Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-20@00:37:22 GMT

زبان مدل‌سازی برای توسعه بهینه نرم افزارساخته شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۱۸۰۳

زبان مدل‌سازی برای توسعه بهینه نرم افزارساخته شد

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در آزمایشگاه سیستم‌های هوشمند دانشکده مهندسی کامپیوتر زبان مدل‌سازی برای توسعه نرم افزارها طراحی و پیاده‌سازی کردند که امکان انجام عملیات و بازیابی داده‌ها را در تمامی مراحل ساخت و بروزرسانی نرم افزار فراهم کرده است.

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، احمد عبداله زاده بارفروش و  محمد قائمی‌فرد‌ محققان این طرح، عنوان پژوهش اجرا شده را  "فرایند مبتنی بر مدل برای ارتباط زبان‌های برنامه نویسی و پایگاه‌داده‌ها" دانستند و یاد‌آور شدند: هدف از این اختراع، ساخت زبان مدل‌سازی بود که عملیات داده‌ای را در تمامی مراحل  ساخت و بروزرسانی نرم‌افزار مد نظر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان این طرح با تاکید بر اینکه در گذشته عملیات و بازیابی داده‌ها، در حین توسعه نرم‌افزار، در فاز پیاده‌سازی متمرکز بوده است، اظهار کردند: علاوه بر این، عدم انتخاب نوع زبان برنامه‌نویسی یا پایگاه ‌داده‌ در ابتدای کار نیز پر اهمیت است. در زبان مدل‌سازی ارائه شده این هدف نیز محقق شده چون امکان تبدیل نمودارهای این زبان‌ مدل‌سازی به کد‌های زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف وجود دارد.
استاد دانشکده  مهندسی کامپیوتر اضافه کرد: این اختراع نه تنها اهداف از پیش تعیین شده را به طور کامل برآورد کرده، بلکه ویژگی‌های جدیدی نیز در حین توسعه زبان مدل‌سازی به آن اضافه شده است. برای مثال به هنگام تولید کدهای وب سرویس از نمودارها، امکان بررسی اینکه چه کسی می‌تواند از این وب سرویس‌ها استفاده کند مهیا شده است.

به گفته این محقق همچنین با اعمال محدودیت بر روی داده‌های ورودی می‌توان از امن بودن وب سرویس‌ها اطمینان حاصل کرد. وب‌سرویس‌ها نوعی خدمات بر بستر وب هستند. برای مثال، اکثر بانک‌ها وب‌سرویس‌هایی را برای فروشگاه‌های اینترنتی به منظور انجام تراکنش‌های مالی فراهم می‌کنند.
وی با تاکید بر اهمیت استخراج صحیح نیازمندی‌ها، در تناقض نبودن آنها در توسعه نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی سازمانی به طور خاص، یادآور شد: تغییر نیازمندی‌ها در فاز پیاده سازی عامل شکست بسیاری از پروژه‌های نرم‌افزاری است از این رو در فرایند مبتنی بر مدل ارائه شده، اولین قدم استخراج نیازمندی‌ها و طراحی آنها به کمک نمودارهای موجود بوده است. در نهایت این نمودارها تبدیل به کدهای زبان برنامه نویسی شده تا قسمت بزرگی از فاز پیاده سازی نرم‌افزار به طور خودکار انجام شود.
محمد قائمی‌فرد‌ درک کامل از پایگاه داده‌ها و زبان‌های برنامه نویسی مختلف، روش‌های طراحی و ساخت زبان‌های مدل سازی گرافیکی به گونه‌ای که نمودارهای آن قابلیت صحت سنجی داشته  تا توسعه دهندگان نرم‌افزار از درستی نمودارها مطمئن باشند و ایجاد تولید کننده خودکار کد که این خود نیاز به یادگیری زبان جداگانه‌ای دارد، را از جمله پیچیدگی‌های این طرح نام برد.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به کاربردهای این طرح، خاطر نشان کرد: از دستاوردهای این اختراع می‌توان در صنعت تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی سازمانی استفاده کرد.
قائمی‌فرد با اشاره به فاز توسعه‌ این دستاورد، یادآور شد: در ادامه کار، نمودارهای زبان مدل سازی ارائه شده باید (همانند فایل‌های exe در سیستم عامل ویندوز) قابلیت اجرا (بدون‌ تولید کد) داشته باشند. به عبارت دیگر یک محیط مجازی برای استقرار نمودارها مورد نیاز است. این مهم به تست سریع نرم‌افزار کمک شایانی خواهد کرد.

