Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-03-28@12:18:22 GMT

زنان معتاد کجا نگهداری می‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۱۸۳۰

زنان معتاد کجا نگهداری می‌شوند؟

خبرگزاری میزان- مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره نحوه خدمات رسانی به زنان معتاد گفت: مراکزی در قالب‌های مختلف برای نگهداری از زنان معتاد در سطح کشور فعال است. تاریخ انتشار: 08:50 - 24 آذر 1398 - کد خبر: ۵۷۵۴۴۷

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت اعلام کرد تنها در تهران، نزدیک به ۲ هزار زن معتاد زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اهمیت نقش زنان در جامعه، درباره چگونگی نگهداری از زنان معتاد از مسئولان سازمان بهزیستی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: ۶ درصد مصرف کنندگان مواد مخدر زنان هستند

 فرید براتی سده مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: کمپ‌های ترک اعتیاد در سازمان بهزیستی به عنوان "مرکز اقامتی و بهبود درمان اعتیاد" شناخته می‌شوند. در حال حاضر هزار و ۱۸۲ مرکز در کشور داریم که تعداد ۷۴ مرکز برای زنان فعال است.

وی با تاکید بر اینکه در سال گذشته، ۳۷۶ هزار نفر به صورت داوطلبانه به کمپ‌ها مراجعه کردند؛ افزود: این مراکز به چند دسته تقسیم می‌شوند. برخی مراکز برای نگهداری روزانه هستند و برخی مراکز در شب‌ها پناهگاه معتادان هستند.


مرکز جامع زنان برای ارائه خدمت به  معتادان زن فعال است

براتی ادامه داد: اعتیاد زنان مسئله ویژه‌ای است که مورد توجه ما قرار دارد. برای زنانی که اعتیاد دارند مرکزی تحت عنوان مرکز جامع زنان در تهران ایجاد شده است که در آن به زنان باردار، مادران معتاد و معتادان زن پر خطر خدمترسانی می‌شود.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: افراد در این مراکز تا سه ماه در مرکز زندگی می‌کند و از خدمات درمانی و مشاوره پزشکان متخصص و روانپزشکان بهره می‌برد. همچنین در این مراکز مهارت‌هایی به این افراد آموزش داده می‌شود.

وی افزود: برای مادرانی که اعتیاد دارند، مراکزی تحت عنوان "مادر و کودک" ایجاد شده است که تسهیلاتی برای کودکان در نظر گرفته است. در این مراکز اگر کودکان مصرف کننده باشند، به واحد درمان معرفی می‌شوند در غیراینصورت با مادر خود زندگی می‌کنند و مادر‌ها تحت درمان قرار می‌گیرند.

 براتی با اشاره به اینکه مرکز جامع زنان در جنوب تهران قرار دارد؛ ادامه داد: در حال حاضر دو مرکز مادر و کودک در تهران و خراسان رضوی ایجاد شده است.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی گفت: بخشی از این مراکز، به بانوان باردار مصرف کننده مواد مخدر که نیازمند خدمات بهزیستی هستند، تعلق دارد. این افراد تا زمان زایمان، در این مراکز می‌مانند و پس از به دنیا آوردن فرزندشان، در صورت نیز به مراکز درمانی انتقال داده می‌شود.

وی افزود: فلسفه اعتیاد زنان با مردان بسیار متفاوت است. به همین جهت یک مرکز مطالعات اعتیاد زنان ایجاد شده و در آن از متخصصان بهره گرفته و به پژوهش در این باره می‌پردازیم.

 براتی ادامه داد: برخی زنان نمی‌توانند اعتیاد را ترک کنند و ممکن است رفتار‌های پرخطری انجام دهند، از این رو در این مرکز از این افراد نیز مراقبت می‌شود و خدمات بهداشتی و درمانی برای کاهش آسیب برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درباره ساماندهی معتادان بی خانمان گفت: معتادانی که جایی برای ماندن ندارند، می‌توانند در ۱۰۸ سرپناه بهزیستی شب را بگذرانند و از استحمام و غذای گرم این مراکز استفاده کنند. همچنین ۲۶ سرپناه در سراسر کشور برای بانوان بی خانمان است.

