایی که با محفوظات سر و کار دارند، کار دشواری نیست.

خدیوی در پایان گفت: رشته‌هایی مانند قرائت تحقیق و ترتیل، یا تواشیح نیازمند طی فرایند استعدادیابی و تمرین و پرورش هستند و متاسفانه در سال‌های اخیر کمتر شاهد توفیق دانش‌آموزان در این زمینه هستیم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا چهارمحال و بختیاری تواشیح آموزش قرآن آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، نهضت ملی زندگی با آیه‌ها با هدف تبیین ۳۰ آیه زندگی‌ساز قرآن کریم آغاز شد. در این پویش که توسط جمعی از اندیشمندان قرآنی کشور طراحی شده، ۵۰ آیه محوری قرآن کریم انتخاب شدند که تسلط به آنها می‌تواند مبانی اعتقادی مخاطبین را مستحکم‌تر کند. ماه مبارک رمضان امسال هم نهادها و فعالان قرآنی دست به دست هم داده‌اند تا به یاری خدا حال و هوای کشور را قرآنی تر کنند. زندگی با آیه‌ها؛ حلقه وصل همه فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان امسال بود. این حرکت فراگیر با بهره‌گیری از رسانه در ابعاد و سطوح گوناگون و با توجه به ظرفیت‌ها و اقتضایات ماه مبارک رمضان که مقارن با تعطیلات نوروزی بود به دنبال ایجاد یک حرکت ملی با هم افزایی تمام ظرفیت‌های مردمی و رسمی بود که بحمدلله به ثمر رسید و از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی مهر تأیید گرفت.

در نهضت ملی زندگی با آیه‌ها به منظور ترغیب مردم به آشنایی و انس بیشتر با قرآن کریم جوایز بسیار مادی و معنوی از جمله کمک هزینه حج عمره، کربلا، مشهد مقدس و هزاران هدیه دیگر با کمک بانیان فعالیت‌های قرآنی تهیه شده بود و در قالب چند مسابقه تلویزیونی و اینترنتی به مخاطبان و برندگان اهدا شد.

امسال و در سی و یکمین دوره نمایشگاه قرآن کریم نیز، یکی از تفاوت‌های محسوس با دوره‌های دیگر این نمایشگاه باسابقه محوریت حفظ موضوعی قرآن در قالب طرح جامع مسطورا و براساس آن نهضت زندگی با آیه‌ها بود.

برای همین امر زمانی که به ساعات قرعه کشی این مسابقه در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن و در بخش زندگی با آیه‌ها نزدیک می‌شد، جمعیتی مملو از شور و اشتیاق را در راهروی منتهی به این بخش مشاهده می‌شدند.

آنچه به چشم می‌خورد این بود که این طرح ویژه توانسته است، فراتر از رده‌های سنی مختلف اثر بخشی داشته باشد و مرد و زن، پیر و جوان، کودک و نوجوان همگی با شور و اشتیاقی زائد الوصف در این بخش حاضر می‌شدند. هرچند که این بخش برای کودکان و نوجوانان قرآنی جذابیت بیشتری داشت و کم سن و سال تر ها به شوق گرداندن گردانه شانس چشمانشان برق می‌زند.

محتوای طرح برای سال آینده را باید اختصاصی‌تر کنیم

در همین راستا سید حمید هاشمی مدیر بخش زندگی با آیه‌های سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره اقدامات لازم برای بهتر شدن فضای این بخش در نمایشگاه سال بعد گفت: برای اینکه پویش زندگی به آیه‌ها در سال آینده و برای سی و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بهتر برگزار شود باید در تمام رویدادهای و نمایشگاه‌های سراسری فعالیت مورد نیاز مخاطب عام را انجام دهد.

وی ادامه داد: باید با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌های جمعی سعی کنیم با اختصاصی کردن آیات برای اقشار مانند دانشجویان، طلاب، معلمان، دانش آموزان و غیره استفاده بهتری را برای افراد فراهم کنیم. اتفاقی که در سال آینده در خصوص پویش زندگی با آیه‌ها باید رقم بخورد این است که محتواهای ارائه شده اختصاصی‌تر شود در حالی که اکنون محتوایی است که برای عموم مردم یکسان است.

وی اظهار داشت: هرچه محتوایی که ارائه می‌شود در قالب شکل مانند شعر، هنر، ادبی و گرافیکی باشد بهتر است. همچنین اگر از لحاظ محتوایی اختصاصی‌تر با ترجمه‌های مناسب‌تر برای اقشار و سنین مختلف باشد. ما در نمایشگاه قرآن سال آینده اگر بتوانیم مردم را با این آیات آشنا کرده باشیم بخشی از اهداف این پویش بدست آمده است.

مدیر توسعه و منابع انسانی تبیان افزود: با توجه به ادامه دار بودن این طرح و تجربه موفق این پویش در نمایشگاه قرآن به مرور مأموریت‌های دیگری به این مجموعه واگذار خواهد شد و طرح اولیه آماده شده و بعد از پایان فروردین ماه بررسی خواهد شد.

کد خبر 6074455 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی
  • طرح محله‌های قرآنی در ۸ محله بندرعباس برگزار شد
  • رقابت ۲۵ هزار دانش‌آموز بویراحمدی در مسابقات قرآنی
  • «مسابقه قرآنی‌ها»؛ محفلی برای حافظان قرآن کریم
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • فعالیت‌های قرآنی در بیجار افزایش می‌یابد
  • اعضای کاروان قرآنی اعزامی ایران به حج تمتع سال ۱۴۰۳ معرفی شدند
  • موسسه جامعه الثقلین اراک پیشگام در تولید محتوا و مستندسازی
  • ۲۰۰ نفر در کلاس‌های قرآنی خانه قرآن کوثر سقز آموزش دیدند