مجری طرح، استفاده از نمودارهای گرافیکی برای دستکاری و بازیابی داده‌ها در طول حیات نرم‌افزار، تولید کد زبان‌های برنامه نویسی برای ساخت وب سرویس‌ها، بررسی درستی داده‌های ورودی به سیستم، امکان تعامل با دیگر زبان‌های مدل‌سازی، انجام نگاشت نوع داده بین زبان برنامه نویسی و پایگاه داده در زمان طراحی و نه در زمان اجرا را از جمله ویژگی‌های این طرح عنوان کرد.

وی کاهش زمان و هزینه تولید نرم‌افزار را یکی از مزایای اصلی این طرح نسبت به روش‌های سنتی دانست و گفت: این اختراع برای توسعه نرم‌افزار و برنامه‌هایی که نیاز زیادی به دستکاری و بازیابی داده، مانند برنامه‌های کاربردی سازمانی، دارند قابل استفاده است. توسعه دهندگان نرم‌افزار و شرکت‌های نرم‌افزاری جامعه هدف این اختراع هستند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مدل سازی زبان توسعه نرم افزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت

به گزارش همشهری آنلاین، توسعه گردشگری شهری در کنار بهبود و ارتقای دیگر شاخص‌های زیستی همچون طرح‌های زیرساختی، عمرانی، فرهنگی و بهداشتی از مهم‌ترین وظایف مدیریت اجرایی شهرها در عصر حاضر محسوب می‌شود. در این میان موقعیت بسیار مناسب منطقه ۲۲، این امکان را برای مدیران فراهم کرده که با بهره‌گیری حداکثری از امکانات و با تکیه بر نگاه توسعه‌ای مدیریت شهری پایتخت در دوره ششم، زمینه رشد و توسعه حداکثری منطقه را فراهم کنند.

ظرفیت بالای گردشگری منطقه ۲۲

مسعود نصرتی، شهردار منطقه ۲۲ در گفت‌وگو با همشهری آنلاین با اشاره به موقعیت جغرافیایی منطقه و همجواری آن با نقاط دارای ظرفیت گردشگری گفت: شکل‌پذیری منطقه ۲۲ در شمال‌غرب پایتخت، نو پا بودن این منطقه و همچنین موقعیت جغرافیایی آن‌که از شمال به رشته کوه‌های البرز از شرق و غرب به روددره‌های کن و حریم روستاهای وردیج، واریش، سنگان و کشار محدود شده است پتانسیل گردشگری منطقه را افزایش داده است.

او اضافه کرد: وجود مراکز تفریحی و گردشگری متنوع نظیر دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس، بوستان فرامنطقه‌ای چیتگر، خرگوش دره، آبشار تهران و لتمال کن در این منطقه، آن را به‌عنوان قطب گردشگری جدیدی در پایتخت کشورمان مطرح کرده است که ضروری است این موقعیت و فرصت استراتژیک با تامین و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز و طرح‌های عمران شهری، حداکثر بهره‌برداری را نه فقط برای ساکنان منطقه که برای پایتخت به‌دنبال داشته باشد.

نصرتی، بر بهره‌گیری از الگوهای نوین مدیریت شهری تأکید کرد و افزود: بابه‌کارگیری تمامی امکانات و ابزار مورد نیاز در مسیر تحول و شکوفایی شهری، تلاش داریم از طریق فراهم‌سازی‌ شرایط زیست شهری مطلوب به نقطه قابل‌قبولی در توسعه صنعت گردشگری دست یابیم و با الگوی توسعه پایدار شهری، مشارکت و نقش‌پذیری شهروندان، فراتر از منطقه گام‌های بلند و پیوسته برداریم.