وی درباره ظرفیت این سرپناه‌ها افزود: ظرفیت این سرپناه‌ها در کل کشور متفاوت است، اما از ۲۰ تا ۳۵ نفر متفاوت است. در سال گذشته ۴ هزار زن و بیش از ۷ هزار مرد در این پناهگاه‌ها شب را صبح کرده اند. همچنین هیچ محدودیتی برای ورود این افراد در این مراکز وجود ندارد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سازمان بهزیستی اعتیاد بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۸۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات به ۷۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی در کردستان

مدیرکل بهزیستی استان کردستان، گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار خانوار با جمعیت ۷۰ هزار نفر در کردستان تحت پوشش این نهاد هستند. - اخبار استانها -

حسین رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در سنندج، از خدمات‌رسانی به جامعه هدف بهزیستی در استان خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر 36 هزار خانوار با جمعیت 70 هزار نفر در کردستان تحت پوشش و حمایت این نهاد هستند. اگر چه ارائه خدمات به مددجویان را یک وظیفه دانسته، اما از شناسایی خانواده‌های دارای معلول و نیازمند نیز ناراحت هستیم و ای کاش معلولی در جامعه نبود.

وی گفت: خدمات‌رسانی به جامعه هدف سازمان بهزیستی در استان در قالب 54 مأموریت شاخص و بیش از 120 طرح و برنامه است که بیش از 30 فعالیت بهزیستی مربوط به حوزه توانبخشی و ارائه خدمات مختلف به جامعه معلولان در این سرفصل است.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان از ارائه خدمات به 32 هزار و 535 معلول کردستانی خبر داد و افزود: این تعداد جامعه تحت پوشش به صورت مستمر و غیرمستمر از خدمات این سازمان بهره می‌گیرند. بیش از 47 درصد از معلولان استان دارای معلولیت شدید و خیلی شدید بوده که نیازمند مراقبت و توجه ویژه هستند.

وی بیان کرد: بهزیستی ماهانه سه میلیون و 500 هزار تومان بابت حق نگهداری از معلولان را به مراکز و دو میلیون و 500 هزار تومان حق پرستار در منزل شخصی به جامعه هدف در استان پرداخت می‌کند و تمام تلاشمان رفع دغدغه‌های این عزیزان است.

رسولی بیان کرد: بنده معتقدم اگر میزان حق پرستاری از دو میلیون و 500 هزار تومان به 6 میلیون تومان هم افزایش یابد، باز به نفع دولت است، چرا که هزینه نگهداری یک معلول در مراکز بسیار بالا و کاری سخت است.

وی با اشاره به اینکه قانون افزایش 40 درصدی مستمری مددجویان از شش ماهه دوم سال گذشته در استان نیز اجرایی شد، تصریح کرد: البته این میزان مستمری پاسخ‌گوی هزینه‌های زندگی خانواده‌های تحت پوشش نیست و می‌توان به عنوان کمک هزینه در نظر گرفت. در کنار این مستمری؛ مددجویان از تسهیلات اشتغال‌زایی، مسکن و سایر خدمات همچون کمک هزینه تحصیلی، دانشجویی، پزشکی و معیشتی بهره‌مند خواهند شد.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان در پاسخ به این سؤال که آیا اکنون افراد پشت نوبتی دریافت مستمری داریم، عنوان کرد: هم‌ اکنون هیچ معلول پشت نوبت دریافت مستمری در استان نداریم، کسانی که درخواست تحت پوشش و بهره‌مندی از خدمات این نهاد را ارائه دهند، پس از بررسی فرایند و امور اداری، تحقیقات میدانی و صحت‌سنجی که یکی و 2 طول می‌کشد، در صورت صحت، مستمری برای آنان ایجاد خواهد شد.

رسولی در پاسخ به سؤالی دیگر که در مجموع ماهانه چه میزان مستمری به جامعه هدف و مراکز تحت پوشش بهزیستی در استان پرداخت می‌شود؟ گفت: از آنجا که میزان اعتبار اختصاصی به مستمری‌بگیران و مراکز تا پایان فروردین‌ماه هر سال است، در حال جمع‌بندی آمار این دو حوزه بوده که در اختیار خبرنگار این رسانه قرار خواهم داد.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • مراجعه بیش از ۱۱۰ هزار نفر به مراکز درمانی فارس
  • خیران استان بوشهر از مراکز نگهداری کودکان حمایت کنند
  • ارائه خدمات رایگان به آسیب دیدگان در مراکز بهزیستی
  • ریشه بیشتر آسیب‌های اجتماعی در استان اعتیاد و مشکلات معیشتی است
  • ارائه خدمات به ۷۰ هزار نفر تحت پوشش بهزیستی در کردستان
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • بازدید استاندار از مرکز بهزیستی در استان
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم
  • تلاش برای ساماندهی مراکز غیرمجاز نگهداری پسماند در قم/ وجود ۳۶۰ مرکز غیرمجاز