Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، ز سوی انجمن جامعه‌شناسی ایران گروه جامعه‌شناسی ایران و دبیرخانه سلسله سمینارهای جامعه‌شناسان ایرانی و جامعه ایرانی پنجمین سلسله از سلسله سمینارهای جامعه‌شناسان ایرانی و جامعه ایرانی به نقد آثار، افکار و بزرگداشت کوشش‌های علمی و اجتماعی احمد اشرف اختصاص یافته است.

این همایش سه شنبه ۲۶ آذر از ساعت ۱۴ تا ۲۰ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تالار دکتر علی شریعتی به نشانی پل (گیشا)، بزرگراه جلال آل احمد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این همایش سید حسین سراج زاده، پرویز اجلالی، اسماعیل خلیلی، مصطفی مهرآئین، تقی آزادارمکی، داریوش رحمانیان، فهیمه حسین زاده، فلورا عسگری زاده، رحیم محمدی، ابوالفضل دلاوری، سیامک زند رضوی و سید جواد میری به ارائه سخن می پردازند.

احمد اشرف (زاده ۱۳۱۳) نویسنده و جامعه‌شناس ایرانی است که در دانشگاه‌های پنسیلوانیا، کلمبیا، پرینستون و تهران، به تدریس جامعه‌شناسی و تاریخ اجتماعی ایران پرداخته‌ است. تاکنون چند کتاب و نیز مقالات متعددی از او منتشر شده است که می‌توان به کتاب موانع تاریخی رشد سرمایه‌داری در ایران: دوره قاجاریه که در سال ۱۳۵۹ توسط انتشارات «زمینه» به چاپ رسیده‌ است. موضوعات مطرح‌ شده در آثار او عبارت‌اند از: سلسله‌مراتب اجتماعی در ایران، سنت و مدرنیته، هویت ملی ایرانیان، روابط زراعی در ایران و رهبری کاریزماتیک و حکومت تئوکراتیک (دین‌سالار) در ایران پس از انقلاب اشاره کرد.

اشرف در هیات ویراستاران نشریاتی چون مطالعات ایران، ژورنال بین‌المللی سیاست، فرهنگ و جامعه و ایران‌نامه به کار مشغول بوده‌ و از سردبیران ارشد دانشنامه ایرانیکا است. مقالاتی چون «هویت ایرانی» در طول تاریخ و «نظام طبقاتی» در ایران (به‌همراه علی بنوعزیزی) از تألیفات او در دانشنامه ایرانیکا است.

کد خبر 4789325

منبع: مهر

کلیدواژه: انجمن جامعه شناسی ایران احمد اشرف علوم اجتماعی نشست علمی کنفرانس بین المللی فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آیت الله جوادی آملی فعالیت های قرآنی هفته پژوهش گام دوم انقلاب پژوهشگاه حوزه و دانشگاه جامعه شناسی کانون اندیشه جوان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود

به گزارش جماران؛ محمدرضا جوادی یگانه، جامعه شناس در کانال تلگرامی خود نوشت:

جامعه ایران قرن‌هاست توانسته میان اسلامیت و ایرانیت سازگاری ایجاد کند و همین سازگاری علت «دوام» ایران شده است. 

در زمان غزنویان، بودند کسانی که سلاطین را از دنبال کردن جشن‌های ملی منع می‌کردند. عنصری بلخی در مدح سلطان محمود غزنوی، او را از جشن سده پرهیز می‌دارد: «خدایگان بزرگ، آفتاب ملک زمن/ امام عصر، خداوند خسرو ذوالمن.... تو مرد دینی و این رسم ، رسم گبرانست/ روا نداری بر رسم گبرکان رفتن.»

در مقابل، اسدالله علم، وزیر دربار محمدرضا پهلوی در یادداشت‌هایش آورده که: «اول فروردین ۱۳۴۸ مصادف با دوم محرم بوده است و عده‌ای از شاه خواسته بودند «چون دهه عاشورا است، خوب است سلام منعقد نشود». و علم به شاه گفته بود «البته چنین اجازه‌ای نخواهید فرمود. مراسم ملی را که نمی‌توان فدای این حرف‌ها کرد.»‌ فرمودند «درست می‌گویی». آخوندها را هم دعوت کردیم، آمدند و اول صبح آنها تهنیت عرض کردند.» در یادداشت ۱۳ فرودین ۱۳۴۹ هم ناخرسند است که «چون سلام عید را به علت تصادف با چهارده محرم موقوف کردیم، که هیچ دلیلی نداشت -و حتی من عقیده داشتم که اگر در روز عاشورا هم بود باید مراسم ملی را ترک نمی‌کردیم- آخوندها چسبیدند که امروز مصادف با رحلت امام زین‌العابدین است، باید موسیقی رادیو موقوف باشد!»

غزنویان به توصیه امثال عنصری گوش ندادند و تمدن ایرانی-اسلامی را رونق بخشیدند، جشن سده را هم برگزار کردند ولی نه به آداب گبرکان! 

اما محمدرضا پهلوی به توصیه امثال علم گوش داد و تقویم هجری شمسی را هم تغییر داد و حکومتش یک دهه نشده بود که ساقط شد.

ایرانیان سده‌هاست که توانسته‌اند غم و شادی، عید و عزا، و اسلامیت و ایرانیت را با هم مدیریت کنند. علم‌ها و عنصری‌ها را رها کنید و نترسید از چند اظهارنظر و رفتار در فضای مجازی و واقعی.  

جامعه ایران بزرگ است و عاقل. تجربه تاریخی می‌گوید در مواردی از این دست، اعتماد به تجربه و عقلانیت تاریخی جامعه ایرانی، کم‌هزینه‌ترین  راه است. «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب. لذا بهتر آن است که حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود.

دیگر خبرها

  • احمد مازنی: افکار، اندیشه‌ها و سلیقه‌های مختلف را باید به رسمیت بشناسیم/ صلاحیت بسیاری افراد را به دلیل ملاقات با آقای خاتمی رد کرده‌‎اند/ مشارکت به معنای واقعی کلمه با ایجاد فضای احساس تعلق ملی ایجاد می‌شود/ امید باید واقعی باشد
  • پارک قیطریه و تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ای که زیر آن خوابیده است!
  • پارک قیطریه و تمدن ۳۲۰۰ ساله‌ای که آن زیر خوابیده است!
  • اجتماع «امام حسنی ها» همایش اقتدار و وحدت بی نظیر ملت ایران بود
  • مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود
  • فعالیت ملک‌زاده به عنوان عضو هیئت علمی تمدید شد
  • برنامه «سلسله موی دوست» از رادیو ایران
  • راهیابی آثار ۵ سینماگر ایرانی به جشنواره هات داکس
  • نوروز به مثابه توسعه
  • آثار برگزیده اولین جشنواره ملی راوی خورشید اعلام شد