شهردار منطقه ۲۲ به امضای تفاهمنامه‌ با سازمان عمران مناطق شهرداری تهران اشاره کرد و ادامه داد: این تفاهم‌نامه در راستای ارتقای سرانه‌های اجتماعی، فرهنگی و خدماتی منطقه ۲۲ منعقد شد و پس از آن نیز نحوه اجرای پروژه‌های عمرانی منطقه و انعقاد قراردادهای سال ۱۴۰۳ طی جلساتی با حضور مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

نصرتی افزود: با توجه به نگاه ویژه مدیریت شهری تهران به ساخت و راه‌اندازی زیرساخت‌های منطقه ۲۲ انعقاد این تفاهمنامه می‌تواند قدم بسیار مثبت و ارزنده‌ای برای مردم شهر تهران و ساکنان منطقه ۲۲ و گام بلندی در تکمیل زیرساختی این محدوده غربی تهران پس از سال‌ها باشد.

اختصاص بیش از ۹۰ درصد بودجه به طرح‌های عمرانی

شهردار منطقه ۲۲ تهران با اشاره به ارزش و اهمیت آغاز و تکمیل پروژه‌های عمرانی در جدیدترین منطقه شهری تهران، درباره طرح‌ها و برنامه‌های ۱۴۰۳ شهرداری منطقه ۲۲ گفت: نزدیک به ۹۳درصد کل بودجه ۳۴۰۰میلیارد تومانی مصوب شورای اسلامی شهر تهران برای منطقه ۲۲در سال ۱۴۰۳، به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است.
نصرتی افزود: این مبلغ که چیزی بالغ بر ۳۱۶۰میلیارد تومان را شامل می‌شود به طرح‌های عمرانی شاخص منطقه از جمله احداث مقبره الشهدای دریاچه شهدای خلیج‌فارس (دریاچه چیتگر)، ساختمان مرکزی منطقه۲۲، ساخت ۲سرای محله، ساخت مجموعه ورزشی، ایستگاه آتش‌نشانی، پیاده‌روسازی‌، معبرسازی‌، آسفالت‌ریزی و نوسازی آسفالت، احداث انهار، احداث ۲ساختمان شهرداری ناحیه و تعدادی دیگر از اقدامات عمرانی در منطقه اختصاص می‌یابد.

او درباره دیگر طرح‌های اجرایی در منطقه نیز گفت: از مهم‌ترین اقدامات در منطقه می‌توان به ساخت ۴۷ کیلومتر معبر و شبکه‌های ارتباطی منطقه پس از سال‌ها اشاره کرد که اتفاق بسیار خوبی در منطقه خواهد بود. تلاش شهرداری منطقه این است که اجرا و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی و زیرساختی مذکور تا پایان امسال ارتقای سطح خدمات‌رسانی به شهروندان این منطقه را به همراه داشته باشد.

کد خبر 844935 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها منطقه ۲۲ شهرداری دریاچه چیتگر

دیگر خبرها

  • اجرای بهینه‌سازی مصرف انرژی در برنامه هفتم درآمد صد میلیارد دلاری برای کشور دارد
  • پس از کروم، مرورگر ویوالدی هم به نسخه آرم ویندوز آمد
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • آب انبارها؛ گنجینه‌ای منحصر به فرد برای استفاده بهینه و ذخیره آب
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • انفجار در بزرگترین شرکت جنگ افزار سازی انگلیس
  • ۴۷کیلومتر راه‌سازی در منطقه ۲۲ | ۹۳ درصد بودجه شهرداری منطقه به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت
  • ضرورت مصرف بهینه و جلوگیری از هدر رفت منابع آب موجود شفت
  • در راستای حفظ قند پارسی / شکر بودن شرط دارد
  • بزرگداشت فراملی سعدی؛ برگزاری رویداد علمی در ۲ سفارتخانه‌