Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان طی سالیان اخیر , با توجه به گسترش روزافزون زندگی ماشینی، توسعه خانه‌های بوم‌گردی در مناطق روستایی مورد توجه جدی متولیان امر قرار گرفته است.

گردشگری یکی از صنعت‌هایی است که می‌تواند راهگشای هر کشوری از تکیه بر اقتصاد تک‌بعدی باشد. با گسترش روزافزون فناوری و زندگی ماشینی، این صنعت روز به روز در دنیا در حال گسترش است تا جایی که توریسم از سوی سازمان ملل به‌عنوان یکی از ۱۰ بخش تاثیرگذار بر اقتصاد سبز شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صنعت گردشگری یکی از بزرگ‌ترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش‌افزوده را ایجاد می‌کند و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، سایر فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ایران جزو کشورهایی است که در حوزه گردشگری با وجود جاذبه‌های طبیعی فراوان، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و طبق گزارش‌های سازمان جهانی گردشگری، ایران در حوزه جاذبه‌های باستانی و تاریخی، دارای رتبه دهم و در زمینه جاذبه‌های طبیعی حائز رتبه پنجم در جهان است که توجه به گردشگری در ایران می‌تواند گره‌گشای مشکلات حوزه اشتغال جوانان به‌ویژه در روستاها و کاستن از وابستگی اقتصاد ایران به صنعت نفت باشد، اما متاسفانه آن‌چنان که باید، نتوانستیم از این ظرفیت در کشور استفاده کنیم.

در سالیان اخیر با توجه به روزافزون شدن زندگی ماشینی، اهتمام به طبیعت‌گردی یا همان صنعت اکوتوریسم مورد توجه جدی گردشگران سراسر نقاط جهان قرار گرفته است؛ گردشگرانی که برای فرار از زندگی ماشینی به دل طبیعت پناه می‌برند و اغلب، روستاها را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند که با توجه به این انتخاب در طی سالیان اخیر ایجاد خانه‌های بوم‌گردی به‌ویژه در روستاهای هدف گردشگری مورد توجه جدی متولیان امر قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین نتایج توجه به خانه‌های بوم‌گردی در حوزه گردشگری و طبیعت‌گردی، ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب درآمد برای آنان است که از این طریق ساکنان منطقه ترغیب به حفظ محیط زیست، آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است می‌شوند. به این ترتیب اکوتوریسم می‌تواند در حفظ و پاسداری محیط زیست طبیعی و انسانی و نیز توسعه پایدار تاثیرگذار باشد.

همه این اقامتگاه‌ها با هدف حفظ و پاسداشت فرهنگ بومی و سنتی هر منطقه و افزایش ورود گردشگران به آن نواحی ساخته شده و زیر نظر سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بوده و ملزم به رعایت یک سری ضوابط و مقررات برای راحتی و آسایش گردشگران است. اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌هایی است که در محیط‌های طبیعی و بومی با رعایت بالاترین سطح ممکن، ضوابط زیست‌محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، بافت تاریخی و سیمای طبیعی منطقه تاسیس شده و ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و توجه به اقلیم، زمینه حضور گردشگران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده فراهم می‌کنند.

در واقع افراد محلی برای مهمانان توریست و گردشگر خود مکانی جذاب را به شیوه زندگی خودشان آماده کرده و نه تنها خاطراتی خوش را برای مهمانان خود فراهم می‌آورند، بلکه منبع درآمدی نیز برای خود فراهم می کنند. امروز در هر استان و منطقه‌ای از ایران، اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی متعددی را خواهید یافت که میزبان گردشگران بوده و حضور امن و راحت را در روستاها، طبیعت و مناطق مختلف ایران فراهم می‌کنند.

شهرستان ابهر که دروازه ورود به شمال‌غرب کشور نیز به‌شمار می‌رود، با توجه به وجود روستاهای تاریخی مانند درسجین و قروه در سالیان اخیر، توجه ویژه‌ای به گسترش خانه‌های بوم‌گردی در روستاها داشته است، تا جایی که یکی از سیاست‌های حوزه گردشگری این شهرستان این است که در هر روستا حداقل یک خانه بوم‌گردی فعال باشد.

در همین رابطه، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان ابهر با اشاره به این‌که اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان ابهر جزو اولین اقامتگاه‌هایی است که در استان زنجان شکل گرفته، اظهار می‌کند: برای ایجاد خانه‌های بوم‌گردی ۴۱ مورد درخواست داشتیم که برای ۲۹ اقامت‌گاه مجوز صادر شده است.

مهدی باقری با اشاره به وجود روستاهای تاریخی مانند قروه و درسجین در ابهر، یادآور می‌شود: خانه‌های بوم‌گردی ابهر در روستاهایی مانند رازمجین، خراسان‌لو، کوی‌نیک، آقجه‌کند، مرشون، عمیدآباد، مرشون، قره‌آغاج، قروه و درسجین فعال هستند.

این مسئول با بیان این مطلب که متقاضی برای راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی در سطح روستاهای شهرستان زیاد است، تصریح می‌کند: درخواست‌های متقاضیان مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید صلاحیت فرد و طی شدن پروسه اداری، مجوز صادر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که تلاش ما این است که در هر روستا حداقل یک اقامت‌گاه بوم‌گردی وجود داشته باشد، ادامه می‌دهد: مزیت اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی این است که در هر روستا با یک فرهنگ خاص و با ویژگی‌های منحصر به فرد روبه‌رو می‌شویم که با وجود گردشگران، این فرهنگ‌ها علاوه بر تداوم داشتن، می‌تواند منتقل شود.

باقری با اشاره به این‌که از دیگر مزایای اقامت‌های بوم‌گردی این است که هزینه کمتری برای اقامت در آن مورد نیاز است، تاکید می‌کند: هزینه این اقامت‌گاه‌ها بر اساس قیمت مصوب وزارتخانه بوده و به نسبت کمتر از سایر اماکن اقامتی است.

این مسئول با تاکید بر این‌که ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاها مزایای فراوانی دارد، خاطرنشان می‌کند: یکی از مهم‌ترین این مزایا اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای جامعه هدف روستایی است که این امر نیز به نوبه خود سبب جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ابهر سازمان میراث فرهنگی اكوتوريسم استانی فرهنگی و هنری زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۱۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استاندار تهران: ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند/ دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد/ به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم

به گزارش جماران؛ استاندار تهران با بیان اینکه حجاب از آموزه‌های دینی و رکن مهم فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود، گفت: امروز که در یک جنگ ترکیبی شناختی قرار داریم بیش از هر زمان دیگری باید به حفظ دین و فرهنگ توجه داشته باشیم، چرا که آسیب به این ارکان صدمات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می‌کند.

 

استاندار تهران با تاکید بر آگاه سازی آحاد جامعه و جوانان در خصوص فتنه‌های فرهنگی دشمنان، گفت: دستگاه‌های استان تهران در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند.

 

طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، علیرضا فخاری در ستاد عفاف و حجاب استان که به میزبانی فرمانداری تهران و با حضور معاونین و مدیران استانی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت عملیات افتخارآفرین سپاه پاسداران و تحقق «وعده صادق»، با اشاره به ابعاد مختلف فتنه دشمنان در حوزه حجاب و عفاف اظهار کرد: بدخواهان این نظام و انقلاب به دنبال از بین بردن اعتقادات دینی مردم هستند.

 

استاندار تهران با بیان اینکه حجاب از آموزه‌های دینی و رکن مهم فرهنگ اسلامی محسوب می‌شود، گفت: امروز که در یک جنگ ترکیبی شناختی قرار داریم بیش از هر زمان دیگری باید به حفظ دین و فرهنگ توجه داشته باشیم، چرا که آسیب به این ارکان صدمات جبران ناپذیری را به کشور تحمیل می‌کند.

 

فخاری خطاب به مسؤولان و مدیران عنوان کرد: آن نقطه که مسؤول و مدیری نسبت به فرهنگ جامعه، اداره و یا سازمانی دچار کم کاری‌ و کم توجهی‌شود، همان نقطه آغاز ایجاد شکاف عمیق توسط دشمن برای از بین بردن اتحاد و رخنه فرهنگی است، لذا با توجه به منویات رهبری از همه مسؤولان می‌خواهم نسبت به موضوعات فرهنگی توجه ویژه داشته باشند.

 

وی در ادامه با اشاره به موج سواری‌های دشمن در راستای بزرگ نمایی مشکلات و ناامیدی مردم از نظام، عنوان کرد: دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد، آنان با سرمایه گذاری‌های کلان در تلاش هستند که حرمت‌ها و نمادهای دینی ایران اسلامی را هم برای بانوان و هم برای آقایان کمرنگ کنند، لذا همه ما به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم و از هر فرصتی برای تبیین و تزریق امید و آگاهی به مردم استفاده کنیم.

 

استاندار تهران گفت: در شرایط کنونی که نیروی انتظامی میدان دار حوزه عفاف و حجاب است، باید دستگاه‌ها ضمن پرهیز از موازی کاری، از راهبرد آگاه سازی آحاد جامعه به خصوص جوانان در خصوص فتنه‌های فرهنگی دشمنان استفاده کنند و حول یک محور قرار بگیرند.

 

دیگر خبرها

  • دوره آموزشی آشنایی با قوانین بیمه و مالیات در صنعت گردشگری در ارومیه
  • دزفول پربازدید‌ترین شهر خوزستان در ایام نوروز ۱۴۰۳
  • استاندار تهران: ​دستگاه‌ ها در حوزه عفاف و حجاب از موازی کاری بپرهیزند/ دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند تا اعتقادات مردم را مورد هدف قرار دهد/ به عنوان افسران جنگ نرم موظف هستیم جلوی جریان سازی های دشمن بایستیم
  • دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد
  • پایان دوران سلطنت هتل‌ها
  • فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن
  • بیش از ۲۶.۶ میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری خوزستان بازدید کردند
  • اقامتگاه‌های غیررسمی و بدون مجوز مقبول نظر مسافران
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • رقص فراموشی و فرار از کلیشه‌ها