Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@01:56:27 GMT

کوبیدن آخرین میخ‌ها بر تابوت صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۲۰۱۱

کوبیدن آخرین میخ‌ها بر تابوت صنایع دستی

دکان های قدیمی و سقف گنبدی شکل بازار علی‌قلی آقا تداعی‌گر قدمت و شکوه پایتخت صفوی است جایی که هنر در آن رشد کرد و استادان صنایع دستی روح را در هنر خود دمیدند و حال در گوشه و کنار این بازار در مغازه‌ای ضرب آهنگ چکش یک استاد برروی فلز و چوب گوش را نوازش می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر روز استاد قلمزن مغازه را با یاد خدا باز و کارش را شروع می کند مغازه ای که در هر گوشه آن نشانه ای از هنر یافت می‌شود، اما در گوشه ای از آن دوچرخه ای قدیمی مهمان همیشگی است و در هنگام ورود به دکان چشم را درگیر خود می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روزها که شرایط اقتصادی، هنر را از سبد خانواده خارج کرده است هنوز چکش را کنار نگذاشته است و آرام آرام طرح را به جان فلز میریزد، دست‌های سیاهش عمر فعالیت در این حیطه را فریاد میزند، او که حال از پستی و بلندی روزگار دلخسته است عینک‌اش را از روی چشمانش برمی‌دارد و می‌گوید " زمانی که پول درون جیب مردم نیست خلاقیت در هنر جایگاهی ندارد."

منصور حافظ پرست، که متولد سال ۱۳۲۴ است و به گفته خود از سن ۱۳ سالگی وارد قلمزنی شد و کم کم به قلمزنی علاقه مند و در سن ۲۵ سالگی کارمند بانک شده و مدتی ترک قلمزنی کرد ولی دوباره بازگشته، صبح ها در بانک و بعد از ظهر ها درکارگاه قلمزنی فعالیت میکرده و بعد از بازنشستگی نیز تنگاتنگ قلمزنی می‌کند و حال در مغازه دلنشینش در بازار علیقلی آقا از پستی و بلندی روزگار می‌گوید.

به مغازه پر از خاطرات اش می‌نگرد دستی بر پیشانی پر چین و چروک و موی سپیدش که نشان از راه و رسم سخت روزگار است، می‌کشد بر سفره قلمزنی شده پشت سرش که تکیه گاه لوح ها وتقدیر نامه هایش است تکیه می‌دهد و می‌گوید:" شغل خانوادگی و پدری ام با سابقه  ۱۲۰ ساله قلمزنی بوده و من از شش سالگی به دنبال پدر می‌رفتم و بعد از تحصیل دوران ابتدایی در کارگاه پدر مشغول کار شدم."

گویا خاطرات خوشی برایش تداعی شده که با لبخند می‌گوید:"شصت سال از خلق اولین اثرم می‌گذرد و به یاد ندارم که چه چیزی خلق کردم چرا که در آن زمان در کارگاه پدرم خلق اثر به صورت مشترک صورت می‌گرفت و انفرادی نبود، بعد از بازگشت فاصله زمانی که ترک قلمزنی کردم و شروع به کار انفرادی کردم، برای اولین بار چند قندان را به صورت انفرادی ساختم."

او که قلمزنی را زندگی کرده است هنرقلمزنی را "ایجاد طرح ها و نقوش انسانی گیاهی حیوانی برروی فلزاتی که خاصیت چکش کاری داشته باشند و به وسیله قلم های فولادی ایجاد می‌شوند" تعریف می‌کند.

حافظ‌پرست اینک معتقد است که صنایع دستی در شرایط اسفناک قرار دارد و شرایط اقتصادی باعث حذف نقره از صنایع دستی شده و بر مس و برنج کم و بیش فعالیت هایی صورت می‌گیرد، اما با خبر های ناخوشایندی که از دولت می‌شنویم احساس میکنم آخرین میخ ها بر تابوت صنایع دستی کوبیده می‌شود."

با دستی که انگشتر عقیقش در آن خودنمایی میکند چکشش را در دست می‌گیرد و تلاش دارد دوباره میخ را بر جان فلز بکوبد و می‌گوید:"اگر این شرایط ادامه داشته باشد اقشار ضعیف جامعه که  در صنایع دستی فعالیت می‌کنند دیگر امیدی به ادامه راه نخواهند داشت چراکه تنها دلخوشی شان  یک معافیت مالیاتی بود که متاسفانه زمزمه های دولت را می‌شنویم که این معافیت مالیاتی حذف می‌شود، همچنین هنرمندان صنایع دستی از سویی دیگر دل خوش به بیمه بودند اما به دلیل تضاد هایی که بین دولت و سازمان تامین اجتماعی است قربانی میان این دو ارگان شده‌اند."

او که به مشکلات هنرمندان صنایع دستی واقف است از درد آن ها زبان به سخن می‌گشاید"در این وضعیت نابه هنجار کسادی و رکود بازار از دست رفتن قدرت خرید مردم مسایل مربوط به بیمه و حذف معاقیت مالیات هنرمندان ،ایجاد خلاقیت و نوآوری مسئله ای بی اهمیت است و هنرمند انگیزه و رغبت به خلاقیت و نوآوری ندارد چراکه دل و دماغ  کار کردن را نیز ندارند."

این هنرمند  پیشکسوت که از شرایط موجود دلی خون دارد با ابراز تاسف به مسئولان می‌گوید "مسئولان  می‌گویند می‌خواهیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم بااین بودجه این معادله چند مجهوله را چگونه حل میکند؟،بااین شرایط اگر قدرت خرید بالابرود که انگیزه ای برای تولید کننده ایجاد شود همچنین مسئولان اگر راهکاری دارند باید به مردم بگویند راهکارشان چیست چراکه غیر از پنج درصد از مردم که به صورت کلان مصرف می‌کنند دیگر اقشار جامعه با مشکلات سر و کله می‌زنند و حتی اگر من هنرمند خلاقیت به خرج بدهم خریداری وجود ندارد."

حافظ‌پرست با مطرح کردن این سوال ذهن را به چالش می‌کشد جایگاه صنایع دستی در کجای سبد خانوار قرار دارد؟ او خود پاسخ این سوال را می داند و می گوید: "درد مردم را می‌دانم و هنر صنایع دستی در ته این سبد قرار دارد اگر پولی باقی بماند صنایع دستی را برای تزیین یا هدیه دادن میخرند."

خورشید غروب کرده است و استاد دیگر چکشش را آرام روی زمین می گذارد صدای اذان نشان می دهد که وقت نماز است نگاهش سمت بازار می‌رود و گویا دلش به جوش است که زودتر به مسجد برود، تنها از اگر ها می‌گوید تا به نماز اول وقت برسد: "اگر در بازار مصرف کننده کالا را بخرد و پول در بازار کار به چرخش دربیاید تولید کننده هم انگیزه تولید کالا را پیدا میکند و هم با سلایق مردم خود را هماهنگ می‌سازد، خلاقیت براساس سلایق مردم است و اگر سلیقه مردم خلاف نظر من باشد هیچوقت از من خرید نمی‌کنند."

کد خبر 401092

منبع: ایمنا

کلیدواژه: صنایع دستی شهر خلاق صنایع دستی شهر جهاني صنايع دستي بازار صنايع دستي صنایع دستی خلاق شهر صنایع دستی خلاق صنایع دستی اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز

البرز- مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با اشاره به ثبت ۴۱ اثر از استان البرز در فهرست میراث ناملموس، همکاری مردم برای شناسایی و معرفی آیین‌ها و رسوم مناطق مختلف استان و ثبت آن‌ها را بسیار مؤثر و مهم عنوان کرد.
رحیم خاکی اظهار کرد: استان البرز با دارا بودن فرهنگ و پیشینه غنی مانند سایر استان‌ها دارای رسوم و آیین‌های خاصی است که به‌خصوص  در روستاهای شهرستان‌های البرز هنوز برخی از آن‌ها پابرجا مانده است.
مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان البرز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: آنچه به ارزشمندتر شدن موجودیت فعلی یک سرزمین کمک می‌کند آگاهی از تاریخ و پیشینه فرهنگی و اجتماعی مردمان آن سرزمین و انتقال آن به آیندگان است.
او افزود: اداره کل میراث‌ فرهنگی استان البرز با تلاشی مضاعف توانسته به حفظ و معرفی بسیاری از آیین‌ها و میراث ناملموس این استان کمک کند.  منبع: قدس آنلاین

دیگر خبرها

  • تزریق ۵.۵ هزار میلیارد اعتبار به گردشگری آذربایجان‌شرقی
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • تشکر از صداوسیما برای سریال «نون‌خ» / موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • ضرغامی: هر دولتی بتواند مردم را بیشتر شاد کند موفق‌تر است / آمار‌ها نشان دهنده افزایش گردشگری است + فیلم
  • ضرغامی: آخرین آمار حکایت از رشد قابل توجه گردشگری است/ حال مردم خوب است
  • برگزاری دوره آموزش تخصصی سفال و سرامیک در استان سمنان
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • برپایی بازارچه در موزه صنایع دستی گلستان
  • مدارس متروکه گلستان به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل می شوند