Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه از سال ۹۶ تاکنون ۲۰۵ میلیارد تومان به عنوان خسارت نکاشت به کشاورزان این استان پرداخت شده است، گفت: امسال وضعیت کشت در مقایسه با سال گذشته مطلوب است اما تامین نیاز آبی کشت پاییزه دوم به بارش ها بستگی دارد.

اسفندیار امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امسال وضعیت کشت کشاورزان مطلوب است، اظهار کرد: یک سال کامل آب در رودخانه بوده و وضعیت آب‌های زیرزمینی کمی بهبود یافته است؛ همچنین با رهاسازی آب در روزهای اخیر کشاورزان کشت غله را انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کشاورزان شرق و غرب اصفهان امسال در مقایسه با سال گذشته از وضعیت کشت رضایت نسبی دارند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه رهاسازی آب برای کشت پاییزه دوم به میزان بارندگی های زمستان بستگی دارد، گفت: محصولات کشت شده نیاز آبی بالایی در زمستان ندارد با وجود این حداقل آبی باید به محصولات برسد.

وی ادامه داد: اگر نیاز آبی با بارش ها تامین شود تا اسفندماه می توان برای رهاسازی آب صبر کرد، چنانچه بارندگی ها مطلوب نبود آب باید بهمن ماه رهاسازی شود.

امینی ابراز امیدواری کرد: وضعیت بارش ها و رهاسازی آب به گونه ای باشد که بستر رودخانه زاینده رود نخشکد.

وی خاطرنشان کرد: اگر رودخانه در دو یا سه سال متوالی به صورتی ساماندهی شود که آب حداقلی در بستر زاینده رود رها باشد آرام آرام بین میزان کشت، آب‌های زیرزمینی، برداشت از آنها و جایگزینی آب در سفره های زیر زمینی تعادل ایجاد می شود.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه "خسارت نکاشت" اصطلاحی غیرقانونی است، گفت: وزارت نیرو براساس قانون باید محاسبه کند حقابه های ما کشاورزان را چه قدر و کجا برداشت کرده است و با ما توافق قیمت کند.

وی ادامه داد: به رغم اینکه در ماده ۴۴ قانون توزیع عادلانه آب و در بندهای دو و سه مصوبات جلسه سیزدهم شورای عالی آب به صراحت بر این موضوع تاکید شده، تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

تاکنون ۲۰۵ میلیارد تومان از خسارت نکاشت کشاورزان پرداخت شده است

امینی با بیان اینکه سال گذشته جلساتی با شرکت آب منطقه ای استان  درباره میزان خسارت نکاشت کشاورزان برگزار ‌کردیم، افزود: این در حالی است که نمی دانیم پشت پرده چه خبر است؛ به شرکت آب منطقه ای برای حل این موضوع ماموریت دادند اما پشت پرده مباحث دیگری وجود دارد که عامل اصلی انجام نشدن این مصوبات هستند.

وی با تاکید بر اینکه کشاورزان خواستار مشخص شدن میزان خسارت نکاشت و حسابشان هستند، تصریح کرد: دولت به بخش های مختلف آب تخصیص داده اما می گوید پول ندارم در حالی که از حقابه های ما به بخش های مختلف صنایع و یزد آب می دهند با وجود این ما نمی گوییم دولت برای خسارت نکاشت کشاورزان تامین اعتبار کند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان یادآور شد: سال ۹۵-۹۶ قرار شد علی الحساب سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان از محل صنایع آب بَر به کشاورزان داده شود در حالی که تاکنون ۲۰۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

امینی گفت: مسئولیت وصول این اعتبار به شرکت آب منطقه ای داده شده است در حالی که متاسفانه این شرکت کم کاری می کند، بارها اعلام کردیم صنف کشاورزان مدیر طرح بهره برداری رودخانه است و این پول  در حوزه بهره برداری باید وصول شود؛ شما اگر نمی خواهید یا نمی توانید وصول کنید این موضوع را به ما واگذار کنید.

وی تاکید کرد:  تاکنون ۴۵۰ میلیارد تومان مصوب شده، پرداخت نشده است، با وجود این کشاورزان به رغم مشکلات معیشتی موافقت کردند که این مبلغ نیز خرج رودخانه و حل مشکل آب شود.

دبیراجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه باید با مردم صادقانه صحبت کرد، گفت: مسئولان اگر می خواهند مشکل آب کشور و استان را حل کنند با این روند نمی شود.

وی تصریح کرد: امسال که بخشی از مشکلات کشاورزان حل شد دلیل آن  اقدامات آقایان نبوده است بلکه در ۵۲ سال گذشته چنین بارندگی را نداشتیم.

امینی ادامه داد: مختصر اقداماتی که برای ساماندهی رودخانه شده به همت کشاورزان بوده است در حقیقت خود کشاورزان اعتبار آن را تامین کردند؛ پولی که باید بین کشاورزان تقسیم می شد با توافق خودشان برای رودخانه خرج شود این در حالی است که دستگاه مسئول به جای اینکه طرح ساماندهی را اولویت کا  خود قرار دهد، گاهی کارشکنی می کند.

وی اظهار کرد: مشکل طرح ساماندهی رودخانه این است که شرکت آب منطقه ای این موضوع را به صورت جدی در دستور کار ندارد؛ البته این طرح هم اکنون در حال اجرا است.

اعتبار کافی برای طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود وجود دارد

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان افزود: وقتی گفته می شود این موضوع اولویت نخست مسئله آب استان باشد یعنی اولویت نخست استاندار، معاونانش و شرکت آب منطقه ای است در حالی که  چنین نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: براساس قرار داد صنف کشاورزان به عنوان مدیر طرح ساماندهی است و از سال ۹۵ طرح ساماندهی و لایروبی رودخانه اجرا شده است با وجود این از ابتدای امسال تاکنون به ما ابلاغ شد طرح متوقف است، نیرو ها بلاتکلیف هستند؛ در حقیقت شعار زیاد داده می شود اما کشاورزان به دلیل تعصبی ‌که داشتند کار را ادامه دادند.

امینی گفت: تناسبی بین اولویت موضوع آب با اقداماتی که انجام می شود، وجود ندارد؛ مسئله این است که آقایان در جلسات حرف می زنند و  کشاورزان در نهایت انجام می دهند.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه هم اکنون طرح ساماندهی رودخانه زاینده رود نه متوقف است و نه پویا، افزود: این در حالی است که اعتبار پروژه تامین است، مصوبات و قوانین آن وجود دارد و دادستانی ها دستورات لازم را صادر کرده اند.

وی بیان کرد: همکاری دستگاه قضا، نیروی انتظامی و استانداری  برای ساماندهی رودخانه بیشتر شده است اما شرکت آب منطقه ای که متولی اصلی طرح است اهتمام ندارد و این موضوع را الویت قرار نداده است‌ در حالی که اعتبارات به کفایت برای طرح ساماندهی وجود دارد.

کد خبر 400985

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حقابه کشاورزان کشت پاییزه شرکت آب منطقه ای اصفهان ساماندهی زاینده رود وزارت نیرو صنف کشاورزان پرداخت خسارت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان

سازمان هواشناسی برای استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان وبلوچستان هشدار سطح نارنجی وقوع سیلاب، آب‌گرفتگی، طغیان رودخانه‌ها و خسارت به کشاورزان صادر کرد.

به گزارش تسنیم، این بارش‌ها مخاطره جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر عمومی، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

سازمان هواشناسی توصیه کرده مردم از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع فاصله بگیرند. همچنین عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

دیگر خبرها

  • جوسازی علیه ساماندهی معافیت‌ها / پایان پرداخت سود از جیب دولت
  • استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب
  • خسارت هزار میلیارد ریالی بارندگی به کشاورزان لامردی
  • آب در رودخانه زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد
  • باران راه ارتباطی ۳۸ روستای جبالبارز وساردوئیه را مسدود کرده است
  • بارش‌های سیل‌آسا در ‌هرمزگان/ از انسداد تا طغیان رودخانه
  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • هشدار طغیان رودخانه ها در ۳ استان
  • هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
  • پرداخت بیش از ۴۸۱۶ میلیارد تومان خسارت توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی